تبیان، دستیار زندگی

چرا روز تولد حضرت زینب را روز پرستار نامیده اند؟(هدیه آسمانی سوم)

پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا،حضرت زینب کبری سلام الله علیها است. این روز را روز پرستار می نامند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درس هدیه های آسمان
درس ششم از کتاب هدیه های آسمانی سوم دبستان با عنوان" بانوی قهرمان" درباره حضرت زینب سلام الله علیها می باشد. در این درس درباره قهرمانی و شجاعت حضرت زینب در کاخ یزید اشاره کرده است.آن حضرت پس از شهادت برادران و برادر زاده ها و یاران ،همراه امام سجاد و زنان و کودکان به اسارت گرفته شدند و به شام رفتند و در کاخ یزید بی پروا و بدون ترس در برابر دشمنان،سرش را بالامی گیرد و محکم قدم بر می دارد.آن حضرت با اینکه دیگر در دلش آرام و قرار نداشت، اما کودکان را نوازش می کرد و آن ها را در آغوش می گرفت و از بیمار دشت کربلا (امام سجاد ع) پرستاری می کرد.

 در این مراسم یزید با صدای بلند می خندد و اطرافیان هم با خنده ی یزید او را همراهی می کنند و می خندند. حضرت از جایش بلند می شود و با صدای بلند می گوید:"یزید ،فکر می کنی چون به ما سختگیری کردی و ما را مانند اسیران به اینجا آوردی ،ما خوار شدیم و تو عزیز شدی؟"صدای حضرت در قصر می پیچد و یک لحظه سکوت همه جا را می گیرد و اطرافیان یزید با ترس به یزید نگاه می کنند.حضرت زینب در آن مجلس سخنرانی کوبنده ای می کند و به یزید می گوید : زیاد خوشحال نباش !وقتی پیش خدا حاضر شوی،آرزو می کنی که ای کاش ، این روز را نمی دیدی.

آن ملعون بعد از دیدن حضرت زینب(س) گفت: «ستایش خدا را كه شما خانواده را رسوا ساخت و كشت و نشان داد كه آنچه می گفتید دروغی بیش نبود.»‎

 حضرت(س) در پاسخ فرمودند: «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا؛ آنان كسانی بودند كه خدا مقدّر ساخته بود كشته شوند و آنها نیز اطاعت كرده و به سوی آرامگاه خود شتافتند و بزودی خداوند تو و آنان را (در روز رستاخیز) با هم روبرو می کند و آنان از تو به درگاه خداوند شکایت و دادخواهی خواهند کرد. اینک بنگر که آن روز چه کسی پیروز خواهد شد، مادرت به عزایت بنشیند ای پسر مرجانه!»


حضرت زینب(س) پاسخ داد: «ستایش خدا را كه ما را به واسطه پیامبر خود (كه از خاندان ماست) گرامی  داشت و از پلیدی پاك گردانید. جز فاسق رسوا نمی شود و و جز بدكار، دروغ نمی گوید ؛ و بد كار ما نیستیم بلكه دیگرانند‌ (یعنی تو و پیروانت هستید) و ستایش مخصوص خداست ». آن ملعون گفت: دیدی خدا با خاندانت چه کرد؟

حضرت(س) در پاسخ فرمودند: «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا؛ آنان كسانی بودند كه خدا مقدّر ساخته بود كشته شوند و آنها نیز اطاعت كرده و به سوی آرامگاه خود شتافتند و بزودی خداوند تو و آنان را (در روز رستاخیز) با هم روبرو می کند و آنان از تو به درگاه خداوند شکایت و دادخواهی خواهند کرد. اینک بنگر که آن روز چه کسی پیروز خواهد شد، مادرت به عزایت بنشیند ای پسر مرجانه!»

این یکی از ماندگارترین میراث های گفتاری عاشورا که هنوز هم بعد از گذشت قرن ها شورآفرینی کرده و عظمت نگاه خاندان رسالت را نشان می دهد جمله تاریخی حضرت زینب(س) است که در مقابل آن همه مصائب کربلا فرمودند: «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا»!.

حضرت زینب (س) ، دختر امیرالمومنین و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در سال پنجم‌ هجرى، روز 5 جمادى الاول در مدینه، پس از امام حسین‌ علیه السلام به دنیا آمد.

بر اساس روایات متعدد، نام‌گذاری حضرت زینب (س)، توسط پیامبر اسلام (ص) صورت گرفت. و جبرئیل از سوی خداوند این نام را به پیامبر (ص) رساند. زینب را مخفف‌ «زین اب‌» دانسته‌ اند، یعنى زینت پدر.

برای ایشان، القاب فراوانی نقل شده است، همانند عقیله بنی هاشم، عالِمه غیر معلَّمه، عارفه، موثّقه، فاضله، کامله، عابده آل علی، معصومه صغری، امینةاللّه، نائبةالزهرا، نائبةالحسین، عقیلة النساء، شریکة الشهداء، بلیغه، فصیحه و شریکةالحسین.

همانطور که در بالا گفتیم، آن حضرت مسیر پر حادثه و دردناکی را در طول زندگی خود طی می کند که او را " ام المصائب" نامیده اند. در همان زمان کودکی خود (که ارتحال پیامبر خدا (ص) نزدیک بود) در آینه رؤیا می‌نگرد که نزد پیامبر اکرم (ص) آمده و با زبان کودکانه خویش، این رؤیا را بدین شرح برای جدش پیامبر اکرم (ص) بازگو می‌کند؛ «ای رسول خدا! دیشب در خواب دیدم که باد سختی وزید که بر اثر آن دنیا در ظلمت فرو رفت و من از شدت آن باد به این سو و آن سو می‌افتادم؛ تا اینکه به درخت بزرگی پناه بردم، ولی باد آن را ریشه کن کرد و من به زمین افتادم. دوباره به شاخه دیگری از آن درخت پناه بردم که آن هم دوام نیاورد.
برای سومین مرتبه به شاخه دیگری روی آوردم، آن شاخه نیز از شدت باد در هم شکست. در آن هنگام به دو شاخه به هم پیوسته دیگر پناه بردم که ناگاه آن دو شاخه نیز شکست و من از خواب بیدار شدم.»، رسول مکرم اسلام (ص) با شنیدن خواب زینب (س)، بسیار گریست و حوادثی را که در انتظار اوست، تعبیر فرمود:، تا او که دست پرورده علی (ع) و بزرگ شده دامان زهرا (س) می‌باشد، خود را برای رویارویی با این حوادث مهیا سازد. رسول گرامی اسلام (ص) چنین فرمودند:

«درختی که اولین بار به آن پناه بردی، جدّ توست که به زودی از دنیا می‌رود؛ و دو شاخه بعد، مادر و پدر تو هستند که آن‌ها هم از دنیا می‌روند و آن دو شاخه به هم پیوسته؛ دو برادرت حسن و حسین هستند که در مصیبت آنان، دنیا تاریک می‌گردد.»
میلاد حضرت زینب


روز میلاد حضرت زینب، روز پرستار

پرستاری از آغازین لحظات طلوع اسلام، به صورت حرفه ای مقدّس مطرح بوده و پرستار، واژه ای آشنا برای همه مردم دنیا است، واژهایی که ناخودآگاه هر شنونده ای را به یاد آرامش پس از توفان، و به یاد شخصی می اندازد که در لحظات سختی، ناراحتی و ساعتی که به کمک نیاز است، یاری رسانی می کند. انسان های بی ادعایی که به معنای واقعی کلمه، خالصانه کار می کنند و تمام تلاش خود را معطوف می سازند تا بیماران، دوران نقاهت خود را به آرامی سپری کنند.

حضرت زینب (س) پرچمدار  نهضت پس از شهادت برادرش بود. روز میلاد آن حضرت را روز پرستار نامیده اند و  و علت نام گذاری این روز به نام «روز پرستار» این است که حضرت زینب پرستاری امام زمانش حضرت زین العابدین علیه السلام و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت را برعهده داشت، و ضمن اینکه رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی را به خوبی انجام داد، از پرستاری بیمار کربلا نیز با تحمل آن همه سختی ها و ناملایمات، آنی فروگذار نبود و تا آخرین رمق، دین خود را به مکتب و رهبرش ادا کرد.

در جریان واقعه کربلا، امام سجاد علیه السلام به شدت بیمار بودند و در این میان، حضرت زینب سلام‌الله علیها پرستاری از آن حضرت را بر عهده داشتند. به طوری که امام سجاد علیه السلام درباره این ماجرا فرموده‌اند که: «شب عاشورا که فردای آن، پدر به شهادت رسید، من نشسته بودم و عمه‌ام حضرت زینب سلام‌الله علیها در کنارم بود و از من پرستاری می‌کرد.»

حضرت زینب (س) در سال پنجم هجری از مادری چون فاطمه زهرا (س) متولد شد و در دامان ایشان، پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) پرورش یافت. یكی از سیره های عملی زندگی این بانوی الهی، پرستاری و دست گیری از حال بیماران و درماندگان بود. اتفاقات سختی كه در طول حیات سراسر مرارت بار ایشان رخ داد؛ همچون بیماری مادر بزرگوارشان، ضربت خوردن پدر، مسمومیت برادر و بالاخره حادثه بزرگ كربلا، زینب را به عنوان الگوی پرستاران معرفی كرد و سالروز ولادتش، به عنوان روز پرستار برگزیده شد.زینب کبری سلام الله علیها نیز باصبر و بردباری بی نظیرش در جریان کربلا و حوادث بعد از آن حماسه خلق کرد و نام گذاری روز پرستار به جهت فداکاری های آن حضرت از بهترین اقدامات برای ترویج سیره معصومین خواهد بود.

پرستار بزرگ صحرای كربلا، در آن روز سخت، وظایف سنگینی به عهده داشت: تقویت روحیه مجروحان و خانواده شهیدان، رسیدگی به بازماندگان و كمك به اطفال. هم چنین ایشان به مراقبت از حضرت سجاد (ع) نیز كه در بیماری شدید به سر می برد، مشغول بود.

  یكی از سیره های عملی زندگی این بانوی الهی، پرستاری و دست گیری از حال بیماران و درماندگان بود. اتفاقات سختی كه در طول حیات سراسر مرارت بار ایشان رخ داد؛ همچون بیماری مادر بزرگوارشان، ضربت خوردن پدر، مسمومیت برادر و بالاخره حادثه بزرگ كربلا، زینب را به عنوان الگوی پرستاران معرفی كرد و سالروز ولادتش، به عنوان روز پرستار برگزیده شد.


حضرت زینب توانست با پیام رسانیِ شایسته، از بازماندگان حادثه جان سوز عاشورا نیز به نیکویی پرستاری کند و لقبِ «بزرگ پرستار همیشه تاریخ» را زیبنده خود کند. او که با دستان نوازشگر و قلب مهربان خود، درد بیماران را تسکین می بخشد و نوید حیاتی دوباره به آنها می دهد.

همچنین علت نامگذاری روز میلاد با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها به روز پرستار به خاطر دو وجه است:

تجلیل از مقام شامخ و شخصیت والای حضرت زینب(س) است که با برگزاری این مراسم یادی از این بزرگ بانو می شود و باعث الگو سازی در جامعه می شود.

تقویت روحیه زینب گونه در میان پرستاران و تقدیر و تشکر از زحمات و نقش پرارزش پرستار در جامعه.

تنها کسانی می‌توانند به شغل پرستاری و مراقبت از بیماران بپردازند که از انگیزه بالا، قدرت تحمل، دل‌سوزی و بردباری بهره‌مند باشند. این‌گونه افراد، در ضمیر پاک نیک فطرتان جامعه جای دارند و محبوبیت اجتماعی بالایی می‌یابند؛ زیرا همگان می‌دانند که پاداش‌های مادی نمی‌تواند جبران کار طاقت‌فرسای پرستاران باشد، بلکه باید اجر واقعی خویش را از خداوند دریافت کنند. مردم نیز از باب «مَن لَم یَشکُرِ المَخلوقَ لَم یَشکُرِ الخالِقَ»، زحمت‌ها و تلاش‌های بی‌منت آنان را ارج می‌نهند. بزرگداشت و ارج‌گذاری مقام پرستار، خود بیانگر ارزش اجتماعی و جایگاه والای شغل پرستاری است.

پرستارى از بیمار یكى از كوچك‏ترین مسؤولیت ‏هاى حضرت زینب سلام الله علیها بود، و هر چند پرستارى وظیفه سنگین و ارزشمندى است و پرستار متعهد باید با صبر و حوصله، تحمل هر نوع ناملایمات براى انجام خدمتش ‏کند و چنین كارى از عهده هر كس بر نمى‏آید؛ ولى با این حال ‏مقام زینب كبرى سلام الله علیها، آن‏قدر والا و عظیم است كه او را پرستار نهضت وانقلاب حسینى باید بنامیم، زیرا این پرستارى به مراتب مهم‏تر و سرنوشت‏ سازتر از پرستارى بیمار بود.
یا حضرت زینب
زینب نقش نگهدارى از قیام خون بار حسینى را بر عهده داشت كه ‏قطعا اگر او این بار را بر دوش نمى‏گرفت، خون سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین صلوات الله علیه پایمال مى‏شد و بسیار دشوار بود كه نهضت ابى عبد الله علیه السلام به مردم‏ اعلام و ابلاغ گردد و شاید بدون اسارت خاندان رسول الله وپیش‏تازى عقیله بنى هاشمى علیها السلام در رسوا نمودن هیئت‏ حاكم، و تبلیغ او از انگیزه قیام برادرش، یزیدیان به هدف پلید خود نائل مى‏آمدند و نام رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم را نه تنها از مناره‏هاى مساجد بلكه از تاریخ، پاك و محو مى‏كردند و این بود نیت ‏شوم آنان.

حضرت زینب علیها السلام با مجاهدت و قیام شجاعانه خویش در برابر زورگویان وهم‏چنین فریب ‏خوردگان زمانش، آن چنان از قیام امام حسین علیه السلام دفاع كرد كه ‏تا قیام رستاخیز، همانند او نه در مردان و نه در زنان، وجود ندارد و این نام جاودان و مقدس براى همیشه با عظمت ‏باید برده شود.

این سیره و اهتمام بزرگان دین و از جمله حضرت زینب به پرستاری نشان می‌دهد این عمل تا چه اندازه دارای اهمیت بوده و چه اجر و پاداش بزرگی در نزد خدای متعال دارد. اگر کسی با یک بیمار به صورت محبت‌آمیز و مهربانانه برخورد کرد و مثل خواهر یا بردار عزیزی از او مراقبت و پرستاری کرده و مدام مراعات احوال او را کند، در عین اینکه این عمل را برای رضایت الهی در نظر داشته و به آن اهتمام داشته باشد، قطعاً در حال عبادت بوده و از پاداش و اجر والایی برخوردار خواهد شد.

 کسی که یک روز و یک شب پرستاری بیماری را به عهده بگیرد، خداوند او را با ابراهیم خلیل علیه السلام محشور می کند. پس همچون درخشش برقی از صراط عبور می کند و کسی که در برطرف کردن نیازهای مریض تلاش کند و نیازهای او را برآورد، همانند روزی که از مادر متولد شده است، از گناهان پاک می شود.


در سخنان معصومان علیهم السلام خدمت به هم نوعان، از بهترین عبادت ها و ارزش های انسانی شمرده شده است؛

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ارج و بهای پرستاری را در ضمن روایتی چنین بیان می فرماید:

مَن قامَ عَلی مَریضٍ یَوما وَ لَیْلَهً بَعَثَهُ اللّه ُ مَعَ اِبراهیمَ الخَلیلِ علیه السلام فجادَ عَلَی الصِّراطِ کَالْبَرْقِ اللاّمِعِ وَ مَن سَعی لِمَریضٍ فی حاجَهٍ فَقَضاها خَرَجَ مِنْ ذُنوبِهِ کَیَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ.

کسی که یک روز و یک شب پرستاری بیماری را به عهده بگیرد، خداوند او را با ابراهیم خلیل علیه السلام محشور می کند. پس همچون درخشش برقی از صراط عبور می کند و کسی که در برطرف کردن نیازهای مریض تلاش کند و نیازهای او را برآورد، همانند روزی که از مادر متولد شده است، از گناهان پاک می شود.

در حدیثی می‌خوانیم که پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله درباره اجر و پاداش این کار فرموده‌اند: هر انسانی که در برآوردن نیاز و احتیاجات بیماری تلاش کند، چه آن نیاز را برآورده کند و یا موفق به این کار نشود، در هر صورت از زیر بار گناهان خود بیرون می‌رود مثل روزی که از مادرش متولد شده بود.
زینب کبری


ویژگی های حضرت زینب (س)

شکل گیری شخصیت حضرت زینب ‌(سلام الله علیها) در مکتب «نبوی»، «علوی» و «فاطمی» از او چهره ای ساخته است که جلوه ای از فضایل و کرامات اخلاقی در این خاندان در خود جمع کرده است.

این بانوی بزرگ، دارای قوت قلب، فصاحت زبان، شجاعت، زهد و ورع، عفاف و شهامت فوق العاده بود. امام حسین(ع) هنگام دیدار، به احترامش از جا بر می خاست. زینب کبری، از جدش رسول خدا(ص) و پدرش امیرالمؤمنین و مادرش فاطمه زهرا(س)حدیث روایت کرده است.

بخشی از شخصیت علمی حضرت زینب (سلام الله علیها) به برکت شاگردی در محضر پدر و مادر بزرگوارشان بوده و بخش دیگر آن لطف و عنایت خداوند بر افرادی است که در مسیر حق قرار می‌گیرند.

ابعاد معنوی و تقوای ملکوتی در مجموع، شخصیت جامعی از حضرت زینب (سلام الله علیها) می‌سازد که بهترین الگو برای افراد بشر اعم از زنان و مردان به شمار می‌رود از این رو زنان مسلمان و زنان ایرانی باید به وجود چنین الگوئی در دین اسلام افتخار کنند و پیرو مکتب آن بانوی بزرگوار باشند.

 از ویژگی های شخصیتی آن حضرت، صبر و بصیرت ایشان است. بصیرت زینب (سلام الله علیها) علاوه بر مقاومت ایشان موجب شد تا آخرین لحظات در راه حق ایستادگی کرده و مسیر صحیح را برگزیند، از این رو  اگر جامعه امروز ما بخواهد راه صلاح و رستگاری را طی کند باید دو عنصر بصیرت و صبر را در رأس امور خود قرار دهد.

این بانوی بزرگ، دارای قوت قلب، فصاحت زبان، شجاعت، زهد و ورع، عفاف و شهامت فوق العاده بود. امام حسین(ع) هنگام دیدار، به احترامش از جا بر می خاست. زینب کبری، از جدش رسول خدا(ص) و پدرش امیرالمؤمنین و مادرش فاطمه زهرا(س)حدیث روایت کرده است.


حضرت زینب را تجسم و نماد صبر جمیل نامیده اند. مقاومت در راه پاسداری از حریم دین، کنترل نفس خود در برابر ناملایمات و ضعف نشان ندادن در مقابل دشمن و عدم شکوه در حضور مردم را از جمله ویژگی های صبر زینب(س) نام برده اند.

او در روز عاشورا ، هنگام دیدن پیکر خونین برادرش چنین گفت:«بار خدایا! این قربانی و کشته در راه خودت را از ما (خاندان پیامبر) بپذیر.»

از دیگر ویژگی های حضرت زینب (س) عبادت، شجاعت و ولایت‌پذیری می باشد. جامعه امروز ما در چند محور می‌تواند از حضرت زینب(سلام الله علیها) درس بیاموزد که نخستین محور، عبادت وی است که حتی در بحرانی‌ترین شرایط نیز ترک نشد.

 حضرت زینب(س) شب ها به عبادت می پرداخت و در دوران زندگی، هیچ گاه تهجّد را ترک نکرد. آنچنان به عبادت اشتغال ورزید که ملقّب به «عابده آل علی» شد.در روایات نقل شده، آن حضرت آنقدر به نماز شب عشق می‌ورزید که حتی در شب یازدهم محرم با همه سختی‌هایی که در روز عاشورا به او وارد شده بود، نماز شب خود را ترک نکرد.به همین خاطر تعبد و تحجد حضرت زینب(سلام الله علیها) یکی از بارزترین ویژگی‌های این شخصیت بزرگوار است که برای مرد و زن می‌تواند الگو باشد.

ارتباط حضرت زینب (س) با خداوند آن‌گونه بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا هنگام وداع، به خواهرش فرمود:

«خواهرم! مرا در نماز شب، فراموش نکن.»

یا زینب کبری
همان طور که در بالا گفتیم، شهامت و شجاعت حضرت زینب از ویژگی های بارز آن حضرت می باشد. حضرت زینب(سلام الله علیها) در مقام ایستادگی در برابر ظلم و ستم بسیار پایدار و استوار بود و تعداد زیاد دشمنان نتوانست او را از پیروی از ولایت منصرف کند.

حضرت زینب(سلام الله علیها) با استقامت و نشان دادن صبر بی‌بدیل در برابر دشمن در مسیری که امام حسین(علیه السلام) آغاز کرد، جریان کربلا را به یک مکتب جاوید و اثرگذار در تاریخ تبدیل کرد. حضرت زینب(سلام الله علیها) با پیام‌رسانی واقعه عاشورا این واقعه را برای همیشه زنده نگه داشت و پیام شهیدان را به جامعه بشری منتقل کرد.

از جمله ویژگی‌های بانو زینب کبری (س) طهارت و تقوا، اهمیت دادن به ارزش‌های اصیل بیش از هر چیز دیگری در زندگی، توجه به علم و معرفت، انجام ‌فعالیت‌های سیاسی و امدادرسانی به انسان‌ها و کیفیت دادن به محیط خانه و خانواده است. دختر و زن مسلمان، از درون خانواده تا درون اجتماع و تا مسایل علمی و سیاسی و ارزش‌های اخلاقی و نیز نشان منش‌های بزرگ انقلابی می‌تواند به ‌زندگی آن حضرت تأسی جوید.

عفت‌  ‌و حجاب او در کنار مقام علمی ایشان می‌تواند پاسخ کوبنده‌ای برای غربی‌هایی باشد که به بهانه حمایت از زنان، حجاب و عفت و در نتیجه ‌دین و اسلام آن‌ها را می‌گیرند.

 از جمله ویژگی‌های بانو زینب کبری (س) طهارت و تقوا، اهمیت دادن به ارزش‌های اصیل بیش از هر چیز دیگری در زندگی، توجه به علم و معرفت، انجام ‌فعالیت‌های سیاسی و امدادرسانی به انسان‌ها و کیفیت دادن به محیط خانه و خانواده است. دختر و زن مسلمان، از درون خانواده تا درون اجتماع و تا مسایل علمی و سیاسی و ارزش‌های اخلاقی و نیز نشان منش‌های بزرگ انقلابی می‌تواند به ‌زندگی آن حضرت تأسی جوید.


 علم و سخنوری حضرت زینب از دیگر ویژگی های آن حضرت بود. سخنان و خطبه های زینب(س) در کوفه و همچنین در دربار یزید، که همراه با استدلال به آیات قرآن بود، بیانگر دانش او دانسته اند.

مقام وصایت و نیابت، از امتیازات و خصلت های ویژه حضرت زینب (س) است، در پرتو این مقام بلند معنوی و انسانی حضرت زینب(س) عهده دار کم سابقه ترین مأموریت، برای یک زن در طول تاریخ گردیده است‎. به هر حال مقام و استعداد و دانایی زینب که وی را عقیله بنی هاشم نیز نامیده اند، از مقام و استعداد افراد عادی بسیار برتر است.

 حضرت زینب (س) عالم و مفسر قرآن می باشد. حضرت زینب (س) فرزند پیامبر، که قلب او محل نزول وحی و قرآن و فرزند علی (ع) از مفسرین قرآن است؛ بنابراین جای تعجبی ندارد که ایشان نیز معلم و مفسر قرآن بودند. بر اساس روایت متعدد حضرت زینب(س) در کوفه برای زنان قرآن را تفسیر می کردند.

حضرت زینب فقط پرستار نبود بلکه جامع صفات کمالی مختلف بود. او الگوی بارز زن فعال در اجتماع است. اما از آنجایی که ایشان تمام عمرشان را در پرستاری از پدر و برادران و برادر زادگان صرف کردند، ویژگی پرستاری وی فراگیر شده و روز میلاد آن حضرت را روز پرستار نام گذاری کرده اند.
هدیه آسمانی سوم

 سوالات درس ششم" بانوی قهرمان"


روز تولد حضرت زینب س را روز پرستار نامیده اند. چرا؟
چون حضرت زینب پس از واقعه ی کربلا از کودکان و زنان و بیماران پرستاری میکردند و از آنان در برابر آزار و اذیت سپاهیان یزید محافظت میکردند.

 از ویژگیهای حضرت زینب س شجاعت را توضیح بدهید.

 سخنرانی حضرت زینب س در کاخ یزید: با صدای بلند می گوید: یزید فکر میکنی چون به ما سختگیری کردی ما را مانند اسیران به این جا آوردی ما خوار شدیم و تو عزیز شدی

 از ویژگیهای حضرت زینب س فداکاری را توضیح بدهید.
شبها بیدار میماند و بچه ها را در آغوش میگیرد و اشک چشمان آنها را با دستان زخمی اش پاک میکند و آن قدر آنها را نوازش میکند تا بخوابند.

از ویژگی های حضرت زینب ص،عبادت را توضیح بدهید.
جواب: بعد از این که بچه ها خوابشان میبرد در گوشه ای به دعا و راز و نیاز با خدا مشغول میشد.

نمونه هایی از صبر حضرت زینب سلام الله علیها را بیان کنید.
صبر در واقعه ی کربلا و از دست دادن عزیزانش، صبر در مقابل آزار و اذیت یزید؛ صبر در مراقبت و نگهداری از کودکان و بیماران

روز تولد حضرت زینب س را روز …………………………. می نامند. پرستار

 پس از حادثه ی کربلا حضرت زینب س  چه کردند؟
 حضرت زینب س از کودکان پرستاری کردند و با سخنرانی در کاخ یزید او را خوار و ذلیل کردند.

 بعد از سخنرانی حضرت زینب س چه اتفاقی در کاخ یزید افتاد؟
 مردم با ترس و وحشت به یکدیگر نگاه می کردند دیگر کسای به فرزندان و یاران امام حسین ع نگاه نمی کردند و نمی خندیدند.

دوست دارم
من هم در زندگی مانند حضرت زینب سلام الله علیها در برابر دشمن و سختی ها صبور و مقاوم باشم و در مقابل ستمگران بایستم و به بچه های یتیم محبت کنم.
حضرت زینب در کودکی شهادت مادر و در جوانی شهادت پدر و برادرش امام حسن (ع) و در کربلا شهادت پسران، برادران و عزیزان خود را دید و صبور بود. او در مقابل ستم ها و ظلم های یزید صبر و تحمل می کرد.

کامل کنید:

یزید و اطرافیانش چقدر در اشتباه بودند که ...

 1-  آب را بر روی خانواده و کودکان و یاران امام حسین (ع) بستند.

2- کودک شش ماهه امام حسین را به شهادت رساندند و بقیه زنان و کودکان را به اسارت بردند.

گفت و گو کنیم:
کدام بخش های داستان "بانوی قهرمان " به این ویژگی حضرت زینب سلام الله علیها اشاره می کند؟

"شجاعت"  ؛"فداکاری" " عبادت"


شجاعت: وقتی در کاخ یزید با صدای بلند می گویدیزید! چون به ما سخت گیری کردی و ما را مانند اسیران اینجا آوردی ،ما خوار شدیم و تو عزیز شدی؟

فداکاری: بعد از شهادت بابا دیگر ندیدم که عمه راخت خوابیده باشد. شب ها بیدار می ماند و ما را در آغوش می گیرد.

عبادت: به دعا  و راز و نیاز با خدا مشغول می شود.

 بیندیشیم:

"واصبرو  ان الله مع الصابرین"
حضرت زینب (س)به پیام این آیه عمل کرده است.می توانی بگویی چرا؟
 حضرت زینب در کودکی شهادت مادر و در جوانی شهادت پدر و برادرش امام حسن (ع) و در کربلا شهادت پسران، برادران و عزیزان خود را دید و صبور بود. او در مقابل ستم ها و ظلم های یزید صبر و تحمل می کرد.

 بگرد و پیدا کن:
نام اعضای خانوادهی حضرت زینب س را بیان کنید:

پسر برادر: قاسم (ع)

* پدر: حضرت علی (ع) *   پدربزرگ: حضرت محمد (ص)    * مادر: حضرت فاطمه( س)

* مادربزرگ :حضرت خدیجه (س) *   برادران: حضرت حسن و حضرت حسین (ع)

با خانواده:
 با استفاده از این کلمات، متن زیر را کامل کنید.
 اسلام ، دفاع،فرزندان امام حسین (ع)،دشمنان،فداکاری
ما حضرت زینب (س) را خیلی دوست داریم؛ زیرا او با شجاعت در برابر دشمنان ایستاد و از فرزندان امام حسین (ع) حمایت کرد و ایشان به صبر و فداکاری معروف هستند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .