تبیان، دستیار زندگی

نکاتی مهم برای ازدواج درونگراها و برونگراها

آیا درونگراها می توانند با برونگراها ازدواج کنند؟

یکی از اتفاقات جالبی که در مورد زوج‌ها می‌افتد، جذب شدن آدم‌های متضاد به یکدیگر است. یکی از مصادیق این تضاد جذب شدن افراد درونگرا و برونگرا به یکدیگر است. این ازدواج را باید اتحاد دو قطب مخالفِ هم نامید زیرا قرار است دو انسان از دو دنیای متفاوت با علائق و سلیقه‌های کاملاً متفاوت زیر یک سقف با یکدیگر زندگی کنند اما آیا چنین ازدواجی موفق خواهد بود؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درونگرا،برونگرا،ازدواج،تیپ شخصیتی،صحبت کردن،ریسک پذیری،مشکلات زناشویی،تصمیم گیری،تفریحات دوگانه،زوج های جوان
از نظر اکثر روانشناسان ازدواج یک فرد درونگرا با فرد برونگرا ممکن است اما یک شرط دارد و شرط آن آگاهی است. به این معنا که به عنوان یک فرد درونگرا یا برونگرا باید در مورد تیپ شخصیتی خود و همچنین تیپ شخصیتی طرف مقابمان شناخت پیدا کنیم. این مسئله باعث می‌شود تا  طرف مقابلمان را به خوبی درک کنیم.

تفاوت بین درونگرایی و برونگرایی چیست؟

تصور رایج از تفاوت بین این دو این است که یکی خجالتی و دیگری پرشور‌و‌حال است؛ این تصور اگرچه می‌تواند درست باشد اما یک قانون نیست. به عقیده کارل یونگ فیلسوف و روانپزشک سوئیسی، درجات مختلفی از درونگرایی و برونگرایی وجود دارد. بنابراین در اینجا مواردی که باید در مورد این دو تیپ شخصیتی بدانیم، آورده شده است:

بررسی وضعیت اجتماعی
کارل یونگ می‌گوید: « برونگراها از دنیای بیرون و درونگراها از زمان تنهایی انرژی می‌گیرند.» برونگراها دوست دارند بیشتر اوقات خود را در دورهمی‌ها و مهمانی‌ها بگذرانند تا با افرا جدید آشنا شده و مکان‌های جدیدی را تجربه کنند. غریبه برای افراد برونگرا یک کلمه بیگانه است اما افراد درونگرا از تنهایی بیشتر لذت می‌برند و اغلب دوست دارند از کانون توجه دیگران دور باشند.
با وجود تفاوت اجتماعی این دو گروه این امکان وجود دارد که طرفین با یکدیگر توافق کنند تا در این مورد به تعادل برسند و در عین حال رابطه‌شان تقویت شود.

صحبت کردن
برونگراها معمولاً به راحتی می‌توانند مشکلات خود را با دیگران بیان کنند. آنها اغلب تمایل دارند احساسات، افکار و مسائل خود را بیان کنند.  از سوی دیگر، درونگراها اصولاً کم‌حرف و ساکت هستند و مسائل را در درون خود تجزیه و تحلیل می‌کنند.
از آنجایی که صحبت کردن در مورد مسائل و مدیریت اختلافات برای سلامت زندگی زناشویی ضروری است، در چنین مواردی لازم است تا فرد درونگرا از غار تنهایی خارج شده و از نظر عاطفی به همسرش نزدیک شود.

ریسک‌پذیری
برونگراها از خطر نمی‌ترسند. آنها ممکن است بیشتر از یک درونگرا درگیر رفتارهای پرخطر شوند. در واقع افراد برونگرا با ریسک‌پذیری دوپامین در مغزشان ترسح می‌شود و احساس خیلی خوبی پیدا می‌کنند اما درونگراها غالباً مزایا و معایب هر خطری را می‌سنجند. در این مورد، فرد درونگرا نمی‌تواند طرف مقابل خود را که شخصیتی برونگرا دارد، از ریسک کردن باز دارد اما  او می‌تواند تشویق‌کننده بوده و به دنبال فرصت‌هایی برای حمایت از ریسک‌پذیری سالم باشد.

چگونه ازدواج درونگراها با برونگراها موفق خواهد بود؟

تفاوت‌های گفته شده ممکن است چیز بدی به نظر برسد اما به این نکته توجه داشته باشید که بر اساس نظرسنجی صورت گرفته از 365 زوج با تیپ شخصیتی متفاوت، همه آنها گزارش دادند که ازدواج‌های شاد و پایداری دارند. همچنین یک مطالعه نشان داد که تفاوت در تیپ‌های شخصیتی با مشکلات زناشویی ارتباطی ندارد و به‌طور‌خاص متضاد بودن در درونگرایی/ برونگرایی به هیچ وجه بر کیفیت ازدواج تأثیر منفی نمی‌گذارد اما برای موفقیت در  ازدواج‌های این چنینی لازم است به نکات زیر توجه کنید:

رشد کنید
اگرچه تفاوت‌ها ممکن است زمینه افزایش اختلافات و درگیری‌ها را فراهم کند اما یک زوج درونگرا و برونگرا می‌توانند مکمل یکدیگر بوده و زمینه رشد همدیگر را به وجود آورند. بنابراین این شما هستید که انتخاب می‌کنید تفاوت‌ها را چگونه ببینید: عاملی برای افزایش تنش یا مسیری برای رشد و پیشرفت؟!
زوج‌هایی که در این بُعد متفاوت هستند می‌توانند چیزهای زیادی از یکدیگر بیاموزند. درونگراها می‌توانند هدفشان گسترش دنیای اجتماعی و کسب تجربیات جدید از دنیای بیرون باشد، در حالی که برون‌گراها می‌توانند خود را در حال ساختن دنیای درونی غنی‌تری بیابند.

از نقاط قوت یکدیگر استفاده کنید
 اگر یکی از شما در موقعیت‌های اجتماعی خاص بهتر است و دیگری متفکرتر است و در تصمیم‌گیری‌ها با دقت بیشتری عمل می‌کند، بر روی آن نقاط قوت تمرکز کرده و از آنها استفاده کنید.

تفاوت‌ها را بپذیرید
به‌هیچ‌عنوان سعی نکنید تیپ شخصیتی طرف مقابلتان را شبیه خودتان کنید زیرا همین مسئله می‌تواند منجر به اختلافات شود. غالباً آدم‌های درونگرا بسته به شرایطی که در آن قرار می‌گیرند می‌توانند به آدم‌های برونگرایی تبدیل شوند، بگویند، بخندندو معاشرت کنند اما از آنجایی‌که این افراد ذاتاً درونگرا هستند، صرفاً بنا به شرایط تغییر وضعیت می‌دهند.

تفریحات دو گانه پیدا کنید
یکی از مشکلاتی که ممکن است در ازدواج درونگرا و برونگر منجر به بحث شود، تفاوت در تفریحات است اما با انتخاب تفریحات دو جانبه و همچنین تفریحاتی که مورد علاقه هر دو باشد، می‌توانید این تفاوت را مدیریت کنید. به‌عنوان‌مثال رفتن به کنار دریا را در نظر بیاورید. فرد برونگرا می‌تواند با فرزندانش مشغول آب بازی و والیبال ساحلی شود در‌حالی‌که همسر درونگرا می‌تواند در کنار خانواده باشد و کتاب بخواند. حتی گاهی لازم است یکی از طرفین، برخلاف میل باطنی خود به علاقه همسرش احترام بگذارد تا احساس بهتری بین آنها شکل بگیرید.

باهم حرف بزنید
این را به خاطر داشته باشید که اختلاف بین تمام زوج‌ها حتی زوج‌هایی که تیپ شخصیتی یکسانی هم دارند، وجود دارد اما زوج‌هایی موفق هستند که روی موارد اختلافشان کار کنند و سعی کنند به نقطه اشتراک برسند. بهترین راه برای شناخت و درک همدیگر حرف زدن است. این نکته را به خصوص درونگرا ها باید مدنظر داشته باشند که تا زمانی‌که افکارشان را به زبان نیاورند، نمی‌توانند طرف مقابلشان را از خواسته‌ها یا چیزهایی که دوست ندارند باخبر کنند. این افراد حتی اگر میانه خوبی با حرف زدن ندارند باید فکر و احساساتشان را روی کاغذ بیان کنند. همچنین افراد برونگرا هم باید به خاطر داشته باشند که مبادا با پرحرفی فرصت صحبت کردن از طرف مقابلشان را بگیرند و انرژی و انگیزه فرد درونگرا را از دست بدهند. در چنین رابطه‌ای هر دو طرف باید حواسشان به هم باشد.
برای دانلود و ثبت نام در سامانه همدم اینجا کلیک کنید، همدم اولین سامانه همسان گزینی رسمی در کشور است.