تبیان، دستیار زندگی

ماجرای حذف وام ازدواج از بودجه ۱۴۰۱

برای دریافت وام ازدواج امسال ثبت‌نام کنیم یا سال بعد؟

با توجه به احتمال افزایش وام ازدواج در سال ۱۴۰۱، ممکن است برخی از زوج‌های جوان تصمیم بگیرند ثبت نام و دریافت وامشان را به سال آینده موکول کنند اما برای گرفتن چندین تصمیمی به چند نکته توجه کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج، همدم، وام ازدواج
ازدواج، بهترین و مهمترین اتفاق زندگی است که در چند سال اخیر هزینه‌های سرسام‌آور آن مانع ازدواج عده‌ای از جوانان شده است. هزینه مراسم‌های مختلف، خرید یا اجاره خانه، خریداری وسایل مورد نیاز خانه و… جزء هزینه‌های اصلی ازدواج است که نیاز به پشتوانه مالی دارد. به همین منظور سال ۸۸ بود که شبکه بانکی در راستای حمایت از جوانان در آستانه تشکیل زندگی به طور رسمی ورود پیدا کرد. از آن زمان وامی تحت عنوان وام ازدواج در قالب تسهیلات قرض الحسنه و با کارمزد ۴٪ به زوجین اعطا شد.
اگرچه ممکن است وام ازدواج به اندازه‌ای نباشد که بتواند خرج‌های مربوط به ازدواج را تأمین کند اما به هر حال می‌تواند تا حد زیادی شرایط اولیه زندگی را فراهم کرده و کمک خرج افرادی باشد که به تازگی ازدواج کرده اند.

مبلغ وام ازدواج تا پایان سال ۹۴ و حتی تا سه ماه ابتدایی سال ۹۵ با وجود افزایش تورم ۴۵ درصدی، تغییر نداشت و تا سه میلیون تومان باقی ماند اما در بودجه سال ۹۵ با پیشنهاد مجلس، مبلغ وام ازدواج به یکباره با رشد سه برابری به ۱۰ میلیون تومان رسید و تا سال ۹۷ هم تغییر نکرد.

سال ۹۶ به دلیل اینکه تعداد زیادی در صف وام ازدواج قرار داشتند، طرحی تحت عنوان طرح ضربتی در شبکه بانکی اجرا شد. در این طرح موانعی همچون کمبود منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها، سختگیری برای اخذ ضامن معتبر، عدم تعیین شعبه متقاضیان گاها به مدت سه ماه تا یکسال و توجه کمتر به استان‌های کم برخوردار به دلیل کمبود منابع تا حدی حل و فصل شد.

از سال ۹۸ مبلغ وام ازدواج افزایش یافت. تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال98, 30 میلیون، در سال99, 50 میلیون و در سال ۱۴۰۰ به ۷۰ میلیون تومان رسید. در جزء الحاقی تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، به منظور کاهش سن ازدواج، تسهیلات ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به هر ترتیب، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج هرساله در بودجه پیشنهادی دولت بند مشخص و شفافی به همراه رقم وام ازدواج جوانان پیش بینی می‌شد اما بند مشخص و رقم وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده و دولت اختیار کلی برای تعیین آن در هیات وزیران با هماهنگی دستگاه‌ها را درخواست کرده است. این مسئله گمانه‌زنی‌های زیادی را درباره مبلغ وام ازدواج به وجود آورد؛ حتی عده‌ای گفتند وام ازدواج از لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شده و قرار نیست دیگر وامی به زوج‌های جوان تعلق بگیرد.

حذف وام ازدواج از لایحه بودجه 1401 باعث نگرانی جوان‌ها و خانواده‌هایشان شد اما از آنجایی‌که ماه گذشته مجلس قانونی را با عنوان قانون جوانی جمعیت تصویب کرد و براساس آن امکانات و تسهیلات خاصی را برای ازدواج و فرزندآوری در نظر گرفته بود، احتمالاً در قالب این قانون، مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰۰ میلیون و برای زوج‌های جوان ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

با توجه به احتمال افزایش وام ازدواج در سال ۱۴۰۱، ممکن است برخی از زوج‌های جوان تصمیم بگیرند ثبت نام و دریافت وامشان را به سال آینده موکول کنند اما این را در نظر داشته باشید که از آنجاییکه در پیش‌نویس لایحه بودجه برای تسهیلات ازدواج عدد مشخصی نوشته نشده، این لایحه نیاز به اصلاح دارد. در صورت‌عدم اصلاح این لایحه ممکن است بانک‌ها در اعطای تسهیلات سخت‌گیری کنند و به دلخواه خود مبلغ وام ازدواج را تعیین کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای ثبت‌نام و دریافت وام ازدواج تا آخر سال صبر کنید، اگر لایحه بودجه اصلاح و مبلغ مشخصی برای دریافت وام تعیین شد که چه بهتر اگر نه همین امسال برای ثبت‌نام و دریافت وام اقدام کنید.