تبیان، دستیار زندگی
برانكو ایوانكوویچ: فرصت كافی برای آمادگی تیم ملی نداریم! آكادمی فوتبال در سطح باشگاهی و نه ملی تاسیس می شود افتتاح آكادمی فوتبال به منزله اولین گام مثبت جهت انجام كارهای زیربنایی در فوتبال ایران است. زیرا اینك شرایط كار بر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با برانكو ایوانكوویچ

برانكو ایوانكوویچ:

فرصت كافی برای آمادگی تیم ملی نداریم!

آكادمی فوتبال در سطح باشگاهی و نه ملی تاسیس می شود

افتتاح آكادمی فوتبال به منزله اولین گام مثبت جهت انجام كارهای زیربنایی در فوتبال ایران است. زیرا اینك شرایط كار برای تمامی رده های سنی به شكلی عالی مهیاست و در غیر این صورت نمی توان در انتظار كسب نتایج مطلوب توسط تیم های رده سنی مختلف بود.

برانكو ایوانكوویچ، گفت: تصور می كنم ایجاد چنین پروژه ای، راه كاری اساسی برای سایر باشگاه های فوتبال ایران در شهرهای مختلف باشد كه دست به ابتكار عمل بزنند، زیرا بدون در دست داشتن چنین امكانی و ایجاد زیرساخت های لازم، نمی توان انتظار پیشرفت داشت و به دنبال كشف استعدادها بود، لذا در مجموع از عملی شدن چنین پروژه ای خوشحال هستم. سرمربی تیم ملی فوتبال بزرگسالان درباره زمان مورد نیاز جهت ثمردهی این آكادمی، تصریح كرد: فوتبال ورزشی بسیار سخت و پیچیده است كه نمی توان انتظار داشت كه یك شبه نتایج مورد نظر كسب شود. برای كشف یك بازیكن خوب، حداقل 8 سال نیاز به انجام تمرینات روزانه است كه به معنای انجام آموزش های لازم از ده سالگی است تا در سن 18 تا 19 سال، بازیكن به شرایط ایده آل دست یابد. كشورهایی مانند كره و ژاپن از 15 سال قبل كارهای زیربنایی خود را آغاز كرده اند كه اینك به اهداف خود به تدریج دست یافته و خواهند یافت. وی در پاسخ به این سوال كه آیا وی نیز با نظر بن همام، ازجهت جایگاه ایران به عنوان تیم سوم آسیا موافق است یا خیر؟ گفت: در فوتبال تنها نتیجه ملاك می باشد. به عنوان مثال 28سال است كه ایران به المپیك راه نیافته و یا نتوانسته در جام ملت های آسیا عنوان قابل توجهی را كسب كند. اینكه بازیكنان بسیار خوبی مانند هاشمیان، مهدوی كیا، رضایی و ... را در اختیار داریم كه در لیگ های اروپایی بازی می كنند، بحث دیگری است و هرگز نمی توان ادعا كرد كه ایران جلوتر از ژاپن و كره به عنوان تیم های حاضر در جام جهانی و یا عربستان كه در هر دوره به جام جهانی صعود می كند، قرار دارد. لذا نتایج را باید ملاك اصلی هر گونه قضاوت دید.

برانكو، بن همام را فردی علاقه مند در جهت ارتقا سطح فوتبال آسیا دانست و خاطرنشان كرد: اولین بار بود كه وی را می دیدم و جالب اینجاست كه علیرغم اصلیت قطری، حتی یك اشاره به این كشور نكرد. وی تمامی توان خود را صرف توسعه فوتبال در آسیا و رساندن آن به جایگاه جهانی كرده است و در عین حال این واقعیت را نیز پذیرفته است كه نیاز به پروسه ای طولانی در جهت دستیابی به این هدف مورد نیاز می باشد. پس باید با كار، تلاش و مسابقات بیشتر به آن دست یافت.

سرمربی تیم ملی فوتبال بزرگسالان یادآور شد: تلاش جمعی باعث ارتقا فوتبال آسیا خواهد شد.

البته احتمال اشتباه در چگونگی مراحل اجرای این پروژه ها وجود دارد اما به تدریج و با كسب تجارب بیشتر، به حداقل خواهد رسید، دقیقا همانند لیگ برتر ایران كه پس از سه سال به مراتب از پیشرفت محسوس تری نسبت به دور اول برخوردار شده است. در این بین مسوولیت رسانه های گروهی نیز دقیقا به اندازه عوامل اجرایی چنین پروژه هایی می باشد.

برانكو گفت: اصولا در اروپا، كشورهای زیادی برای اجرای چنین پروژه ای فعال نمی باشند از جمله در كرواسی نیز به مرحله اجرا نرسیده است. البته در كرواسی باشگاه ها به امر تربیت بازیكن اشتغال دارند و لذا به نوعی چنین پروژه هایی در سطح باشگاهی و نه ملی اجرا می شود.

وی كه برای تماشای مسابقات جام جهانی به امارات سفر كرده بود، سطح مسابقات فوتبال جوانان را بسیار بالا دانست و پیروزی 5 بر 1 برزیل برابر ژاپن را به عنوان شاهد این مدعا اعلام كرد.

برانكو همچنین در خصوص تداخل احتمالی برنامه های مسابقات تیم ملی بزرگسالان یادآور شد: اگر برنامه های اعلام شده( مقدماتی جام جهانی و جام ملتهای آسیا) فیكس باشد، احتمال تداخل وجود دارد و عدم در اختیار داشتن فرصت كافی در جهت رسیدن به آمادگی مورد نیاز، بر مشكلات موجود خواهد افزود.