تبیان، دستیار زندگی

آنچه باید قبل از اضافه کردن پودر پروتئین به برنامه‌ی غذایی‌تان بدانید

تاثیر پودر پروتئین بر وزن

پودر پروتئین به خودی خود سبب افزایش وزن نمی‌شود؛ اما نحوه استفاده از آن ممکن است در افزایش وزن مؤثر باشد. اگر شما پودر پروتئین را بدون تغییر دادن دیگر وعده‌های غذایی خود، به منظور اصلاح میزان کالری دریافتی، به رژیم غذایی اضافه کنید، می‌توانید به خوبی وزن اضافه کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پودر پروتئین
پروتئین به دلایلی به عنوان یک سوپراستار غذایی شناخته می‌شود از جمله اینکه به تقویت عضلات و استخوان‌ها کمک کرده، سلول‌ها را ترمیم می‌کند و به عنوان بلوک‌های سازنده هورمون‌ها عمل می‌نماید.
بسیاری از افراد در زمان تلاش برای کاهش وزن به مصرف پروتئین روی می‌آورند زیرا این ماده مغذی معمولاً کالری کمی دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا بین وعد‌ه‌های غذایی احساس سیری و رضایت داشته باشید. دقیقاً همان چیزی که می‌خواهید در هنگام احساس گرسنگی حس کنید.
پودر‌های پروتئینی منبع بسیار خوبی از مواد مغذی هستند زیرا اغلب دارای چربی کمی بوده و دارای قابلیت دسترسی و حمل آسان است و می‌توانید آن را به هر چیزی که می‌خواهید اضافه کنید. به علاوه، آن‌ها برای اضافه شدن به یک میان‌وعده‌ی سیر‌کننده، بسیار عالی هستند و طعم و تنوع زیادی دارند. بنابراین حتماً از مصرف آن لذت خواهید برد.
در حال حاضر، افزایش وزن لزوماً چیز بدی نیست (و حتی می‌تواند خوب باشد! )، اما همه چیز به اهداف شخصی شما برمی‌گردد. به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از افزودن یک مکمل غذایی مانند پودر پروتئین، میزان پروتئین مورد نیاز و مقدار مصرف شده را تعیین کنید. اگر دوست دارید از پودر پروتئین استفاده کنید و مطمئن نیستید که آیا باعث افزایش وزن می‌شود یا خیر، ادامه مطلب را دنبال کنید:

اگر از شِیک پروتئینی به عنوان جایگزین وعده‌ی غذایی استفاده می‌کنید، ممکن است مانند زمانی که غذای جامد مصرف می‌کنید احساس سیری نداشته باشید، که این به طور بالقوه باعث می‌شود بیشتر از حد معمول میان‌وعده بخورید و بنابراین کالری بیشتری دریافت نمایید


واقعاً به چه میزان پروتئین نیاز دارید؟

نیاز به پروتئین بر اساس سن، جنسیت و فعالیت بدنی متفاوت است؛ اما نقطه شروع خوب این است که ۰/۳۶ تا ۰/۶ گرم پروتئین به ازای هر پوند وزن بدن در روز مصرف شود. این مقدار برای زنانی که به طور متوسط ورزش می‌کنند تقریباً ۴۶ تا ۷۵ گرم در روز (یا حدود ۱۵ تا ۲۵ گرم در هر وعده غذایی) است.
برای برآورد دقیق‌تر پروتئین مورد نیاز، می‌توانید از ابزار‌های در دسترس و شمارنده مواد مغذی کمک بگیرید. ملاقات با یک متخصص تغذیه که می‌تواند راهنمایی‌های شخصی را به شما ارائه دهد نیز می‌تواند مفید باشد.

پودر پروتئین چگونه می‌تواند باعث افزایش وزن شود؟

در حقیقت، پودر پروتئین به خودی خود سبب افزایش وزن نمی‌شود؛ اما نحوه استفاده از آن ممکن است در افزایش وزن مؤثر باشد. اگر شما پودر پروتئین را بدون تغییر دادن دیگر وعده‌های غذایی خود، به منظور اصلاح میزان کالری دریافتی، به رژیم غذایی اضافه کنید، می‌توانید به خوبی وزن اضافه کنید. باز هم، این افزایش وزن ممکن است هدف کلی شما باشد، اما اگر برنامه اصلی شما در جهت کاهش وزن است، نمی‌توان این را به عنوان یک عارضه جانبی در نظر گرفت.
افزودن پودر پروتئین به غذا‌هایی مانند بلغور جو دوسر یا پنکیک (که معمولاً مواد مغذی کمی دارند) می‌تواند به شما کمک کند تا بعد از صبحانه احساس سیری بیشتری داشته باشید، اما باز هم، باید کالری اضافی اضافه شده به غذا را در نظر بگیرید.
به علاوه، اگر از شِیک پروتئینی به عنوان جایگزین وعده‌ی غذایی استفاده می‌کنید، ممکن است مانند زمانی که غذای جامد مصرف می‌کنید احساس سیری نداشته باشید، که این به طور بالقوه باعث می‌شود بیشتر از حد معمول میان‌وعده بخورید و بنابراین کالری بیشتری دریافت نمایید. اغلب هنگام شروع دوره کاهش وزن، نوشیدن نیاز ما به غذا خوردن را برطرف نمی‌کند. نیاز به مصرف تنقلات و غذا خوردن اغلب حتی پس از مصرف کالری از طریق نوشیدنی‌های ساخته شده با پودر پروتئین، هنوز وجود دارد.
با این وجود، عدد بالایی که ترازو نشان می‌دهد همیشه لزوماً چیز بدی نیست. ممکن است عضلات از طریق تمرینات قدرتی و مصرف پروتئین بیشتر، بدون افزایش چربی بدن، وزن شما را افزایش دهند زیرا بدن در حال ساختن ماهیچه‌های بدون چربی است. این در نهایت به شما کمک می‌کند تا کالری بیشتری در زمان استراحت بسوزانید و موجب می‌شود قسمت‌هایی از بدنتان که در باشگاه روی آن‌ها کار کردید ظاهری ورزیده به شما ببخشند.
این اثرات در مورد هر پودر پروتئینی صادق است، اما برخی از انواع آن از جمله انواع دارای آمینواسید‌های زنجیره‌ای شاخه‌د‌ار (که عموماً BCAA نامیده می‌شوند)، سه آمینواسید ضروری برای رشد ماهیچه‌ها که بدن به تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند، باعث افزایش عضله (و در نتیجه افزایش وزن) بیشتر نسبت به سایر انواع پودر پروتئین می‌شوند.

چگونه پودر پروتئین سالم انتخاب کنیم؟

قبل از خرید حتماً برچسب محصول را مطالعه کنید. در برخی کشور‌ها، از آنجا که پودر‌های پروتئینی یک مکمل غذایی محسوب می‌شوند، قبل از ورود به بازار نیازی به تأیید سازمان غذا و دارو ندارند، بنابراین بررسی برچسب بسیار مهم است. پیشنهاد می‌شود که از کالری کم و پروتئین بیشتری استفاده کنید، بنابراین انتخاب پودری را که حاوی ۱۵۰ کالری یا کمتر و حدود ۲۰ گرم پروتئین در هر وعده است را هدف قرار دهید.
نکته پایانی: به خاطر داشته باشید که باید اهداف خود را در نظر بگیرید. و این که عدد روی تراوز لزوماً همه چیز را نشان نمی‌دهد. اگر از پروتئین به عنوان ماده‌ای برای کاهش وزن استفاده می‌کنید، فقط مطمئن شوید که کالری اضافه را در طول روز حساب کرده و وعده‌های غذایی دیگر را بر این اساس تنظیم می‌کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.