تبیان، دستیار زندگی

روش‌هایی برای کوتاه کردن دوره‌ی سرماخوردگی

سرماخوردگی را پیش از شروع، متوقف کنید!

وقتی سرماخوردگی بر بدنتان غلبه می‌کند انگار فقط این ویروس است که تعیین می‌کند بیماری‌تان چقدر طول بکشد. سرماخوردگی معمولی یک عفونت ویروسی در گلو و بینی است که به آن عفونت سیستم تنفسی فوقانی نیز می‌گویند. انواع زیادی از ویروس‌ها می‌توانند سبب سرماخوردگی معمولی شوند اما شایع‌ترین آن‌ها رینوویروس است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرماخوردگی
آبریزش بینی، گلو درد، سرفه، گرفتگی بینی، بدن دردهای خفیف و سردرد و عطسه و تب خفیف می‌توانند پیش از اینکه بدنتان از شر ویروس رها شود شما را سست و خسته کنند. البته نیازی به گفتن نیست که سرماخوردگی شباهت زیادی با کووید – ۱۹ دارد که بیماری تنفسی ناشی از ویروس جدید کروناست. اما یک سرماخوردگی معمولی واقعا بی‌خطر است، حتی اگر دو هفته طول بکشد تا احساس کنید بهتر شده‌اید.
بهترین کاری که می‌توانید بکنید تا طی ماه‌های سرد سال دچار سرماخوردگی نشوید چیست؟ باید سرماخوردگی را پیش از اینکه بر بدنتان مسلط شود متوقف کنید. راه‌های زیادی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید جلوی سرماخوردگی را بگیرید و اگر هم سرماخوردید، طول مدت بیماری را کوتاه‌تر کنید. یکی از بهترین کارها هیدراته نگه داشتن بدن با سوپ‌ها و دمنوش‌ها و ... است. در ادامه راهکارهای دیگر را بخوانید.

دستگاه بخور را روشن کنید

کم رطوبت بودن هوا می‌تواند راه‌های هوایی بینی‌تان را خشک کرده و بینی نتواند آنطور که باید جلوی ورود ذرات و یروس‌ها را بگیرد و دچار سرماخوردگی شوید. پس بهتر است یک دستگاه بخور تهیه کنید و هر وقت احساس کردید هوای داخل خشک است آن را روشن کنید.
دستگاه بخور یا رطوبت ساز کمک می‌کند غشای تنفسی‌تان مرطوب بماند. غشای خشک در بینی، توانایی به دام انداختن میکروب‌ها را ندارد و این عوامل بیماری‌زا وارد سیستم‌ بدنتان می‌شوند.
اما توجه داشته باشید که باید دستگاه بخور را مرتبا تمیز کنید زیرا محیط گرم و مرطوب آن می‌تواند زمینه‌ی مساعدی برای رشد کپک و قارچ باشد و اگر آلرژی داشته باشید می‌تواند علائم‌تان را تشدید کند.

هر وقت احساس خستگی می‌کنید حتما استراحت کنید. کم خوابی و خستگی و استرس واقعا می‌تواند راه را برای ابتلا به سرماخوردگی باز کند، زیرا باعث می‌شود بدنتان کورتیزول زیادی ترشح کند که هورمونی است که می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف نماید و نتوانید با عفونت مبارزه کنید


ویتامین D بدنتان را بالاتر ببرید

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین D بدن‌شان کافی نیست خیلی بیشتر در معرض عفونت‌های تنفسی‌اند که باعث سرفه و خارش گلو و گرفتگی بینی می‌شود. اما افرادی که ویتامین D بدنشان بالاست سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و بسیار کمتر سرما می‌خورند. سلول‌های بدن برای فعال کردن واکنش ایمنی به ویتامین D نیاز دارند. برخی مطالعات نشان داده‌اند مصرف مکمل ویتامین D روزانه با دوز ۴۰۰ واحد می‌تواند از ابتلا به عفونت‌های تنفسی پیشگیری کند.
در حال حاضر طبق توصیه‌‌ی سازمان بهداشت جهانی بیشتر افراد بزرگسال باید روزانه حداقل ۶۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنند اما برخی از متخصصین بیشتر از این را لازم می‌دانند. شما به سختی می‌توانید فقط از راه تغذیه ویتامین D کافی دریافت کنید (زرده تخم مرغ، سالمون، گوشت گوساله، شیر و پنیر غنی شده، قارچ)، بنابراین بهتر است با توصیه پزشک مکمل این ویتامین را مصرف کنید.

دست‌هایتان را بشویید و به چشم و بینی و دهانتان دست نزنید

شما بدون اینکه بدانید طی روز به دفعات به صورتتان دست می‌زنید. مطالعه‌ای دریافته افراد به طور متوسط ۱۶ بار در ساعت به صورت خود دست می‌زنند و این رفتار طی فصول سرماخوردگی و آنفلوآنزا مضر است. وقتی شما از طریق تماس با فرد آلوده یا لمس سطح آلوده با ویروس تماس پیدا می‌کنید، در صورتی که دست‌هایتان تمیز نباشند و دست به صورتتان بزنید آن را وارد بدنتان خواهید کرد. فراموش نکنید که ویروس با دست دادن هم منتقل می‌شود.
البته طی دو سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا، دست دادن با افراد ممنوع شده است و کمک می‌کند آلودگی‌ها از طریق دست به غشای موکوس بدنتان (بینی و دهان) نرسند و مریض نشوید. ضمنا دست‌هایتان را مرتبا با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید و بین انگشتان و زیر ناخن‌ها را فراموش نکنید. اگر امکان شستشو ندارید حتما از ضدعفونی‌کننده‌ی دست استفاده کنید.

موبایل‌تان را ضدعفونی کنید

می‌توانید بگویید از صبح تا شب گوشی همراه‌تان را کجاها می‌برید و کجاها می‌گذارید؟ شاید شنیده باشید که ثابت شده گوشی همراه شما می‌تواند ده برابر بیشتر از توالت آلوده باشد.
گوشی همراهتان را با دستمال ضدعفونی کننده تمیز کنید، فقط اول آن را خاموش کنید و در آخر هم با پارچه‌ای تمیز و نرم آن را خشک کنید. هرگز به گوشی‌تان مستقیما الکل نزنید.

بیشتر استراحت کنید و استرستان را کم کنید

هر وقت احساس خستگی می‌کنید حتما استراحت کنید. کم خوابی و خستگی و استرس واقعا می‌تواند راه را برای ابتلا به سرماخوردگی باز کند، زیرا باعث می‌شود بدنتان کورتیزول زیادی ترشح کند که هورمونی است که می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف نماید و نتوانید با عفونت مبارزه کنید. پس به استراحت‌تان اهمیت بدهید، یوگا تمرین کنید، مدیتیشن کنید، از طبیعت بیشتر بهره ببرید و کمی بیشتر با خانواده و دوستان وقت بگذرانید و خلاصه هر کاری که استرس‌تان را کم می‌کند و به شما آرامش می‌دهد و خستگی‌ روزتان را در می‌کند انجام دهید.

خوب بخوابید

خواب خوب و باکیفیت نقش پررنگی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد. در مطالعه‌ای محققان در بینی ۱۵۳ فرد سالم قطره بینی حاوی رینوویروس ریختند و عادات خواب این افراد را تحت نظر گرفتند. نتیجه این بود: افرادی که عادت داشتند شب‌ها کمتر از ۷ ساعت بخوابند نسبت به آن‌هایی که شب‌ها ۸ ساعت یا بیشتر می‌خوابیدند، سه برابر بیشتر مستعد سرماخوردگی بودند. پزشکان و کارشناسان توصیه می‌کنند شب‌ها ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.

مواد غذایی زینک‌دار (حاوی روی) بیشتری بخورید

تحقیقات نشان می‌دهد زینک (روی) در واقع می‌تواند رشد ویروس‌ها را کاهش دهد. ضمنا دریافت زینک به صورت آبنبات‌های زینک‌دار یا اسپری بینی گلوکونات زینک ظاهرا می‌تواند طول مدت بیماری و شدت علائم را کاهش دهد، البته در صورتی که فورا بعد از ابتلا به ویروس مصرف شود. اما به طور کلی توصیه می‌کنیم به جای این مکمل‌ها، مواد غذایی حاوی زینک بیشتر بخورید: گوشت قرمز، توفو و عدس از منابع خوب آن هستند.

لوازم شخصی‌تان را جدا کنید

وقتی یکی از اعضای خانواده دچار سرماخوردگی است، از ظروف مشترک استفاده نکنید تا ویروس تصادفا منتشر نشود. به طور کلی کسی که بیمار است باید تمام لوازم شخصی خود را از سایرین جدا کند و تا حد ممکن از وسایل مشترک استفاده نکند.

پروبیوتیک بیشتری بخورید

همه‌ی باکتری‌ها بد نیستند و نوع خوب باکتری‌هایی که در روده‌هایتان زندگی می‌کنند در غذاهایی مانند ماست و ساورکرات و کامبوچا نیز یافت می‌شوند. این باکتری‌ها حامی سیستم ایمنی‌اند. به هر حال بخش بزرگی از سیستم ایمنی شما دقیقا در سیستم گوارشتان واقع شده است.
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ دریافت ورزشکارانی که مکمل پروبیوتیک مصرف کرده بودند نسبت به کسانی که دارونما استفاده کرده بودند، کمتر دچار سرماخوردگی و عفونت‌های گوارشی شدند.
البته برای اثبات اینکه پروبیوتیک‌ها واقعا می‌توانند شما را از ویروس‌ها در امان نگه دارند به تحقیقات بیشتری نیاز است اما طبق یافته‌ها تاکنون می‌دانیم که باکتری‌های خوب گوارش حتی وقتی علائم سرماخوردگی را دارید هم می‌توانند مفید باشند؛ مثلا در مطالعه‌ای محققات دریافتند هر دو گروهی که پروبیوتیک و دارونما مصرف کرده بودند به یک اندازه سرماخوردند اما گروهی که پروبیوتیک مصرف کرده بودند شدت علائمشان کمتر بود و زودتر خوب شده بودند.

ماسک بزنید

شما به هر حال باید ماسک بزنید! ماسک یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری از انتشار کووید – ۱۹ و البته دیگر عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی است. زدن ماسک نه تنها از اطرافیان فرد بیمار محافظت می‌کند بلکه طبق مطالعات به نفع خود بیمار نیز هست. ویروس‌ها از جمله آن‌هایی که عامل سرماخوردگی و آنفلوآنزا یا کووید – ۱۹ هستند، معمولا از فرد آلوده و از طریق هوایی که به عطسه و سرفه فرد بیمار آلود شده به دیگران منتقل می‌شوند. وقتی همه ماسک می‌زنند، یعنی همه از همدیگر در برابر این بیماری محافظت می‌کنند.
ضمنا تحقیقات نشان می‌دهد ماسک‌های پارچه‌ای می‌توانند کمک کنند فرد کمتر در معرض ذرات تنفسی آلوده قرار بگیرد، زیرا پارچه مانند یک فیلتر خوب عمل کرده و اجازه‌ی ورود ذرات حتی کوچک‌تر از ۱۰ میکرون را نمی‌دهد. 

واکسن آنفلوآنزا بزنید

هر چند سرماخوردگی و آنفلوآنزا ناشی از ویروس‌های متفاوتی‌اند اما علائم‌شان بسیار شبیه هم است. آنفلوآنزا سخت‌تر بیمار‌تان خواهد کرد و پیامدهای جدی‌تری دارد، خصوصا اگر ضعف سیستم ایمنی هم داشته باشید. بهترین کاری که برای مراقبت از خودتان می‌توانید بکنید این است که هر سال واکسن آنفلوآنزا بزنید، زیرا ویروس‌هایی که دوروبرما می‌چرخند مدام تغییر می‌کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند به محض اینکه واکسن موجود شد واکسینه شوید؛ بهترین زمان پیش از شروع پاییز است.

کلام آخر: مثل همیشه پیشگیری بهتر از درمان است

اگر مریض شدید نگران نباشید؛ افراد بزرگسال سالی حداقل یکی دو بار سرما می‌خورند. فقط متوجه باشید که بیماری‌تان چقدر طول می‌کشد: اگر تبتان بالاست یا علائمتان به مرور بهتر نمی‌شوند، حتما به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید مشکل دیگری ندارید.
اگر هم فکر می‌کنید در معرض ویروس کرونا بوده‌اید حتما تست کووید – ۱۹ بدهید. اگر تست‌تان مثبت شد و معلوم شد سرماخوردگی نیست، پزشک راهنمایی‌تان خواهد کرد که بسته به شدت علائمتان چه اقداماتی باید بکنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.