تبیان، دستیار زندگی

با این نشانه‌ها بدنتان را بهتر بشناسید

علائمی که باید حواستان به آن‌ها باشد

بدن ما سیستم بسیار پیچیده‌ای دارد و همه چیز در آن به طریقی به هم ربط دارد. به همین دلیل وقتی چیزی در بدن درست نیست، پیام‌هایی به دیگر قسمت‌های بدن می‌فرستد تا به شما هشدار بدهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روش اندازه گیری خلل و فرج مو
ما باید این مهارت و آگاهی را داشته باشیم تا بتوانیم این هشدارها را تشخیص داده و اقدام لازم را انجام دهیم.

خلل و فرج کم مو

یک روش تشخیص برای این که متوجه شوید تخلخل موهایتان کم است یا نه این است که یک تار موی شسته و خشک شده‌تان را در یک لیوان آب بیندازید. اگر این تار مو به ته لیوان رفت پس خلل و فرج مویتان زیاد است و این یعنی موی شما هر محصولی را که استفاده می‌کنید فورا جذب می‌کند و همچنین هوا هم وارد روزنه‌های مو شده و فورا آن را خشک می‌کند، به همین دلیل موهایتان معمولا خشک و وز هستند.
شما باید بهترین محصول ممکن را برای موهایتان پیدا کنید. در واقع باید به دنبال محصولاتی باشید که عناصر سنگینی دارند مانند انواع روغن‌ها و کره‌های مو و همچنین محصولات مراقبت از موی عمیق مانند نرم‌کننده‌ی عمیق مو، حالت‌دهنده‌ی عمیق مو و ...

خطوط افقی عمیق روی گردن

خانم‌هایی که در سنین پس از یائسگی هستند تولید استروژن در بدنشان کمتر از مقداری است که برای حفظ استحکام استخوان‌هایشان نیاز دارند. چین و چروک‌های افقی گردن یکی از علامت‌هایی است که نشان می‌دهد استخوان‌ها تراکم کمی دارند و شکننده شده‌اند. یعنی خطر شکستگی استخوان بسیار بالاست. مکمل‌های کلسیم و ویتامین D می‌توانند راهکار خوبی برای پیشگیری از پوکی استخوان باشند. این خطور هشدار دیگری هم می‌توانند باشند: عملکرد تیروئیدتان باید چک شود. اگر اختلالی در عملکرد تیروئید باشد و مداوا نشود می‌تواند در گردنتان خودش را نشان دهد. لایه لایه شدن پوست نیز نشانه‌ای از اختلال در عملکرد تیروئید می‌تواند باشد.

زخم دهان و زبان

معمول‌ترین دلایل ایجاد زخم دهان و زبان، آلرژی، سیگار کشیدن، تصادفا زبان را گاز گرفتن و التهاب است؛ اما اگر هیچ کدام از این‌ها شامل حال شما نمی‌شود پس ممکن است کمبود ویتامین B12، آهن یا اسیدفولیک داشته باشید. این کمبودها یک شبه به وجود نمی‌آیند بلکه تدریجا و طی یک دوره طولانی ایجاد می‌شوند. دیگر علائم کمبود این مواد مغذی شامل خستگی، سرگیجه، ضربان نامنظم قلب و ضعف عضلانی می‌شود. اگر همه‌ی این علامت‌ها را دارید پس باید تغییرات اساسی در رژیم غذایی‌تان ایجاد کرده و در صورت نیاز مصرف مکمل را شروع کنید.

لایه لایه شدن ناخن‌ها و کوتیکول‌ها و لکه‌های سفید روی ناخن

شایع‌ترین دلایل لایه‌ای شدن ناخن‌ها و کوتیکول‌ها، کمبود آهن و دهیدراته بودن بدن است. اگر کمبود آهن به موقع درمان نشود می‌تواند منجر به آنمی شده و مشکلات زیادی برای سلامتی ایجاد کند، مثلا درد در قفسه سینه. دیگر علت‌های لایه‌ای شدن ناخن می‌تواند کم کاری تیروئید، بیماری ریه یا حتی بیماری کلیوی باشد. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که غذاهای سرشار از آهن بیشتر بخورید و ناخن‌ها را مرطوب نگه دارید.
و اما اگر متوجه شدید لکه‌های سفیدی روی ناخن‌هایتان افتاده چهار دلیل می‌تواند داشته باشد: آلرژی، عفونت قارچی، یک آسیب یا کمبود مواد معدنی. در مورد کمبود مواد معدنی باید دقیق باشید زیرا باید مداوا شود. انجام یک آزمایش خون اولین کاری است که باید انجام دهید.

اگر عفونتی ندارید و به چیزی هم آلرژی ندارید؛ اما چشم‌هایتان متورم‌اند پس دلیل واضحی می‌تواند داشته باشد: مصرف زیاد نمک باعث حبس آب بیشتری در بدن‌ و صورتتان از جمله نواحی اطراف چشم‌هایتان می‌شود. شما باید مصرف نمک در غذایتان را کاهش دهید و شاید لازم باشد پتاسیم بیشتری مصرف کنید. برخی دیگر از علت‌ها می‌تواند شامل بیماری گریوز، انسداد مجرای اشکی، سیگار کشیدن و کمبود خواب بشود


ترک خوردن پاشنه پا

ترک خوردن پاشنه پا می‌تواند ناشی از خشکی پوست، سرمای هوا یا هر روز ساعت‌های طولانی ایستادن باشد؛ اما ترک پاشنه پا می‌تواند شاخصی از مشکلات جدی‌تری هم باشد، مانند اگزما، کم کاری تیروئید و دیابت. کاری که در خانه می‌توانید انجام دهید این است که پاها را به مدت ۲۰ دقیقه در آب صابون قرار دهید و با سنگ پا پاشنه‌ها را بسابید و سپس مرطوب کننده‌ای بزنید که حاوی اسیدلاکتیک، روغن جوجوبا یا شی‌باتر باشد.
اگر راهکارهای خانگی کمکی به بهتر شدن ترک‌های پاشنه‌تان نکردند پس به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند مرطوب کننده‌ی قوی‌تری برایتان تجویز کند. کاری که شما می‌توانید هر روز انجام دهید این است که مدام پاشنه‌ پایتان را چک کنید، آن‌ها را کاملا بشویید و تمیز نگه دارید و کفش مناسب بپوشید.

قرمزی در اطراف بینی، گونه‌ها و پیشانی

رُزاسه اولین علت قرمزی در اطراف بینی و گونه‌ها و پیشانی می‌تواند باشد. افراد بالای ۳۰ سال که پوست روشنی دارند بیشتر در معرض ابتلا به رزاسه‌اند زیرا بچه‌ها کمتر دچار این بیماری می‌شوند. برخی از متداول‌ترین علامت‌های رزاسه، گُرگرفتگی، قرمزی مداوم، جوش و به چشم آمدن رگ‌هاست. علائمی مانند تحریک و قرمزی چشم، نازک شدن پوست و تورم کمتر شایع‌اند.
رزاسه معمولا با داروهای خوراکی و موضعی درمان می‌شود که باید توسط پزشک تجویز شوند. در موارد جدی‌تر، پزشک ممکن است از لیزر برای از بین بردن رگ‌هایی که دیده می‌شوند استفاده نماید.

پف و تورم چشم‌ها

اگر عفونتی ندارید و به چیزی هم آلرژی ندارید؛ اما چشم‌هایتان متورم‌اند پس دلیل واضحی می‌تواند داشته باشد: مصرف زیاد نمک باعث حبس آب بیشتری در بدن‌ و صورتتان از جمله نواحی اطراف چشم‌هایتان می‌شود. شما باید مصرف نمک در غذایتان را کاهش دهید و شاید لازم باشد پتاسیم بیشتری مصرف کنید. برخی دیگر از علت‌ها می‌تواند شامل بیماری گریوز، انسداد مجرای اشکی، سیگار کشیدن و کمبود خواب بشود.
وقتی علت مشکل را متوجه شدید باید برای رفع آن کاری بکنید. کمپرس سرد و ماساژ صورت ساده‌ترین کارهایی هستند که خودتان می‌توانید انجام دهید. اما اگر تورم برطرف نشد باید به پزشک مراجعه کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.