تبیان، دستیار زندگی

تاثیر نام افراد بر شخصیت آن‌ها

اسم ما علاوه بر این‌که می‌تواند درک دیگران از ما را تغییر دهد بر انتخاب شغل، اعتمادبه‌نفس‌ و ... هم تاثیرات شگفت‌انگیزی دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاثیر نام بر شخصیت، انتخاب اسم فرزند، اسامی عجیب، اسم های کم طرفدار،
نویسنده : دکتر ساحل گرامی| روان‌شناس
هنگام معرفی خود، اولین چیزی که افشا می‌کنیم و به زبان می‌آوریم، نامی است که پدر و مادر برای‌مان انتخاب کرده‌اند. نام ما می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی بر درک دیگران از ما داشته باشد. والدین ما علاوه بر ژن خود، خصوصیات اخلاقی مانند خونگرمی و بخشندگی و تمایل به پیشرفت را هم به ما انتقال داده‌اند اما مهم‌ترین میراث والدین برای فرزندان‌شان، نامی است که برای آن‌ها انتخاب می‌کنند و تا آخر عمر بر شخصیت و رفتار افراد تاثیر می‌گذارد. در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.
 

کاهش سازگاری‌ روانی به دلیل ناراضی‌ بودن  از نام خود

نام افراد در اولین گام می‌تواند جزئیاتی از اصل و نسب، کشور و مذهبی را که شخص از آن برخاسته است، آشکار کند. علاوه بر این، در یک فرهنگ خاص هم بعضی اسامی عجیب، از مد افتاده یا نادر هستند که ممکن است بار معنایی مثبت یا منفی داشته باشند. چنین اسم‌هایی خواه ناخواه بر رفتار دیگران با ما اثر می‌گذارد و در نتیجه احساسی را که ما از خود داریم، تحت تاثیر قرار می دهد. باید تاکید کرد کسانی که از نام خود راضی نیستند، سازگاری روانی کمتری دارند و از عزت‌نفس پایین رنج می‌برند. در تحقیقی که سال 2018 توسط محققان آلمانی انجام شد، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که در شبکه‌های اجتماعی مردم بیشتر تمایل دارند با کسانی ارتباط برقرار کنند و به درخواست‌هایشان پاسخ دهند که اسم‌های اصیل‌تری دارند و درخواست کسانی که اسم‌های ناآشنا و کمتر شنیده شده‌ای دارند، بیشتر رد می‌شود.

بعضی از نام‌ها معنی بسیار غنی دارند یا طرز ادا کردن آن‌ها بسیار جذاب و شیرین است. انتخاب چنین نام‌هایی برای فرزند، باعث افزایش اعتماد به نفس او و بالا رفتن شانس موفقیتش در زندگی خواهد شد



طرد شدن اجتماعی به دلیل اسم کم‌طرفدار و نامناسب

همچنین احتمال کمک به غریبه‌هایی که نام‌هایی دارند که منفی ارزیابی می‌شود، کمتر از افرادی است که اسم‌هایشان تلقی مثبتی در دیگران ایجاد می‌کند. نکته جالب این جاست کسانی که نام‌های کم طرفدار یا دارای بار منفی داشتند، به احتمال بیشتری درگیر کارهای مجرمانه می‌شدند. این مسئله با دیدگاهی که نام‌های کم طرفدار و نامناسب، فرد را در معرض طرد اجتماعی قرار می‌دهد و ناسازگاری شخصیتی را موجب می‌شود، همخوانی دارد.

نام افراد با انتخاب شغل هم در ارتباط است

همچنین نام افراد با دنبال کردن یک سری مشاغل خاص هم در ارتباط است. برای مثال اسامی نادرتر با افزایش گرایش به حرفه‌های نامعمول‌تر مانند کارگردان سینما یا وکیل‌شدن مرتبط است چرا که این افراد از همان ابتدا احساس هویت منحصر به فردی را تجربه می‌کنند و همین انگیزه‌ای می‌شود تا فرد خود را در سیر شغلی متمایزی قرار دهد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد مدیرهایی با اسامی نامعمول یک حس تمایز از همکاران هم رده خود دارند که به آن‌ها انگیزه دنبال کردن استراتژی‌های متمایز را می‌دهد.


داشتن 2 اسم به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود

بارها ملاحظه شده که پدر و مادرها به هر دلیلی نامی در شناسنامه فرزندشان ثبت می‌کنند ولی او را با اسم دیگری خطاب می‌کنند. تحقیقات متعدد روان‌شناسان در این باره نشان می‌دهد معمولاً کسانی که دارای دو اسم هستند و دوگانگی در نام‌شان مشاهده می‌شود، مشکلات زیادی را از نظر احساسی و رفتاری تجربه می‌کنند، به این دلیل که مدام در محیط‌های دانشگاهی، اداری، مدرسه و ... با نام شناسنامه‌ای و در بین دوستان و اطرافیان و خانواده با نام دوم مورد خطاب قرار می‌گیرند که این جدا بودن اسامی در اماکن مختلف باعث جدا شدن احساس‌های رفتاری حاکم بر این محیط‌های مختلف خواهد شد.
 

والدین از اهمیت انتخاب نام برای فرزند آگاه باشند

انتخاب اسم نقش بسیار مهمی در زندگی، سرنوشت و آینده افراد دارد. اسم یکی از فرایندهایی است که تا پایان عمر با فرد می‌ماند بنابراین در انتخاب آن باید دقت و توجه کافی شود. حال اگر به عنوان یک والد به دنبال نامی مناسب برای فرزند خود هستید، باید بگوییم انتخاب نامی متداول برای فرزندتان باعث می‌شود دیگران فرزندتان را دوست داشته باشند و به راحتی در بین خود بپذیرند. در ضمن، بعضی از نام‌ها معنی بسیار غنی دارند یا طرز ادا کردن آن ها بسیار جذاب و شیرین است. انتخاب چنین نام‌هایی برای فرزند، باعث افزایش اعتماد به نفس او و بالا رفتن شانس موفقیتش در زندگی خواهد شد.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .