تبیان، دستیار زندگی

دخترم مسائل خصوصی‌ زندگی‌مان را در اینستا می‌گذارد تا فالوئرهایش زیاد شوند

دختر من 24 ساله و خودشیفته است. معتاد اینستاگرام است. حاضر است در مقابل من و مادرش بایستد و مسائل خصوصی زندگی‌مان را حتی خلاف واقعیت با مشخصات کامل در اینستاگرام بنویسد تا خود را قهرمان نشان دهد و فالوئرهایش در آن‌جا افزایش یابند. برای درمان او باید چه کاری انجام دهیم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تربیت فرزند، فضای‌ مجازی ، اینستاگرام ، فالوئرها ،  شبکه‌های اجتماعی ،
نویسنده : زهرا متقی‌شکیب | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی
پدر عزیز، از این که نگران دخترتان هستید، خوشحالم اما قبل از این که پاسخ سوال‌تان را بدهم باید یادآوری کنم که اولا سن و سال دختر خانم شما از این که شما بتوانید تغییر عمده‌ای در رفتار، گفتار و عملکردش ایجاد کنید، گذشته است. تغییر در افراد تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که بخواهند و برای ایجاد تغییرات تلاش کنند و به نظر نمی‌رسد دختر خانم شما تمایلی به ایجاد چنین تغییراتی داشته باشد. تا حدودی بپذیرید که رفتارهای دختر خانم شما ناشی از اقتضای سنی وی و شرایط فعلی جامعه است، تفریحات نسل جوان هم اکنون و به خصوص در سه سال اخیر به دلیل شرایط ویژه کرونایی به طرز چشمگیری به سکون و استفاده افراطی از گوشی و لپ‌تاپ و تبلت و ... سوق پیدا کرده است. برای کاهش آسیب‌های مرتبط با زمان زیادی که فرزندان صرف استفاده از این ابزارها می‌کنند، چند پیشنهاد به شما دارم.

او را سرزنش نکنید

اگر قبل از خریدن گوشی و در اختیار وی قراردادن آن در سنین نوجوانی، قوانین مربوط به استفاده از وسایل ارتباط جمعی و عضویت در شبکه‌های اجتماعی را به ایشان آموزش نداده باشید، نمی‌توانید او را بابت رفتارهای فعلی‌اش سرزنش کنید. همچنین و به طور کلی، سراغ رفتارهای قهری برای حل این مشکل نروید چون فایده‌ای نخواهد داشت و فقط فاصله عاطفی بین شما و فرزندتان را بیشتر خواهد کرد.

برای کاهش دادن زمان استفاده دخترتان از فضای‌مجازی به‌جای سرکوفت زدن و گلایه، برنامه‌ریزی مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت با وی داشته باشید



به دخترتان بگویید از این کارش ناراحتید

برای گفت‌وگو با دخترتان درباره این موضوع، جملاتی را انتخاب کنید که بیان‌کننده احساسات شما باشد. مثلا بگویید: «از این که به من توجه نمی‌کنی و مدام سرت در گوشی است، ناراحت می‌شوم، دلم می‌خواهد وقت بیشتری را برای بودن با من و مادرت اختصاص بدهی یا از این که وضعیت زندگی خصوصی‌مان را به‌طور اغراق‌آمیزی در اینستاگرام منتشر می‌کنی، غمگین می‌شویم».

برای استفاده از فضای مجازی، قوانین بگذارید

اگر شما و همسرتان هم از  فضای‌مجازی استفاده می‌کنید، سعی کنید قوانین استفاده از این فضا را دوباره به یکدیگر یادآوری و با دخترتان هم در این باره صحبت کنید. والدینی که خودشان ساعات زیادی از روز را به شبکه‌های اجتماعی اختصاص می دهند، نمی‌توانند فرزندان‌شان را بابت رفتار مشابه توبیخ کنند. برای کاهش دادن زمان استفاده دخترتان از فضای‌مجازی به‌جای سرکوفت زدن و گلایه، برنامه‌ریزی مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت با وی داشته باشید.

نکته پایانی
با او درباره عواقب انتشار محتواهای خصوصی خانوادگی در صفحه اینستاگرامی‌اش، صحبت کنید. به او بگویید با این کارش، ممکن است اعتبار تمام اعضای خانواده خدشه‌دار شود. به او کمک کنید تا استعدادش را کشف و مسیر منطقی و درستی را برای جلب توجه انتخاب کند. در صورت نیاز، از یک روان‌شناس کمک بگیرید.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .