تبیان، دستیار زندگی

کدام ورزش روزه را باطل می کند؟(هدیه های آسمانی سوم)

در میان تمام رشته های ورزشی ، هیچ کدام به اندازه ورزش شنا برای روزه داری مبهم نبوده و در اکثر نظرات فقهی فرو بردن تمام سر در آب روزه را باطل می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درس هدیه های آسمان

درس دهم از هدیه های آسمانی سوم دبستان با عنوان "ماه مهمانی خدا" درباره آشنایی دانش آموز با ماه مبارک رمضان می باشد. سحر دختری است که نه ساله شده و به سن تکلیف رسیده و قرار است که از امسال روزه بگیرد.پدر و مادر او را با این ماه مبارک و بزرگ آشنا می کنند.پدر به او می گوید که در این ماه،مردم بشتر از ماه های دیگر عبادت می کنند و در مسجد جمع می شوند و قرآن و نماز می خوانند و با خدای خود سخن می گویند.این ماه، درست مانند یک مهمانی بزرگ است.بعضی شب ها مردم تا سحر بیدار می مانند و دعا می کنند.بعضی از شب ها هم مردم تا سحر بیدار می مانند و دعا می کنند.

 آنها باید به فرزندانشان آموزش دهند که در این ماه ، مسلمانانی که بالغ شده‌اند و بیمار یا باردار نیستند و یا اینکه به مسافرت نرفته اند، روزه می‌گیرند. آن‌ها پیش از اذان صبح سحری می‌خورند و هنگام غروب و همراه با اذان مغرب روزه خود را پایان می‌دهند و شروع به خوردن افطاری می‌کنند.


در ادامه مادر سحر هم درباره ماه مبارک با او سخن می گوید:در این ماه،روزه داران بیشتر به فکر نیازمندان هستند و برای آن ها غذا و لباس تهیه می کنند. در مساجد و خانه ها سفره های افطار پهن می کنند و مردم با صمیمیت و مهربانی از یکدیگر پذیرایی می کنند.

زمانی که ماه مبارک رمضان فرا می رسد، همه اعضای خانواده روزه می گیرند و بیشتر از هر ماه دیگر به دعا و نماز مشغول هستند. در این بین ممکن است فرزندان دختر یا پسر هم به سن تکلیف رسیده باشند که وظیفه ی هر پدر و مادر است که آنها را با این ماه آشنا کند تا بتوانند از این ماه پر خیر و برکت بهره ببرند.آنها باید به فرزندانشان آموزش دهند که در این ماه ، مسلمانانی که بالغ شده‌اند و بیمار یا باردار نیستند و یا اینکه به مسافرت نرفته اند، روزه می‌گیرند. آن‌ها پیش از اذان صبح سحری می‌خورند و هنگام غروب و همراه با اذان مغرب روزه خود را پایان می‌دهند و شروع به خوردن افطاری می‌کنند. ماه رمضان همچنین ماهی برای اهدای خیرات یا زکات است که با جشن گرفتن عید فطر یا مراسم شکستن روزه به اتمام می‌رسد.
قرآن

رمضان چه ماهی است؟

ماه رمضان نهمین ماه از ماه‌های قمری و بهترین ماه سال است. ماه رمضان ماه روزه گرفتن مسلمانان است. واژه رمضان از ریشه «رمض» و به معنای شدت تابش خورشید بر سنگریزه است. می‌گویند چون به هنگام نامگذاری ماه‌های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرارداشت، ماه رمضان نامیده شد، ولی از سوی دیگر، «رمضان» از اسماء الهی است. این ماه، ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شب‌های قدر در آن قراردارد. فضیلت ماه رمضان بسیار زیاد و نامحدود است.

ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود و عبادت در یکی از شب‌های قدر بهتر از عبادت هزار ماه است. این ماه در روایات اسلامی ماه خدا و میهمانی امت پیامبر اکرم(ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می کند.

 این ماه آنقدر فضیلت دارد که در قرآن و احادیث ائمه (ع) به آن اشاره شده است. رسول خدا (ص) در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی‌آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است.


این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار و ماه سلوک روحی آنان است و مؤمنان با مقدمه سازی و فراهم کردن زمینه های معنوی در ماه های رجب و شعبان هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده می کنند، و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطاری به نیازمندان، شب زنده داری و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه داری و... روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می کنند.

این ماه آنقدر فضیلت دارد که در قرآن و احادیث ائمه (ع) به آن اشاره شده است. رسول خدا (ص) در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی‌آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است.

پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است، هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.»

امام علی(ع) به پیامبر اکرم(ص) عرض کرد: یا رسول الله! چه چیزی شیطان را از ما دور می کند؟ پیامبرگرامی(ص) فرمود: روزه چهره او را سیاه می کند و صدقه پشت او را می شکند.

ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگی های منحصری که دارد در میان ماه های سال قمری برترین است؛ قرآن کریم می فرماید: «ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان ها در آن نازل شده است.

شب قدر از شب هایی که برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خدا فرود می آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین می کنند. و وجود این شب در این ماه مبارک نعمت و موهبتی الهی بر امت پیامبر گرامی اسلام(ص) است و مقدرات یک سال انسان ها (حیات، مرگ، رزق و...) براساس لیاقت ها و زمینه هایی که خود آنها به وجود آورده اند تعیین می شود و انسان در چنین شبی با تفکر و تدبر می تواند به خود آید و اعمال یک سال خود را ارزیابی کند و با فراهم آوردن زمینه مناسب بهترین سرنوشت را برای خود رقم زند.

حضرت امام صادق(ع) می فرماید: «تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم است».

 در روایات اسلامی برای روزه داری آدابی ذکر شده و کسانی که صرفاً تلاوت قرآن می کنند، ولی به آیات و احکام آن عمل نمی کنند و یا آن که از روزه داری تنها رنج گرسنگی و تشنگی را می کشند و بوسیله گناه، تأثیر روزه را از بین می برند و ماه مبارک رمضان و فضای معنوی آن تأثیری بر اشخاصی بر جای نمی گذارد، مورد نکوهش قرار گرفته اند.


تمام کتب بزرگ آسمانی مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است. حضرت امام صادق(ع) می فرماید: «کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم(ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد.

در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزه داری را به بندگانش داده است؛ پس هر که ماه رمضان را درک کرد، باید روزه بگیرد.

نا گفته نماند که فضائل و ثواب هایی که برای ماه مبارک رمضان و روزه داری ذکر شده ، از آنِ کسانی است که حقیقت آن را درک کنند و به محتوای آن عمل و در گفتار و کردار به کار گیرند و به آن ها جامه عمل بپوشانند. چنان در روایات اسلامی برای روزه داری آدابی ذکر شده و کسانی که صرفاً تلاوت قرآن می کنند، ولی به آیات و احکام آن عمل نمی کنند و یا آن که از روزه داری تنها رنج گرسنگی و تشنگی را می کشند و بوسیله گناه، تأثیر روزه را از بین می برند و ماه مبارک رمضان و فضای معنوی آن تأثیری بر اشخاصی بر جای نمی گذارد، مورد نکوهش قرار گرفته اند.

پیامبر اکرم(ص) به زنی که با زبان روزه کنیز خود را دشنام می داد فرمود: چگونه روزه داری و حال آن که کنیزت را دشنام می دهی؟! روزه فقط خودداری از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه خداوند آن را علاوه بر این دو، مانع کارها و سخنان زشت که روزه را بی اثر می کنند قرار داده است، چه اندکند روزه داران و چه بسیارند کسانی که گرسنگی می کشند.

در ماه مبارک باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص، توکل و توسل از اهل بیت(ع) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دوری از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعی، عبادت، شب زنده داری، درک فضیلت شب قدر و... فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستای رسیدن به کمال حرکت کرد و باید در این ماه به گونه ای خودسازی کرد که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقی باشد و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار باشد.
روزه گرفتن

چگونگی رفتار با روزه اولی ها

انسان علاوه بر جنبه مادی و جسمی، دارای بُعد معنوی و روحی هم هست و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامه های ویژه را نیاز دارند، یکی از برنامه ها برای تقویت و رشد بُعد معنوی، تقوا و پرهیزگاری است؛ یعنی اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برسد، باید هوای نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکی پس از دیگری بر دارد و خود را سرگرم لذت ها و شهوات جسمی نکند. یکی از اعمالی که در این راستا مؤثر و مفید است روزه داری است.

رفتار خانواده در ماه مبارک رمضان بسیار با اهمیت است در خانوادهای که خودش پایبندی چندانی به اصول و عقاید مذهبی ندارد، از نوجوان آنها نمیتوان انتظار روزه گرفتن داشته باشیم پس خانواده در ماه رمضانهای پیش از سن تکلیف باید فرزند را با این فضا به صورت عملی آشنا کرده، در مقابل چشمان او روزه خواری نکنند و توجه داشته باشند که کودک رفتار آنها را الگوی خود قرار خواهد داد.

 والدین کودک در کنار تشویق های مادی، تشویق های معنوی را هم در نظر بگیرند. بهتر است والدین روزه های فرزندنشان را با پول برابر نکنند. آنها میتوانند با خریدن هدیه و تقدیم آن در جمع های خانوادگی به فرزندشان او را مورد تشویق قرار دهند. همچنین در مورد هدیه های معنوی میتوان در جمعهای خانوادگی از او بخواهند که برای بقیه دعا کند و یا بعد از دادن هدیه برای سلامتی او صلوات بفرستند. 


از گذشته نه چندان دور رسم بود که در ماه مبارک رمضان، بزرگترها اصطلاحا روزه های کوچکترها به خصوص روزه اولی ها را میخریدند و همزمان با اولین افطار یا در پایان ماه مبارک رمضان اسکناس نویی به روزه اولی خانواده میدادند و بقیه افراد نیز به او تبریک میگفتند. به این شکل بود که یک روزه اولی، هم حس بزرگ شدن پیدا میکرد و هم تشویق به روزه گرفتن میشد.

 در واقع وظیفه ی پدر و مادر است که با روش های مختلف فرزند روزه اولی خود را با ماه رمضان و روزه گرفتن آشنا کند.

خانواده باید از روزه کله گنجشکی شروع کنند و فرزند خود را بار روزه گرفتن آشنا کنند.وقتی بچه به سن تشخیص رسید و آمادگی و توانایی روزه گرفتن داشت، او را تشویق کنید که به مقدار توانایی‌اش (نصف روز، بیشتر یا کمتر) روزه بگیرد. اگر بی‌تاب شد، می‌توانید وسط روز به او آب یا غذای مختصری بدهید.

زمانی که توانایی کودک بیشتر شود می‌تواند بیشتر گرسنگی و تشنگی را تحمل کند. بنابراین، مدتی که می‌گذرد، اراده قوی‌تری خواهد داشت و قادر به گرفتن روزه کامل خواهد بود.

آنها باید قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به استقبال این ماه بروند. با روزه های پیشواز و آماده کردن فضای خانه، فضایی را در ذهن فرزندشان فراهم کنند که ماه رمضان برایشان مثل یک جشن دوست داشتنی به نظر برسد.

 خانواده ای که فرزند روزه اولی دارد، باید علاوه بر رفتار، مراقب گفتار خود هم باشد و درباره ماه مبارک رمضان به هیچ وجه جملات منفی استفاده نکنند. جملاتی مثل:بازم یک ماه باید تشنه بمونیم،یک ماه خبری از ناهار نیست، کاش میشد بریم سفر که روزه نگیریم و جملاتی از این دست که گرچه ممکن است والدین به صورت ناآگاهانه و از روی شوخی آن را بیان کنند ولی به صورت ناخوداگاه تاثیر بدی روی فرزندشان خواهد گذاشت.
 آنها باید فرزندانشان را قبل از اینکه به سن تکلیف برسد با این ماه آشنا کنند و زمانی که فرزند از آنها خواست که برای سحری او را بیدار کنند، به شخصیت او احترام بگذارند و  خواسته ی او را بپذیرند. از فلسفه روزه داری برایشان بگویید خانواده ها سعی کنند به صورت ساده و قابل فهم برای فرزندانشان از فلسفه روزه بگویند مثال برای او بگویند که خداوند دوست دارد ما روزه بگیریم تا به یاد افراد نیازمند باشیم یا اینکه بگویند ما روزه میگیریم تا بتوانیم اراده خودمان را برای انجام کارهای خوب قوی کنیم.

آنها باید به کودک خود بگویند خدا بچه های پاک را دوست دارد و دعایشان را اجابت می‌کند تا او بیشتر تشویق به روزه گرفتن و نماز خواندن شوند.

والدین کودک در کنار تشویق های مادی، تشویق های معنوی را هم در نظر بگیرند. بهتر است والدین روزه های فرزندنشان را با پول برابر نکنند. آنها میتوانند با خریدن هدیه و تقدیم آن در جمع های خانوادگی به فرزندشان او را مورد تشویق قرار دهند. همچنین در مورد هدیه های معنوی میتوان در جمعهای خانوادگی از او بخواهند که برای بقیه دعا کند و یا بعد از دادن هدیه برای سلامتی او صلوات بفرستند. پیش از اینکه کودک خودشان به سن تکلیف برسد، میتوان برای کودکان روزه اولی، خانواده هدیه بخرند و آنها را خوشحال کنند. این کار باعث میشود ضمن تشویق آن کودک، فرزند خودشان نیز برای به رسیدن به سن تکلیف لحظه شماری کند.

 هنگام سحر برای بیدار کردن کودکان از خواب نباید با تحکم برخورد کرد بلکه باید از لحن مناسب و مهربانانه استفاده کرد. البته برای کودکان ضعیف تر میتوان برنامه خواب آنها را به شکلی تنظیم کرد که شبها بیدار باشند و در طول روز بخوابند تا فشار کمتری روی آنها باشد.


والدین در ماه مبارک رمضان مهربانتر و صبورتر از همیشه باید رفتار کنند تا فرزندشان با دیدن رفتار آنها پی به نتایج روزه داری ببرد. در همین باره ذکر این نکته ضروری است که نباید کودکان را در ماه مبارک رمضان از بازی کردن به بهانه روزه داری والدین منع کرد یا با کودکان به دلیل فشار روزه داری بدرفتاری کرد.

برای روزه اولی ها میتوان سحری ها و افطاری های دلخواهشان را مهیا کرد تا خاطره بهتری در ذهنشان از روزه داری باقی بماند. وقت افطاری باید از آنها پذیرایی کرد و میتوان آنها را برای افطاری به پارک یا مکانهایی که دوست دارند برد.

هنگام سحر برای بیدار کردن کودکان از خواب نباید با تحکم برخورد کرد بلکه باید از لحن مناسب و مهربانانه استفاده کرد. البته برای کودکان ضعیف تر میتوان برنامه خواب آنها را به شکلی تنظیم کرد که شبها بیدار باشند و در طول روز بخوابند تا فشار کمتری روی آنها باشد.

بعد از پایان یافتن ماه مبارک رمضان، برای فرزند روزه اولی خود جشن بگیرید. همانطور که عید نوروز را جشن می گیرد، به منابت این ماه و روزه گرفتن فرزندشان جشن بگیرند. کسانی که این مناسبت را دوست دارند از چراغ‌ها و دعاهایی برای دکوراسیون خانه خود استفاده می‌کنند. عید فطر، که یکی از دو عید بزرگ مسلمانان است، درواقع زمانی برای هدیه دادن، آشپزی با کودک و درست کردن شیرینی و شرکت در جشن‌ها و گردهمایی‌های خانوادگی است. این ایام فرصت بسیار خوبی برای انجام فعالیت‌های مشترک و درست کردن کارت‌های هدیه عید نیز هست. از این زمان می‌توانید برای بالا بردن روحیه اعضای خانواده و افزایش احساس صمیمت و نشان دادن عشق و محبت خود استفاده کنید.
روزه گرفتن

کدام ورزش روزه را باطل می کند؟

در میان تمامی رشته های ورزشی شناخته شده ، هیچ کدام به اندازه ورزش شنا برای روزه داری مبهم نبوده و در اکثر نظرات فقهی فرو بردن تمام سر در آب روزه را باطل می کند .

نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی  درباره شنا کردن
پرسش : شنا کردن برای فرد روزه دار چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر سر را به زیر آب نکند اشکالی ندارد.

 فرو بردن سر در آب مطلق به احتیاط واجب روزه را باطل می‌کند، اگر چه فقط سر داخل آب رفته و بقیه بدن بیرون آب باشد.


پرسش : روزه ی غوّاصان چه حکمی دارد؟
پاسخ : غوّاصان اگر سر خود را در کلاهک پنهان کنند و با آن به زیر آب بروند روزه ی آنها صحیح است.

بنابر این طبق نظر امام خمینی(س):
 فرو بردن سر در آب مطلق به احتیاط واجب روزه را باطل می‌کند، اگر چه فقط سر داخل آب رفته و بقیه بدن بیرون آب باشد.
آیت‌الله فیاض به پرسشی درباره شنا کردن در حال روزه پاسخ گفته است.
سوال :آیا می توان در ماه مبارک رمضان در حال روزه شنا کرد؟
جواب :شنا مانعی ندارد ولی سرتان را در آب فرو نکنید.
هدیه آسمانی سوم

درس دهم هدیه سوم ابتدایی

کامل کنید صفحه ۶۸
با شنیدن نام ماه رمضان به یاد چه چیزهایی می افتی؟ آن ها را در جاهای خالی یادداشت کن و برای هر یک جمله ای بنویس.

 سحر: من همراه پدر و مادرم هنگام سحر بیدار شدم و سحری خوردم

شب قدر: ثواب عبادت در شب قدر از سایر شب های ماه رمضان بیشتر است.

 امام علی (ع): ما در شب شهادت امام (ع) و شب قدر در مسجد بودیم.

دوست دارم صفحه ۶۸

در ماه مهمانی خدا، بتوانم روزه بگیرم و عبادت خداوند را بجا بیاورم و از خدا توفیق بندگی اش را بخواهم.

بیندیشیم صفحه ۶۹ :

یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُِتبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ

ای مومنان، روزه گرفتن بر شما واجب شد.
سوره‌ی بقره، آیه‌ی ۱۸۳

این عبارت قرآنی را با دقت بخوانید و درباره‌ی فایده های روزه گرفتن با یکدیگر گفت و گو کنید.

۱- تمرین صبر و استقامت.

۲- سلامتی بدن و تنظیم آن مثلا به سیستم گوارش و معده استراحت می دهیم.

۳- از ما آدم بهتری می سازد و می فهمیم که هدف از زندگی فقط خوردن و خوابیدن نیست

 در ماه مهمانی خدا، بتوانم روزه بگیرم و عبادت خداوند را بجا بیاورم و از خدا توفیق بندگی اش را بخواهم.


بگرد و پیدا کن صفحه ۶۹


ثواب عبادت در آن شب، از سایر شب های ماه رمضان بیشتر است. شب قدر

روزه داران به فکر آن ها هستند. نیازمندان

در این ماه، خدا بیشتر از ماه های دیگر به بندگانش پاداش می دهد. ماه رمضان

از اذان صبح تا اذان مغرب چیزی نمی خورند. روزه داران

تا رمضان سال بعد فرصت دارند روزه های خود را بگیرند. بیماران

سحر از امسال، روزه های خود را به صورت کامل می گیرد. سن تکلیف

گفت و گو کنیم صفحه ۷۱
رضا هنوز به سن تکلیف نرسیده است، ولی دوست دارد مثل خواهرش روزه بگیرد. شما چه راهی را به او پیشنهاد می کنید؟

من پیشنهاد می کنم که رضا روزه کله گنجشکی بگیرد، یعنی سحرها را با خواهرش و خانواده سحری بخورد و تا ظهر چیزی نخورد و هنگام ظهر ناهار بخورد و تا شب چیزی نخورد و هنگام اذان مغرب با خواهرش و خانواده افطار کند.

کامل کنید صفحه ۷۱

حرف اول پاسخ های زیر را به هم بچسبان تا جمله را کامل کنید.

۱- نام دختر پیامبر اسلام است: فاطمه (ص)

۲- گلی که نشانه‌ی شهیدان است: لاله

۳- یک وعده‌ی غذایی که در ماه رمضان قبل از اذان صبح می خوریم: سحری

۴- وقتی خورشید طلوع می کند، وقت نماز صبح به پایان می رسد.

۵- پیامبری که در کودکی به چاه انداخته شد: یوسف

۶- ظهر جمعه در همه‌ی شهرها به صورت جماعت خوانده می شود: نماز جمعه

با خانواده صفحه ۷۱
تحقیق کنید کدام ورزش روزه را باطل می کند.

شنا کردن در صورتی که همه سر زیر آب برود روزه را باطل می کند.

 من پیشنهاد می کنم که رضا روزه کله گنجشکی بگیرد، یعنی سحرها را با خواهرش و خانواده سحری بخورد و تا ظهر چیزی نخورد و هنگام ظهر ناهار بخورد و تا شب چیزی نخورد و هنگام اذان مغرب با خواهرش و خانواده افطار کند.


 فایدههای روزه گرفتن را بیان کنید.

جواب: روزه گرفتن برای سلامتی مفید است. همچنین موجب تقویت ایمان میشود. زیرا در این ماه تمرین میکنیم

که همیشه به یاد خدا باشیم.

2 نام دختر پیامبر چیست؟ جواب: حضرت فاطمه س

3 گلی که نشانه ی شهیدان است چیست؟ جواب: لاله

4 یک وعده ی غذایی که در ماه رمضان قبل از اذان صبح میخوریم چه نام دارد؟ جواب: سحری

5 وقتی خورشید …………………………… میکند، وقت نماز صبح به پایان میرسد. جواب: طلوع

6 پیامبری که در کودکی به چاه انداخته شد چه نام داشت؟ جواب: یوسف

7 ظهر جمعه در همه ی شهرها به صورت جماعت خوانده میشود؟ جواب: نمازجمعه

8 کدام ورزش روزه را باطل میکند؟ چرا؟

جواب: شنا کردن، زیرا فرود بردن سر در زیر آب روزه را باطل میکند.

9 روزه گرفتن بر مسلمانان ………………………………….. است. جواب: واجب

10 با خواندن ……………………….. و ……………………………. با خدا سخن میگوییم. جواب: نماز- قرآن

11 امام خمینی )ره(: ما باید ………………………………… را آزاد کنیم. فلسطین

12 بر چه کسانی روزه گرفتن واجب نیست؟
جواب: بیماران و کسانی که توانایی روزه گرفتن در ماه رمضان را ندارند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .