تبیان، دستیار زندگی

چرا دارچین یک ابرغذا یا سوپرفود است؟

۱۰ مزیت فوق‌العاده‌ی دارچین برای سلامتی

نه تنها عطر دارچین به شما شادی می‌بخشد و برایتان خاطره‌انگیز است، بلکه به طور ویژه یک ابَرغذا محسوب می‌شود و خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را آورده‌ایم. با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دارچین

۱. مدیریت دیابت نوع ۲

شاید شگفت‌انگیزترین و هیجان‌انگیزترین مزیت مصرف روزانه‌ی دارچین، تأثیر آن بر دیابت نوع ۲ باشد. دارچین می‌تواند با کاهش فشارخون و بهبود حساسیت به انسولین به مدیریت این بیماری کمک کند. ترکیبات خاصی که در دارچین وجود دارد می‌توانند اثرات شبه انسولینی از خود به جای بگذارد و به تنظیم قند خون کمک کند، عملکردی که برای مبتلایان به دیابت بسیار اهمیت دارد.

۲. کاهش کلسترول

اگرچه تحقیقات در این باره هنوز در حال انجام است؛ اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است دارچین به کاهش سطح LDL (کلسترول بد) و افزایش سطح HDL (کلسترول خوب) کمک کند. یک ترکیب خاص در آن به نام سینامات، ممکن است بتواند فعالیت آنزیمی را که کلسترول می‌سازد، کاهش دهد و در نتیجه میزان اسید‌های چرب موجود در خون را کم کند.

۳. مبارزه با آکنه

دارچین می‌تواند باکتری‌های مولد آکنه را که در مسیرش قرار دارند، متوقف کند. برای تهیه یک ماسک آکنه با رایحه‌ی عالی، کافی است ۳ قاشق غذاخوری عسل را با ۱ قاشق غذاخوری دارچین آسیاب شده ترکیب کنید تا خمیری به دست آید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوستتان قرار دهید، سپس آن را بشویید و از شادابی صورت خود لذت ببرید.

۴. کاهش التهاب

سینامالدئید ترکیبی فوق‌العاده است که به دارچین عطر و طعم می‌بخشد و همچنین می‌تواند تورم را کاهش دهد و از جمع شدن پلاکت‌های خون در کنار هم جلوگیری کند. خواص ضدالتهابی دارچین به همین جا ختم نمی‌شود. این ماده همچنین می‌تواند جلوی برخی از مواد مرتبط با رشد غیرطبیعی سلول را بگیرد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

۵. تازه کردن تنفس

طرفداران آدامس دارچینی می‌توانند به قدرت تازه کردن تنفس دارچین گواهی دهند. در این جا سینامالدئید دوباره وارد عمل می‌شود و باکتری‌های مزاحم دهان را از بین می‌برد. برای دست‌یابی به این مزیت، آدامس دارچینی خود را بجوید یا دهانشویه خود را با جوشاندن ۵ چوب دارچین در ۱ فنجان آب به مدت ۵ دقیقه بسازید، سپس از آن مانند یک دهانشویه معمولی استفاده کنید!

۶. عمل به عنوان یک آنتی اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات مهمی هستند زیرا به بدن کمک می‌کنند تا استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. ثابت شده است که استرس اکسیداتیو به سلول‎‌ها آسیب می‌رساند و تقریباً به بروز هر بیماری مزمنی، از جمله دیابت نوع ۲، که قبلاً ذکر کردیم، کمک می‌کند. جای تعجب است اما قابلیت‌های آنتی اکسیدانی دارچین نسبت به بسیاری از ابَرغذا‌های معروف بیشتر است!

۷. حجم دادن به لب‌ها

از آنجایی که دارچین جریان خون در سطح پوست را بهبود می‌بخشد، در حقیقت می‌تواند باعث حجیم شدن لب‌های شما، بدون نیاز به تزریق شود. به راحتی ۱/۲ قاشق چای‌خوری دارچین آسیاب شده را با مقداری وازلین یا چند قطره روغن (ویتامین E، نارگیل یا حتی روغن زیتون) مخلوط کنید و خمیری تهیه کرده و روی لب‌های خود بمالید. اجازه دهید این مخلوط برای چند دقیقه روی لب‌ها بماند و سپس آن را بشویید.

۸. کند کردن علائم پیری

مادامی که پوست ما پیر می‌شود، کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌کند، این دو، پروتئین‌هایی هستند که به صاف و لطیف شدن پوست کمک می‌کنند. بسیاری از تولید‌کننده‌های لوسیون‌ها و کرم‌ها ادعا می‌کنند که به افزایش تولید این پروتئین‌ها کمک خواهند کرد، اما عصاره‌ی دارچین، ممکن است بدون کمک مواد شیمیایی اضافی، این کار را انجام دهد.

سینامالدئید ترکیبی فوق‌العاده است که به دارچین عطر و طعم می‌بخشد و همچنین می‌تواند تورم را کاهش دهد و از جمع شدن پلاکت‌های خون در کنار هم جلوگیری کند. خواص ضدالتهابی دارچین به همین جا ختم نمی‌شود. این ماده همچنین می‌تواند جلوی برخی از مواد مرتبط با رشد غیرطبیعی سلول را بگیرد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد


۹. ضدعفونی کردن دست‌ها

نشان داده شده است که روغن دارچین تعدادی از عفونت‌های شایع و اکتسابی بیمارستانی مانند استرپتوکوک، استافیلوکوک و ‌ای‌کلای را از بین می‌برد. به منظور تهیه‌ی یک ضدعفونی‌کننده طبیعی دست، توصیه می‌شود که یک ترکیب معطر و مؤثر از روغن‌های ضروری که شامل اسانس میخک، اسانس رزماری، اسانس لیمو، اسانس اکالیپتوس و مقدار مناسبی دارچین است را تهیه کنید. (البته، این نباید جایگزین ضدعفونی‌کننده‌های مجاز دست که استاندارد‌های سازمان سلامت برای کمک به محافظت در برابر کووید را دارا هستند، استفاده شود.)

۱۰. افزایش سرعت رشد مو

در حالی که هیچ مطالعه‌ای برای اثبات قطعی این مسأله وجود ندارد، برخی از دانشمندان اصرار دارند که دارچین می‌تواند به رشد مو کمک کند. این کار با هدایت جریان خون به سمت فولیکول‌های مو و افزایش گردش خون مورد نیاز برای رشد مو‌های شما، انجام می‌شود. طرز تهیه ماسک مو: ۱ قاشق غذاخوری دارچین آسیاب شده را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و حدود یک فنجان روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. آن را روی پوست سر خود بمالید، اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند، سپس از یک شامپوی ملایم برای شستشوی آن استفاده کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.