تبیان، دستیار زندگی

گیاهان چگونه به کم کردن آلودگی هوا کمک می کنند؟ (علوم ششم دبستان)

گیاهان و درختان با جذب دی اکسید کربن موجود در هوا و انجام فرآیند فتوسنتز، مقدار اکسیزن زیادی آزاد می کنند و به این طریق به کم کردن آلودگی هوا کمک می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
علوم ششم
درس یازدهم از علوم ششم دبستان با عنوان " شگفتی های برگ" در باره گیاهان و تاثیر آنها در زندگی انسانها سخن گفته است. همه ما می دانیم که گیاهان هم مانند دیگر موجودات زنده، شد می کنند ، غذا می خورند؛ تولید مثل می کنند و خودشان برای خود، غذا درست می کنند.

یک گیاه دارای ریشه، ساقه و برگ می باشد. ریشه، گیاه را در خاک محکم نگه می دارد. در ریشه تارهای کشنده ای وجود دارد که آب و مواد غذایی را جذب می کند . آب و مواد حل شده درون آب هم از طریق ساقه (آوند ها)به برگ می رسد. ساقه ، شاخه و برگ های گیاه را نگه می دارد و آب و مواد معدنی را از ریشه به برگ منتقل می کنمد. همچنین مواد غذایی را به همه اندام های گیاه می رساند.

یک گیاه دارای برگ هم می باشد.اگر آن را زیر میکروسکوپ نگه داریم، نقطه های  سبز رنگی را می بینیم که به آن کلروپلاست می گویند.در اینها یک ماده سبز رنگی وجود دارد که به آن سبزینه می گویند و نور خورشید را جذب می کنند.

 یک گیاه دارای ریشه، ساقه و برگ می باشد. ریشه، گیاه را در خاک محکم نگه می دارد. در ریشه تارهای کشنده ای وجود دارد که آب و مواد غذایی را جذب می کند . آب و مواد حل شده درون آب هم از طریق ساقه (آوند ها)به برگ می رسد. ساقه ، شاخه و برگ های گیاه را نگه می دارد و آب و مواد معدنی را از ریشه به برگ منتقل می کنمد. همچنین مواد غذایی را به همه اندام های گیاه می رساند.


در حقیقت،مواد معدنی و آب توسط ریشه های گیاه جذب می شود و از طریق ساقه و آوند ها این املاح و آب به برگ ها می رسد.برگ ها هم از طریق روزنه های ریز ، روی سطح شان کربن دی اکسید را جذب می کنند.گیاهان هم از طریق سبزینه انرژی نوری خورشید را می گیرند و با استفاده از کربن دی اکسید و آب شروع به ساختن موتاد غذایی می کند. به این فرایند فتو سنتز می گویند. در فتو سنتز یک ماده پر انرژی که می تواند مورد استفاده ی خود گیاه و بقیه موجودات زنده باشد، ساخته می شود، مانند :نشاسته و بقیه قندها.در واقع غذایی که گیاهان تولید می کنند،عمدتا قند و نشاسته می باشد. پس موقع فتو سنتز گیاه ، آب و کربن دی اکسید را به کمک انرژی نورانی خورشید به قند و اکسیژن تبدیل می کند . یعنی اگر نور خورشید به آن نرسد نمی تواند غذا تولید کند.

نقش گیاهان در زندگی انسانها

گیاهان نقشی بسیار مهم در زندگی انسان دارند.همانطور که در بالا گفتیم برگ ماده ی سبزی به نام سبزینه (کلروفیل) دارد.سبزینه انرژی نور خورشید را جذب می کند . گیاهان از انرژی نور خورشید برای ساختن غذا استفاده می کنند. تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز انسان و سایر موجودات ،از بخشی از سودمندی های فراوان آنها است. اهمیت گیاهان و به طور کلی در فضای سبز که شامل دامنه کوها و جنگل ها و پارک ها می شود در تلطیف هوا، تعادل درجه حرارت محیط، حفاظت از خاک در مقابل باران های رگبار، سیلاب ها، باد طوفان ها، رانش زمین، برف کوچ دارد.

رفتن به دل طبیعت و دور شدن از فضای سیستماتیک و پر از دود شهری، نظاره کردن گلبرگ‌های لطیف گل‌ها، غنچه نشکفته و زیبا، شکوفه‌های بهاری و دلربا، گل‌های رنگارنگ و با طراوت، ترکیب موزن رنگ‌های گل‌ها و درختان، چشم انداز بهجت آور باغ و بوستان و جنگل ها بر روح و روان انسان تاثیر شگرفی می‌گذارد. روح انسان از غم‌ها و افسردگی‌ها دور شده و غرق در لذت و شادی می‌شود.

یکی از موارد تاثیر گیاهان بر روان انسان ، تغییر روحیه و افزایش هیجان مثبتی است که به واسطه ارتباط انسان با گل و گیاه و طبیعت در او شکل می‌گیرد. روحیه افراد به سرعت با گل و گیاه تغییر کرده و هیجانات مثبت در افراد شکل می‌گیرد. حتی می‌توان با دادن گل به فردی که دوستش دارید در او شادی و نشاط را ایجاد کنید. با هدیه دادن گل می‌توان لبخند شخص مورد علاقه را در صورت او دید و این اولین نشانه تاثیر گل بر روحیه و روان افراد است. این حس نشاط و سرزندگی بعد از دریافت گل و گیاه در همه افراد با هر سن و سالی وجود دارد.
گیاه

فواید گیاهان

گیاهان فواید زیادی برای موجودات زنده دارند. اول اینکه گیاهان باعث بهبود کیفیت هوای اطرافشان می‌شوند. آنها باعث از بین رفتن ترکیبات آلی فرار هوا می‌شوند؛ مانند بنزن، فرمالدئین و تریکلرواتیلن که در مواد تشکیل دهنده بعضی از وسایل خونه‌ مثل رنگ دیوار، فرش و پلاستیک وجود دارند.(ترکیبات آلی به طور گسترده در محصولات خانگی مانند رنگ‌ها، مبلمان و بسیاری از محصولات تمیزکننده استفاده می‌شوند. فرار بودن به معنای این است که آنها می‌توانند در دمای اتاق (پایین‌تر از نقطه جوش) به بخار یا گاز تبدیل شوند و هوای محیط را آلوده کنند. غلظت این ترکیبات آلی در فضاهای بسته تا ۱۰ برابر بیشتر از فضای خارج از خانه است که برای سلامتی ساکنان آن بسیار مضر هستند.)

دومین فایده گیاهان تاثیر آنها بروی سلامتی ماست. تعامل با گیاهان باعث کاهش میزان استرس در نتیجه ایجاد حس آرامش می‌شود. تحقیقات نشان داده است که هر چه تنوع گونه‌های گیاهی بیشتر باشد، روحیه انسان و حتی حیوانات مثبت‌تر شده و سطح انرژی بالاتر می‌رود.

 دومین فایده گیاهان تاثیر آنها بروی سلامتی ماست. تعامل با گیاهان باعث کاهش میزان استرس در نتیجه ایجاد حس آرامش می‌شود. تحقیقات نشان داده است که هر چه تنوع گونه‌های گیاهی بیشتر باشد، روحیه انسان و حتی حیوانات مثبت‌تر شده و سطح انرژی بالاتر می‌رود.


تاثیر گیاهان بر آلودگی هوا

با توجه به افزایش شهرنشینی و تبدیل شهرها به کلان شهرها ،گرما و آلودگی هوا پدیده ی جدیدی هست که باعث تولید گازهای گلخانه ای و تخریب طبیعت و گرم شدن کره خاکی شده است.این منابع گرمایی که از صنایع و اتومبیل ها به عنوان اصلی ترین منشا آن می توان نام برد، تاثیر زیادی در به خطر انداختن سلامتی انسانها و تغییر در اقیلم (آب و هوا) و شرایط زیست محیطی دارند.

بعضی افراد به دلیل مشکلات سلامت خود تصمیم می‌گیرند این روزها در منزل بمانند تا از تاثیرات مخرب آلودگی هوا در امان بمانند، اما متاسفانه هوای آلوده می‌تواند به داخل منزل نیز سرایت کند. کمبود جریان هوا به خصوص در فصل زمستان باعث می‌شود این آلودگی در محیط بسته باقی بماند و برای افراد مشکلات تنفسی به وجود آورد. یکی از راهکارهای موثر جهت کاهش تاثیرات ناشی از آلودگی هوا، نگهداری گیاهان در منزل است.

با توجه به پتانسیل طبیعی و استفاده هرچه مطلوب تر از آن جهت کاهش این خطرات و بالا بردن سطح سلامت جامعه استفاده از گیاهان و درختان به عنوان اصلی ترین و طبیعی ترین کاهنده  میتوان نام برد. به عنوان راه حلی مناسب  که موجب تصفیه ی طبیعی و کاهش آلودگی هوا می توان استفاده کرد،محققان افزایش هرچه بیشتر فضاهای سبز بخصوص درختان و گیاهان کاهنده ی آلودگی را پیشنهاد می کنند.
مزایای کاشت گیاهان را می‌توان در چهار دسته کارکردهای اکولوژیکی، اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و زیباسازی طبقه‌بندی کرد. کارکردهای اکولوژیکی شامل کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، تعدیل آب و هوا، مقابله باطوفان‌ها و بادهای غبارآلود، تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن و کنترل فرسایش می‌شود. در زمینه کارکردهای اجتماعی فرهنگی نیز می‌توان به اثرات روانی، ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی، نقش تفرجی و نقش ارتباطی اشاره کرد. کارکردهای اقتصادی نیز مانند صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های ناشی از سیلاب‌های سطحی ارزش‌های زیبا شناسی، اثر روانی رنگ درختان و گیاهان، کنترل بصری فضاها، بهبود سیمای شهر و کاهش آلودگی بصری، ایجاد حس تعادلی و ادراک زیبایی در انسان است.

گیاهان دارای گونه‌های مختلفی هستند که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌ها و شرایط رشدی متفاوتی است. یکی از این ویژگی‌ها، قدرت توانایی در بهبود کیفیت هوا و سلامت ما انسانهاست که بستگی زیادی به سایز و ابعاد فیزیکی آن گیاه دارد. وقتی صحبت از کیفیت هوا می‌شود، یعنی هر چه سطح برگ‌های یک گیاه بزرگ‌تر و تعداد آنها بیشتر باشد، روی سرعت تصفیه هوا یا همان جذب آلاینده‌های موجود در هوای داخل فضای بسته، تاثیر زیاد می‌گذارد.
برگ
آلودگی به معنای وارد شدن هرگونه ماده خارجی به آب، هوا، خاک و زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی آن را به گونه‌ای تغییر دهد که به حال انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان یا آثار و بناها مضر باشد. این آلودگی ممکن است در هریک از قسمت‌های محیط زیست بوجود بیاید. همچنین  آلودگی عبارت است از هر ماده خارجی یا انرژی که دارای اثر معین بر روی محصول باشد. به عنوان مثال ذرات یا مایعات معلق در هوا، آلودگی مولکول معلق در هوا یا حالت گازی، شارژ یا دشارژ الکترواستاتیکی و تداخل الکترومغناطیسی نمونه‌هایی از آلودگی هستند.

آلودگی زیست محیطی که فضاهای شهر را تحت تاثیر خود قرار می دهند را می توان به چهار دسته تقسیک کرد. این چهار گروه شامل آلودگی حرارتی، آلودگی صوتی، آلودگی فیزیکی و آلودگی شیمیایی می باشد.آلودگی هوا در دسته آلودگی‌های فیزیکی و شیمیایی جای دارد چرا که گرد و غبار و ذرات معلق در هوا از خصوصیات فیزیکی آن و گازهای سمی ناشی از آلاینده‌ها، از خصوصیات شمیایی آلودگی هواست.

برگ درختان با جذب گرد و غبار و سایر ذرات معلق در هوا به کاهش آلودگی هوا کمک می کند . همچنین در زمان بارش این ذرات معلق از روی برگ آنها شسته می شود و این امر تاثیر به سزایی در بهبود کیفیت هوا دارد. گیاهان با انجام فرایند فتوسنتز دی اکسید کربن هوا را جذب و آن را به اکسیژن تبدیل می کنند، همچنین به طور طبیعی کربن اضافی هوا را جذب و به پالایش هوا کمک می کنند. برگ درختان در فرایند فتوسنتز ، سایر مواد شیمیایی مانند اکسیدهای نیتروژن و آمونیوم تولید شده در هوا و بخشی از دی اکسید گوگرد و ازون که مولد قسمتی از مشکلات آلودگی هوا و اثرات گلخانه ای است ، از محیط خارج می کند. برگ درختان با جذب و حفظ گرد وغبار و سایر ذرات معلق هوا تا زمان شست‌وشو و بارندگی ذرات معلق هوا را تا ۵۷ درصد کاهش داده و تأثیر بسزایی بر بهبود کیفیت هوا دارد.

 درخت، درختچه و گونه‌های گیاهی به ویژه چمن کاشته شده در فضاهای باز شهری در تغییرات میکرو کلیمایی منطقه بسیار مؤثر است. به عنوان مثال خیابان‌هایی که اطراف آن‌ها درخت کاشته شده، ۲۷ درصد کاهش آلودگی را نشان می‌دهند و تفاوت در مقدار گازهای آلوده در مناطق برخوردار از فضای سبز بین یک سوم تا یک دهم مناطق فاقد فضای سبز فعال است.


یک درخت در سال به طور متوسط دو کیلوگرم اکسیژن تولید می کند میزان اکسیژن آزاد شده به وسیله درختان پهن برگ در یک هکتار بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلوگرم بوده و می تواند نیاز ۱۰ انسان را تامین نماید همین طور یک درخت در مدت یک سال با انجام عمل تبخیر و تعرق به اندازه ۲۵۰- ۴۰۰ لیتر آب را به صورت بخار از خود متصاعد می کند و این مقدار در گیاهان مختلف متفاوت است به طوری که درختان برگ پهن بیش از سوزنی برگ ها موجب افزایش رطوبت هوا می شوند. درختان در تعیین دمای منطقه نیز نقش دارند به طوری که هوای یک منطقه درختکاری شده می تواند تا ۱۱ درجه سانتیگراد خنک تر از منطقه بی درخت مجاور باشد.

اگر چه بشر امروزه به تکنولوژی های مختلفی دست یافته است، ولی به نظر می رسد برگ درختان و گیاهان می توانند بهترین وسیله جهت بهبود کیفیت هوای محیط زیست بشری باشد. این جانداران قادرند گازها و ذرات الاینده را از هوا خارج کرده، مصرف انرژی را کاهش داده، باعث کاهش دمای جو زمین شده و جوامع را در جهت زندگی هرچه مطلوب تر یاری کنند.

درخت، درختچه و گونه‌های گیاهی به ویژه چمن کاشته شده در فضاهای باز شهری در تغییرات میکرو کلیمایی منطقه بسیار مؤثر است. به عنوان مثال خیابان‌هایی که اطراف آن‌ها درخت کاشته شده، ۲۷ درصد کاهش آلودگی را نشان می‌دهند و تفاوت در مقدار گازهای آلوده در مناطق برخوردار از فضای سبز بین یک سوم تا یک دهم مناطق فاقد فضای سبز فعال است. این اثر پاک کننده با افزایش میزان کاشت بیشتر هم می‌شود. گیاهان با مخلوط کردن هوای آلوده و تمیز از آلودگی هوا می‌کاهند. برگ‌های کرکدار، شاخه‌ها و تنه درختان با پوست سطحی خشن، ناخالصی‌های هوا مانند گرد و خاک، دود و بخارهای بدبو را به خود می‌گیرند. همچنین برگ‌ها مستقیماً بعضی از گازهای آلوده را جذب می‌کنند.

علاوه بر این حتی در سطح خانگی و در منزل و حیاط مناطق مسکونی، اداری و تجاری نیز می‌توان با بهره جستن از گیاهان آپارتمانی از مزایای گیاهان استفاده کرد.در واقع  یکی از راهکارهای موثر جهت کاهش تاثیرات ناشی از آلودگی هوا، نگهداری گیاهان در منزل است.
گل های آپارتمانی
در ادامه بعضی از گیاهانی خانگی که آلودگی هوا را کاهش می دهد را بیان می کنیم:

گل داوودی نخستین جایگاه را درفهرست گیاهان مفید جهت تصفیه هوای منزل به خود اختصاص دهد؛ گل داوودی توانایی بالایی در جذب مواد آلاینده دارد و می‌تواند ترکیبات سمی مانند فرمالدئید، زایلن، بنزن و آمونیاک را از بین ببرد. این گیاه فقط به مدت ۶ هفته گل دارد ودر زمانی که گل نداشته باشد، تاثیری  بر تصفیه هوا و کاهش آلودگی آن ندارد.

بامبو گیاهی پرطرفدار در میان افراد است که در فضاهای داخلی و کم نور خوب رشد می‌کند. این گیاه می‌تواند تاثیر آلاینده‌هایی مانند بنزن و تری‌کلورواتیلن را از بین ببرد. بامبو نه تنها آلودگی هوا را کاهش می‌دهد، بلکه ذرات شیمیایی که بعضی وسایل درون خانه از خود متصاعد می‌کند نیز به خود جذب می‌کند. برای مثال مبلمان خانه ممکن است گاز فرمالدئید متصاعد کند؛ بنابراین بهتر است گیاه بامبو را کنار مبلمان قرار دهید تا این ترکیب شیمیایی را به خود جذب کند. علاوه بر این، بامبو رطوبت مورد نیاز فصل زمستان را نیز برای شما فراهم می‌کند.

 گیاه پتوس طلایی هم توانایی زیادی در از بین بردن ترکیبات سمی مانند فرمالدئید دارد؛ این ترکیب سمی در دود اگزوز ماشین‌ها وجود دارد که می‌تواند در روزهای آلوده وارد محیط خانه شده و مشکلات تنفسی به وجود آورد. موضوع قابل توجه اینکه این گیاه سمی است و باید دور از دسترس کودکان قرار بگیرد. گیاه پتوس طلایی به قدار کمی آب و نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد.


گیاه سرخس بیشترین توانایی را در از بین‌بردن سم فرمالدئید، مونو اکسید کربن و زایلن دارد و می‌تواند به راحتی در طول یک ساعت، ترکیبات سمی موجود در هوا را رفع کند. خاک این گیاه نیز می‌تواند فلزات سنگین موجود در هوا مانند جیوه و آرسنیک را به خود جذب کند. علاوه بر این، گیاه سرخس نقش موثری در مرطوب کردن محیط خانه داشته، اما به آبرسانی کافی نیاز دارد.

نتایج یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داده است که گیاه عنکبوتی می‌تواند به مدت ۲۴ ساعت گازهای مونو اکسید کربن و دی اکسید نیتروژن موجود در هوای بسته را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. توصیه می‌شود افرادی که به گرد و خاک حساسیت دارند، این گیاه را در منزل خود نگهداری کنند. تکثیر و پرورش این گیاه بسیار ساده و بدون دردسر است و به نور غیر مستقیم آفتاب نیاز دارد.

«گیاه شمشیری» به کم شدن میزان دی اکسید کربن موجود در هوا کمک می‌کند و همچنین فرمالدئید و بنزن هوا را از بین می‌برد. «سرخس بوستون» در از بین بردن مواد شیمیایی فرمالدئید، جیوه و آرسنیک مؤثر است. «بگونیا وکس» در جذب و از بین بردن بنزن و موتد شیمیایی متصاعد از تولوئن که در بسیاری از چسب‌های مایع و برخی واکس‌ها موجود است نقش بسیار مؤثری دارد.

گیاه پتوس طلایی هم توانایی زیادی در از بین بردن ترکیبات سمی مانند فرمالدئید دارد؛ این ترکیب سمی در دود اگزوز ماشین‌ها وجود دارد که می‌تواند در روزهای آلوده وارد محیط خانه شده و مشکلات تنفسی به وجود آورد. موضوع قابل توجه اینکه این گیاه سمی است و باید دور از دسترس کودکان قرار بگیرد. گیاه پتوس طلایی به قدار کمی آب و نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. گیاهان دیگری مانند آلوئه‌ورا، پاپیتال، ژربرا، سانسوریا، بنجامین فیکوس، آزالیا و آگلونما نیز نقش مهمی در کاهش آلودگی هوای خانه دارند و می‌توانند ترکیبات سمی را از بین ببرند.

گیاهان علاوه بر اینکه آلودگی‌ها را جذب می‌کنند در کاهش دماهم تاثیر می گذارند. با افزایش زندگی شهری، ازدیاد تراکم ساختمان‌های بلند و آسفالت کشی‌ها و استفاده از خودروها دمای هوا در مناطق شهری بالاتر رفته است که این پدیده را «جزیره گرمای شهری» می‌نامند.
بام سبز

به طور کلی این فرایندها موجب می‌شوند که شهرها به وسیله یک توده هوای گرم محصور شوند که در طول روز ارتفاع آن در حدود ۱۲۴ متر است و در شب به بیش از دو برابر این مقدار می‌رسد. در این پدیده مرکز شهر نسبت به مناطق روستایی اطرافش بالاترین درجه حرارت را دارد و با دور شدن از مرکز شهر، این درجه حرارت و ارتفاع توده هوای گرم کم می شود ،به طوری که در روستاها اثر آن کاملا محو می‌شود.

یکی از رویکردهای نوین معماری وشهرسازی ؛ بام سبز است که از آن می‌توان در جهت افزایش سرانه فضای سبز، ارتقای کیفیت محیط زیست و توسعه پایدار شهری استفاده کرد. بام سبز شامل مجموعه‌ای بهم پیوسته از پوشش گیاهی با رشد متناسب و یک عایق ضد آب نفوذ ناپذیر است که سقف را پوشش می‌دهد.

بام سبز در مدیریت آب‌های ناشی از بارندگی، بازیافت آب، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، تنوع زیست محیطی در موجودات زنده شهری، گیاهان و جانوران، محافظت از پوسته زمین، جلوگیری از تابش اشعه فرابنفش به ساختمان، بهبود و تلطیف هوا، کاهش دما، معتدل نمودن هوای گرم، جلوگیری از آتش سوزی ساختمان‌ها، کاهش نفوذ تابش الکترومغناطیس، بهبود کیفیت اقلیمی، ایجاد تهویه مطبوع در شهر، ایجاد چشم اندازهای زیبای شهری، مطبوعیت و مطلوبیت فضاهای شهری، پاکیزگی وکاهش آلودگی هوا، ذخیره انرژی، کاهش آلودگی صوتی کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعویض سقف ساختمان نقش بسزایی دارد.

 یکی از رویکردهای نوین معماری وشهرسازی ؛ بام سبز است که از آن می‌توان در جهت افزایش سرانه فضای سبز، ارتقای کیفیت محیط زیست و توسعه پایدار شهری استفاده کرد. بام سبز شامل مجموعه‌ای بهم پیوسته از پوشش گیاهی با رشد متناسب و یک عایق ضد آب نفوذ ناپذیر است که سقف را پوشش می‌دهد. 


بام سبز، به دو گروه سبز بام‌های گسترده و سبز بام‌های متمرکز تقسیم می‌شوند. سبزبام‌های گسترده نیازمند حداقل تاسیسات نگهداری و در نتیجه هزینه کمتری است. این نوع سبز بام، الیه‌ کاشتی بین ۵ تا ۱۵ سانتی متر دارد و به همین دلیل، سبک بوده و بار محدودی را به ساختمان وارد می‌کند. سبز بام گسترده، به دلیل سبک بودن، غالبا نیاز به اصلاح ساختار ساختمان ندارد و برای قرار گرفتن بر بام ساختمان‌های موجود، مناسب‌تر است. سبز بام گسترده، بسته به عمق الیه‌ کاشت، در حالت اشباع با آب، وزن بام را بین ۷۰ تا دو هزار و ۱۶۹ کیلوگرم افزایش می‌دهد.

سبزبام متمرکز ،الیه کشت ضخیم‌تری دارد و به همین دلیل، محدودیتی از نظر انتخاب پوشش گیاهی ندارند. در سبزبام متمرکز می‌توان از انواع گیاه و درختچه و درخت‌هایی که روی زمین قابل کاشت هستند استفاده کرد. الیه کاشت بام‌های متمرکز، از ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر متغیر است. سبزبام‌های متمرکز، نیازمند نگهداری، آبیاری و سایر مراقبت‌های مرسوم فضاهای سبز روی زمین هستند.
شگفتی های برگ


سوالات درس یازدهم علوم ششم

1) سبزینه در کجا قرار دارد و چه می کند؟
برگ، رنگیزه های سبزی به نام سبزینه (کلروفیل) دارد. سبزینه انرژی نور خورشید را جذب می کند.

2) گیاهان از انرژی نور خورشید چه استفاده ای می کنند؟
گیاهان از انرژی نور خورشید برای ساختن غذا استفاده می کنند.

3) گیاهان چگونه از انرژی نور خورشید برای ساختن غذا استفاده می کنند؟

برای ساختن غذا، روزنه های برگ، کربن دی اکسید را از هوا می گیرند.
ریشه ها نیز آب و مواد محلول در آن را از خاک گرفته و به وسیله آوندها به برگ می رسانند سپس گیاهان بوسیله نور خورشید که در سبزینه ذخیره شده عمل فتو سنتز را بر روی این مواد در داخل برگ انجام می دهند

4) همه موجودات زنده از چه چیزی تغذیه می کنند؟
همه موجودات زنده به طور مستقیم یا غیر مستقیم از غذایی که گیاهان می سازند، تغذیه می کنند.
گیاهان خود نیز از این غذا استفاده می کنند.

 گازکربن دی اکسید حاصل تنفس موجودات زنده و سوختن نفت و گاز و…است این گاز باعث آلوده شدن هوا می شود. گیاهان با عمل فتوسنتز، کربن دی اکسید را از هوا خارج کرده و اکسیژن هوا را افزایش می دهند. در نتیجه به کم کردن آلودگی هوا کمک می کنند.


5) آیا ساقه های گیاهان نیز غذاسازی می کنند؟
تمام ساقه های گیاهان غذاسازی نمی کنند اما ساقه های سبز رنگ گیاهان مانند ساقه لوبیا که کلروفیل دارند نیز غذاسازی می کنند.

6) محل اصلی غذا سازی گیاهان کجاست؟
محلّ اصلی غذاسازی برگ است.

7) چرا برگ ها مکان اصلی عمل فتوسنتز محسوب می شوند؟
زیرا دارای سبزینه فراوان و روزنه و رگ برگ هستند.

8) چرا برگ بعضی از گیاهان به شکل تله در آمده است؟
گیاهان همه انواع غذاها را نمی توانند، بسازند.
به دلیل این نیاز، برگ بعضی از گیاهان به شکل تله در آمده است که می تواند حشرات و حتی جانوران کوچک را شکار کند.
این گیاهان مواد بدن شکار خود را مصرف می کنند.

9) اکسیژن مورد نیاز جانداران چگونه ساخته می شود؟
در فتوسنتز علاوه بر غذا، اکسیژن نیز تولید می شود.این اکسیژن از روزنه های برگ وارد هوای اطراف می شود.

10) سه کاری که در فتو سنتز اتفاق می افتد چیست؟
غذاسازی – تولید اکسیژن مورد نیاز جانداران – فتو سنتز با تولید اکسیژن به از بین بردن آلودگی هوا نیز کمک می کند
 
11) سبزینه چیست؟ وظیفه آن را بنویسید.

قسمت سبز برگ است و وظیفه اش غذاسازی بوسیله نور خورشید، آب و کربن دی اکسید است.
 
12) فتوسنتز چیست؟
غذاسازی گیاهان بوسیله نور خورشید را فتوسنتز می گویند.

13) برای عمل غذاسازی چه موادی نیاز است؟
آب که از ریشه جذب می شود و کربن دی اکسید که روزنه های برگ از هوا میگیرند.

14) معنی فتو و سنتز چیست؟
فتو به معنای نور و سنتز به معنای ساختن است.

15) آیا گیاهان در زمستان هم می توانند غذاسازی کنند؟
خیر، زیرا در زمستان نور خورشید به اندازه کافی برای فتوسنتز موجود نمی باشد، یعنی قدرت تابش نور خورشید کم است.

16) باید از قرار دادن الکل بطور مستقیم روی حرارت جلوگیری کرد. چرا؟
زیرا الکل بسیار آتش گیر است.

17) ساقه سبز چه گیاهی می تواند غذاسازی کند؟ چرا؟
لوبیا، زیرا ساقه های لوبیا کلروفیل زیادی دارد.

18) آیا برگ گیاهان علاوه بر فتوسنتز کاربرد دیگری نیز دارد؟
برگ برخی به شکل تله در آمده و می تواند حشرات و حتی جانوران کوچک را شکار کند.

19) چرا گیاهان به آب نیاز دارند؟
آب مواد مورد نیازی را که گیاه، از خاک می گیرد در خود حل میکند تا گیاه بتواند از آن استفاده کند.

20) اکسیژن مورد نیاز برای تنفس جانوران چگونه تامین می شود؟
از اکسیژنی که حاصل فتوسنتز گیاهان است.

21) دو میوه ی روغن دار را نام ببرید؟
نارگیل و زیتون

22) دانه ای را نام ببرید که هم روغنی است و هم پروتئین دارد؟
سویا

گیاهان چگونه به کم کردن آلودگی هوا کمک می کنند؟
گازکربن دی اکسید حاصل تنفس موجودات زنده و سوختن نفت و گاز و…است این گاز باعث آلوده شدن هوا می شود. گیاهان با عمل فتوسنتز، کربن دی اکسید را از هوا خارج کرده و اکسیژن هوا را افزایش می دهند. در نتیجه به کم کردن آلودگی هوا کمک می کنند.
گیاهان هوای خانه را از دو طریق تمیز می کنند. آن ها آلاینده های هوا را از طریق برگ ها جذب می کنند و سپس سموم را به ریشه های خود منتقل می کنند.
سموم به یک منبع غذایی برای گیاهان تبدیل می شوند. گیاهان همچنین بخار آب را به خارج منتشر می کنند که به صورت یک عمل پمپاژ است که هوای کثیف را از طریق بخش های اطراف ریشه جذب کرده و در آن جا آن را به مواد غذایی برای خود تبدیل می کنند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .