تبیان، دستیار زندگی

رعایت مقررات چه فایده ای دارد؟(مطالعات اجتماعی سوم دبستان)

مقررات به ما می گوید که چه کارهایی را باید انجام دهیم و چه کارهایی را انجام ندهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالعات سوم
درس نهم از مطالعات اجتماعی پایه سوم دبستان با عنوان "مقررات خانه ی ما" با هدف  آشنایی دانش آموز با موضوع مقررات و اینکه چه کارهایی را می توان در خانه انجام داد و چه کارهایی را نباید انجام داد،می باشد. در ادامه مقررات یک خانه را بیان کرده است: باید کفش ها را بیرون از خانه در بیاوریم،داخل اتاق توپ بازی نکنیم،به موقع بخوابیم و موقع که اعضای خانواده در حال استراحت هستند،صدای تلویزیون را بلند نکنیم؛کتاب و دفتر ، لباس و... را که از آن ها استفاده کردیم؛سرجای خود بگذاریم.

 واژه مقررات در لغت به معنای دستور العمل، قوانین و ضوابط می باشد. مقررات قوانینی است که به ما می گوید چه کار هایی را باید انجام دهیم و چه کار هایی را نباید انجام دهیم.در واقع مقررات همان رعایت نظم و وقوانین در خانه، مدرسه محل کار و مکانهای عمومی و... می باشد.افراد در هرجایی که باشند باید قوانین و مقررات آن مکان را رعایت کنند، حتی خانه ی خود.

قوانین و مقررات مجموعه از دستورالعمل هایی هستند که از سوی مجموعه ای از موسسات اجرا گذاشته می‌شوند و به عنوان میانجی در پیوندهای اجتماعی بین مردم عمل می‌کند.
مقررات به ما می‌گوید که چه کارهایی را باید انجام دهیم و چه کارهایی را نباید انجام دهیم.مقررات قوانینی است که به باعث می‌شود که هرج و مرج در جامعه نباشد.

 مقررات قوانینی است که به ما می گوید چه کار هایی را باید انجام دهیم و چه کار هایی را نباید انجام دهیم.در واقع مقررات همان رعایت نظم و وقوانین در خانه، مدرسه محل کار و مکانهای عمومی و... می باشد.افراد در هرجایی که باشند باید قوانین و مقررات آن مکان را رعایت کنند، حتی خانه ی خود.


مقررات در خانه

وضع قوانین در خانه معمولا توسط قدرتمندترین فرد در خانواده تعیین می‌شود. این فرد می‌تواند هر کدام از اعضای خانواده (پدر ،مارد،برادر بزرگتر،و..)باشد. اما در یک خانواده سالم همه اعضا در وضع قوانین نقش دارند. نقش خانواده در تعیین آینده فرزندان اهمیت قوانین خانه را بیشتر می‌کند، چرا که افراد به دنیای خود از دریچه دیدی که خانواده به آن‌ها داده، نگاه می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید از بروز بسیاری از مشکلات خانوادگی در هر مرحله از زندگی‌تان جلوگیری کنید، باید چهارچوب و قوانینی برای خود و دیگر اعضای خانواده تان در نظر بگیرید.

 برخی از افراد تصور می کنند که این قوانین آزادی آنها را  در خانواده کم می کند، اما با دقت بیشتر متوجه می‌شویم که قوانین خانه سلامت خانواده را تضمین می‌کنند.

وضع قوانین در خانواده باعث ایجاد نظم و هماهنگی در زندگی و در روابط بین اعضای خانواده می‌شود و رعایت این قوانین موجب آرامش درونی می‌گردد. هیچ‌کس بی‌نظمی را دوست ندارد، در شرایط بی نظمی احساس درماندگی و هرج و مرج خواهید کرد. برای وضع قوانین در خانه و رعایت آن‌ها توسط اعضای خانواده به زمان نیاز دارید اما وقتی به آن عادت کردید، زندگی برای‌تان بسیار ساده‌تر خواهد شد. همچنین فرزندان شما با رعایت قوانین یاد می‌گیرند در آینده به قوانین احترام گذاشته و بر اساس آن‌ها برنامه ریزی کنند. با ایجاد قوانین در خانه می‌توانید سلامت خانواده‌تان را تضمین کنید.

در قانون گذاری خانه، بایدها و نبایدهای مورد تایید خانواده تعیین می‌شود. همه اعضای خانواده باید قانون‌ها را رعایت کنند و اگر کسی نظری دارد باید در جلسه قانون گذاری طرح شود. والدین باید دلیل هر قانون را برای کودکشان توضیح دهند تا متقاعد شود که آن قانون را رعایت کند.
مطالعات سوم

فردی که برای خانه قانون و مقررات را تعیین می کند، باید قانون‌هایی بگذارند که خودشان هم فرصت و امکان اجرای آن را داشته باشند. قوانین را متناسب با سن و توانایی‌های فرزندان تعیین کنند. باید با همسر برای تعیین قوانین رویه‌ای یکسان و هماهنگ داشته باشند. با همدیگر مشورت کرده، سپس تصمیم بگیرند و بعد بچه‌ها را در جریان اجرای آن قوانین بگذارند. اگرفرد با همسرش در مورد رفتارهای پسندیده یا ناپسند فرزندانشان هم عقیده نباشند، نمی‌توانند هیچ قانونی را در خانه اجرا کنند. برای این منظور باید با هم گفت و گو کرده و با دلایل هم آشنا شوند تا با یکدیگر هم عقیده باشند.

خانواده می تواند در هر هفته یک قانون بگذارد و در طول هفته آن را اجرا کند تا به یک رفتار تبدیل شود. وضع قوانین زیاد در کوتاه مدت باعث تخریب چهارچوب قوانین خانه می‌شود، چرا که نمی‌توان ناگهان تمام قوانین را رعایت کرد.

برای وضع قوانین خانه باید نیازهای اعضای خانواده را شناخت. برای مثال می‌توانید قوانینی برای ساعت خواب تعیین کنید یا مثلا بچه‌ها باید قبل خواب وسایل مورد نیاز برای روز بعد را آماده کنند. هر روز بعد از مدرسه بعد از زمان مشخصی باید تکالیف خود را انجام دهند. یکی از قوانینی که می‌توان وضع کرد این است که مثلا تمام اعضای خانواده بعد از اتمام غذا ظرف‌های خود را داخل سینک بگذارند و اگر بچه‌ها بزرگ هستند خودشان ظرف غذایشان را بشویند.

درست است که قوانین به طور کلی در مورد همه افراد خانه اعمال می شود اما وجود قوانین در خانه برای بچه ها ضروری تر است. در واقع مقررات خانه برای کودکان می تواند نظم، مسئولیت پذیری و کار گروهی را به آن ها بیاموزد. همچنین قوانین خانه برای نوجوانان نیز باید اجرا شوند. اگرچه قوانین اغلب با تغییر اوضاع و بزرگتر شدن کودکان کمی تغییر می کنند، اما تدوین برخی از قوانین اساسی یک تمرین عالی در ایجاد یک خانه کارآمد و هدفمند است.

توجه داشته باشید موقع اجرای قانون هرگز فرزند خود را تحقیر نکرده و به او توهین نکنید. چرا که توهین به کودک عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد . همچنین هنگام قانون گذاری عواقب قانون شکنی را هم طرح کنید و کامل توضیح دهید که سرپیچی از قانون تنبیه به دنبال دارد.


برای اجرای قوانین در خانه باید نکاتی را رعایت کرد: مثلا اگر قرار باشد برای هر مسئله ای قانونی وضع کنید باید برای کودک به جای نقش پدر و مادری نقش پلیس را اجرا کنید.پس روی هر مسئله کوچکی حساس نباشید و مسائل کم اهمیت را نادیده بگیرید و تمرکزتان را روی مسائل مهم قرار دهید، چون اگر مدام به رفتارهای کودک حساسیت نشان دهید فرزندتان هیچ یک از قانون‌ها را اجرا نمی‌کند.

همچنین اگر بچه اشتباه کرد یا قوانین در خانه را نادیده گرفت باید اشتباه بودن کارش را به او بفهمانید در غیر این صورت قانون شکنی و سرپیچی از حرف‌های والدین برایش عادت می‌شود.

 توجه داشته باشید موقع اجرای قانون هرگز فرزند خود را تحقیر نکرده و به او توهین نکنید. چرا که توهین به کودک عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد . همچنین هنگام قانون گذاری عواقب قانون شکنی را هم طرح کنید و کامل توضیح دهید که سرپیچی از قانون تنبیه به دنبال دارد.

قوانین خانه باید شامل مواردی باشد که انتظار می رود همه افراد در خانه از جمله والدین از آنها پیروی کنند. بنابراین، “زمان خواب ساعت 9 شب است” را درج نکنید، مگر اینکه در آن ساعت خودتان نیز قصد خوابیدن داشته باشید. اگر این قوانین فقط باعث سختگیری روی فرزندان شود ممکن است در نهایت نتیجه ای مخالف با هدف شما داشته باشد.

 بهتر است قوانین و مقرراتی که برای خانه تعیین می شود، در یک برگه نوشته شود. این مرحله بسیار مهمی است. این لیست نباید فقط در ذهن قانون گذار باشد. بلکه باید پس از ایجاد، حتماً آن را بنویسید و در جایی که همه می توانند آن را ببینند بگذارید. زیرا اگرچه می دانید چه رفتاری قابل قبول است (و چه چیزی غیر قابل قبول)، اما فهمیدن انتظارات فرد قانون گذار ممکن است برای سایر اعضای خانواده کمی مشکل باشد. به همین دلیل مهم است که یک لیست مکتوب از قوانین خانه تهیه شود.
کمک کردن کودک در خانه
فواید مقررات در خانه: قوانین و مقررات در خانه بسیار مهم هستند و بدون وجود مقررات مشخص، خانواده دچار گسستگی شده و متلاشی می‌شود.

مهمترین قوانین و مقررات هر خانه: از مهم ترین قوانین خانه برای کودکان  این است که باید یاد بگیرند برای برداشتن وسایل دیگران باید اجازه بگیرند ، به کسی آزار جسمی  (ضربه، فشار دادن یا لگد زدن) نرسانند و حتی به احساسات کسی صدمه نزنند.

با ایجاد این قانون که قبل از ورود به جایی در بزن، به آنها حریم خصوصی را یاد دهید. این کار می تواند به تقویت این ایده که شما باید به حریم شخصی دیگران احترام بگذارید، کمک کند.

از دیگر مقررات هر خانه ای، گفتن حقیقت می باشد. از سازنده ترین موارد لیست قوانین خانه که باید در هر خانه ای باشد صداقت است. تأکید بر اهمیت صداقت تنها در صورتی موثر خواهد بود که رفتار خودتان الگو باشد. بچه ها نمی توانند تفاوتی بین دروغ های سفید و ساده با دروغ های دیگر تشخیص دهند. بنابراین اگر می خواهید بر اهمیت صداقت تأکید کنید، نشان دهید که خودتان نیز فرد صادقی هستید.

از همان ابتدا به فرزندان خود یاد بدهید که در کارهایی که به آن ها مربوط نیست دخالت نکنند. به طور مثال سوالات بسیار شخصی از دیگران نپرسند و یا اینکه اگر دوستشان در مدرسه تنبیه شد، با فضولی و سوالات بیش از حد او را آزار ندهند. دقت داشته باشید که باید به آن ها بفهمانید کنجکاوی با دخالت و فضولی متفاوت است. و آن ها می توانند در موارد مختلف کنجکاو باشند.


انجام دادن کارهای شخصی از مهم ترین مواردی است که باید جزء لیست قوانین خانه شما باشد. به کودک خود بگویید که بعد از تمام شدن غذا، ظرف هایش را در سینک ظرفشویی قرار دهد. یا توضیح دهید که انتظار دارید فرزندانتان قبل از اینکه با اسباب بازی های جدید خود بازی کنند، اسباب بازی های قبلی خود را جمع کنند.

رعایت بهداشت هم از مهم ترین قوانین و مقرراتی است که در هر خانه ای باید وضع شود. شستن دست ها، مسواک زدن و استحمام باید برای سلامتی انجام شود. این موارد را به عنوان یک قاعده وضع کنید تا فرزندانتان عادت های خوبی پیدا کنند و خودتان نیز آنها را مرتب انجام دهید تا او به اهمیت آن ها پی ببرد.

از همان ابتدا به فرزندان خود یاد بدهید که در کارهایی که به آن ها مربوط نیست دخالت نکنند. به طور مثال سوالات بسیار شخصی از دیگران نپرسند و یا اینکه اگر دوستشان در مدرسه تنبیه شد، با فضولی  و سوالات بیش از حد او را آزار ندهند.  دقت داشته باشید که باید به آن ها بفهمانید کنجکاوی با دخالت و فضولی متفاوت است. و آن ها می توانند در موارد مختلف کنجکاو باشند.

از مهم ترین قوانین خانه که در ایجاد نظم در خانه موثر است، قانون برگرداندن وسایل سر جایش، می باشد. به فرزندان خود بگویید هر چیزی را در سر جای خودش قرار دهند. تا اگر شخص دیگری خواست از آن وسیله استفاده کند بتواند به راحتی آن را پیدا کند. به طور مثال وقتی کنترل تلویزیون را بر می دارد دوباره آن را سرجای خودش قرار دهد تا دیگران در پیدا کردن آن مشکلی نداشته باشند.

شاید در برقراری تعادل میان این قوانین و آزادی اعضا دچار مشکلاتی شده باشید. همچنین خانواده‌هایی که در وضع قوانین و مقررات با یکدیگر هم نظر نیستند، با اختلافاتی مواجه می‌شوند. در این شرایط ضروری است که از خدمات یک روانشناس بهره‌مند شده و برای بهبود روابط در خانواده‌تان از او کمک بگیرید.
چراغ راهنما

مقررات اجتماعی

مقررات اجتماعی ؛قوانین خاصی است که جامعه با آگاهی قبلی وضع می کند. ،مانند قوانین راهنمایی ورانندگی.به عبارتی دیگرمجموعه ای از هنجارهای اجتماعی که به صورت یک نهاد اجتماعی درآمده باشد،همانند نهاداجتماعی خانواده.که درآن پدر ومادر از فرزندان رفتار خاصی انتظار دارند.

مقررات اجتماعی ؛ازحوائج طبیعى و ضرورت هاى زندگى اجتماعى انسان ها پیدا شده اند،به عبارت  دیگر از آنجا که انسانها حوائج ونیازمندی های مختلف را دارند و خواهند داشت، وخودشان نمی توانند همه آنها را تامین کنند، مجبور به تاسیس زندگی اجتماعی شدند.حال برای اینکه زندگی اجتماعی آنها داری نظم وانضباط باشد،قوانین ،هنجارها ومقررات اجتماعی را تدوین کرده اند.

هرکدام از ما به عنوان افراد جامعه وظایفی داریم. مدیر، ناظم، معلم، کارمند بانک یا حتی دکتر و... اگر به خوبی از عهده وظایف خویش برنیایند، باعث آشفتگی در زندگی شخصی و جامعه می‌شوند.

مقررات در جامعه ، شامل مدرسه، دانشگاه، محل کار، مکان های عمومی و ... می باشد.

مقررات را برای ایجاد برقراری نظم و امنیت در جامعه استفاده می‌کنند تا در آن حقوق افراد مختلف به صورت یکسان تامین شود.

 مقررات اجتماعی ؛قوانین خاصی است که جامعه با آگاهی قبلی وضع می کند. ،مانند قوانین راهنمایی ورانندگی.به عبارتی دیگرمجموعه ای از هنجارهای اجتماعی که به صورت یک نهاد اجتماعی درآمده باشد،همانند نهاداجتماعی خانواده.که درآن پدر ومادر از فرزندان رفتار خاصی انتظار دارند.


بنابراین در جامعه‌ای که قوانین و مقرراتی وجود نداشته باشد آنگاه هرج و مرج های زیادی به وجود خواهد آمد به طوری که تصور و بیان آنها دور از ذهنیت است.
فرض کنید شما در خیابان راه می روید آن گاه ممکن است که کسی به شما دست برد بزند حالا قانونی وجود ندارد که شما بخواهید کیف خود را از سارق بگیرید بنابراین اگر خودتان توانستید آن را بگیرید مشکل حل می شود در غیر اینصورت قانونی وجود ندارد که به آن رجوع کنید.

همچنین اگر مقررات و قوانین در جامعه وجود نداشته باشد آنگاه احتمال وجود اختلاس- سرقت- ربا و غیره زیاد است.به همین دلیل پایه و اساس یک زندگی اجتماعی وجود قوانین و مقررات است که همه امور بر پایه همین قوانین اجرا می شوند.

در یک جامعه برای حفظ حقوق افراد و برقراری نظم و امنیت قوانین و مقررات وضع می گردد.

در پیرو عمل به قوانین و مقررات باعث رشد اخلاقی انسان ها شده و از حادثه و هرج و مرج در جامعه جلوگیری می‌شود.

در صورتی که در یک جامعه قوانین و مقررات وجود نداشت باعث می شد هیچ کس به وظایف شهروندی خود عمل نکند و در نتیجه نظم جامعه به هم بریزد.

عدم رعایت قوانین و مقررات در جامعه سبب می‌شود که علاوه بر به هم زدن نظم و امنیت اجتماعی موجب پایمال شدن حقوق افراد شود.

به طور کلی قانون و مقررات به چند دلیل به وجود آمده است که مهمترین آنها حفظ حقوق افراد و برقراری نظم و امنیت است.
مهمترین علت به وجود آمدن مقررات و قوانین برقراری نظم حقوق افراد است.ما می‌توانیم در استفاده از حقوق خود آزادی مطلق نیز داشته باشیم.

قوانین برای برقراری نظم و امنیت وضع شده است. برای اینکه جامعه پیشرفته و مترقی داشته باشیم ، نیاز است که قوانین درست در جامعه وضع و پیاده سازی شود. منافع افراد باهم متفاوت است. اگر قانون نباشد هر کس به دنبال به دست اوردن منافع خود است. در بعضی از مواقع منافع افراد در تضاد با هم است. به همین دلیل وجود قانون در جامعه نیاز است.
مقررات مدرسه

 مقررات مدرسه

مدرسه ی خانه دوم هر دانش آموزی است.در این مکان هم اولیای مدرسه به عنوان افراد قدرتمند در مدرسه قوانین و مقرراتی را وضع می کنند. دانش آموزان در طول سال تحصیلی (برای ساعاتی) ساکنان جامعه کوچکی به نام مدرسه هستند. آن‌ها می‌توانند جامعه کوچک خویش را به خوبی اداره کنند یا باعث آشفتگی آن شوند. دانش آموزان در انجام وظایف نیازمند هدایت والدین و اولیای مدرسه هستند و اثرگذاری این دو گروه بر آنان می‌تواند قابل ملاحظه باشد. با شروع مدرسه دانش آموزان به خصوص کلاس اولی‌ها برای بار اول رفتن به مدرسه را تجربه می‌کنند و خیلی خوب است که اولیای عزیز دانش آموزان را با برخی از قوانین مهم (حضور در مدرسه و سر کلاس رفتن و...) آشنا کنند تا از به وجود آمدن مشکلات زیاد جلوگیری شود.

مدرسه به عنوان دومین تجربه اجتماعی شدن کودک است . در مدرسه علاوه بر تحصیل علم و دانش ما نیاز به آموزش مهارت های زندگی و آشنایی با قوانین ومقررات را هم داریم. شاید در زمانیکه در حال تحصیل در مدرسه باشیم ؛علت وجود واجرای برخی از قوانین و مقررات برای ما مشخص نیست ولیکن با ادامه فعالیت و  ورود به اجتماع بزرگتر می بینیم که چقدر اموزش مقررات در مدرسه لازم و ضروری بوده است.

 مدرسه به عنوان دومین تجربه اجتماعی شدن کودک است . در مدرسه علاوه بر تحصیل علم و دانش ما نیاز به آموزش مهارت های زندگی و آشنایی با قوانین ومقررات را هم داریم. شاید در زمانیکه در حال تحصیل در مدرسه باشیم ؛علت وجود واجرای برخی از قوانین و مقررات برای ما مشخص نیست ولیکن با ادامه فعالیت و ورود به اجتماع بزرگتر می بینیم که چقدر اموزش مقررات در مدرسه لازم و ضروری بوده است.


در ادامه برخی از مقررات و قوانینی که دانش آموزان باید رعایت کنند:
رعایت ادب و احترام نسبت به مدیر، معاون، معلمان، مربیان و دیگر کارکنان مدرسه،
رعایت شعائر دینی،
 انجام ندادن بازی های خطرناک 
تمیز و مرتب بودن لباس فرم مدرسه، رعایت حسن رفتار و اخلاق و همکاری با سایر دانش آموزان
رعایت کردن حقوق همسایگان مدرسـه
خارج نشــدن از مدرسه بدون اجـازه ی مربیــان
 سعی شایسته در تحصیل
رعایت مقررات آموزشی و تربیتی
 انجام فرائض دینی و مشارکت در فعالیت های اجتماعی مدرسه
 رعایت بهداشت و نظافت فردی و همکاری با دانش آموزان دیگر و مسوولین مربوط در پاکیزه نگه داشتن فضای مدرسه
استفاده از لباس، جوراب ساده و مناسب و اصلاح موی سر متناسب با شئون دانش آموزی برای پسران و رعایت حجاب مناسب برای دختران
خودداری از به کار بردن وسایل تجملی و آرایشی و پرهیز از همراه آوردن اشیای گرانبها و وسایل غیر مرتبط با امور تحصیلی به مدرسه
مراقبت از وسایل شخصی و اهتمام در حفظ و نگه داری اموال، تجهیزات و ساختمان مدرسه
احتــــرام بـه بـــزرگ تر هـــا و مهــربانــی با کوچـک تر هــا
توجــه نمـودن بـه زنــگ مدرسـه در مراســـم صبحـگاه و تفریح
مواظبت از دانش آموزان کوچک تر در راه مدرسه و زنگ های تفریح
دقت به برنامه ی کلاس و همراه داشتن کتاب و دفترچه ­های مربوط به برنامه­ ی درسی روزانه
اجتناب از به کار بردن الفاظ و کلمات ناشایست در کلاس
انجام به موقع تکالیفی که دبیر مربوطه برای یادگیری بهتر به او می‌گوید
 مسخره نکردن دوستان
تقلب نکردن و تقلب نرساندن
مؤدبانه و مطابق با هنجارهای کلاسی در کلاس درس بنشیند.

اینها مقرراتی است که دانش آموزان هر مدرسه باید آن را رعایت کنند .مقررات مدرسه باید برای اداره کردن هرچه بهتر مدرسه و افزایش میزان کارآیی در کلاس درس،تعیین شود، این مقررات باید در جلسات همگانی و در کلاس درس به دانش آموزان ابلاغ شود.

رعایت قوانین و مقررات مدرسه نیز برای انجام آموزش کیفیت آموزشی و حتی ارتباط بهتر بین معلم و دانش آموز و یادگیری ثبات و تعادل در زندگی ضروری است.

از این قوانین حتی می توان در زندگی نیز استفاده کرد و به نوعی باعث پرورش و تربیت و یادگیری دانش آموزان در محیط مدرسه خواهد شد.
مترو

مقررات در مکانهای عمومی

از دیگر مکانهایی که رعایت قوانین و مقررات بسیار اهمیت دارد، مکانهای عمومی می باشد. رفتار ما در جامعه نشان دهنده ی شخصیت ماست. رفتار درست و پسندیده مسئله بسیار مهم است ؛مخصوصا در مکان های عمومی این موضوع حائز اهمیت است. حفظ ادب و احترام مسئله‌ ای بسیار مهم در مکان‌های عمومی مثل پارک‌ها، موزه ‌ها، رستوران‌ها، سواحل دریا و از این قبیل است. زمانی که در یک مکان عمومی هستید، قوانین و رفتارهای خاصی را باید رعایت کنید تا به مشکل برنخورید. نگاه مردم همیشه به اطرافیان خودشان است. دیدن کسی که غیرمحترمانه رفتار می‌کند و کسی که دیگران را از بالا به پایین برانداز می‌کند چندان جالب نیست.

در ادامه برخی از قوانین و مقرراتی را که افراد باید در مکانهای عمومی رعایت کنند را بیان می کنیم:

وقتی می‌خواهید به موزه، تئاتر، و یک مکان عمومی بروید باید قوانین آنجا را رعایت کنید. فقط کارهایی را انجام دهید که آنجا مجاز باشد. مکان را با آشغال و مواد غیرقابل بازیافت کثیف نکنید. زباله‌ها را در سطل‌های آماده‌ شده بیندازید. با زبان و ادبیاتی درست و مناسب مکان‌های عمومی صحبت کنید. کسانیکه که نمی‌شناسید را مسخره نکنید.

 وقتی می‌خواهید به موزه، تئاتر، و یک مکان عمومی بروید باید قوانین آنجا را رعایت کنید. فقط کارهایی را انجام دهید که آنجا مجاز باشد. مکان را با آشغال و مواد غیرقابل بازیافت کثیف نکنید. زباله‌ها را در سطل‌های آماده‌ شده بیندازید. با زبان و ادبیاتی درست و مناسب مکان‌های عمومی صحبت کنید. کسانیکه که نمی‌شناسید را مسخره نکنید.


رفتار در رستوران شامل رفتار شما پشت میز غذا می‌شود که اهمیت زیادی دارد. غذا را آرام و بدون صدا بخورید. یادتان باشد که از گارسنی که کمکتان کرده است تشکر کنید. میز را کثیف نکنید. اگر در کتابخانه هستید، کتابتان را به آرامی بخوانید. موبایلتان را هم خاموش کنید. در مکان‌های مقدسی مثل مسجد، کلیسا، معبد و از این قبیل با نهایت احترام رفتار کنید. اینها مکان‌هایی فرهنگی هستند که افراد برای رسیدن به آرامش درونی به آن پناه می‌برند. به آرامی وارد شوید و با ادب و احترام رفتار کنید. اگر مزاحمتی برای کسی ایجاد کرده‌اید عذرخواهی کنید.

بدون اجازه دیگران از آنها عکس نگیرید. از کشیدن سیگار در مکان‌های عمومی خودداری کنید. مکان‌های عمومی شامل ایستگاه اتوبوس و مترو و قطار هم می‌شود. رفتار شما باید در این مکان‌ها هم باملاحظه و احترام باشد و مشکلی را برای دیگران ایجاد نکنید. وسایلتان را نزدیک خودتان نگه دارید و راه دیگران را با آنها نبندید.

 هیچ کسی علاقه ‌ای به شنیدن صداهای بلندی که در اطرافشان شنیده می‌شود را ندارند. به خاطر داشته باشید که موزیک خود را با صدای ملایم پخش کنید. آرامش محیط را با نادیده گرفتن آرامش دیگران برهم نزنید. ادرار کردن در مکان‌های عمومی عملی غیرقابل‌قبول است. موقع بازدید از مکان‌های عمومی بدنتان باید تمیز و پاکیزه باشد. از عطرهای بسیار قوی و تند که ممکن است دیگران به آن حساس باشند استفاده نکنید

اگر تصمیم دارید با فرزندانتان جایی بروید، با آنها باشید. اجازه ندهید آنها برای خودشان راه بروند و برای دیگران مزاحمت ایجاد کنند. آنها را کنترل کنید. وقتی جایی را ترک می‌کنید، آن ناحیه را تمیز کنید. در مورد رفتار در مکان‌های عمومی ایده‌های مختلفی درمورد درست و غلط بودن رفتارها وجود دارد. قوانین اجتماعی در مکان‌های عمومی معمولاً در اکثر مناطق یکسان است.

هنگا م قرائت قرآن به احترام سکوت کند.

از ریختن پوست تخمه و یا چیزهای مشابه در ساختمانهای عمومی خودداری کند.

در سرویسهای بهداشتی عمومی و شلوغ رعایت دیگران را بکند.

با صدای بلند یا سوت زدن کسی را صدا نکند.

آدامس را در محل رفت و آمد یا نشستن دیگران نیاندازد.

در مورد رفتار در مکان‌های عمومی ایده‌های مختلفی درمورد درست و غلط بودن رفتارها وجود دارد. قوانین اجتماعی در مکان‌های عمومی معمولاً در اکثر مناطق یکسان است.
رعایت قوانین در محل کار

 مقررات محل کار

 همانطور که گفتیم ، هرجایی که بخواهیم قدم بگذاریم باید قوانین و مقررات آنجا را رعایت کنیم . کی دیگر از نکانهایی که رعایت قوانی و مقررات آن از اهمیت زیادی برخوردار است، محل کار می باشد. قوانین و مقررات مربوط به محل کار و کارگاه تعاریف مشخصی دارد و کارفرما موظف است استاندارها و ایمنی لازم را برای حوادث ناشی از کار در کارگاه انجام دهد. البته یکی سری از مقررات مربوط که به خود افراد است ، بدون اینکه تبدیل به یک قانون شود، باید رعایت شود.

 هنگام بلند شدن از صندلی، صاف برخیزید و سعی کنید با ایجاد کمترین صدا صندلی خود را جابه‌جا کنید. هنگام نشستن پاهای خود را به هم بچسبانید تا وقارتان حفظ شود.


نکاتی که باید در محل کار به آن توجه داشت:هنگام ورود به محل کار همیشه «سلام» و «صبح‌به‌خیر» را بگویید و در زمان ترک محل کار «خداحافظ» و «خدانگه‌دار».

لباس‌های مرتب و خوش‌بو و مطابق با فرهنگ محل کارتان بپوشید و هرروز صبح مسواک بزنید. (نکات عمومی آداب پوششی را تحت هر شرایطی رعایت کنید.)

برای انجام هر کاری مکانی در نظر گرفته شده است. پس برای آرایش کردن و پاک کردن صورتتان از سرویس بهداشتی استفاده کنید. هر کاری را پشت میزتان انجام ندهید.

هنگام بلند شدن از صندلی، صاف برخیزید و سعی کنید با ایجاد کمترین صدا صندلی خود را جابه‌جا کنید. هنگام نشستن پاهای خود را به هم بچسبانید تا وقارتان حفظ شود.

از حساسیت‌ و آلرژی‌های همکارانتان مطلع شوید و از هر چیزی که باعث تشدید حساسیت یا آزار آن‌ها می‌شود، دوری کنید. عطرهای تند، غذاهای بودار، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند ازاین‌دست موارد است.
مقررات خانه

سوالات درس نهم مطالعات اجتماعی:

مقررات یعنی چه ؟
 مقررات یعنی چه کار هایی را باید انجام بدهیم یا چه کار هایی را انجام ندهیم .

در خانواده ی شما چه مقرراتی وجود دارد ؟

 کوچکتر ها به بزرگ تر ها احترام می گذارند .

بزرگ تر ها با کوچکتر ها مهربان هستند و به آنها کمک می کنند .

هر کس وسایل شخصی خود را جمع آوری و مرتب می کند .

روز های جمعه به دیدار اقوام می رویم .

به موقع می خوابیم و به موقع درس می خوانیم .

کدام مقررات در خانواده همه ی شما مشترک است ؟
 احترام به بزرگ ترها – محبت به کوچک تر ها – جمع آوری وسایل شخصی .

اگر اعضای خانواده , هر یک از مقررات را رعایت نکنند , چه اتفاقی می افتد ؟

به خانواده آسیب می رسد و اعضای خانواده با یک دیگر بد می شوند .

رعایت مقررات چه فایده ای دارد ؟
باعث آرامش خانواده و ایجاد نظم می شود . چون همه در همه ی کار ها , همکاری می کنند و یک نفر خسته نمی شود و به دلیل نظمی که وجود دارد کار ها با سرعت بیشتری انجام می شود.

باعث موفقیت ما در کارهایمان خواهد شد.

باعث ایجاد نظم شده و موجب موفقیت در کارها شده و هر کسی کارش را به درستی انجام می دهد و هم چنین مقررات به ما می گوید چه کاری را انجام دهیم و چه کاری را انجام ندهیم.

رعایت مقررات اثار فردی و اثار اجتماعی دارد. در مرحله اول رعایت مقررات باعث نظم و انضباط کاری ما شده و باعث می شود که ما بتوانیم در تحصیل ودرس و کار خود موفق باشیم. در اجتماع و محیط خانه و محل کار هم باعث می شود به موفقیت های کاری دست پیدا کرده و کم کم مراحال ترقی را طی نماییم . مقررات می توانند به عنوان شاخص، نشانگر کارهای درست و نادرست باشند.

رعایت مقررات باعث ایجاد نظم شده و موجب موفقیت در کارها شده و هر کسی کارش را به درستی انجام می دهد و هم چنین مقررات به ما می گوید چه کاری را انجام دهیم و چه کاری را انجام ندهیم. رعایت مقررات باعث آرامش خانواده و ایجاد نظم می شود. چون همه در همه ی کار ها , همکاری می کنند به دلیل نظمی که وجود دارد کار ها با سرعت بیشتری انجام می شود.

اگر اعضای خانواده مقررات رارعایت نکنند چه اتفاقی می افتد؟ بی نظمی در خانواده شکل می گیرد. هیچ کاری دروقت معین انحام نمی گیرد و هیچ چیز سرجایش نیست . افراد وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند.

همکاری چه فایده ای دارد؟ باعث می شود کارها سریع تر و در زمان خود انجام شود. هر کسی به وظیفه خود عمل کند.

عدم رعایت مقررات چه ضررهایی دارد؟ باعث بی نظمی بیشتر می شود، کارها در زمان خود انجام نمی شود و هر کسی نسبت به امور مختلف بی تفاوت است.

مقررات به ما می گوید؟ می گوید چه کارهایی باید انجام دهیم و چه کارهایی نباید انجام دهیم.

آیا در مدرسه مقررات خاصی وجود دارد؟ انجام این مقررات چه فایده ای برای ما دارد؟
یک سری مقررات هستند که در همه ی مدارس ثابت است و مقررات دیگری هم هستند که مدیر مدرسه این مقررات را می گذارد و خودش آنها را تعیین می کند بسیاری از مقررات به نفع دانش اموز هستند و باید رعایت شوند مثلا بدون اجازه معلم از کلاس بیرون نروند زیرا اگر هرکسی سرش را پایین بگیرد و بیرون برود نظم کلاس بهم میریزد و تمرکز بقیه را بهم میریزد و استفاده از طلا و جواهرت در مدرسه ممنوع است به این دلیل که این چیزا ها مناسب مراسم  هستند و بهتر است در مدرسه از انها استفاده نکنن یا ناخن کوتاه کردن این کار هم به نفع دانش اموزان می باشد تا هم نظم رعایت شود و هم کسی آسیب نبیند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .