تبیان، دستیار زندگی

میثم شکری ساز و 10 راه افزایش انگیزه کارکنان در محیط کار

میثم شکری ساز، مؤسس یک شرکت بزرگ است که برای صدها نفر شغل ایجاد کرده‌ و راه‌هایی که در مقاله پیش رو به شما آموزش می‌دهد را بر روی کارکنان خود پیاده سازی کرده و نتیجه ی مطلوب گرفته است به شما توصیه میکنیم مقاله ی زیر را مطالعه نمایید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 میثم شکری ساز و 10 راه افزایش انگیزه کارکنان در محیط کار


کارکنانی که انگیزه نداشته باشند، طبیعتاً بازدهی هم نخواهند داشت. یکی از وظایف مدیریت شرکت و به طور مشخص‌تر مدیریت منابع انسانی این است که کارهایی کنند تا انگیزه کارکنان برای کار و فعالیت و خلاقیت بیشتر شود.

من، میثم شکری ساز هستم. مؤسس یک شرکت بزرگ. برای صدها نفر شغل ایجاد کرده‌ام و راه‌هایی که در مقاله پیش رو به شما آموزش می‌دهم و توصیه می‌کنم را روی کارکنان خودم پیاده سازی کرده و نتیجه گرفته‌ام.
مطالب این مقاله چه اگر خودتان کارمند باشید می‌تواند برای افزایش انگیزه به شما کمک کند و چه اگر مدیر کسب و کار باشید برای افزایش انگیزه کارکنانتان مؤثر خواهد بود.
این راه‌ها را می‌توانید از مؤسسات کوچک گرفته تا مؤسسات خیلی بزرگ، به کار بگیرید.

راه اول | ارزش کاری که انجام می‌دهند را درک کنید!

کارکنان شما مهم هستند و کارشان ارزشمند است. وقتی به رسمیت شناخته شوند و اهمیت کارشان درک شود، انگیزه می‌گیرند. کارکنان دوست دارند کارفرمایشان بفهمد که در کارشان با چالش‌های متفاوتی مواجه می‌شوند.
یک تحقیق نشان داد که بیش از 70 درصد کارکنان معتقدند افزایش آشنایی و توجه مدیرشان، باعث روحیه بخشی به آنان می‌شود
البته توجه به کارمند نباید صرفاً در دادن یک پاداش سالانه یا پول نقد خلاصه شود. خیلی از کارکنان حتی با وجود دریافت حقوق بالا ممکن است به دلایلی دیگر از جمله بد بودن محیط کار، نامناسب بودن کار تیمی یا نداشتن آزادی از کارشان ناراضی باشند. آزادی بیان کمک می‌کند تا کارکنان انگیزه بیشتری بگیرند.

راه دوم | KPI های معنادار و قابل اندازه گیری تعیین کنید

منظور از KPI شاخص‌هایی است که باعث می‌شود کارکنان بدانند در چه مسیری در حال حرکت هستند و پیشرفتشان چگونه است.
وقتی کارکنان بدانند کارشان اثرگذار است و باعث بهبود روند سازمان می‌شود، طبیعتاً انگیزه بیشتری می‌گیرند.
تعیین اهداف واضح و قابل‌دستیابی به ویژه در زمان‌هایی که تیمتان شکست می‌خورد، می‌تواند انگیزه‌بخش باشد. در مواقعی که پیروزی و موفقیت هم به دست می‌آورید، باید جشن‌هایی کوچک بگیرید و از کارکنان تجلیل و تقدیر کنید.

راه سوم |  تجلیل کنید، جشن بگیرید!

همان‌طور که گفتیم، خوب است موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید!
این به معنای آن نیست که هرکسی وظیفه‌اش را انجام داد مورد تقدیر قرار بگیرد، بلکه دستکم مواقعی که کارکنان کارهای شاخص انجام می‌دهند، باید مورد تشویق قرار بگیرند. اگر هم اشتباهی کردند، باید به آن‌ها فرصت جبران داده شود.
برای تقدیر از کارکنان، روش‌هایی خلاقانه به کار بگیرید نه کلیشه‌ای! مصلا کاری کنید دفعه بعد که ایمیلش را چک کرد، پیام تبریک دریافت کرده باشد یا فردا صبح که به سر کار آمد، با هدیه‌ای روی میزش مواجه شود!
 

راه چهارم | محیط کار را شاد و لذت‌بخش کنید!

در یک تحقیق مشخص شده شاد بودن محیط کار موفقیت تجاری کمپین‌ها را بین 30 تا 40 درصد افزایش می‌دهد.
البته در شاد بودن محل کار افراط نکنید. گاهی تغییری ساده هم تأثیرات خودش را می‌گذارد. افزودن تایم بازی و استراحت از این قبیل است!

راه پنجم | به نیازهای فیزیولوژیکی کارکنان اهمیت بدهید!

در هنگام گرسنگی بیش‌ازحد یا خستگی زیاد، انگیزه‌ها کم می‌شود.
مطمئن شوید که کارکنانتان در طول روز استراحت کافی می‌کنند یا در محیط کارشان تنقلات مصرف می‌کنند.
حتی‌الامکان اجازه دهید برای دقایقی هم که شده، کارکنانتان استراحت کنند یا چشم‌هایشان را ببندند.
توجه به نیازهای تغذیه‌ای و فیزیکی کارکنان درست به اندازه توجه به نیازهای عاطفی‌شان مهم است

راه ششم | اهداف بزرگ مجموعه‌تان را به کارکنان نشان دهید

یک راه برای افزایش انگیزه کارکنان این است که آن‌ها بدانند اهداف بزرگ و متعالی سازمانشان چیست!
برای اغلب کارکنان مهم است بدانند چطور به پیشرفت جامعه‌شان کمک می‌کنند. مثلاً می‌توانید به آن‌ها آموزش دهید که اگرچه کار کنند، محیط‌زیستشان زیباتر و سبزتر می‌ماند یا اگرچه کار کنند، دنیا جای زیباتری برای زندگی می‌شوند.

راه هفتم | کارهای گروهی را تشویق کنید

یک محرک و مشوق بزرگ برای افزایش انگیزه کارکنان تشویق آنان موقعی است که کار تیمی می‌کنند.
اهمیت کار تیمی را به افرادتان یادآور شوید. به آن‌ها آگاهی بدهید که تأثیر تک تکشان در روند رو به رشد سازمان چقدر اثرگذار است.

راه هشتم | تغییرات فیزیکی در محیط کار!

گاهی تغییرات کوچک اثرات بزرگی دارند. اگر امکانش هست، به این فکر کنید که محیط کار را چطور می‌توانید پویاتر و دوست‌داشتنی‌تر کنید. مثلاً چه کنید تا نور بیشتر و طبیعی‌تری به آن‌ها برسد، چه کنید تا احساس راحتی بیشتری کنند، چه کنید تا وقتی پا و کمرشان خسته شد، احساس خستگی را از خود بزدایند و حتی اینکه چطور با بازی بیشتر، خستگی کمتری احساس کنند.

راه نهم | تمرکز بیشتر، اثربخشی بیشتر!

به کارکنانتان یاد بدهید که به جای زیاد کار کردن، بهینه‌تر کار کنند. گاهی به خاطر بهینه کار کردن به آن‌ها مرخصی تشویقی بدهید و گاهی برایشان معنا کنید که چطور بهینه کار کردن حتی برای خودشان هم می‌تواند منبعی از ذخیره زمان باشد!
یک راه خوب برای افزایش تمرکز کارکنان، تمرینات ذهن آگاهی است. یک راه دیگر، استراحتک های میان وعده است که تمرکز را بالاتر می‌برد. (مثلاً یک ساعت کار مداوم و ده دقیقه استراحت).

راه دهم | ایجاد سرگرمی‌های مفرح و لذت‌بخش!

همان‌طور که کمی بالاتر توضیح دادیم، داشتن تفریح و سرگرمی یکی از بهترین و اثرگذارترین روش‌های افزایش انگیزه کارکنان در محیط کار است. نه فقط میز پینگ پنگ یا فوتبالدستی، بلکه کارهای کوچکی مثل نوشیدن یک نوشیدنی هم به همان اندازه مفرح و لذت‌بخش است.

سخن پایانی روش‌های انگیزه‌بخشی به کارکنان از میثم شکری ساز

امیدوارم به عنوان کسی که تابه حال ده ها نیروی انسانی را مدیریت و برای افزایش انگیزه آن‌ها آزمون و خطا کرده‌ام، این روش‌ها را در سازمان یا شرکتتان پیاده سازی کنید و خودتان نتایج ملموس و دراز مدت را ببینید.
تا جایی که می‌توانید برای پویا بودن و بهینه‌تر کار کردن اعضای سازمانتان تلاش کنید...