تبیان، دستیار زندگی

نسل کشورهای پیشرفته منقرض می شود!

یک نابودی بدون جنگ! نسل مردم کشورهای پیشرفته به همراه فرهنگ‌شان نابود خواهند شد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

خبری از جنگ و کشتار نیست اما اندک اندک نسل کشورهای پیشرفته منقرض می‌شود. مردمی که امروز بیشتر جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند، اگر چه «کانادایی» خوانده می‌شوند اما ارتباطی به تاریخ واقعی کانادا ندارند.

تکثیر جمعیت مهاجرین اروپایی به آمریکای شمالی آن‌قدر زیاد بود که دیگر چیز زیادی از هویت و فرهنگ ساکنین ابتدایی کانادا باقی نمانده است. امروز هم، کانادا یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای دنیاست. بنابراین ممکن است روزی فرابرسد که اکثر جمعیت کانادا را مهاجرینی شکل بدهند که از چین و هند و پاکستان و  سراسر دنیا به این کشور سفر کرده‌اند. 

همان مسئله‌ای که امروز در امارات وجود دارد. در این کشور جمعیت خارجی‌ها بیشتر از خود اماراتی‌هاست. همین باعث شده چیزی تحت عنوان فرهنگ و هویت اماراتی عملاً موجودیت خارجی نداشته باشد. این بحران، دیر یا زود بخش زیادی از جهان را درگیر خود خواهد کرد. همین اتفاق به عنوان بحران مهاجرت در اروپا شناخته می‌شود.  چیزی که در اروپا بحران تلقی می‌شود، صرف مشکلات اقتصادی ناشی از هجوم مهاجرین نیست. چرا که اگر بخواهیم صرفاً اقتصادی نگاه کنیم، اتفاقاً مهاجرت کارگرهای ارزان قیمت به نفع اروپایی‌ها هم هست.

روند افزایش مهاجرت به اروپا آنقدر زیاد است که بنا به برخی گزارش‌ها در برخی محل‌ها، اصطلاحات اکثریت جمعیت را اقلیت‌ها تشکیل می‌دهند! اما مشکل این اتفاق چیست؟ فرض کنید یک فرد از سوریه، آفریقا، شرق آسیا و یا هر کجای دیگری به هر دلیلی وارد کشورهای اروپایی  شود.

از طرفی بیشتر اروپا هم با پیری جمعیت مواجه است. نرخ زاد و ولد به شدت کاهش یافته و جمعیت جوان به طور مداوم در حال کم شدن است. برای مثال در آلمان جمعیت کار تا ۲۰۳۰ هفت درصد کاهش می‌یابد و در بخش قابل توجهی از اروپا تعداد بسیار ناچیزی «جوان اروپایی» به نسبت جمعیت پیر وجود خواهد داشت. از طرف دیگر بیشتر بار نیروی کار، چه در حوزه تخصصی و سطح نخبگانی و چه در حوزه کارگری و اجرایی روی دوش نیروی جوان است.

آن‌چه کشورهای اروپا در آستانه‌ی آن قرار گرفته‌اند، منحصر در آن‌ها نیست. تغییر ترکیب قومیتی و نابودی فرهنگ و هویت ملی آینده‌ی هر ملتی است که با بحران جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد دست و پنجه نرم می‌کند. چیزی نمانده تا این‌که ژنتیک، هویت، فرهنگ و نژاد به طور اساسی در جهان دگرگون شود.



کشوری که نیروی جوان زیادی ندارد و با انبوهی از جمعیت مهاجر جوان مواجه است چه می‌کند؟ کشورهای اروپایی مجبورند تا بسیاری از مشاغل خود را به مهاجر غیر اروپایی بسپارند. این مسئله به خود خود مشکلی برای اروپا ایجاد نمی‌کند. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که نیروی کار مهاجر فرهنگ بومی خود را حفظ کند. با اینکه کشورهای اروپایی تلاش زیادی برای اروپایی سازی مهاجرین انجام می‌دهند، اما فرهنگ بومی بخش اصلی هویت افراد مهاجر را تشکیل می‌دهد و عمدتاً قابل تغییر نیست.

به همین ترتیب خیلی طول نمی‌کشد که فرهنگ مهاجر بر فرهنگ بومیان اروپا چیره شده و هویت ملی در کشورهای اروپایی را دستخوش تغییر می‌کند. تحول در هویت کانادایی‌ها را که یادتان هست؟ این آینده‌ای است در انتطار اروپاست. افزایش جوانان مهاجر و کاهش جوانان اروپایی همچنین، ازدواج بومی- و مهاجر را افزایش می‌دهد، که در نگاه اول اتفاقا مفید و‌ موجب نزدیکی بین ملت ها هم هست . اما در مقیاس گسترده، ادغام ژنتیکی هویت ملی را نابود می‌کند. ممکن است روزی تشخیص یک آلمانی بایک ترکیه‌ای یا سوریه‌ای ممکن نباشد.

از همین حالا هم برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا ۲۰۵۰ بیش از یک سوم جمعیت اروپا را مسلمانان تشکیل میدهند. مسائلی که در میان برخی از احزاب راست گرا در اروپا مطرح است و ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور به گسست اجتماعی و تقابل مهاجرین و میزبان ها در اروپا مبدل شود. اگر اروپایی‌ها نخواهند هویت خود را از دست دهند، شاید مجبور به درگیری با مهاجرین باشند و این مسئله، یعنی شکاف اجتماعی، که امنیت ملی را هم زیر سوال میبرد.

البته، آن‌چه کشورهای اروپا در آستانه‌ی آن قرار گرفته‌اند، منحصر در آن‌ها نیست. تغییر ترکیب قومیتی و نابودی فرهنگ و هویت ملی آینده‌ی هر ملتی است که با بحران جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد دست و پنجه نرم می‌کند. چیزی نمانده تا این‌که ژنتیک، هویت، فرهنگ و نژاد به طور اساسی در جهان دگرگون شود.