تبیان، دستیار زندگی

 بعد از 3 سال زندگی‌مشترک از خانمم متنفر شدم

تقریبا 3 سال پیش بود که با خانمم ازدواج کردم. الان یک بچه هم داریم. مشکلم این است که خانمم به شدت بداخلاق است. برای هر مسئله‌ای، جر و بحث مفصلی با هم می‌کنیم. به همین دلیل، از او متنفر شدم. حالم خوب نیست و نگران آینده زندگی‌مشترکم هستم. چه کنم؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بی علاقگی به شوهر، حرف های عاشقانه، همسر، احساسات، رابطه زناشویی، محبت، خانواده ایرانی، عشاق موفق
نویسنده : زهره حسینی | مشاور و دانش‌آموخته دانشگاه علامه‌طباطبایی
مخاطب گرامی، این‌که نگران آینده زندگی‌ مشترک‌تان شده‌اید و تصمیم گرفتید تا برای اصلاح شرایط قدمی بردارید، اتفاق امیدوار کننده‌ای است. خوش خلقی یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ارتباط سالم بین زوج و زمینه‌ساز ایجاد محبت و مودت است که البته به نظر می‌آید شرایط موجود نتوانسته ارتباط عاطفی درستی بین شما و همسرتان برقرار کند و بر عکس به بروز عدم علاقه‌مندی و تنفر منجر شده است. برای بهتر شدن اوضاع، چند توصیه به شما دارم.


 خانم‌تان از ابتدا بداخلاق بود؟

بد اخلاقی در روان شناسی با نشانه‌های پرخاشگری، حساسیت و زودرنجی، پرتوقعی، قدرنشناسی، خشن و غیر منعطف بودن، ایراد گیری، عبوس بودن و گرفتگی و ... مشخص می‌شود. حال با توجه به این نشانه‌ها آیا از ابتدای ازدواج همه این نشانه‌ها در همسر شما وجود داشته یا در گذر زمان، وی به فردی بداخلاق تغییر کرده است؟ در واقع خوب است ابتدا به ریشه و علت این مسئله دقت کنید. گاهی با کمی وارسی به علل آن پی می‌برید و با برطرف شدن علل، خود به خود مشکل کم‌رنگ می‌شود. به طور مثال گاهی دریافت توجه کم و ناچیز از سوی همسر، تنهایی زیاد و طولانی فرد یا نگرانی از فشار مالی یا مسئولیت زیاد در خانه بدون مشارکت و همکاری همسر، اضطراب و افسردگی می‌تواند باعث تندخویی شود که البته در مواردی که قادر به برطرف کردن آن مشکل هم اکنون نیستید، بهتر است با درک شرایط ایشان و همدلی، مانع بدتر شدن اوضاع شوید. به طور مثال در صورت امکان پذیر نبودن تامین نیازهای مالی ایشان از همراهی او تقدیر و ناراحتی خود را از این شرایط بیان کنید. این روش ضمن آرام کردن ایشان مانع جر و بحث‌های طولانی و مخرب می‌شود و در صورت وجود علایم اضطراب و افسردگی بهتر است برای درمان اقدام کنید.


بحث و مجادله، راه به جایی نمی‌برد

از روش‌های برخورد درست و منطقی با افراد تندخو و پرخاشگر استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در مقابل افراد پرخاشگر یعنی زمانی که عصبی و هیجانی هستند بحث و مجادله راه به جایی نمی‌برد و تنها هر دو نفر احساس خستگی و دلسردی بیشتری می کنند. سکوت و آرامش مخاطب در این مواقع نتیجه بهتری می‌دهد.


چرا از خانم‌تان متنفر شدید؟

احساس تنفر شما، نشانه خشم‌های کهنه و مسائل حل‌نشده در روابط شما با همسرتان است. خوب است برای بهبود روابط خود با همسرتان از روش‌های ابراز احساسات به شیوه جرئت‌مندانه استفاده کنید و احساس منفی خود را سر و سامان دهید و با بیان درست و به موقع، آن‌ها را مدیریت کنید.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .