تبیان، دستیار زندگی

چه کسانی از الکترونیکی‌شدن نسخه‌ها ضرر می‌کنند؟

طبق دستور دولت تمامی مراکز درمانی از ابتدای دی ماه 1400 پزشکان دیگر نمی‌توانند از نسخه‌های کاغذی استفاده کنند. اگرچه اجرای این طرح در ابتدا می‌تواند چالش‌هایی به همراه داشته باشد اما اجرایی شدن آن به مراتب برای شهروندان سودآورتر خواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجرای طرح نسخه الکترونیک به آخرین گام خود رسیده و از ابتدای دی‌ماه 1400 به طور کامل اجرایی می‌شود. تا پیش از این نسخه‌ الکترونیک در کنار نسخه‌های کاغذی اجرا می‌شد و زیرساخت‌های کشور برای اجرای این طرح در حال آماده سازی بودند. بنابر اعلام سازمان بیمه سلامت؛ تا روز 23 آذرماه؛ حدود 75 درصد از نسخ کشور به صورت الکترونیک تجویز شده بودند.

در آذرماه در استان تهران شاخص روزانه نسخه‌های الکترونیک از ۴۳درصد با اندکی افزایش به ۴۹درصد و در استان البرز  از ۴۸درصد به ۵۵درصد رسیده است.

با الکترونیکی شدن نسخه‌ها، امکان سوءاستفاده از دفترچه‌ها کاهش پیدا می‌کند و همین مسئله باعث مخالفت مافیای دارو با اجرای این طرح شده است



البته این شاخص در استانهای دیگر رشد بیشتری داشتند به طور مثال در سمنان از ۵۶ درصد به ۸۶ درصد و در فارس از ۳۴ درصد به ۷۴ درصد رسیده است.

همین موضوع باعث شده انجمن داروسازان با حذف سراسری نسخ کاغذی از ابتدای دی ماه مخالفت کنند.

به گفته انجمن داروسازان ایران؛ روزانه 300هزار بیمار نسخ کاغذی دریافت می‌کنند که با حذف آن از ابتدای دی‌ماه، برای تامین داروهای خود به مشکل برمی‌خوردند.

اگرچه نسخه الکترونیک باعث کاهش خطاهای دارویی و افزایش نظارت بر فرایند درمان می‌شود اما طیف زیادی از جامعه پزشکی با آن مخالفند.

سازمان تامین اجتماعی از سال گذشته مشوق‌هایی برای پزشکان درنظر گرفته تا آنها را به استفاده از نسخه های الکترونیک ترغیب کند.

پرداخت فرانشیز درمانی تا پایان همان شب و وام 40 میلیون تومانی برای تجهیز مطب‌ها از جمله مشوق‌های تامین اجتماعی برای پزشکان بوده است.

با این حال همچنان پزشکان با اجرای این طرح مخالفند و یکی از دلایل آن زمانبر بودن نوشتن نسخ الکترونیک نسبت به نسخه کاغذی است.

البته با الکترونیکی شدن نسخه‌ها، امکان سوءاستفاده از دفترچه‌ها کاهش پیدا می‌کند و همین مسئله باعث مخالفت مافیای دارو با اجرای این طرح شده است.

ناگفته نماند آماده نبودن زیرساخت‌های فنی هم باعث شده برخی بیماران در فرایند دریافت دارو با مشکل مواجه شوند یا نسخه های خود را به صورت آزاد تهیه کنند.

مقاومت در مقابل اجرای این طرح آنچنان زیاد بود که اخیراً وزارت بهداشت ناچار شد برای به تعویق افتادن این طرح به رییس جمهور نامه بزند که البته با مخالفت مواجه شد.

اگرچه اجرای این طرح در ابتدا می‌تواند چالش‌هایی به همراه داشته باشد اما اجرایی شدن آن به مراتب برای شهروندان سودآورتر خواهد بود.