تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه انواع ترشیجات خانگی

ترشیجات یکی از چاشنی ها و مخلفات خوشمزه ی کنار غذاست که طرفداران زیادی در بین خانواده های ایرانی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترشی
این چاشنی خوش طعم از نگهداری طولانی مدت تره بار در محلول آب نمک و سرکه به وجود می آید.اگر ماده خوراکی خودش به اندازه کافی آب داشته باشد،فقط با اضافه کردن نمک می توانید ترشی را درست کنید. اکثر خانم های ایرانی به صورت سنتی انواع ترشیجات را تهیه می کنند تا در فصل زمستان به مصرف برسانند.

 این چاشنی خوشمزه مانند دیگر مواد غذایی فواید و ضررهایی دارد. همانطور که گفتیم برای تهیه ترشیجات از سرکه استفاده می شود. سرکه به خصوص سرکه سیب قند خون را کاهش می دهد و بعد از صرف غذا سبب کند کردن جذب کربوهیدرات ها شده و از افزایش قند خون جلوگیری می کند.

همچنین یکی دیگر از مواد مفیدی که در تهیه ترشی بکار می روند ، از سبزیجات و میوه جات هستند که خواص تغذیه ای فراوانی دارند. در تهیه ترشیجات از حرارت استفاده نمی شود بنابراین خواص تغذیه ای آنها حفظ می شود. طعم ترش ترشیجات می تواند در اثر اسید تولیدشده در طی تخمیر باشد.

 در این مطلب می خواهیم طرز تهیه تعدادی از ترشی های خوشمزه و پرطرفدار را برایتان بگذاریم:

ترشی فلفل سبز

ترشی فلفل سبز تند و شیرین

بهترین زمان تهیه ترشی فلفل سبز پاییز و زمستان است، زیرا در گرما سریع نرم می شود و رنگ آن تغییر می کند. این ترشی خوشمزه علاوه برا اینکه برای تزیین غذا مناسب است، می توان به عنوان چاشنی در کنار غذاهایی مثل، دیزی، دمی گوجه، شامی، فلافل و … سرو کرد.

مواد لازم برای تهیه ترشی فلفل سبز:
فلفل    300 گرم
سیر      4 یا 5 حبه
ترخون  یک قاشق غذاخوری برای هر شیشه
نعناع    یک قاشق غذاخوری برای هر شیشه
نمک     نصف قاشق غذاخوری برای هر شیشه
سرکه     به میزان لازم

طرز تهیه: برای تهیه این ترشی ابتدا فلفل ها را به خوبی بشویید و با نوک چاقو روی آنها سوراخی ایجاد کنید. اگر فلفل ها تند هستند حتما باید تلخی گیری کنید.برای تلخی گیری فلفل چند روش وجود دارد: در روش اول ابتدا باید در قابلمه ای به ازای هر ۵ لیوان آب، ۲ قاشق غذاخوری نمک بریزید. روی شعله قرار دهید تا به جوش آید و بعد فلفل ها را اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه با شعله کم بجوشد و سپس از روی شعله برداشته و آبکش کنید. چند دقیقه داخل آب سرد قرار دهید.

توجه داشته باشید که مرحله جوشاندن، آبکش کردن و قرار دادن در آب سرد را دو بار دیگر تکرار کنید. سپس فلفل ها را روی پارچه نخی تمیز و خشک پهن کنید و کمی فشار دهید تا آب شان گرفته شود و چند ساعت در هوای آزاد بگذارید تا خشک شده و هیچ آبی نداشته باشد.

روش دیگر برای تلخی گرفتن فلفل به این صورت است که فلفل ها را به مدت سه روز در آب و دو قاشق نمک قرار دهید و طی این سه روز صبح و عصر آب و نمک آن را عوض کنید. بعد از گذشت سه روز فلفل ها را داخل قابلمه بریزید و بجوشانید. سپس آب آن را صاف کنید و به مدت دو روز در هوای آزاد بگذارید تا کاملاً خشک شود.

 روش دیگر برای تلخی گرفتن فلفل به این صورت است که فلفل ها را به مدت سه روز در آب و دو قاشق نمک قرار دهید و طی این سه روز صبح و عصر آب و نمک آن را عوض کنید. بعد از گذشت سه روز فلفل ها را داخل قابلمه بریزید و بجوشانید. سپس آب آن را صاف کنید و به مدت دو روز در هوای آزاد بگذارید تا کاملاً خشک شود.


 و روش سوم برای گرفتن تلخی فلفل به این صورت است که در قابلمه ای دو لیتر آب و سه قاشق غذاخوری نمک بریزید. روی شعله قرار دهید تا به جوش آید، شعله را خاموش کنیدو بگذارید کنار تا سرد شود. سپس فلفل ها را داخل قابلمه  بریزید و دو شب در محلی خنک قرار دهید. سپس آبکش کرده و روی پارچه پهن کنید. می توانید پارچه را داخل صافی بگذارید و جسمی سنگین روی آن قرار دهید و به مدت ۲۴ ساعت بگذارید بماند تا آب فلفل کاملا خارج شده و فلفل حالت خشکی پیدا کند.

 در روش چهارم هم  فلفل را به مدت 24 ساعت در نمک و سرکه خیس می کنند.سپس برای تهیه ترشی، داخل شیشه های تمیز و خشک لایه لایه فلفل، سیر، ترخون، نعناع و نمک بریزید تا پر شوند. در پایان داخل شیشه ها را سرکه بریزید تا کاملا روی فلفل ها را بگیرد و درب آنها را ببندید و در جای خنک و تاریک قرار دهید.

اما نکاتی که در تهیه ترشی فلفل سبز باید به آن توجه نید این است که این ترشی بعد از دو هفته قابل خوردن می باشد. همچنین برای فلفل های تند حتما باید مراحل تلخی گیری را انجام دهید ولی با شعله کم تا فلفل ها له نشوند.

 توجه داشته باشید که اگر فلفل ها آب داشته باشند ترشی کپک می زند.همچنین در صورتی که تندی سرکه را دوست ندارید می توانید آن را با آب جوشیده سرد ترکیب کنید.
ترشی لیمو ترش

ترشی لیمو ترش

یکی دیگر از ترشی های خوشمزه، ترشی لیمو ترش می باشد. می توانید هم با لیمو ترش سنگی و هم با لیمو ترش های دیگه ترشی لیمو ترش درست کنید. البته طرز تهیه ترشی لیمو ترش کمی با هم فرق دارد. مثلا بعضی ها این ترشی را به همراه کرفس خرد شده درست می کنند. حتی شکل ترشی های لیمو ترش هم با هم متفاوت است. بعضی ها لیمو ترش ها را حلقه حلقه می کنند و بعضی ها چهار قاچ. البته می توانید لیمو ترش ها را به صورت چهار قاچ، هشت قاچ، حلقه ای، اسلایس های نازک و یا حتی از لیمو ترش درسته استفاده کنید. معمولا بسیاری از افراد طرز تهیه ترشی لیمو ترش به صورت حلقه حلقه را ترجیح می دهند و همچنین اگر سایز لیمو ترش خیلی کوچیک باشد حتی ممکن است آن را درسته بیندازند.
مواد لازم برای ترشی لیمو ترش:
لیمو ترش 1 کیلوگرم
 نمک 1 قاشق چایخوری
فلفل به میزان دلخواه
آب لیمو به اندازه‌‌ای که شیشه پر شود

طرز تهیه:برای تهیه این ترشی خوشمزه ابتدا ،لیمو ترش ها را بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند

سپس لیمو ترش ها را به شکل دلخواه (مثلا حلقه حلقه) برش دهید و حتما تمام هسته های آن را جدا کنید تا ترشی تلخ نشود.یک کاسه ی بزرگ را از نمک و فلفل قرمز پر کنید. حلقه ها یا تکه های لیمو ترش را داخل مخلوط نمک و فلفل بزنید و به آن ها آغشته کنید.

سپس لیمو ترش ها را لایه لایه روی هم داخل شیشه بچینید و آن را پر کنید.آب لیمو ترش تازه را بگیرید و روی لیموها بریزید و داخل شیشه را پر کنید. به طوری که کاملا روی لیموها را بپوشاند.در شیشه ترشی لیمو ترش را محکم ببندید و آن را جلوی آفتاب نگهداری کنید. و بعد از چند هفته به همراه غذای دلخواهتان نوش جان کنید.

زمان آماده شدن ترشی لیمو ترش به نازکی لیمو ترش ها بستگی دارد. اگر پوست لیمو ترش ها نازک باشد، بعد از ۲ هفته ماندن مقابل آفتاب می توانید آن را مصرف کنید.


 نکته: می توانید در ترشی خود از کمی پودر گوجه فرنگی یا زردچوبه استفاده کنید تا هم طعم آن خاص شود و هم رنگ ترشی کمی تغییر کند.

معمولا برای ترشی این ترشی از خود آب لیمو ترش استفاده می کنند و استفاده از سرکه به جای آب لیمو ترش برای این ترشی توصیه نمی شود.

 توجه داشته باشید به هیچ عنوان پوست لیمو ترش ها را نگیرید. فقط هسته های آن را درآورید.

زمان آماده شدن ترشی لیمو ترش به نازکی لیمو ترش ها بستگی دارد. اگر پوست لیمو ترش ها نازک باشد، بعد از ۲ هفته ماندن مقابل آفتاب می توانید آن را مصرف کنید.

قبل از تغییر رنگ لیمو ترش ها و جا افتادن ترشی، هرگز در شیشه ترشی را باز نکنید چون ترشی کپک می زند. بعد از باز کردن در ترشی نیز آن را حتما در یخچال نگهداری کنید.
ترشی ازگیل

ترشی ازگیل


ازگیل میوه ای کوچیک با هسته زیاده است. این میوه در شمال کشور پرورش داده میشود و طعمی ترش و شیرین دارد. این میوه خوشمزه در زبان گیلکی به آن "کونوس", "کُنوس" ؛ در زبان مازندرانی به آن "کِنِس" و "کندس" و در زبان تالشی به آن "فتر" می‌گویند، نام درخت و میوه‌ای از خانواده گلسرخیان است.
مواد لازم برای ترشی ازگیل:
 ازگیل 2 کیلوگرم
 تمرهندی 1 بسته 500 گرمی
سرکه سفید 1 و 1/2 لیتر
نمک 3 قاشق غذا خوری
 شکر 1 قاشق غذاخوری
ادویه ترشی 1 قاشق غذا خوری

طرز تهیه: برای تهیه این ترشی خوشمزه ابتدا  ازگیل ها را به خوبی بشویید و در صافی بریزید. اجازه دهید آب آنها کاملا تخلیه و خشک شوند. سپس ازگیل ها را رنده کنید. برای این کار از رنده درشت استفاده کنید. ازگیل هسته زیادی دارد. پس به هنگام رنده کردن مراقب دستان خود باشید.

در مرحله ی بعدی تمر هندی را در سرکه حل کنید. اگر از تمر هندی بی هسته برای درست کردن ترشی ازگیل استفاده کنید بهتر است. برای آنکه تمرهندی به خوبی در سرکه حل شود آنها را روی حرارت قرار دهید. وقتی سرکه و تمرهندی به خوبی مخلوط شدند ظرف را از روی حرارت برداشته و مایع به دست آمده را از صافی رد کنید. انجام این کار تمام ناخالصی های تمرهندی را می گیرد.

 ابتدا ازگیل ها را شسته و خشک کنید. سپس آنها را در شیشه ای که می خواهید ترشی بیندازید، بچینید. نمک را در آب جوش به خوبی حل کنید. سپس به نسبت دو به یک روی ازگیل سرکه و آب نمک بریزید. یعنی دو پیمانه سرکه و یک پیمانه آب نمک. این کار را تا جایی ادامه دهید که ازگیل ها کاملا با محلول سرکه و آب نمک پوشانده شوند. 


ازگیل های رنده شده  و یک قاشق غذاخوری نمک را به محلول سرکه و تمرهندی اضافه کنید. تمامی مواد را روی حرارت قرار دهید تا به غلظت نسبی برسد. در اینجا شکر را نیز به ترشی اضافه کرده و بعد از آنکه حل شد حرارت را خاموش کنید. اجازه دهید مواد خنک شوند. سپس ادویه و یک قاشق دیگر نمک داخل ترشی بریزید.

طعم آن را تست کنید. اگر احساس کردید به نمک بیشتری نیاز دارد یک قاشق باقی مانده را نیز اضافه کنید. مقدار نمک این ترشی بستگی به ذائقه خودتان دارد. ترشی را در شیشه ای با درب محکم ریخته و در جای خنک قرار دهید. بعد از یک هفته ترشی ازگیل شما آماده است. می توانید حتی آن را به تنهایی و به عنوان ترشک میل کنید.

روش دوم: روش دیگری هم برای تهیه این ترشی نیاز است.مواد لازم در این روش:

ازگیل  1 کیلوگرم
آب جوش  1 لیتر
نمک  100 گرم
سرکه  به مقدار لازم

طرز تهیه:در این روش نیازی نیست که ازگیل ها رنده شوند و به صورت درسته مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین تمرهندی نیز در این روش حذف شده است.

ابتدا ازگیل ها را شسته و خشک کنید. سپس آنها را در شیشه ای که می خواهید ترشی بیندازید، بچینید. نمک را در آب جوش به خوبی حل کنید. سپس به نسبت دو به یک روی ازگیل سرکه و آب نمک بریزید. یعنی دو پیمانه سرکه و یک پیمانه آب نمک. این کار را تا جایی ادامه دهید که ازگیل ها کاملا با محلول سرکه و آب نمک پوشانده شوند. درب ظرف را بسته و در جای خنکی قرار دهید تا ترشی ازگیل برسد.

 در این روش اگر دوست داشتید می توانید مقداری ادویه  و یک تکه چوب دارچین داخل ترشی بریزید.

اگر ازگیل را شور بیندازید مقدار نمک را در روش اول بیشتر کنید. در روش دوم نیز جای سرکه و آب نمک را تغییر دهید. اما در کل شور برای فشار خون مضر است.
ترشی خیار شکم پر

ترشی خیار شکم پر

این ترشی تا حدی شبیه ترشی بادمجان شکم پر است، اما مواد داخلی آن کمی متفاوت است. استفاده از زیتون باعث خاص شدن این ترشی کم نظیر و خوشمزه می شود. همانطور که از اسمش پیداست ماده اصلی ترشی خیار شکم پر، خیار است.
مواد لازم برای ترشی خیار شکم پر:
خیار متوسط 5 عدد
 هویج 1 عدد
 زیتون بدون هسته 12 عدد
گل کلم 100 گرم
جعفری 50 گرم
برگ مو 3 عدد
فلفل سبز تند به مقدار لازم
سرکه سفید به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
آبلیمو 2 قاشق غذاخوی

 به کمک یک قاشق کوچک چایخوری مغز خیار ها را خالی کرده و به بقیه مواد ترشی اضافه کنید. سعی کنید این کار را با آرامش انجام دهید که خیار ها سالم بمانند.


طرز تهیه: برای تهیه ابتدا زیتون، جعفری، هویج خرد شده و کلم را داخل خرد کن یا غذا ساز ریخته تا کاملا ریز شوند. سپس داخل مواد ریز شده به مقدار کافی نمک و سرکه بریزید و آن ها را کنار بگذارید.

به کمک یک قاشق کوچک چایخوری مغز خیار ها را خالی کرده و به بقیه مواد ترشی اضافه کنید. سعی کنید این کار را با آرامش انجام دهید که خیار ها سالم بمانند.

اکنون داخل خیار ها را با مواد ترشی پر کرده و داخل یک شیشه بچینید. سپس برگ موها را روی خیار های شکم پر قرار دهید. داخل یک ظرف مقداری آب ریخته و داخل آن نمک و آبلیمو بریزید و با هم مخلوط کنید. این آب را روی خیار ها ریخته و درب شیشه را محکم ببندید. ترشی خیار شکم پر خیلی زود آماده می شود و می توانید بعد از یک هفته آن را میل کنید.
بهتر است از آب جوشیده سرد شده برای داخل ترشی استفاده کنید.شوری آبی که در پایان روی ترشی می ریزید باید حس شود.
ترشی کیوی

ترشی کیوی

کیوی ازجمله میوه های خوشمزه زمستانه است که خواص بی شماری دارد و به شکل های مختلفی می شود آن را مصرف کرد. ترشی کیوی در واقع یک ترشی زمستانه است و با آمدن کیوی به بازار میوه  در فصل های سرد سال می توانیم به راحتی و بدون دردسر این ترشی را درست کنیم. این میوه خوشمزه خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد و از بیماری ها و ضایعاتی مانند مشکلات پوست و مو پیشگیری می کند و یبوست را درمان می کند.

مواد لازم برای ترشی کیوی:
 کیوی 2 کیلو
 تخم گشنیز آسیاب شده 2 قاشق غذاخوری
نمک 2 قاشق غذاخوری
سرکه انگور 1 پیمانه
سیاهدانه 2 قاشق غذاخوری
رنده پوست لیمو ترش 1 قاشق غذاخوری
فلفل قرمز دانه درشت به میزان لازم

طرز تهیه: کیوی را بشویید و پوست بگیرید و به اندازه دلخواه خرد کنید.پودر گشنیز، سیاه دانه، نمک و فلفل و رنده پوست لیموترش را با کیوی مخلوط کنید.سرکه را به مخلوط بالا اضافه کنید و خوب هم بزنید.مواد ترشی کیوی را در ظرف مخصوص ترشی که بهتر است شیشه ای باشد بریزید و در آن را محکم ببندید.ظرف ترشی را در جای خنک قرار دهید تا آماده شود. پس از چهار یا پنج روز ترشی قابل سرو است.
می توانید برای تهیه ترشی کیویِ مخلوط از انواع میوه و سبزی مثل سیب، هویج، کدو، آواکادو و … را  با کیوی مخلوط کرد.
اگر دوست دارید می توان به جای فلفل آسیاب شده از فلفل قرمز یا سبز تازه در ترشی استفاده کنید و آن را لابلای مواد قرار دهید تا طعم آن به طور یکنواخت در ترشی احساس شود. همچنین برای اینکه طعم این ترشی را متعادل کنید می توانید 1 تا 2 قاشق غذاخوری شکر به مواد اضافه کنید.
ترشی زغال اخته

 ترشی زغال اخته

ترشی زغال اخته بسیار خوشمزه است و سریع رسیده و آماده خوردن می شود. برای درست کردن این ترشی بهتر است از زغال اخته های تقریبا نارس و سفت استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی زغال اخته:
زغال اخته         ۷۰۰ گرم
نمک     ۲ قاشق مرباخوری
گلپر      ۱ قاشق مرباخوری
سرکه     ۲ لیوان
آب جوشیده سرد شده  ۱ لیوان

طرز تهیه: برای تهیه این ترشی ابتدا ذغال اخته ها را بشویید و روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شوند. سپس داخل ظرف ترشی بریزید. نمک، گلپر، یک لیوان سرکه، بعد یک لیوان آب و دوباره یک لیوان سرکه را اضافه کنید. در ظرف را بسته و در یخچال بگذارید. ترشی زغال اخته پس از یک هفته قابل مصرف است.

 اگر دوست داشتید می توانید کمی نبات یا کمی شکر در شیشه بریزید تا تندی سرکه گرفته شود و اگر آن را ترش دوست داشتید، از شکر استفاده نکنید و اگر ترشی تند دوست دارید می توانید یک عدد فلفل تند به مواد اضافه کنید و در صورت تمایل می توانید از سبزی های معطر هم استفاده کنید.
اگر سرکه قرمز در دسترس نداشتید می توانید سرکه سفید استفاده کنید.
ترشی گوجه سبز

ترشی گوجه سبز

یکی از میوه های ترش و خوشمزه ای که همه بدون استثنا عاشق آن  هستند، گوجه سبز می باشد. این میوه ی پر طرفدار را می توان به صورت ترشی هم مورد استفاده قرار داد.

مواد لازم برای ترشی گوجه سبز:
گوجه سبز 1 کیلوگرم
نمک 1 قاشق غذاخوری
تخم گشنیز 1 قاشق چایخوری (دلخواه)
ترخون 3 شاخه کوچک (دلخواه)
سیر 4-5 حبه (دلخواه)
فلفل سبز 3 عدد (دلخواه)
سرکه به مقدار لازم

 اگر طعم گلپر را دوست دارید میتوانید از این ادویه هم در ترشی استفاده کنید. همچنین برای سریع تر آماده شدن ترشی میتوانید گوجه سبزها را خرد کنید. بگذارید با سرکه یکی دو قل بزند. سپس صبر کنید کاملاً خنک شود. بعد در شیشه ترشی بریزید. به جای ترخون از رزماری هم میتوانید استفاده کنید.


طرز تهیه:
گوجه سبزها را بشویید و کاملاً خشک کنید.درون ظرف ترشی کمی ترخون و چند حبه سیر بریزید. سپس گوجه سبزها را درون شیشه و روی سیر ها بریزید و در انتها نیز روی گوجه سبزها لایه ای ترخون بچینید. اگر از فلفل استفاده میکنید آن را لا به لای گوجه سبز ها قرار دهید. تخم گشنیز را هم داخل شیشه ترشی بریزید.

سرکه را با مقداری نمک مخلوط کنید و شیشه ترشی را پر کنید تا جایی که سرکه بالای گوجه سبزها و ترخون ها بیاید سپس در ظرف ترشی را ببندید و در جای خنک و تاریک (خارج از یخچال) نگهداری کنید تا پس از چند روز ترشی آماده مصرف شود.

اگر طعم گلپر را دوست دارید میتوانید از این ادویه هم در ترشی استفاده کنید. همچنین برای سریع تر آماده شدن ترشی میتوانید گوجه سبزها را خرد کنید. بگذارید با سرکه یکی دو قل بزند. سپس صبر کنید کاملاً خنک شود. بعد در شیشه ترشی بریزید. به جای ترخون از رزماری هم میتوانید استفاده کنید.
ترشی بامیه

 ترشی بامیه

یکی دیگر از ترشی های خوشمزه و پرطرفدار، ترشی بامیه می باشد.بهتر است برای بهره مند شدن از خواص بامیه، ترشی آن را درست کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی بامیه خانگی:
سیر بزرگ و خرد شده    2 حبه
فلفل قرمز        1 یا 2 عدد
تخم شوید        1 قاشق چایخوری
بامیه ی کوچک 500 گرم
سرکه     2 فنجان
آب       2 فنجان
نمک     1 قاشق غذاخوری
طرز تهیه: برای تهیه ترشی بامیه خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله با سرکه ،سیر، فلفل قرمز و تخم شوید را داخل شیشه بریزید. سرکه و آب را همراه نمک روی حرارت قرار بدهید تا به جوش بیاد، سپس اجازه بدهید تا کمی خنک شود ، البته سرد نشود.بامیه ها را داخل شیشه بریزید و با مخلوط سرکه شیشه ها را پر کنید و داخل یخچال قرار دهید. بعد از سه هفته ترشی بامیه آماده ست.
بهتر است بامیه هایی را انتخاب کنید که زیاد سر آن را نچیده باشند ،تا شیره چسبناکش بیرون نزند. برای از بین بردن لیزی بامیه ها کمی با آب و سرکه آن را بجوشانید و بعد در صافی ریخته و کمی آب جوش روی آن بریزید.

 روش دوم: ترشی بامیه را می توانید به روش دیگری درست کنید:
مواد مورد لازم برای تهیه ترشی بامیه در منزل:
بامیه: ۲۵۰ گرم
سرکه: یک دوم لیوان
موسیر: ۳تا۴ عدد
فلفل قرمزتازه تند: ۳عدد
پورد فلفل قرمز، تخم گشنیز، گلپر درسته: از هر کدام نیم قاشق مربا خوری
جعفری و ترخون تازه خرد شده
 نعنا خشک یکی دو قاشق

طرز تهیه:این روش تهیه ترشی، به روش ساده می باشد. در ابتدا بامیه ها تمیز کرده و می شوییم. آنها را با کمی سرکه و آب ۵ دقیقه روی حرارت می گذاریم. درون الک ریخته، کمی آب جوش روی آن ریخته تا لیزی بامیه از بین برود، سپس کنار بگذارید ،تا بامیه سرد شود.

 بهتر است بامیه هایی را انتخاب کنید که زیاد سر آن را نچیده باشند ،تا شیره چسبناکش بیرون نزند. برای از بین بردن لیزی بامیه ها کمی با آب و سرکه آن را بجوشانید و بعد در صافی ریخته و کمی آب جوش روی آن بریزید.

ترشی مخلوط زرد رنگ

ترشی مخلوط زرد رنگ

یکی دیگر از ترشی های خوشمزه و پرطرفدار، ترشی مخلوط زرد رنگ می باشد. روش تهیه این ترشی هم مانند ترشی های دیگر بسیار آسان می باشد.
مواد لازم برای تهیه ترشی مخلوط زرد رنگ:
گل کلم : 3 تا 4 برابر بقیه مواد
هویج : 1 برابر
بادمجان : 1 برابر
سیب ترشی : نصف مقدار هویج
کرفس : 2 برابر
سیر : هر یک کیلو مواد ترشی یک عدد سیر کامل
فلفل تند، قرمز یا سبز : هر شیشه یک کیلویی یک تا دو عدد فلفل   
سرکه : به اندازه نیاز

ادویه مخصوص ترشی مخلوط زرد رنگ:
گل پر : هر یک کیلو مواد ترشی یک قاشق مرباخوری پُر
 ادویه مخلوط یا مخلوط زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین و زیره زنجبیل : هر یک کیلو مواد ترشی یک قاشق مرباخوری پُر
  سیاه دانه: هریک کیلو مواد ترشی یک قاشق مرباخوری پر
 نمک: به ازای هر یک لیتر سرکه یک قاشق غذا خوری
 موسیر: هر لیتر سرکه یک قاشق چای خوری
 ترخون خشک یا تازه : برای هر یک کیلو ترشی یک قاشق غذاخوری ترخون خشک

 برای اینکه ترشی مدت زمان طولانی تری نگهداری شود و خراب نشود می‌توانید آن را در جای خشک و خنک که تاریک باشد بگذارید. تا وقتی که ترشی شما کاملاً نرسیده بهتر است آن را داخل یخچال نگذارید.


طرز تهیه ترشی مخلوط زرد رنگ:برای درست کردن این ترشی باید همه موادی که داخل ترشی ریخته می شود را خرد کنید، که اندازه آنها به سلیقه شما بستگی دارد یا می‌توان به صورت درشت خرد کنید یا به صورت نگینی؛ ولی هر چه اندازه محتویات ترشی ریز تر باشد ترشی زودتر می رسد.
سپس باید مواد ترشی را خشک کنید و بعد از آن باید مواد ترشی را خیلی خوب بشویید و داخل آبکش بریزید تا خشک شود.
برای این کار می‌توانید یک پارچه نخی تمیز روی آنها بکشید تا آبشان گرفته شود. اگر حتی کمی هم خیس باشند ترشی کپک میزند.
بعد از آن می توانید ادویه های گفته شده را به مواد ترشی خود اضافه کنید و در نهایت سرکه روی آنها بریزید، در حدی که تمام محتویات در سرکه فرو برود. استفاده از سرکه رنگی یا سرکه قرمز طعم بهتری به ترشی میدهد.
برای نگه داشتن طولانی مدت ترشی ها می توانید آنها را داخل دبه پلاستیکی یا شیشه بریزید و در آن را محکم کنید. برای رسیدن ترشی تقریبا دو هفته تا 20 روز زمان نیاز دارید.
اگر عجله دارید و می‌خواهید ترشی‌مخلوط زودتر درست شود می‌توانید همه مواد را داخل قابلمه ریخته و روی آنها هم سرکه بریزید تا تمام مواد را بگیرد و بعد روی شعله گاز بگذارید. وقتی که سرکه به جوش رسید آن را خاموش کنید و هنگامی که سرد شد داخل شیشه یا دبه بریزید.
اما در صورتی که از جوشاندن برای تهیه ترشی کمک بگیرید بیشتر از سه ماه نباید آن را نگه دارید چون کاملاً له می شوند
اگر محتویات ترشی را گرم کنید و آن ها را بجوشانید زردچوبه بیشتر رنگ خود را به آنها می دهد و ترشی زرد تری خواهید داشت.
برای اینکه ترشی مدت زمان طولانی تری نگهداری شود و خراب نشود می‌توانید آن را در جای خشک و خنک که تاریک باشد بگذارید. تا وقتی که ترشی شما کاملاً نرسیده بهتر است آن را داخل یخچال نگذارید.
ترشی خلوط بازاری

ترشی مخلوط بازاری

اگر بخواهید ترشی که در مزنل درست می کنید،مثل ترشی های بازاری کاملاً حرفه‌ای باشد و ظاهر خوبی داشته باشد باید از مواد زیر و همچنین طرز تهیه ای که گفته می‌شود برای تهیه آن استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی مخلوط بازاری:
گل کلم خیار،هویج،کرفس،پیاز،فلفل وسیر : به مقدار لازم
سبزی معطر : به مقدار لازم
نمک و فلفل و زرد چوبه و تخم گشنیز : به مقدار لازم
قارچ : به مقدار لازم
کنسرو ذرت : به مقدار لازم
آب : به مقدار لازم
سرکه : به مقدار لازم

 


می‌توانید از برگ کرفس هم داخل ترشی خود استفاده کنید. علاوه بر آن سبزی های معطر مثل نعنا، خالواش، چوچاق و وارنگ بو هم می‌توانند به صورت خشک داخل ترشی ریخته شوند.

دستور تهیه ترشی مخلوط بازاری
برای درست کردن ترشی مخلوط باید همه صیفی جات را در اولین مرحله به خوبی بشورید و داخل آبکش بریزید تا خشک شوند و به اندازه دلخواه آنها را خرد کرده و روی یک پارچه بزرگ بگذارید که خوب خشک شود چون اگر خیس بمانند ترشی کپک میزند.
با توجه به میزان مواد اولیه و اندازه دبه ترشی با نسبت دو به یک سرکه و آب را به خوبی بجوشانید.
می توانید این نسبت را با توجه به ذائقه خود تغییر دهید، اما برای اینکه ترشی تهیه شود باید حتماً سرکه بیشتر از آب باشد و باید بعد از آن نمک را هم به سرکه خود اضافه کنید و وقتی که جوشید شعله را خاموش کرده و بگذارید که سرکه خنک شود و بعد همه مواد ترشی را با یکدیگر مخلوط کرده و در دبه ریخته و مخلوط آب و سرکه جوشیده و خنک شده را به محتویات ترشی خود اضافه کنید و دبه را پر کنید و سپس در آنها را خوب و محکم ببندید و در یک جای تاریک و خنک بگذارید و حدود دو هفته برای جا افتادن ترشی زمان نیاز است.

با توجه به ذائقه خود می توانید مواد داخل ترشی را مشخص کنید. ولی بهتر است مقدار کلم بیشتر از بقیه مواد باشد و اگر خواستید کنسرو‌ ذرت داخل ترشی بریزید بهتر است 20 دقیقه در آب بجوشانید و بعد آبکشی کنید و به سایر محتویات اضافه کنید.

علاوه بر آن قارچ ها را هم در نهایت بشویید و خشک کنید و به مواد اضافه کنید. اگر مجبور شدید قارچ ها را زودتر از بقیه بشورید کمی آب لیمو به آن اضافه کنید که رنگ آن سیاه نشود.

می‌توانید از برگ کرفس هم داخل ترشی خود استفاده کنید. علاوه بر آن سبزی های معطر مثل نعنا، خالواش، چوچاق و وارنگ بو هم می‌توانند به صورت خشک داخل ترشی ریخته شوند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .