تبیان، دستیار زندگی

انواع صبحانه گرم خوشمزه

اصلی ترین وعده غذایی،صبحانه می باشد. بعضی از افراد تمایل به خوردن نان و پنیر ، کره ،مربا و عسل را دارند و برخی هم دوست دارند صبحانه گرم بخورند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صبحانه
همه می دانیم که صبحانه،اصلی ترین وعده غذایی است و همانطور که باید ناهار و شام را بخوریم، نباید صبحانه را فراموش کنیم و برای این وعده غذایی باید اهمیت دهیم. برخی از افراد میلی به خوردن صبحانه ی سرد (پنیر ،کره، مربا و عسل ) را ندارند ، برای این افراد پیشنهاد می کنیم که صبحانه گرم را امتحان کنند. یک صبحانه سالم و ساده و خوشمزه می‌تواند نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا کند. گنجاندن مواد مغذی در صبحانه ،می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه را تامین کند.

 در ادامه مطلب می خواهیم طرز تهیه برخی از این صبحانه های گرم را برایتان قرار دهیم:

کاسرول:

یکی از پیشنهاد های ما برای داشتن یک صبحانه گرم و خوشمزه، کاسرول می باشد.

مواد لازم:
خمیر نان باگت 5 فنجان
تخم مرغ           4 عدد
وانیل    1 قاشق چایخوری
شیر      یک پنجم فنجان
شکر     یک چهارم فنجان
نمک     یک چهارم قاشق چایخوری
کره       1 قاشق چایخوری
گردوی خرد شده           2 قاشق غذاخوری
کشمش            2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه: برای تهیه این صبحانه ابتدا فر را روی حرارت ۱۷۰ درجه سانتیگراد گرم کنید.سینی فر را چرب کنید، سپس خمیر نان باگت را در آن پهن کنید.

    تخم مرغ‌ها را در ظرفی شکسته، وانیل، شکر، نمک و شیر را به آن اضافه کنید و با چنگال خوب هم بزنید تا یکدست شوند.مخلوط تخم مرغ را روی خمیر باگت موجود در سینی فر بریزید تا کل خمیر باگت با این مخلوط آغشته شود. کره را ذوب کنید و روی مخلوط تخم مرغ بریزید.  گردوی خرد شده و کشمش را روی مخلوط تخم مرغ پخش کنید.

سینی فر را به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا کاسرول طلایی و برشته شده و آماده سرو شود.
املت توپر

املت توپر

یکی دیگر از صبحانه های گرم خوشمزه، املت توپر می باشد. این املت تایلندی از نظر طعم کمی شیرین و تندی و شیرینی مواد داخل املت بسیار دلپذیر و خوش طعم و لذیذ خواهد شد.

تخم مرغ زده شده         ۴ عدد
نمک     به اندازه لازم
روغن مایع        ۲ قاشق سوپ خوری

مواد داخل املت:
روغن مایع 2 قاشق سوپخوری
پیاز کوچک       ۱ عدد
سیر خرد شده   ۲ حبه
گوشت چرخ کرده         ۲۰۰ گرم
شکر     یک قاشق چایخوری
گوجه فرنگی خرد شده   ۲ عدد
گشنیز خرد شده            یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل     به اندازه لازم
فلفل قرمز ریز شده       یک عدد

طرز تهیه:
در ابتدا تابه‌ای را انتخاب کنید اگر تفلون و نچسب باشد بهتر است. پیاز و سیر خرد شده را با در تابه بریزید و حرارت متوسط را به مدت ۳ الی ۴ دقیقه یا تا زمانی که پیاز نرم شود تفت دهید.

گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و با پیاز تفت دهید و بمدت ۸ الی ۱۰ دقیقه تفت داده تا سرخ و کمی قهوه ای شود.

زمانی که گوشت کمی برشته شد نمک و فلفل، شکر و گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. حرارت اجاق گاز را کم کنید و اجازه دهید گوشت با آب گوجه فرنگی پخته و مخلوط و غلیظ شود. گشنیز و فلفل قرمز را اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف را بگذارید تا گوشت گرم بماند. برای تهیه املت، تخم مرغ ها را در ظرف گودی بشکنید و به اندازه کافی به آن نمک اضافه کنید.

روغن را در تابه نچسبی داغ کنید. نیمی از مخلوط تخم مرغ ها در روغن داغ بریزید و بلافاصله تابه را برگردانید تا تخم مرغ به صورت لایه نازکی روی سطح تابه قرار بگیرد. اجازه دهید تخم مرغ ها به صورت لایه نازکی روی سطح تابه قرار بگیرد.

تخم مرغ ها را روی حرارت متوسط اجاق گاز با در بسته قرار دهید تا زیر آن رنگ طلایی به خود بگیرد. سپس نیمی از مخلوط گوشت را در مرکز لایه تخم مرغ بریزید و لبه های آن را با استفاده از قاشق و چنگال روی گوشت تا کنید تا به صورت یک بقچه مربع شکل در آید.

املت پیچیده شده را در ظرفی مناسب برای سرو غذا منتقل کنید و این مراحل را با باقیمانده تخم مرغ و مخلوط گوشت تکرار کنید.
املت قارچ و مارچوبه

املت قارچ و مارچوبه

اگر از املت گوجه فرنگی و سایر املت‌های سنتی خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم املت مارچوبه را در منزل تهیه کنید. این املت سبک و خوشمزه، یک گزینه جذاب برای صبحانه‌ها است. این املت علاوه بر مارچوبه، از قارچ، پیازچه و پنیر پارمزان هم استفاده می‌شود که ترکیبی عالی و فوق‌العاده هستند.

مواد اولیه برای املت مارچوبه ای:
تخم مرغ: 2 عدد
مارچوبه: 3 عدد
قارچ تازه: نصف پیمانه اسلایس شده
پیازچه: یک سوم پیمانه خرد شده
شیر: یک چهارم لیوان (اختیاری)
پنیر پارمزان: نصف پیمانه رنده شده
روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری
تخم مرغ‌ها را در یک کاسه شکسته و شیر را به آن اضافه کنید. سپس مواد را با همزن دستی یا چنگال مخلوط کنید تا زرده و سفیده کمی مخلوط شوند. مراقب باشید که تخم مرغ را بیش از اندازه هم نزنید.

طرز تهیه : در مرحله اول از طرز تهیه املت مارچوبه، ابتدا ماهیتابه بزرگی را روی حرارت زیاد گاز بگذارید. سپس روغن زیتون را درون آن بریزید و منتظر بمانید تا روغن کمی داغ شود.

 سپس مارچوبه‌ها را به قطعات 2 اینچی خرد کرده و به همراه قارچ و پیاز داخل ماهیتابه بریزید. مواد را برای 4 تا 5 دقیقه تفت دهید تا مارچوبه نرم شود.

تخم مرغ‌ها را در یک کاسه شکسته و شیر را به آن اضافه کنید. سپس مواد را با همزن دستی یا چنگال مخلوط کنید تا زرده و سفیده کمی مخلوط شوند. مراقب باشید که تخم مرغ را بیش از اندازه هم نزنید.

سپس مخلوط شیر و تخم مرغ را به سبزیجات درون ماهیتابه اضافه کرده و شعله گاز را کم کنید. سپس مواد را درون ماهیتابه به هم بزنید تا تمامی نواحی آن پخته شود.

 در مرحله ی آخر قبل از اینکه تخم مرغ کاملا پخته و سفت شود، پنیر پارمزان را روی مواد بریزید و اجازه دهید تا پنیر آب شود. پس از اینکه پنیر آب شد، یک نصف از املت مارچوبه و قارچ را روی سمت دیگر برگردانید و آن را سرو کنید.
املت هندی

املت هندی

یکی دیگر از صبحانه های خوشمزه گرم ،املت هندی می باشد.

مواد لازم :
پیاز کوچک (ریز خرد شود) :یک عدد
فلفل سبز تند (خرد شود) :2 عدد
برگ گشنیز تازه :20 گرم
تخم مرغ :4 عدد
نمک :یک قاشق چایخوری
 روغن سرخ کردنی :2 قاشق سوپخوری
پودر فلفل سیاه :به مقدار لازم

طرز تهیه:
ابتدا تابه ای را روی حرارت قرار داده و روغن را بریزید تا داغ شود ، در این فاصله همه مواد را در کاسه ای بریزید و خوب مخلوط کنید و داخل تابه بریزید.

در تابه را بگذارید تا تخم مرغ خوب ببندد و سرخ شود، سپس برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود. املت را در ظرف مورد نظر قرار داده و با چند برگ گشنیز تزیین کرده و سرو کنید.

 توجه داشته باشید پس از برگرداندن املت، با استفاده از کفگیر تخت یا ته قاشق روی املت فشار وارد کنید تا اگر در قسمت هایی از آن، تخم مرغ هنوز سفت نشده است، با فشار بیرون زده و سرخ شود.
خوراک تن ماهی

خوراک تن ماهی با گوجه فرنگی

خوراک تن ماهی با گوجه جزو غذاهای سبک و خوشمزه ای است که می توان در همه وعده های غذایی از آن استفاده کرد.

مواد لازم برای خوراک تن ماهی:
تن ماهی             1 قوطی
گوجه فرنگی خرد شده   1 عدد بزرگ
پیاز خرد شده     1 عدد بزرگ
رب       1 قاشق غذاخوری
فلفل دلمه ای خرد شده            2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل     به میزان لازم
زردچوبه و دارچین         به میزان لازم

طرز تهیه: برای درست کردن خوراک تن ماهی با گوجه، ابتدا قوطی کنسرو تن ماهی را در یک قابلمه با مقداری آب حدود نیم ساعت می جوشانیم تا خامی آن برطرف شود.

در این فاصله پیاز را نگینی خرد می کنیم و با مقداری روغن در یک ماهیتابه تفت می دهیم.

سپس تن ماهی را به تابه اضافه می کنیم و به آرامی تفت می دهیم. سعی کنید زیاد با قاشق تن ماهی را هم نزنید تا شکل ظاهری آن زیاد له نشود.

حالا فلفل دلمه ای و ‌گوجه فرنگی های خرد شده را هم به تابه می ریزیم و مقداری هم نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین و در نهایت یک قاشق هم رب بهش می زنیم و خوب مخلوط می کنیم.

در انتها درب تابه را می گذاریم تا مواد حدود یک ربع با حرارت ملایم بپزد و خوب جا بیفتد. بعد آن را در ظرف می کشیم و با خیار شور و گوجه فرنگی تزیین می کنیم و با نان تازه سرو می کنیم.
املت ایتالیایی

املت ایتالیایی

املت ایتالیایی یا فریتانا که شباهت زیادی به کوکوی ما ایرانی ها دارد. فریتانا در واقع به معنی تخم مرغ سرخ شده است.

مواد لازم:
    تخم مرغ ۳ عدد
    سینه مرغ ۱/۲ عدد
    سیب زمینی ۲ عدد
    قارچ ۲۰۰ گرم
    گوجه فرنگی ۱ عدد
    پیاز ۲ عدد
    اسفناج ۱ پیمانه
    ذرت ۳ ق غذا خوری
    نمک و فلفل سیاه و آویشن به مقدار لازم
    پنیر پیتزا به مقدار لازم

طرز تهیه: برای تهیه این املت، ابتدا سینه مرغ را با پیاز که ۴ قاچ کردیم و نمک و فلفل سیاه داخل قابلمه ریخته و روی آن آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا مرغ پخت شود بعد از پخت آن را از قابلمه خارج کنید و با چاقو تکه تکه کنید.

سیب زمینی را نگینی ریز خرد کرده و داخل تابه با مقدار کمی روغن تفت دهید تا سرخ شوند سپس سیب زمینی را از تابه خارج و داخل همان تابه پیاز را نگینی ریز خرد می کنیم و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود سپس به آن قارچ اسلایس شده را اضافه می کنید ( اگر از قارچ تازه استفاده می کنید برای اینکه قارچ سیاه نشود ۱ ق غذا خوری آبلیمو به آن اضافه کنید) و با حررات بالا تفت دهید.

گوجه فرنگی را ریز خرد کنید و به قارچ اضافه کنید کمی که تفت خورد ذرت و اسفناج خرد شده و مرغ پخته را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا گوجه اسفناج پخته شوند و آبش کشیده شود در انتها نمک و فلفل سیاه و آویشن را اضافه می کنیم و هم بزنید تا تمام مواد به صورت یکدست مخلوط شوند.

تخم مرغ ها را داخل کاسه با چنگال بزنید تا کف کند و از لختگی خارج شود سپس داخل تابه روی مواد ریخته و با قاشق خوب صاف کنید و با حرارت کم اجازه دهید تخم مرغ ها کاملا پخته شوند وقتی تخم مرغ پخته شد روی آن پنیر پیتزا ریخته و برای چند دقیقه داخل فر قرار دهید تا پنیر ذوب شود در انتها املت ایتالیایی را با نان و سس میل کنید.

نکته: اگر فر ندارید می توانید پنیر پیتزا را ریخته و درب تابه را بگذارید تا پنیر ذوب شود.
روی املت ایتالیایی برای تزئین بیشتر سبزیجات ریخته تا زیبا تر دیده شود.

عدسی با بلغور گندم

عدسی و بلغور گندم

یکی از صبحانه های مقوی و خوشمزه عدسی می باشد که فواید زیادی برای بدن دارد و برای مصرف کودکان بسیار توصیه شده است.این خوراکی خوشمزه را به روش های مختلف تهیه می کنند که در ادامه ما می خواهیم طرز تهیه عدسی با بلغور گندم را قرار دهیم.

مواد لازم برای تهیه عدسی با بلغور گندم:
    عدس: ۱ پیمانه
    بلغور گندم: ۱/۲ پیمانه
    پیاز: ۱ عدد
    سیب‌زمینی: ۱ عدد
    هویج: ۱ عدد
    زعفران ساییده: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
    زردچوبه: ۱/۲ قاشق مرباخوری
    نمک:  به مقدار لازم
    فلفل سیاه:  به مقدار لازم
    گلپر: به مقدار لازم

 یکی از صبحانه های مقوی و خوشمزه عدسی می باشد که فواید زیادی برای بدن دارد و برای مصرف کودکان بسیار توصیه شده است.این خوراکی خوشمزه را به روش های مختلف تهیه می کنند 


طرز تهیه: برای تهیه عدسی با بلغور گندم ابتدا، عدس و بلغور گندم را هر کدام در ظرفی جدا در آب سرد قرار می دهیم تا خیس بخورند.

 سپس سیب زمینی و هویج را شسته و پوست بگیرید . سیب زمینی و هویج پوست گرفته شده را به اندازه دلخواه  برش داده و داخل قابلمه به اندازه مناسب ، با آب می ریزیم تا با حرارت بپزند.

 بعد از این که سیب زمینی و هویج پخت، بلغور گندم و عدس را به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم بپزند.سپس پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و داخل روغن تفت می دهیم و در مرحله ی آخر پختف پیاز تفت داده شده را اضافه می کنیم.

 بعد از این که همه مواد داخل قابلمه پخت،نمک، فلفل، زردچوبه،گلپر و زعفران را به عدسی اضافه می کنیم و بعد از چند دقیقه شعله را خاموش می کنیم.

املت با گوشت چرخ کرده

یکی دیگر از صبحانه های گرم و مقوی ، املت با گوشت چرخ کرده می باشد.
مواد لازم:
تخم مرغ           3 عدد
گوشت چرخ کرده         200 گرم
پیاز       1 عدد
روغن    1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه             به میزان لازم

دستور تهیه:
پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و با روغن تفت دهید تا سبک شود، سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید.
گوشت و پیاز را روی حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود، سپس مقداری نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید.
 تخم مرغ‌ها را در کاسه‌ای شکسته و هم بزنید تا زرده و سفیده مخلوط شوند.
 تخم مرغ را به گوشت اضافه کرده و هم بزنید تا تخم مرغ سفت شود.
املت فنجانی

املت فنجانی

مواد لازم:

قارچ 250 گرم

کالباس نگینی 200 گرم

پیازچه 5 شاخه

تخم مرغ 2 عدد

فنجان دو عدد

پنیر گودای 100 گرم

برای شروع کار ۲۵۰ گرم قارچ را همراه ۲۰۰ گرم کالباس نگینی خرد کنید. حالا پنج شاخه پیاز چه را با تمامی برگ‌های سبزش خرد کنید و سپس دو فنجان برداشته و داخل آن‌ها دو عدد تخم مرغ بشکنید. حالا مخلوط قارچ و کالباس خرد شده را با پیازچه و نمک و فلفل به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. برای طعم دار کردن ١٠٠ گرم پنیر گودای (پنیر زرد رنگ) رنده شده روی مخلوط بریزید. فنجان‌ها را به مدت پنج دقیقه در مایکروویو قرار دهید. صبحانه لذیذ شما آماده سرو است.
کرپ موز و توت فرنگی

کرپ توت فرنگی و موز


مواد لازم:
وانیل یک قاشق چایخوری
تخم مرغ دو عدد
کره ذوب شده سه قاشق
 شیر یک پیمانه
پودر شکر یک چهارم پیمانه
آرد یک پیمانه
نمک به مقدار لازم

یک قاشق چایخوری وانیل را با دو عدد تخم مرغ، ۳ قاشق چایخوری کره (ذوب شده)، یک پیمانه شیر، یک چهارم پیمانه پودر شکر، یک پیمانه آرد و یک چهارم قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید. ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید و یک قاشق غذاخوری روغن در آن بریزید.

حالا مقدار کمی از مایه را درماهیتابه بریزید به طوری که لایه‌ای خیلی نازک سطح تابه را بگیرد. پس از اینکه مایه به رنگ طلایی در آمد آن را برگردانید و طرف دیگر را سرخ کنید و همه مایه را به همین صورت بپزید. پس از پختن کرپ‌ها روی سطح آن مقداری مربای توت فرنگی و تکه‌های موز قرار دهید و به صورت رولتی جمع کنید. صبحانه شما آماده سرو است.

پنکیک سوئدی


مواد لازم
تخم مرغ           5 عدد
شیر      1 فنجان
آرد        1+1/4 فنجان
خامه ترش        3 قاشق غذاخوری
نمک     1/4 قاشق چایخوری
شکر     2 قاشق غذاخوری
روغن    به میزان لازم
کره و مربای تمشک       به میزان لازم

دستور تهیه:
تخم مرغ، شیر و خامه ترش را در مخلوط کن ریخته و بزنید تا یکدست شوند.
آرد، شکر و نمک را مخلوط کرده و به مایه تخم مرغی فوق اضافه کنید.
مواد را خوب بزنید تا یکدست شوند.
تابه‌ای را روی حرارت متوسط گرم کنید، سپس یک قاشق چایخوری روغن در آن بریزید تا داغ شود.
به اندازه یک ملاقه از مایه پنکیک را در تابه ریخته، تابه را به آرامی بلند کنید و بچرخانید تا مایه پنکیک در آن پخش شود.
اجازه دهید پنکیک به مدت یک الی یک و نیم دقیقه بپزد تا کناره‌های آن طلایی شود، سپس برگردانید و صبر کنید تا طرف دیگر نیز بپزد.
پنکیک را در بشقاب گذاشته، به صورت مثلثی تا کرده و روی آن را با کره ذوب شده، پودر شکر، مربای تمشک و خامه ترش تزیین کنید.
کله پاچه

کله پاچه

یکی از لذیذترین صبحانه های ایرانی، کلپچ(کله پاچه ) می باشد.حتما قرار نیست از بیرون آن را تهیه کنید، کله پاچه را در منزل نیز می‌توانید درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. کله پاچه از پختن کله گوسفند و پاچه های آن درست می‌شود. کله پاچه یک غذای پرچرب است بنابراین به کسانی که چربی خون دارند و یا کلسترول و اسید اوریک بالایی دارند و همچنین افرادی که نقرس دارند، توصیه نمی‌شود. این افراد باید از خوردن برخی قسمت‌های کله پاچه از جمله زبان و مغز حتما خودداری کنند.

مواد لازم برای کله پاچه:
کله پاچه           ۱ دست کامل
پیاز      ۴ عدد متوسط
نخود    ۱۰۰ گرم
سیر      ۴ تا ۵ حبه
زردچوبه           نصف قاشق چای خوری
چوب دارچین    یک تکه
نمک و فلفل سیاه         به مقدار لازم

 دقت داشته باشید که در ابتدا به کله پاچه نمک اضافه نکنید چون باعث دیرپز شدن آن می‌شوید و خیلی هم دیر اضافه نکنید نمک ها به خورد غذا نمی‌روند و کله پاچه کمی بی‌مزه می‌شود، بنابراین بهترین زمان برای اضافه کردن نمک یک ساعت قبل از پایان پختن آن است.


طرز تهیه:
ابتدا باید کله پاچه را تمیز کنید، برای این کار یک قابلمه بزرگ را پر از آب کنید و آن را بر روی اجاق گاز بگذارید تا به جوش بیاید. سپس کله را در آب جوش قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا موهای کله سست شوند. سپس با کمک یک چاقو مناسب موها و یا با استفاده از دست مو های کله را بکنید. به این نکته توجه کنید که اگر کله شما تازه باشد موها به راحتی در آب جوش جدا می‌شوند.

بعد از اینکه موها را جدا کردید، با استفاده از یک اجاق گاز کله را روسوز یا اصطلاحا اسموکت کنید تا موهای اضافی و باقیمانده از بین بروند. همچنین با یک حالت کبابی دادن به کله در طعم آن تاثیر بسزایی خواهد داشت. بعد از اینکه کل کله را روسوز کردید با یک چاقو سطح آن را بخراشید تا لایه های سوخته از بین برود.

پس از روسوز کردن، کله را از پشت در دست بگیرید و محکم آن را از سمت بینی به یک سطح تمیز بکوبید و این کار را چند بار انجام دهید، سپس شلنگ آب را در داخل نای کله فرو کنید و آب را با فشار وارد کنید تا از مجرای دماغ آن خارج شود و کله کاملا تمیز شود.

سپس گوش‌های گوسفند را جدا کنید چون گوش ها قابل خوردن نیستند، سپس با یک چاقو و یا اره صورت گوسفند را بشکافید و فک بالا را از پایینی جدا کنید.

برای تمیز کاری بیشتر می‌توانید از یک برس و یا مسواک بر روی زبان و دندان های آن بکشید.

برای تمیز کردن پاچه‌ها آن‌ها را در آب جوش قرار دهید و با چاقو موها را جدا کنید، سپس با یک چاقو بدون بریده شدن پاچه سم‌ها را جدا کنید.

سپس پاچه ها را روسوز کنید تا موهای اضافی و باقیمانده از بین بروند، سپس با یک چاقو پاچه ها را بخراشید تا سوختگی ها از بین بروند.

حالا بعد از آماده کردن کله و پاچه ها آماده‌ی پختن آن‌ها شوید.

در ابتدا یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید تا کله پاچه در آن، جا شود. سپس بر روی آن آب بریزید تا حدی که روی کله پاچه را بگیرد و سپس اجازه دهید تا آب به جوش آید. بعد از کله پاچه مقداری جوش بخورد روی سطح آب آن یک کف جمع می‌شود، آن کف را با یک قاشق جمع آوری کنید.

در مرحله بعد پیازها را پوست بگیرید و با دقت بشویید و خرد کنید، همچنین سیرها را نیز پوست بگیرید و آن ها را خرد کنید. بهتر است که نخود های کله پاچه را از شب قبل در آب بگذارید تا خیس بخورند تا از نفخ جلوگیری کند

در یک تابه مقدار کمی روغن بریزید، پیاز و سیر خرد شده به همراه نخود خیس خورده را کمی تفت دهید.

سپس فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید و مقداری آن را تفت دهید.

محتویات تابه که شامل پیاز، نخود و زردچوبه می باشد را به قابلمه کله پاچه اضافه کنید.

میزان حرارت را کم کنید تا کله پاچه به آرامی بپزد و هر از چند گاهی کله پاچه را زیر و رو کنید تا همه‌ی قسمت های آن به خوبی بپزد.

دقت داشته باشید که در ابتدا به کله پاچه نمک اضافه نکنید چون باعث دیرپز شدن آن می‌شوید و خیلی هم دیر اضافه نکنید نمک ها به خورد غذا نمی‌روند و کله پاچه کمی بی‌مزه می‌شود، بنابراین بهترین زمان برای اضافه کردن نمک یک ساعت قبل از پایان پختن آن است.

بعد از حدود ۴ تا ۵ ساعت که کله پاچه کاملا آماده شد. چربی روی آب آن را جدا کنید و در یک تابه به همراه چوب دارچین بریزید و حرارت دهید تا دارچین حل شود، سپس می‌توانید از این سس بر روی آبگوشت یا کله پاچه بریزید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

نکته: ریختن نخود اختیاری است و اگر مایل بودید می توانید داخل کله پاچه بریزید. اما وجود نخود به کله پاچه یک لعاب خوشمزه‌ای می‌دهد.

در هنگام خوردن کله پاچه حتما از آبلیمو یا لیمو تازه استفاده کنید تا چربی کله پاچه را کاهش دهد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .