تبیان، دستیار زندگی

راهکار‌هایی برای برخورد صحیح با خانواده همسر

اگر زندگی زناشویی‌تان به خاطر رفتار خانواده همسرتان دچار مشکل شده، راهکارهای ارائه داده شده می‌تواند برای شما رهگشا باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
راهکار‌هایی برای برخورد صحیح با خانواده همسر
در بسیاری از مواقع علت مراجعه زن و شوهر‌های جوان به دادگاه خانواده در شکایت آن‌ها نه فقط از همسرشان، بلکه از دخالت‌ و رفتار‌های خانواده همسرو مشکلات به‌وجود آمده با آن‌ها است.
خیلی از آن‌ها اذعان دارند که "من و همسرم با هم خیلی مشکلی نداریم اما مادر همسرم خیلی در زندگی ما دخالت می‌کند"
در ادامه راهکار‌هایی را در رابطه با چگونگی رفتار با خانواده همسر به شما پیشنهاد می‌دهیم.

با همسرتان مشورت کرده، به قوانین و ارزش‌های یکدیگر اهمیت داده و با رفتار مناسب این احترام را به خانواده‌هایتان نشان دهید



-  تغافل کردن را یاد بگیرید

گاهی اوقات بی‌خیالی را تجربه کنید. در خیلی از موارد، بی‌خیال بودن در برابر بعضی از رفتار‌ها خیلی از مشکلات را حل می‌کند. یاد بگیرید که دربسیاری از موارد نبینید و نشنوید. به خودتان بگویید: "من نمی‌توانم خانم و اقای ۶۰ ساله را تغییر دهم اما خودم را می‌توانم کنترل کنم. "

- نگاهتان را تغییر دهید

مثبت‌نگری را در خود افزایش دهید. در برابر هر رفتاری جنبه منفی را در نظر نگرفته و به جنبه مثبت آن توجه کنید.
حرف‌های درست و خوب را شنیده و عمل کنید و حرف‌های ناخوشایند یا نشنوید و یا با نظر همسرتان به آن‌ها پاسخ عاقلانه دهید.
حواستان باشد اگر اطرافیان توانستند با ده دقیقه حرف زدن حال شما را خراب کنند و باعث انرژی منفی برای شما شدند، شما با فکر کردن روز‌ها و شب‌ها حال خودتان را خراب‌تر نکنید.

- مانع همسرتان نشوید

اگر احساس کردید انرژی‌های منفی باعث شده رفت‌و‌آمد خود با خانواده همسرتان را عاقلانه کم کنید، رفت‌وآمد همسرتان را به آن جا کم نکرده و مانع رفتن او برای دیدن پدر و مادرش نشوید.

- توهین نکنید

از هرگونه توهین و تحقیر به خانواده همسر مخصوصاً مادر همسرتان خودداری کنید. یادتان باشد مادر هر فرد ستون عاطفی فرد است. آسیب زدن به این ستون ممنوع است.
در خانواده‌تان قانون گذاشته و بی‌احترامی و توهین را حتی در بدترین شرایط ممنوع کنید. به طوری که اگرهرکسی از دو طرف توهین کرد مجبور است به هر نحوی که شده جبران کند، یا برای فرد توهین‌کننده تنبیه سختی در نظر بگیرید.

- به دنبال قطع ارتباط عاطفی نباشید

تنفر از خانواده همسر و در نتیجه قطع رابطه با خانواده همسر ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسد، اما نباید فراموش کرد هر فردی خواه ناخواه پیوند‌های ناگسستنی با خانواده خود دارد و حتی بعد ازدواج به طور کامل از خانواده خود جدا نمی‌شود.
اگر با خانواده همسرتان قطع رابطه کنید، همسرتان در یک فشار دو سویه قرار می‌گیرد. از یک طرف ارتباط با خانواده‌اش که رابطه‌ای ناگسستنی است و از طرف دیگر مهر و علاقه‌اش به همسر، توانایی انتخاب را از او می‌گیرد. در واقع انگار فرد بین همسرش و خانواده‌اش قرار گرفته و در یک حالت کشمکش می‌باشد.
بنابراین ارتباطتان را هیچ‌گاه با خانواده همسر قطع نکرده بلکه آن را مدیریت کنید. نه هر روز آنجا باشید و نه بی‌تفاوت بوده و ماهی یکبار به آن‌ها سر‌زده و جویای حالشان باشید.
اگر دلخوری و یا احساس تنفر از خانواده همسرتان پیدا کردید، ریشه‌یابی کرده و در رفع هرچه زودتر آن تلاش کنید.

- از رفتار‌های تلافی‌گونه پرهیز کنید

اگر در شرایطی همسرتان با خانواده‌تان و یا بالعکس خانواده‌اش با شما بی‌احترامی کردند و یا شرایط مشابهی پیش آمد، برای مدیریت چنین اوضاعی به خودتان مسلط بوده و هرگز برای تلافی رفتار آن‌ها، سراغ تلافی‌کردن به شکل مشابه نروید.

اگر احساس کردید انرژی‌های منفی باعث شده رفت‌وآمد خود با خانواده همسرتان را عاقلانه کم کنید، رفت‌وآمد همسرتان را به آن‌جا کم نکرده و مانع رفتن او برای دیدن پدر و مادرش نشوید


- انتظاراتتان را تعدیل کنید

قبل از مطرح کردن انتظاراتتان، از خودتان بپرسید آیا این انتظار من منطقی است و با توانایی همسر و خانواده او هم سویی دارد یا بر اساس سوءگیری خاص این انتظار را دارم.

- با رفتار مناسب، به دیگران درس دهید

به همسرتان نزد خانواده خود و همسرتان بیش از پیش احترام بگذارید. در خانه پدری و مادری‌تان حواستان به همسرتان باشد، به او سر بزنید و او را تنها نگذارید.
با همسرتان مشورت کرده، به قوانین و ارزش‌های یکدیگر اهمیت داده و با رفتار مناسب این احترام را به خانواده‌هایتان نشان دهید.

- حرف بزنید

مشکل و دلخوری‌هایتان را با خانواده همسرتان مستقیم و بدون واسطه همراه با احترام مطرح کنید.

از هرگونه توهین و تحقیر به خانواده همسر مخصوصاً مادر همسرتان خودداری کنید. یادتان باشد مادر هر فرد ستون عاطفی فرد است. آسیب زدن به این ستون ممنوع است

- در زندگیتان مرزبندی داشته باشید

در زندگی زناشویی به داشتن حد و مرز توجه کرده و تابع همان قوانینی باشیم كه برای همسرمان می‌پسندیم. این توجه در زندگی مشترك باعث برقراری مساوات شده و رابطه شما و همسرتان را متوازن خواهد کرد.

- رازدار باشید

رازدار مسائل زندگی و همسرتان باشید. اگر شما مسائل زندگیتان را برای افراد دیگر بازگو کنید و آبروی همسرتان را پیش آن‌ها می‌برید، عواقب سنگینی چون از بین رفتن حس اعتماد میان شما و همسرتان و در نهایت تزلزل زندگی خانوادگی‌تان خواهد داشت.
نکته دیگری که در باب رازداری در حیطه خانواده باید توجه داشته باشید این است که مشکلات و ایراد‌های پدر و مادرتان را به همسرتان و نیز راز‌های پدر و مادر همسرتان را به خانواده خودتان نگویید.

- به خاطر دیگران زندگی را تلخ نکنید

هرگز به خاطر خطای خانواده همسرتان یا حرف دیگران، همسرتان را سرزنش نکنید. اگر در جایی خانواده همسر خطایی کرده و یا حرف و رفتاری خلاف نظر، عقیده و علاقه شما مطرح کردند، در خانه با همسرتان دعوا و قهر نکنید.

- خانواده‌ها را درگیر نکنید

در اختلافات خانوادگی، تا جایی که امکان دارد بدون دخالت دادن پدر و مادر‌ها به کمک یک مشاور آگاه مشکلاتتان را حل کنید.