تبیان، دستیار زندگی

خواستگاری در رستوران به ‌جای خانه؟

بعضی خانواده‌ها مراسم خواستگاری برای آشنا شدن طرفین را به جای خانه در رستوران برگزار می‌کنند، چرا این تصمیم خوب نیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواستگاری در رستوران،  خانواده‌،
نویسنده : نگار مظلوم حسینی| دانشجوی دکترای روان ‌شناسی بالینی                                                                  در دوره‌ای از تاریخ به سر می‌بریم که بعضی آداب‌ و ‌رسوم و سنت‌ها رو به کم‌رنگ شدن است و اهمیت قبل را ندارد. این موضوع به خودی خود مسئله بدی نیست و شاید از بین رفتن بعضی سنت‌های دست و پا گیر، مفید هم باشد. مثلا در همین مسئله ازدواج، سنت‌های پر خرج بسیاری داریم که با وضع اقتصادی فعلی سازگار نیست اما از کجا بفهمیم کدام سنت باید حفظ شود و کدام‌ها می‌تواند حذف یا به شکل‌های دیگر تبدیل یا به روز شود؟ به تازگی تصاویری در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغاتی در سایت‌ها به چشم می‌خورد که خبر از برگزاری مراسم خواستگاری در رستوران‌ها می‌دهد. به طور مثال در یک تبلیغ نوشته: «اگر دوست دارید که مراسم خواستگاری را به صورت کاملا متفاوت و خاص برگزار کنید یا این که بنا به دلایلی برای برگزاری این مراسم در ‌منزل‌تان محدودیت‌ هایی دارید مثلا فضای خانه‌تان ظرفیت این تعداد از مهمانان را ندارد یا این که پذیرایی کردن از آن‌ها برایتان سخت و زمان‌بر است، می‌توانید آن را در رستوران برگزار کنید که جلوه زیباتری هم به مراسم شما می‌دهد». در ادامه، نگاهی روان‌ شناسانه به این موضوع خواهیم داشت.

محیط شلوغ رستوران به ‌درد خواستگاری نمی‌خورد

برای انجام خواستگاری در رستوران باید از خود پرسید هدف از برگزاری جلسه خواستگاری چیست؟ قطعا هدف آشنایی طرفین و خانواده‌ هایشان با یکدیگر است اما اگر این مراسم در رستوران به جای خانه انجام شود، چه اطلاعاتی از دست می‌رود؟ آن ‌طور که در فرهنگ ما مرسوم است، رستوران محلی برای غذا خوردن و تفریح و کمی معاشرت محسوب می‌شود. در مراسم خواستگاری هدف این‌ها نیست. معاشرتی که در یک محیط شلوغ و پر سر و صدا انجام شود، نمی‌تواند برای هر دو طرف منبع اطلاعات باشد. از طرفی اگر آشنایی و مذاکره  اولیه دختر و پسر در همان رستوران باشد، می‌تواند منبع حواس ‌پرتی هم باشد.

مزایای برگزاری خواستگاری در خانه

جدا از همه این مسائل وقتی خواستگاری در محیط خانه انجام می‌شود، اطلاعات خوبی می‌توان به دست آورد. برای مثال از نحوه چیدمان خانه و وسایل زندگی می‌توان اطلاعاتی راجع به فرهنگ افراد و خانواده‌هایشان به دست آورد. منظور این جا، فقط توجه به تجملات نیست بلکه برای مثال خانواده‌ای که در و دیوار را با عکس‌های غربی تزیین کرده‌اند یا بر دیوار ادعیه مذهبی دارند، دو فرهنگ متفاوت را به نمایش می‌گذارند. همچنین نحوه پوشش افراد در خانه می‌تواند راجع به این افراد اطلاعات خوبی بدهد. صحبت کردن در یک محیط آرام مانند خانه که برای امر خواستگاری آماده شده است، حاوی اطلاعات مهم و سرنوشت‌ سازی خواهد بود به خصوص در مقایسه با رستوران که پر از صداست یا هر حرفی که زده می‌شود توسط میز کناری هم شنیده می‌شود و افراد در اضطرار زودتر غذا انتخاب کردن و سریع‌تر سفارش دادن هستند!

مشاهده در جلسه خواستگاری را دست‌ کم نگیرید

بدیهی است که خانه محل مناسب‌تری برای انجام مراسم اولیه خواستگاری است. بعد از جلسه اول خواستگاری، دختر و پسر برای شناخت بیشتر می‌توانند زیر نظر خانواده‌ها بیرون بروند و از محیط رستوران هم بهره ببرند. حتی این کار توصیه هم می‌شود که با خواستگار خود بیرون بروید و رفتار او را در محیط‌های اجتماعی هم مشاهده و بررسی کنید اما این امر مربوط به مراحل بعدی است نه در اولین مرحله که شما باید تصمیم بگیرید که آیا فرد مقابل مورد پسند شما برای شروع زندگی ‌مشترک هست یا خیر؟ نکته مهمی که تمام مشاوران ازدواج به آن تاکید می‌کنند این است که در جلسه خواستگاری علاوه بر صحبت کردن بیشتر مشاهده کنید، واضح است که مشاهدات در خانه طرف‌ مقابل حاوی اطلاعات بسیار مهم‌تری خواهد بود تا در رستوران.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .