تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه ساده لازانیا با توستر

لازانیا غذایی ایتالیایی است که در بین ایرانی ها طرفداران دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لازانیا
لازانیا نوعی پاستای ورقه ای است که به همراه گوشت چرخ کرده ، پنیر پیتزا و سسی مخصوص تهیه می شود. دستور اصلی لازانیا با موادی مانند گوشت چرخ کرده، قارچ و سس بشامل تهیه می شود، البته دستورهای فراوانی برای این غذا وجود دارد و برخی آنرا با گوشت مرغ و یا حتی بدون گوشت هم درست می کنند.

در ادامه طرز تهیه یکی از روش های تهیه این غذای محبوب را بیان می کنیم:

ابتدا سس بشامل را تهیه کنید. برای این کار به مواد زیر احتیاج دارید:

شیر  ۱ لیوان

آرد سفید   ۱ قاشق غذاخوری

کره   ۲۵ گرم

نمک و جوز هندی  نوک قاشق چایخوری

برای تهیه سس لازانیا یا همان سس سفید بشامل ابتدا کره و شیر را از یخچال خارج کنید تا با دما محیط هماهنگ شوند. در ادامه آرد سفید را دو مرتبه الک کنید ( بهتر است از آرد شیرینی پزی استفاده کنید ) سپس در یک تابه مناسب روی حرارت ملایم تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود.

 شیر را که هم دمای محیط شده است را کم کم به مخلوط آرد و کره اضافه کنید و مواد را به صورت متداوم هم بزنید تا سس به غلظت کافی برسد. زمانی که سس به غلظت کافی رسید آنرا از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود.


در مرحله ی بعدی کره را داخل یک ظرف گود مانند شیرداغ کن قرار دهید و روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود سپس آردی را که در مرحله یک تفت دادید را به کره اضافه کنید و کمی تفت دهید سپس نمک و جوزهندی را اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا مخلوط کره و آرد کارملی رنگ شود.

سپس شیر را که هم دمای محیط شده است را کم کم به مخلوط آرد و کره اضافه کنید و مواد را به صورت متداوم هم بزنید تا سس به غلظت کافی برسد. زمانی که سس به غلظت کافی رسید آنرا از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود.

سپس به سراغ تهیه لازانیا می رویم برای این کار به مواد زیر نیاز داریم:

ورق لازانیا   ۱ بسته

گوشت چرخ کرده   ۴۰۰ گرم

پنیر پیتزا    ۱۵۰ گرم

قارچ   ۱۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

پیاز      ۲ عدد متوسط

سیر      ۲ حبه

فلفل دلمه ای   ۱ عدد

روغن و آویشن به اندازه کافی

نمک و فلفل سیاه         به اندازه کافی
لازانیا
طرز تهیه: برای تهیه لازانیای خوشمزه ایرانی ابتدا بهتر است  توتستر یا دستگاه فر را روشن کنید تا زمان آماده شدن لازانیا برای گرم شدن فر معطل نشوید ؛ برای این منظور فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود.

 در ادامه باید مواد میانی لازانیا را اماده کنیم. برای این کار فلفل دلمه ای و قارچ را به صورت نگینی ریز خرد کنید و کنار بگذارید. در ادامه پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید و به همراه کمی روغن مایع در یک تابه جادار کمی تفت دهید تا پیاز کاملا نرم و سبک شود.

حالا سیرها را هم به صورت خیلی ریز خرد کنید ( یا رنده کنید ) و به پیاز اضافه کنید ، پس از کمی تفت دادن گوشت چرخ کرده را به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید. گوشت چرخ کرده را خوب تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و سرخ شود.

 پس از اینکه ورقه های لازانیا آماده شد یک ظرف مناسب مثل پیرکس انتخاب کنید و کف و بدنه داخلی آنرا با روغن مایع چرب کنید. در ادامه مقداری از سس بشامل کف ظرف بریزید به طوری که سس بشامل کف ظرف را بپوشاند.


در ادامه قارچ و فلفل دلمه ای را اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا قارچ و فلفل دلمه ای نیز سرخ شوند. در ادامه رب گوجه فرنگی را به همراه کمی آویشن به مواد اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود و به طور کامل سرخ شود.

پس از اینکه مواد را خوب تفت دادید یک لیوان آب به تابه اضافه کنید و درب تابه را بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد. تابه باید تا زمانی که آب به طور کامل تبخیر شود روی حرارت بماند. پس از اینکه مایه لازانیا اماده شد آنرا کنار بگذارید و به سراغ اماده کردن ورقه های لازانیا بروید.

 برای آماده کردن ورق های لازانیا، نیاز نیست آنها را در آب جوش قرار دهید کافیست یک ظرف جادار را پر از آب ولرم کنید و ورقه های لازانیا را به مدت ۳ دقیقه در ظرف قرار دهید تا نرم شوند. بهتر است ورقه های لازانیا را یک به یک داخل ظرف قرار دهید تا هنگام نرم شدن به هم نچسبند.

پس از اینکه ورقه های لازانیا آماده شد یک ظرف مناسب مثل پیرکس انتخاب کنید و کف و بدنه داخلی آنرا با روغن مایع چرب کنید. در ادامه مقداری از سس بشامل کف ظرف بریزید به طوری که سس بشامل کف ظرف را بپوشاند.

در این مرحله یکی از ورقه های لازانیا را کف ظرف روی سس بشامل قرار می دهیم و مقداری از مایه گوشت چرخ کرده روی ورقه لازانیا می ریزیم و آنرا با پشت قاشق صاف می کنیم تا در تمام نقاط ورقه لازانیا به طور مساوی پخش شود.

چیزی که در این مرحله باید مورد توجه قرار داد این است به جای اینکه مقداری زیاد از مایه گوشت بین هر لایه لازانیا قرار دهید ، تعداد لایه های لازانیا  را بیشتر کنید تا پس از پخت در هنگام برش زدن مایه لازانیا از بین ورقه ها خارج نشود.
پس از اینکه گوشت را روی روقه لازانیا پخش کردید مقداری سس بشامل روی گوشت بریزید و در ادامه کمی پنیر پیتزا برای چسبندگی ورقه های بهم روی سس بشامل بریزید. به همین ترتیب ظرف را با ورقه های لازانیا ، مایه گوشت ، سس بشامل و پنیر پیتزا پر کنید.

 در مرحله ی آخر هم یک ورقه لازانیا باید روی ظرف قرار بگیرد که روی انرا با سس فراوان بشامل پر کنید تا در هنگام پخت خشک نشود و سپس روی لازانیا را با پنیر پیتزای فراوان پوشش دهید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل توستر یا دستگاه فر که از قبل گرم شده است قرار دهید تا لازانیا آماده سرو شود.
لازانیا در توستر

روش تهیه لازانیا در توستر

 البته بهتر است بدانید آنچه به عنوان تنظیمات نرمال پخت لازانیا در آون توستر می‌گویند ۳۰ دقیقه در ۱۶۰ درجه حرارت است. شما باید هر دو المنت را روشن کنید و در نهایت اگر می‌خواهید روی لازانیای شما برشته شود، برای ۲، ۳ دقیقه فقط المنت بالایی را بزنید. ظرف لازانیا در قسمت میانی توستر ( روی سینی توستر قرار دهید نه قسمت میله ای ) قرار دهید. یک فویل آلومینیومی نازک را روی ظرف لازانیا بکشید تا حرارت مستقیم المنت روی لازانیا را خشک نکند.یک بار که بر طبق این درجه حرارت و این زمان لازانیا را پختید متوجه می‌‌شوید که این زمان برای شما کافی بوده یا خیر. برای تهیه این لازانیا اصلا نیازی نیست آون توستر را از قبل گرم کنید، چون سیستم آون توستر به گونه‌ای است که خودش خیلی سریع گرم می‌شود.

بعد از گذشت 30 دقیقه و پس از اینکه لازانیا آماده شد فویل آلومینیومی را بر می داریم و مجددا ظرف لازانیا را داخل توستر قرار می دهیم. این بار فقط المنت بالای توستر را روشن می کنیم تا ظرف مدت ۵ دقیقه پنیر روی لازانیا نیز طلایی شود.

  برای اینکه پنیر پیتزا کمی خودش را بگیرد باید حدود ۱۵ دقیقه پس از اینکه لازانیا آماده شد آنرا کنار بگذارید تا خنک شود و پنیر پیتزا خودش را بگیرد سپس آنرا با یک کارد تیز برش بزنید. نکته دیگر اینکه حتما لازانیا را در همان ظرفی که آماده کرده اید برش بزنید و به هیچ وجه لازانیا را برای برش زدن از ظرف خارج نکنید.


 نکات:
برای تهیه لازانیا معمولا از گوشت چرخ شده استفاده می شود، هر چند در برخی دستورها برای تهیه لازانیا از گوشت ریش ریش شده هم استفاده می شود. نکته مهم در مورد گوشت لازانیا این است که باید کم چربی باشد.

اگر از گوشت چرخ کرده برای تهیه این غذا استفاده کنیم، باید از گوشت با چربی بسیار کم استفاده کنیم، زیرا این غذا پنیر پیتزا دارد و بیش از اندازه چرب است، به همین دلیل بهتر است از گوشت کم چربی استفاده کنیم.

یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد لازانیا وجود دارد برش زدن آن است که خیلی از افراد با آن مشکل دارند. همانطور که می دانید ماده ای که ورقه های لازانیا را به هم می چسباند پنیر پیتزا می باشد که اگر پنیر داغ باشد خیلی راحت وا می رود.
لازانیا

پس برای اینکه پنیر پیتزا کمی خودش را بگیرد باید حدود ۱۵ دقیقه پس از اینکه لازانیا آماده شد آنرا کنار بگذارید تا خنک شود و پنیر پیتزا خودش را بگیرد سپس آنرا با یک کارد تیز برش بزنید. نکته دیگر اینکه حتما لازانیا را در همان ظرفی که آماده کرده اید برش بزنید و به هیچ وجه لازانیا را برای برش زدن از ظرف خارج نکنید.

 همانطور که گفتیم برای تهیه لازانیا حتما قرار نیت که با گوشت چرخ کرده آن را درست کنید، می توانید با مرغ هم آن را تهیه کنید. در این روش ابتدا مرغ را به همراه ۱ عدد پیاز و کمی زردچوبه نیم پز می کنیم سپس به صورت نگینی یا ریش ریش خرد می کنیم و با دیگر مواد مخلوط می کنیم. روش پخت لازانیا با گوشت یا مرغ تفاوت چندانی ندارد فقط باید گوشت مرغ را از قبل نیم پز کنیم سپس به مواد دیگر اضافه کنیم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .