تبیان، دستیار زندگی

چای و دم‌نوش‌های پیشنهادی برای کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا

بهترین نوشیدنی‌های گیاهی برای روزهای آلوده

ریه‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن هستند که کمک می‌کنند زنده و سالم بمانید. همهٔ سلول‌های بدن به اکسیژن نیاز دارند تا زنده بمانند و خوب عمل کنند. ریه‌ها، در هوای اکسیژن‌دار تنظیم شده و گازهای اضافی مانند کربن دی‌اکسید را از بدن دفع می‌کند. بنابراین باید هر کاری می‌توانیم بکنیم تا ریه‌هایمان سالم بمانند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوشیدنی در هوای آلوده
ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که آب و غذایمان ناخالصی‌هایی دارد و پاک نیست. به همین دلیل بیماری‌های زیادی به وجود می‌آیند که سلامتی ما را تهدید می‌کنند. استنشاق هوای آلوده منجر به انواع بیماری‌ها مانند آسم، برونشیت، ذات‌الریه و حتی بیماری مزمن ریوی می‌شود. با توجه به بالا بودن میزان آلاینده‌ها در شهرهای بزرگ و صنعتی تردیدی نیست که سیستم تنفسی ما تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
تنفس هوای آلوده، مواد شیمیایی مضر را به ریه‌ها می‌کشد که باعث افرایش ریسک سرطان ریه، حملات قلبی، سکته مغزی و برخی از موارد مرگ‌های زودرس می‌شود.

نوشیدنی‌هایی که در روزهای آلوده کمک می‌کنند ریه‌ها سالم بمانند

چای لیموترش و زنجبیل و نعنا فلفلی
چای لیموترش و زنجبیل و نعنا فلفلی یکی از طبیعی‌ترین پاک‌کننده‌هایی است که با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد و با توجه به ادرارآور بودن، بدن را سم‌زدایی می‌کند. لیموترش ذهنتان را تروتازه می‌کند، زنجبیل به شما انرژی می‌دهد و نعنا فلفلی گلویتان را نرم و آرام می‌کند.

عسل و آب گرم
نوشیدنی که با آب گرم و عسل درست می‌شود کمک زیادی به جنگ ریه‌ها را آلودگی‌ها می‌کند. زیرا عسل خاصیت ضدالتهابی دارد که در کاهش التهاب مؤثر است. خود ِ آب گرم به‌تنهایی عامل بسیار قدرتمندی در سم‌زدایی بدن است و اگر با عسل ترکیب شود، نوشیدنی بسیار عالی و مؤثر برای حمله به رادیکال‌های آزاد در بدن خواهید داشت.

چای لیموترش و زنجبیل و نعنا فلفلی یکی از طبیعی‌ترین پاک‌کننده‌هایی است که با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد و با توجه به ادرارآور بودن، بدن را سم‌زدایی می‌کند


نوشیدنی زردچوبه و زنجبیل
زردچوبه حاوی کورکومین است که یک عامل ضدالتهاب، آنتی‌اکسیدان و ضد سرطان بوده و خواص سم‌زدایی نیز دارد. بنابراین زردچوبه می‌تواند سموم مضر را از بدن دفع کرده و جلوی آسیب ارگان‌های بدن را بگیرد. ضمناً زنجبیل نیز می‌تواند حالت تهوع ناشی از آلودگی هوا را تسکین دهد.

چای سبز
چای سبز فواید زیادی برای سلامتی دارد و حتی برای پاکسازی ریه‌ها نیز بسیار خوب است. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به کاهش التهاب ریه‌ها کمک کنند. هر روز یک فنجان چای سبز با کمی دارچین و عسل و لیموترش بنوشید.

چای ریشه شیرین‌بیان
چای ریشه شیرین‌بیان شاید جزو دمنوش‌های خیلی متداول نباشد اما مطمئناً می‌توانید آن را جزو دمنوش‌های مناسب برای تسکین سرفه، احتقان و تب به حساب آورید. گفته می‌شود مصرف منظم چای ریشه شیرین بیان می‌تواند ریسک بیماری قلبی را کاهش داده و ریه‌ها را پاکسازی کند.

چای ریشه چغندر
شاید اسم «چای ریشه چغندر» به نظرتان عجیب برسد اما برای سلامتی عالیست. وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و املاحی چون نیترات‌ها در ریشه و برگ چغندر می‌تواند در تقویت عملکرد سیستم تنفسی مؤثر باشد. نیترات‌های موجود در ریشه چغندر یا همان لبو به شل شدن رگ‌ها کمک می‌کنند، فشارخون را کاهش می‌دهند و اکسیژن‌گیری‌تان را بهتر می‌نمایند. کارشناسان می‌گویند عصاره ریشه چغندر می‌تواند به میزان قابل‌توجهی عملکرد ریه را در افرادی که دچار بیماری مزمن انسدادی ریه‌اند بهبود بدهد. ضمناً برگ چغندر سرشار از املاحی مانند منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئید است که برای ریه‌ها مفیدند.

چای تولسی یا ریحان مقدس
گیاه تولسی که به نام ریحان مقدس نیز معروف است برای سلامت سیستم تنفسی عالی است. تولسی گیاهی ضدالتهاب و آنتی باکتریال و ضدویروس است که باعث شده در طب سنتی کاربرد زیادی داشته باشد و در انواع درمان‌های طبیعی آنفلوانزای فصلی، تب، آلرژی و عفونت‌ها به کار می‌رود. مصرف روزانه چای تولسی می‌تواند عملکرد ریه‌ها و سیستم تنفسی را بهبود بدهد. تولسی به پاکسازی ریه‌ها کمک کرده و خواص ضدالتهابی آن می‌تواند از آسیب‌های ناشی از التهاب راه‌های هوایی بکاهد و به التیام ریه کمک کند. برای درست کردن چای تولسی، هفت تا هشت عدد برگ این گیاه را همراه با کمی زنجبیل در یک قوری دم کنید.

فرمول یک چای عالی برای روزهای آلوده

این چای از گیاهان و ادویه‌های طبیعی تهیه می‌شود که معمولاً در هر خانه‌ای وجود دارند و بابت خواص طبی که دارند معروف‌اند. نوشیدن این چای به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و با توجه به وارد شدن به فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا و البته وجود کووید ۱۹ مسئلهٔ مهمی است. ضمناً در پاییز و زمستان که دمای هوا افت می‌کند، سطح آلاینده‌ها افزایش می‌یابد و منجر به انواع بیماری‌های ریوی می‌شود. نوشیدن روزانه این چای می‌تواند ریه‌ها را پاکسازی کرده و سیستم دفاعی بدن را تقویت نماید تا بهتر با پاتوژن‌ها مبارزه کند.
مواد لازم:
. حدود دو سانتیمتر زنجبیل پودر شده
. یک تکه کوچک چوب دارچین
. یک‌دوم قاشق مرباخوری برگ ریحان
. یک قاشق مرباخوری پونه کوهی
. سه عدد دانه فلفل
. دو دانه هل خردشده
. یک‌چهارم قاشق مرباخوری دانه رازیانه
صبح به جای چای و قهوه، این نوشیدنی بی‌نظیر را بنوشید تا سیستم ایمنی‌تان تقویت شده و ریه‌هایتان تمیز شود. لازم نیست این چای را چند بار طی روز مصرف کنید؛ یک‌بار در صبح کافی است تا فواید آن نصیبتان شود.
این چای حاوی انواع گیاهان است که بیشتر آن‌ها طبع گرم دارند و در بدن حرارت ایجاد می‌کنند. بنابراین لازم است طی روز زیاد آب بنوشید. ما در زمستان معمولاً احساس تشنگی نمی‌کنیم و به طور کلی کمتر آب می‌نوشیم. میوه‌جات و سبزیجات آبدار هم بیشتر مصرف کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.