تبیان، دستیار زندگی

شقایق باپیری به ایران بر می‌گردد؟

ماجرای پناهندگی شقایق باپیری چیست؟  چرا ممکن است اسپانیا درخواست او را رد کند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

هندبال زنان این روزها خیلی خبرساز بوده، اولش بابت انتخاب فاطمه خلیلی به عنوان بهترین بازیکن هندبال در بازی با نروژ خوشحال بودیم و بعدش بابت خبر پناهندگی شقایق باپیری شوکه شدیم. شقایق باپیری ویدیویی منتشر کرد و گفت برای آینده‌ی ورزشی بهتر درخواست پناهندگی خودش را به اسپانیا اعلام کرده و علت پناهندگی‌اش هم هیچ ربطی به مسائل سیاسی ندارد اما بعد از چندروز خبر رسید اسپانیا با درخواست شقایق باپیری موافقت نکرده است.

سؤال اینجاست سرنوشت باپیری چه شد و آیا این بازیکن به ایران برمی‌گردد یا نه؟

حواسمون باشد هر ایرانی که با ویزای اقامت موقت به کشوری سفر کند و بعد درخواست پناهندگی بدهد باعث می‌شود کار مهاجرت یا حتی سفر برای بقیه هموطنانش سخت شود 


نکته اول اینکه خیلی از رسانه‌ها اعلام کردند که ممکن است درخواست پناهندگی شقایق باپیری رد بشود و خیلی‌ها واکنش نشان دادند که ایران در این کار دخالت داشته و با رایزنی‌هایش، مسبب رد پناهندگی شده اما اصل خبر این است که هنوز به صورت رسمی از طرف اسپانیا تصمیمی گرفته نشده و ایران هم صرفاً با خود ورزشکار مشغول گفتگو می‌باشد تا شاید بتوانند شرایط بازگشتش را فراهم کنند.
شقایق اما فعلاً اعلام کرده به هیچ عنوان به ایران برنمی‌گردد.
قطعاً خیلی از ما این را شنیدیم که چرا شقایق، زمانی که با تیم ملی به مسابقات جهانی رفته بود این کار را کرد؟ خوب است که بدانید اگر ورزشکاری که درخواست پناهندگی می‌دهد، در قالب بازی‌های تیم ملی این کار را بکند برای کشور پناهجو امتیاز مثبت محسوب می شود! و صرف لژیونر بودن امتیازی برای پناهندگی محسوب نمی‌شود.

اما چرا ممکن است اسپانیا درخواست پناهندگی شقایق باپیری را رد کند؟

معمولا کشورهای پناهجو درخواست ورزشکارانی را قبول می‌کنند که سرمایه‌گذاری روی آن ورزشکار برایشان سودی داشته باشد و ورزشکار در آن رشته ورزشی افتخارات زیادی کسب کرده و نابغه باشد مثل کشتی گیران ایرانی که ما در فن و نبوغ کشتی زبان زدیم. در غیر این صورت ورزشکار باید مواضع سیاسی علیه کشور خودش بگیرد تا شاید درخواست پناهندگی‌اش قبول شود اما در ماجرای کیمیا علیزاده تکواندو کار ایرانی دیدیم که حتی مواضع سیاسیش هم آلمان را برای قبول درخواست پناهندگی کیمیا راضی نکرد و به او پناهندگی ندادند.

آیا واقعاَ این راه درستی برای داشتن آینده بهتر بود؟

سوم اینکه قطعاً هیچ کدام از ما نمی‌توانیم قضاوتی در مورد مهاجرت کردن داشته باشیم اما ماجرای پناهندگی متفاوت می باشد. حواسمون باشد هر ایرانی که با ویزای اقامت موقت به کشوری سفر کند و بعد درخواست پناهندگی بدهد باعث می‌شود کار مهاجرت یا حتی سفر برای بقیه هموطنانش سخت شود و اینکه شقایق باپیری برای داشتن زندگی بهتر با ویزای موقت شرکت در یک رویداد ورزشی وارد یک کشور دیگر شد و بعد درخواست پناهندگی داد اول از همه باعث می‌شود تا بعدها دوستان خودش برای شرکت در رویدادهای ورزشی به مشکل بخورند.