تبیان، دستیار زندگی

به صرفه ترین سیستم های گرمایشی منزل در فصل زمستان

نمونه هایی که در اینجا ذکر شد نشان دهنده وجود سیستم های گرمایشی متنوع در بازار است و دست ما در انتخاب نوع سیستم گرمایشی بسیار باز است. ما باید با توجه به شرایط خانه ای که داریم بهترین نوع این سیستم ها را برای منزل خودمان تهیه کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
به صرفه ترین سیستم های گرمایشی منزل در فصل زمستان

با نزدیک شدن به فصل زمستان و سرد شدن هوا دغدغه سرمای منزل و یا محیط کار برای تمامی ما به وجود می­آید. افراد اصولا توجه زیادی به نوع وسیله گرمایشی منزل خود ندارند و از وسایل گرمایشی که روی منزلشان هست مانند شومینه و یا شوفاژ استفاده می­کنند. دلایل زیادی وجود دارد که شما نباید از بسیاری از لوازم گرمایشی استفاده کنید و یکی از مهمترین ای دلایل پر مصرف بودن و هدر دادن انرژی توسط این دستگاه های گرمایشی است. البته خطر داشتن بعضی وسایل گرمایشی هم دلیل مهمی برای عدم استفاده از آن می­باشد. به عنوان مثال شومینه که از گاز مستقیم برای گرمایش خانه استفاده می­کند ممکن است در اثر خوب نسوختن گاز خطرات زیادی برای شما ایجاد کند. درمورد شوفاژ این مشکل وجود ندارد اما مصرف زیاد آب در شوفاژها دلیلی است که می­تواند به عدم صرفه آن اشاره کند. در ادامه قصد داریم تا چند سیستم گرمایشی که هم از نظر اقتصادی ارزش خرید داشته باشند و هم در مصرف انرژی صرفه جویی کنند را به شما معرفی کنیم.

1.      آبگرمکن

آبگرمکن های قدیمی انرژی زیادی مصرف می‌کردند و در عین حال گرمای ثابتی نداشتن و احتمال سرد و گرم شدن آب همیشه وجود داشت و اگر به خاطر داشته باشید در گذشته افراد زیادی از سرمای آب حمام ناراضی بودند و آبگرمکن های بزرگ استوانه ای شکل کاربرد چندانی نداشتند اما امروزه با ورود آبگرمکن های نسل جدید هم مصرف انرژی کاهش چشمگیری پیدا کرده و هم دمای آب ثابت است و دیگر مشکل سرد و گرم شدن آب آب وجود ندارد. به عنوان مثال آبگرمکن های دیواری بوتان در مدل‌های متنوع یکی از به صرفه ترین دستگاه های موجود در ایران است که میتوانید برای منزل و یا حتی محل کار خود تهیه کنید و دیگر مشکل گرم و سرد شدن آب را نداشته باشید.

2.    کولر گازی


کولر گازی

کولر گازی ها از به صرفه ترین محصولات گرمایشی، سرمایشی هستند که می­توانید از آنها استفاده کنید. این محصولات از این جهت به صرفه هستند که بدون استفاده از آب می­توانند گرما ایجاد کنند و مانند شوفاژ حجم بسیار زیادی آب به هدر نخواهد رفت. کولر های گازی همانطور که می­دانید به دو دسته کولر های پرتابل و اسپیلت تقسیم می­شوند. اسپیلت ها از این جهت که هم گرمایشی و هم سرمایشی هستند مقرون به صرفه تر هستند و به جای خرید دو محصول می­توانید تنها یک اسپیلت خریداری کنید. به عنوان مثال اگر یک محصول با صرفه اقتصادی می­خواهید که مصرف انرژی کمی داشته باشد کولر گازی ایران رادیاتور انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. برای خرید انواع جدید کولر گازی ایران رادیاتور می­توانید از طریق نمایندگی های آنلاین آن اقدام به خرید کنید و مدل مورد نظر خود را با توجه به توانایی گرمایشی آن خریداری کنید.

3.    انرژی زمین گرمایی

نصب دستگاه زمین گرمایی در خانه شما مصرف انرژی های تجدید ناپذیر به صفر میرسد. برای اینکه بدانید این دستگاه به چه صورتی عمل می­کند ابتدا باید به خاطر داشته باشید که بدون توجه به فصل هر جایی که زندگی می‌کنید دمای خانه شما ثابت باقی خواهد. تنها چند متر زیر زمین دمای ۵۵ درجه وجود دارد فرقی نمی‌کند و تابستان باشد یا زمستان. در واقع دستگاه به این صورت کار می‌کند که به وسیله سیستم پمپاژ گرمایشی باعث می‌شود تا گرما یا سرمای زمین از داخل زمین به خانه وارد شود تا بتواند هوا را گرم و سرد و آب را داغ کند و در همین زمان کاملاً بهینه باشد. در واقع تا حدی به این است که می‌تواند تا ۸۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کند. برای دسترسی به این گرمای زیر زمینی ثابت سیستم زمین گرمایی به یکسری از لوله‌های حلقه‌های متصل است که این لوله ها از مواد بسیار قوی و مقاوم ساخته شده اند. آب که معمولاً با ضد یخ غیر مضر برای طبیعت ترکیب شده به این لوله ها فرستاده می‌شود. در تابستان سیستم پمپ هوای گرم خانه شما را جذب و در زیر زمین انتقال می‌دهد که باعث میشود زمین به دلیل سرد بودن هوا را خنک کند و بعد از این که هوا خنک شد هوا با استفاده از سیستم تهویه وارد خانه شما می­شود. در زمستان این سیستم برعکس کار می­کند گرمای زمین توسط سیستم جذب می‌شود. در پمپ گرمایشی گرمای جذب شده توسط این حلقه‌ها به دمای بسیار بالاتری فشرده میشود و برای گرم کردن خانه شما استفاده میشود. به دلیل اینکه این سیستم از لوله های حلقوی داخل زمین برای گرم کردن خانه شما در زمستان استفاده می‌کند و در نتیجه هیچ نیازی به استفاده از هیچگونه سوخت فسیلی برای گرمایش نیست. بدون سوال و بدون کربن مونوکسید و دوستدار محیط زیست میباشد. این سیستم راه هوشمندانه برای گرم کردن خانه شما است.

4.    رادیاتورهای شیشه ای


رادیاتورهای شیشه ای

رادیاتور های شیشه ای جایگزین شوفاژ های قدیمی شده اند و در مقایسه با شوفاژ مصرف آب کمتری دارند. این رادیاتور ها جدا از کم مصرف بودن زیبایی خاصی به فضای منزل و محل کار شما می­دهند. بر خلاف گذشته که رادیاتور ها و شوفاژ ها فضای خانه را بسیار زشت می­کردند رادیاتور های شیشه ای باعث زیباتر شدن فضا می­شوند. امروزه بسیاری از طراحان و دیزاینر ها از این رادیاتور ها به عنوان یک المان زیبایی برای فضا استفاده می­کنند.

5.    دستگاه اجاق حرارتی خورشیدی

این دستگاه چیزی شبیه به آینه های مقعر می­باشد و از جنس آلومینیوم ساخته شده است. در واقع این دستگاه به این صورت کار می‌کند که انرژی خورشید را در یک نقطه جمع آوری میکند و از این انرژی برای تامین انرژی سیستم های گرمایشی بدون نیاز به هیچ کدام از سوخت های فسیلی استفاده می‌کند. این دستگاه برای استفاده عموم مناسب است و افراد می‌توانند با خرید این دستگاه از پرداخت ماهیانه بابت گاز مصرفی و یا حتی برق معاف شوند و به حفظ سوخت های فسیلی که تجدید ناپذیر هستند کمک کنند. همچنین این دستگاه ها کوچکترین آلودگی برای محیط زیست ندارد و دوستدار محیط زیست است. اگر علاقمند هستید که در مورد گرمایش خانه با انرژی پنل‌های خورشیدی بیشتر اطلاعات به دست بیاورید بهتر است به این لینک مراجعه کنید.
نمونه هایی که در اینجا ذکر شد نشان دهنده وجود سیستم های گرمایشی متنوع در بازار است و دست ما در انتخاب نوع سیستم گرمایشی بسیار باز است. ما باید با توجه به شرایط خانه ای که داریم بهترین نوع این سیستم ها را برای منزل خودمان تهیه کنیم.
نویسنده: سارا اقبالی