تبیان، دستیار زندگی

گلوکومتر شناسی!

آشنایی با دستگاه‌های تست قند خون

دستگاه تست قند خون یا گلوکومتر وسیله‌ای است که میزان قند موجود در خون را اندازه می‌گیرد. شما چه دیابت نوع اول داشته باشید و چه دیابت نوع دوم، ابزار‌های تست قند خون که گلوکوکتر نامیده می‌شوند می‌توانند اطلاعات دقیقی به شما بدهند که متوجه شوید آیا قند خونتان بسیار پایین، بسیار بالا یا در محدوده‌ی خوبی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اندازه گیری قند خون
دستگاه تست قند خون، بازخورد فوری به شما می‌دهد و می‌توانید فوراً از وضعیت قند خونتان مطلع شوید. این ابزار معمولاً با نوار‌هایی جهت جمع‌آوری قطرات خون به کار ‌می‌روند؛ اما طی سال‌های اخیر انواعی نیز تولید شده‌اند که کمتر تهاجمی هستند. با توجه به افزایش آمار دیابت در تمام دنیا، تکمیل سیستم‌های کنترل قند خون در حال حاضر در همه جا اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند.

چه کسانی باید از گلوکومتر استفاده کنند؟

اگر مبتلا به دیابت نوع اول، دیابت نوع دوم، دیابت پنهان خودایمنی بزرگسالی (LADA) باشید یا حین بارداری به دیابت بارداری دچار شده باشید، بخش عمده‌ای از برنامه‌ی درمانی شما مطمئناً تست منظم سطح قند خونتان با گلوکومتر خواهد بود.

دستگاه تست قند خون چگونه کار می‌کند؟

دستگاه‌های تست قند خون، سه نوع متفاوت دارند: تهاجمی، غیرتهاجمی و پایش مداوم یا CGM.

دستگاه تهاجمی تست قند خون: با استفاده از سوزن (لنست) و نوار‌هایی انجام می‌شود که اغب به شکل کیت فروخته می‌شوند که هر چند وقت یک بار لازم است جدیدشان خریداری شود. این نوع دستگاه تست قند خون هر چند برای کاربر شاید سخت و محدود‌کننده باشد اما دقیق‌ترین اندازه را ارائه می‌دهد.

دست‌ها را قبل از تست خوب بشویید زیرا آلودگی‌های روی پوست می‌توانند بر عدد قند خونتان اثر بگذارند


دستگاه‌های غیرتهاجمی تست قند خون: طی سال‌های اخیر، سیستم‌های جدیدی برای تست قند خون در بازار ارائه شده‌اند که به صورت سنسور‌هایی فیزیکی شیمیایی بوده و در تماس با ناحیه اندازه‌گیری که معمولاً بازوست به کار برده می‌شوند. استفاده از این ابزار خیلی فوری، میزان قند خون را ارائه می‌دهد و انقلابی واقعی برای افراد مبتلا به دیابت است که دیگر مجبور نیستند روزی دو بار به خود سوزن بزنند یا لنست‌ها و نوار‌ها را عوض کنند. اما انتخاب‌های محدودی در بازار وجود دارند و تاکنون نتایجی که گرفته شده به اندازه‌ی انواع تهاجمی این دستگاه‌ها دقیق نیستند. یک عیب دیگر دستگاه‌های غیرتهاجمی تست قند خون نیز ثابت نماندن سنسورهاست.

دستگاه‌های پایش مداوم قند خون (CGM): این مدل دستگاه تست قند خون این امکان را به بیمار می‌دهد که میزان قند خون خود را به طور مداوم کنترل نماید. این وسیله معمولاً روی بازو بسته می‌شود و بیمار همه جا آن را با خود می‌برد. این دستگاه دارای یک سنسور قابل نصب با سیستم انتقال اطلاعات از راه دور می‌باشد و میزان قند خون را در مایع میان‌بافتی اندازه می‌گیرد. دستگاه پایش مداوم قند خون این امکان را به بیمار می‌دهد تا طی مدت زمان طولانی‌تری با دقت بیشتری به تغییرات در سطح قند خون خود آگاه باشد. این سیستم مداوم استرس بیمار را کمتر می‌کند چون دیگر مجبور نیست هر روز انگشت خود را سوراخ کند. اما این مدل تست قند خون نیز معایب خود را دارد مثلاً تعمیر، نگهداری و یاد گرفتن طرز کار آن ساده نیست.
تفسیر اطلاعات به دست آمده از این نوع دستگاه تست قند خون، اختلال در عملکرد سنسور و تفاوت میان قند خون مویرگی و عدد نشان داده شده توسط این دستگاه، اصلی‌ترین مشکلاتی هستند که سبب ناامیدی مصرف‌کننده می‌شوند. حتی شاید بیمار انتخاب کند که از نوع دیگری از دستگاه تست قند خون استفاده نماید.

چگونه از گلوکومتر استفاده کنید؟

ابتدا وسایل لازم را آماده کنید: نوار تست، لنست و پد الکلی. دست‌های خود را خوب بشویید، اگر امکان شستن دست‌ها را ندارید می‌توانید با الکل دست‌ها را ضدعفونی کنید.
گاهی بد نیست ابتدا دست‌ها را گرم کنید تا جریان خونتان بهتر شود. می‌توانید دست‌ها را به هم بمالید یا آن‌ها را زیر آب گرم بگیرید. اما بعد از آن دست‌ها را کاملاً خشک کنید زیرا خیس بودن دست‌ها باعث می‌شود نمونه خونتان رقیق شده و قند خونتان پایین‌تر نشان داده شود.
گلوکومتر را روشن کنید و نوار تست را در دستگاه قرار دهید. بعد از اینکه مطمئن شدید دستتان خشک است، قسمت مورد نظر را با الکل تمیز کرده و صبر کنید تا الکل تبخیر شود. کنار انگشت خود را، بین انتهای ناخن تا نوک ناخن، سوراخ کنید.
قطره خون را روی نوار تست قرار دهید. چند لحظه طول می‌کشد تا گلوکومتر، قند خونتان را محاسبه کند.
اگر انگشتان هنوز خونریزی می‌کند با پد الکلی ناحیه سوراخ را بفشارید. نتیجه را یادداشت کنید. ثبت اعداد قند خونتان به شما و پزشکتان کمک می‌کند برنامه‌ی درمانی بهتری در پیش بگیرید. بعضی از گلوکومتر‌ها می‌توانند نتایج را در حافظه ذخیره کنند.

چند نکته:

حتماً دستورالعمل استفاده از دستگاه تست قند خون را به دقت مطالعه کنید، زیرا مراحل تست ممکن است در دستگاه‌های مختلف تفاوت‌هایی با هم داشته باشند.
اگر سوراخ کردن انگشت برایتان دردناک است شاید لازم باشد از لنست باریک‌تری استفاده کنید. لنست‌ها درجات مختلفی دارند. هر چه عدد این درجه بالاتر باشد، لنست ظریف‌تر است. یک لنست ۲۱ ممکن است به اندازه‌ی یک لنست ۳۰ راحت نباشد.
همچنین می‌توانید میزان نفوذ سوزن لنست را تنظیم کنید. بیشتر افراد حد وسط را در نظر می‌گیرند. مثلاً اگر لنست شما درجه‌بندی شده، آن را روی عدد ۲ بگذارید. اگر با این اندازه راحت نبودید می‌توانید درجه را بالاتر ببرید.
فقط از نوار‌هایی استفاده کنید که برای گلوکومتر شما طراحی شده‌اند. بعضی از ابزار‌ها نیازمند این هستند که خون بیشتری نمونه‌گیری شود.

مشکلاتی که باید از آن‌ها پیشگیری کنید

لازم است به طور مرتب گلوکومتر خود را چک کنید تا دچار مشکلات احتمالی نشود:
از باتری‌های مناسب دستگاهتان استفاده کنید
تاریخ مصرف نوار تست را چک کنید، زیرا نوار‌هایی که از تاریخ مصرفشان گذشته است نمی‌توانند نتیجه‌ی دقیقی بدهند.
درپوش ظرف محتوی نوار تست را محکم ببندید زیرا نور و رطوبت می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند.
دستگاه تست را مرتباً تمیز کنید.
دست‌ها را قبل از تست خوب بشویید زیرا آلودگی‌های روی پوست می‌توانند بر عدد قند خونتان اثر بگذارند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.