تبیان، دستیار زندگی

وقتی یک پرنده از بالا به زمین نگاه می کند چگونه می بیند؟(مطالعات اجتماعی چهارم دبستان)

وقتی یک پرنده از بالا به زمین نگاه می گند، می تواند جاهای بیشتری را با اندازه ی کوچکتر ببیند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مطالعات اجتماعی

درس چهارم کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم دبستان درباره نقشه می باشد. این درس برای اینکه دانش آموزان را با چگونگی تهیه نقشه و راه های استفاده از آن اشنا کند مثالهایی را زده است.

 در مثال اول تصاویری از ماشین و لیوان و کفش دیده می شود که از روبرو دیده می شود و همین تصاویر در قسمت پایینی ، از بالا دیده می شوند. همچنین در مثال دوم تصویری از محله را نشان می دهد که اولی از رویرو نشان داده شده و دومی از بالای محله، عکس گفته شده است. در مثال سوم هم تصویری از یک پرنده است  که در بالای یک شهر قرار گرفته و از دانش آموز خواسته تا مجسم کنند این پرنده زمانی که از بالا به پایین نگاه می کند، زمین را چگونه می بیند.همانطور که می دانیم وقتی پرنده (ویا حتی خودمان در هواپیما) از بالا به پایین نگاه کنیم ،جاهای بیشتری را در ابعاد ریزتر و کوچکتر می بینیم. در این نقشه،ساختمانها،درختان،خیابان و یک دریاچه نشان داده شده اند و در تصویر دیگر خواسته تا عددها را به نقشه ای که از بالا گرفته شده ، منتقل کنند.

این درس درباره چگونگی تهیه نقشه و و راه های استفاده از آ ن مطالبی را بیان کرده است .
نقشه

نقشه چیست؟

بارها اتفاق افتاده است که افراد در زندگی روزمره ی خود به نقشه احتیاج پیدا کنند تا بتوانند به وسیله ی آن مسیر خود را دقیق و درست پیدا کنند. در واقع یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین نیاز های بشر، نیازبه داشتن نقشه بوده است، این موضوع را میتوان از نقشه هایی که توسط انسان های اولیه بر روی دیوار ها حکاکی شده است متوجه شد. نقشه، به ما یک دید کلی نسبت به جهان پیرامون مان میدهد ، نقشه ها کمک میکنند تا بهتر درک کنیم چه عوارضی در اطراف ما قرار گرفته اند و این عوارض نسبت به یکدیگر چه موقعیتی دارند.

در حقیقت ،یک نقشه از یک منطقه جغرافیایی بر روی زمین تهیه می شود تا به انسان ها کمک کند مکان های موردنظرشان را پیدا کنند یا طرح کلی و سیما و خصوصیات یک منطقه را بفهمند. انسان ها نقشه ها را مورد استفاده قرار می دهند تا محل قرارگیری مکان های مختلف را پیدا کنند، مسافت ها را بدانند، طرح سفر بچینند و مسیرشان را پیدا کنند. طراحان و مهندسان شهری از نقشه ها استفاده می کنند تا تصمیم بگیرند که ساختمان ها یا جاده ها کجا قرار بگیرند.

 برای تهیه نقشه از عکس هوایی استفاده می کنند. عکس هوایی را با هواپیما از بالای زمین می گیرند. برای دقت بیشتر در نقشه های مهم و نظامی از عکس های ماهواره ای استفاده می شود. متخصصان می توانند با در کنار هم قرار دادن عکس های گرفته شده اقدام به تهیه نقشه کنند.


خلبانان هواپیماها و ناخداهای کشتی ها، از نقشه ها، یا نمودارها استفاده می کنند تا مسیرهای هوایی و دریایی را پیدا کنند. برنامه ریزان و طراحان نظامی از نقشه ها استفاده می کنند تا مأموریتشان را طراحی کنند.

نقشه یک تصویر نمادین از روابط بین اِلِمان‌ها مانند اشیاء، مناطق و مضامین است. نقشه تصویر قائم از عوارض زمین است. در نقشه‌ ابعاد و اندازه‌های واقعی به نسبت مشخصی به نام مقیاس کوچک شده است. نقشه‌ها بر روی یک سطح صاف ترسیم می‌شوند و بصورت رقومی بر روی کامپیوترها و یا سایر ابزارهای الکترونیکی ارائه می‌شوند و یا بر روی کاغذ چاپ می‌شوند. در واقع یک شکل گرافیکی که نمایانگر بخشی از سطح زمین است را شکل خاص و روابط نسبی را نقشه گویند.
نقشه ها در پیدا کردن مکان ها به ما کمک می کنند. حتی اگر هیچ وقت به جایی نرفته باشیم، با استفاده از نقشه می توانیم بفهمیم که آن محل کجاست و چگونه و از چه راهی می توانیم به آنجا برویم. در طول روز ممکن است نیاز به مراجعه و رفتن به محلی را داشته باشیم. در این راه داشتن نقشه می تواند راهنمای خوبی برای طی مسیر و رسیدن به آن مکان باشد.
برای تهیه نقشه از عکس هوایی استفاده می کنند. عکس هوایی را با هواپیما از بالای زمین می گیرند. برای دقت بیشتر در نقشه های مهم و نظامی از عکس های ماهواره ای استفاده می شود. متخصصان می توانند با در کنار هم قرار دادن عکس های گرفته شده اقدام به تهیه نقشه کنند. برای مسیریابی و اطلاع از موقعیت بیشتر مکان هایی که به انها سفر نکرده ایم، ساده ترین روش استفاده از نقشه است.
کارتوگرافی

کارتوگرافی چیست؟

درست کردن یا مطالعه نقشه ها کارتوگرافی نامیده می شود. کسی که نقشه ها را درست می کند کارتوگرافر نامیده می شود. کارتوگرافان مهندسان نقشه برداری هستند که وظیفه نقشه ها را بر عهده دارند ، این افراد باید به نرم افزار هایی همانند اتوکد یا سیویل تری دی مسلط باشند.

کارتوگرافرها از نمادها استفاده می کنند تا نقشه ها را درست کنند. این نماد ها عبارتند از استفاده از خطوط برای نشان دادن جاده ها و رودها،‌ استفاده از رنگ ها برای نشان دادن جنگل ها و استفاده از اشکال برای نشان دادن بناها. یک نقشه حاوی فهرست علایم و توضیحات درباره نمادها و رنگ هایی است که در نقشه مورد استفاده قرار می گیرد.

کارتوگرافر تصمیم می گیرد که براساس این که چه کسانی از نقشه استفاده می کنند، نقشه ای که تهیه می کند لازم است چه خصوصیاتی را داشته باشد و چه چیزهایی را نشان دهد.  به خاطر این که نقشه ها خیلی کوچک تر از مناطقی هستند که آنها را نشان می دهند، خصوصیات روی یک نقشه از نظر اندازه خیلی ساده شده است.

 
کارتوگرافرها از نمادها استفاده می کنند تا نقشه ها را درست کنند. این نماد ها عبارتند از استفاده از خطوط برای نشان دادن جاده ها و رودها،‌ استفاده از رنگ ها برای نشان دادن جنگل ها و استفاده از اشکال برای نشان دادن بناها. یک نقشه حاوی فهرست علایم و توضیحات درباره نمادها و رنگ هایی است که در نقشه مورد استفاده قرار می گیرد.


نقشه چگونه تهیه می شود؟

کارتوگرافر ها اطلاعات بسیار زیادی را مورد استفاده قرار می دهند تا نقشه های مفیدی تهیه کنند. این اطلاعات درباره خصوصیات نقشه- راه ها، رودها، بناها-از طریق عکس هایی که برای آنها جمع شده و از داده های پایه ای که درباره آنها ذخیره شده و وجود داشته به دست آمده. کارتوگرافر ها این اطلاعات را در نرم افزار نقشه کشی بخصوصی قرار می دهند که به آنها اجازه می دهد تا نقشه ها را روی رایانه بکشند. خصوصیات و مکان ها و نام ها باید صحیح باشد. بنابراین آنها یک شرح نقشه نیز می گذارند که در آن نمادها و رنگ هایی که مورد استفاده قرار داده اند را توضیح می دهند.

نقشه ها توسط مهندسان نقشه بردار تهیه میشوند . برای تهیه یک نقشه توسط مهندسان نقشه بردار مراحل زیر طی میشود:
 بدست آوردن مختصات پدیده های اطرافمان
تهیه یک کروکی از عوارض در محل
ترسیم عوارض توسط کارتوگرافان

برای بدست آوردن مختصات از روش های مختلفی استفاده میشود ، معمولا عوارض مختصات عوارض کوچک همانند خانه ها به وسیله نقشه برداری زمینی و به کمک دوربین نقشه برداری تهیه میشود  و مختصات مناطق وسیع تر همانند شهر ها توسط روش های فوتوگرامتری تعیین میگردند. زمانی که این مختصات ها بدست آمد، باید توسط کارتوگرافان ترسیم شود.
نقشه برداری زمینی
روشهای معمول تولید نقشه عبارتند از:

نقشه‌برداری زمینی:
فنی است که با استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری بر روی زمین (طولیاب ، زاویه یاب ، ترازیاب ، ابزار تعیین موقعیت ماهواره‌ای و …) از سطح زمین نقشه تهیه می‌کند.

فتوگرامتری:

علم و فن تهیه نقشه با استفاده از عکسهای هوایی فتوگرامتری نامیده می‌شود. با استفاده از تکنیکهای فتوگرامتری و اندازه‌گیریهای روی عکسهای هوایی ابعاد واندازه‌های واقعی روی زمین مشخص می‌گردد.

سنجش از راه دور:
علم و فن بدست آوردن اطلاعات از مناطق و پدیده‌ها بوسیله داده‌های جمع آوری شده توسط سنجنده‌ها بدون دسترسی مستقیم به آن پدیده‌ها و مناطق را سنجش از دور می‌گویند.

 یکی از انواع نقشه برداری، نقشه برداری نظامی است. نقشه برداری نظامی، برای تهیه نقشه های نظامی و تعیین نقاط استراتژیکی و دفاعی مورد استفاده قرار می گیرد.نقشه های نظامی آن قبیل نقشه های هستند که برای استفاده عملیات زمینی،هوایی و دریائی نیروهای نظامی تهیه می شوند.


انواع نقشه

هدف اصلی نقشه برداری ،تعیین موقعیت نسبی نقاط واقع در سطح زمین و یا نزدیک به آن می باشد. به علت وسعت زیاد نقشه ‌برداری تقسیمات مختلفی برای آن در نظر گرفته اند.انواع گوناگونی از نقشه ها وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را اشاره می کنیم:

نقشه هواشناسی:
نقشه هواشناسی، پدیده‌های گوناگون هواشناسی در یک منطقه معین و در یک زمان خاص را با نشانه‌های ویژه‌ای که دارای معنی مشخص هستند، نمایش می‌دهد. برخی از این نقشه‌ها از میانه قرن نوزدهم میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفته و در اهداف پژوهشی و پیش‌بینی وضع هوا کاربرد دارند. در این نقشه‌ها از خطوط هم‌دما برای نمایش تغییرات دما استفاده می‌شود که در نمایش موقعیت جبهه‌های هوا به پژوهشگران کمک می‌کند. نقشه‌های هم‌سرعت باد با تحلیل خطوطی که بر روی آن سرعت باد یکسان است، در فشار پیوسته ۳۰۰ یا ۲۵۰ میلی‌بار موقعیت جریان جتی را نشان می‌دهد. استفاده از نقشه‌های فشار سطحی ۷۰۰ و ۵۰۰ هکتو پاسکال می‌تواند شاخص جابه‌جایی و حرکت توفند باشد.
نقشه نظامی:
یکی از انواع نقشه برداری، نقشه برداری نظامی است. نقشه برداری نظامی، برای تهیه نقشه های نظامی و تعیین نقاط استراتژیکی و دفاعی مورد استفاده قرار می گیرد.

نقشه های نظامی آن قبیل نقشه های هستند که برای استفاده عملیات زمینی،هوایی و دریائی نیروهای نظامی تهیه می  شوند. چارتهای آبنگاری (هیدروگرافی)و هوانوردی(یاناوبری هوائی) جزء این سری نقشه ها می باشد. در این نقشه ها عکس‌های هوایی با دقت بالا و یا تصاویر ماهواره‌ای برای مقاصد جاسوسی، یا به‌طور ویژه برای عملیات زمینی و هوایی که شامل موقعیت هدف و گره آتش (مختصات آتش) است از اهمیت خاصی برخوردار است.

نقشهٔ توپوگرافیک نقشه‌ای است که برای نمایاندن ویژگی‌های فیزیکی سطح زمین به کار می‌رود. این نقشه‌ها در مقیاس‌های بزرگ و کوچک می‌باشند و در مطالعات زمین‌شناختی به دلیل داشتن اطلاعات فواصل افقی یا ارتفاع عمودی به کار می‌روند.که سطح ایستابی از آن تبعیت میکند. نقشه‌های توپوگرافی توسط ارتش و با هدف سهولت طرح‌ریزی برای جنگ و نیز تعیین محل‌های دفاعی ایجاد شد. بنابراین اطلاعات پیرامون ارتفاع، از اهمیت به سزایی برخوردار بوده‌است. پس از آن نقشه‌های توپوگرافی به یکی از منابع پایهٔ ملی کشورهای پیشرفته در طراحی زیرساخت‌ها و بهره‌بردای از منابع تبدیل شد.
نقشه ساختمان

نقشه ساختمانی:

نشان دادن قسمت های مختلف یک ساختمان از تمام جهات و با مقیاسی مشخص روی کاغذ نقشه ساختمانی گویند. علائم و اعداد نوشته شده در نقشه ها باید طوری باشد که برای همه و در تمام نقاط دنیا قابل درک و قابل فهم باشد. بنابراین باید از علائمی استفاده  کرد که همه این علائم را می شناسند.

 نقشه های ساختمانی به به نقشه های معماری ؛سازه ای (محاسباتی) و نقشه های تاسیساتی تقسیم می شوند. از جمله ی مهم ترین نقشه های معماری می توان به پلان اشاره کرد.

نقشه های معماری عموما برای طراحی بناها، اعم از منازل مسکونی، آپارتمانها، ساختمانهای اداری، تجاری، بهداشتی، درمانی، مراکز آموزشی، علمی و تحقیقاتی، مراکز فرهنگی، تفریحی، ورزشی، پایانه های مسافری زمینی و هوایی و… به کار می روند. نقشه های معماری، معمولا پس از انجام مطالعات لازم اولیه بر اساس نتایج تصویب شده مطالعات مذکور، تهیه می شوند.

در نقشه ی پلان دید شخص از بالا به ساختمان به نمایش گذاشته می شود و یک برش افقی فرضی که در دو سوم ارتفاع از کف طبقه لحاظ می شود وضعیت طبقه را برای بیننده نمایان می کند. در پلان اتاق ها و ابعادشان، محل در و پنجره ها، راه پله و آسانسور به نمایش گذاشته می شود. در اکثر ساختمان های چند طبقه پلان تیپ تهیه می شود و این به آن معنی است که چند طبقه دارای پلان یکسانی هستند.

 نقشه های معماری عموما برای طراحی بناها، اعم از منازل مسکونی، آپارتمانها، ساختمانهای اداری، تجاری، بهداشتی، درمانی، مراکز آموزشی، علمی و تحقیقاتی، مراکز فرهنگی، تفریحی، ورزشی، پایانه های مسافری زمینی و هوایی و… به کار می روند. 


پلان سازه در واقع جزئیات ساخت و نحوه ی اجرای سازه را به مهندسان نشان می دهد و نظارت های ساخت نیز بر اساس آن صورت می پذیرد. از جمله ی مهم ترین نقشه های سازه ای می توان به نقشه های اسکلت ساختمان، پی و ستون ها، دیوارهای برشی و باربر، و نقشه های تیرریزی سقف اشاره کرد.

نقشه های تاسیساتی هم شامل دو نوع نقشه ی تاسیسات مکانیکی و نقشه ی تاسیسات برقی می شود. در نقشه های تاسیسات مکانیکی کلیه ی نقشه های هدایت آب و فاضلاب و تهویه رسم می شود. در این نقشه مواردی از جمله لوله کشی آب سرد و گرم بهداشتی، لوله کشی سیستم شوفاژ و تهویه مطبوع، شبکه آب باران و فاضلاب، کانال های تهویه یا کولر، لوله کشی موتور خانه مورد بررسی قرار می گیرند.

در نقشه های تاسیسات برقی نیز مسیر و مشخصات کلیه سیم کشی ها از جمله برق ، تلفن و آنتن به نمایش گذاشته می شود.

نقشه های صنعتی:
این گونه نقشه ها در رشته هایی مثل تراش فلزات، ذوب فلزات، مدلسازی، درودگری، مکانیک ماشین افزار، مکانیک عمومی، مکانیک اتومبیل، صنایع ماشین آلات دریایی، برق، الکترونیک و … مورد استفاده قرار می گیرد.
نقشه راه ها
نقشه راه ها:
نقشه راه ها به هر نقشه جغرافیایی گفته می‌شود که در درجه اول برای نمایش جاده‌ها و حمل و نقل به جای عوارض جغرافیایی طبیعی تولید می‌شود. نقشه راه برای ناوبری و مسیریابی استفاده می‌شود و معمولاً شامل مرزهای سیاسی و برچسب نام مکان‌ها است و بنابراین یک نوع از نقشه‌های سیاسی هم محسوب می‌شود. علاوه بر مسیرها و مرزها، نقشه‌های راه معمولاً محل‌های مورد علاقه و نیز مسیرهای غیرسواره مانند مسیرهای دوچرخه سواری هم ممکن است نشان دهد اما معمولاً این اطلاعات در نقشه ترانزیت قابل مشاهده است.

نقشه های زمین شناسی:
هدف از تهیه یک نقشه زمین شناسی نشان دادن پراکندگی سنگها و گسلها ، تاقدیس‌ها ، ناودیس‌ها و دیگر ساختمانهای زمین شناسی به صورتی است که در زمین ظاهر شده‌اند. در واقع این نقشه‌ها مقیاس کوچکی از پدیده‌های زمین شناسی می‌باشند که برای تفسیر پدیده‌های زمین شناسی ، بیان تاریخ زمین شناسی منطقه و ترتیب رسوبگذاری و اتفاقات گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 هدف از تهیه یک نقشه زمین شناسی نشان دادن پراکندگی سنگها و گسلها ، تاقدیس‌ها ، ناودیس‌ها و دیگر ساختمانهای زمین شناسی به صورتی است که در زمین ظاهر شده‌اند. در واقع این نقشه‌ها مقیاس کوچکی از پدیده‌های زمین شناسی می‌باشند


از آنجا که مشاهده تشکیلات زمین با وسعت زیاد آنها در حالت معمولی با چشم غیر ممکن بوده و بدون مشاهده کلیّه عوامل و برقراری ارتباط بین آنها نمی‌توان تصور صحیحی از وضعیت زمین بدست آورد. لذا نقشه‌های زمین شناسی برای این منظور اساسی ترین وسیله تحقیقات زمین شناسی می‌باشند.

هر کدام از واحدهای تشکیلات زمین شناسی روی نقشه ها با رنگ مخصوص به خود نشان داده می شوند. شیب و امتداد طبقات و همچنین گسل‌ها و چین‌ها با علامات و نشانه‌های معینی مشخص می‌شوند. روی هر نقشه زمین شناسی یک راهنما جهت توضیح علامات بکار گرفته می‌شود.

نقشه‌ها چه کاربردهایی دارند؟

هر کدام از این نقشه هایی که در بالا آمده اند، کارایی خاصی دارند. نقشه های جاده ای شاید امروزه بیشترین استفاده از نقشه ها را داشته باشند و یک زیر مجموعه از نقشه های ناوبری را تشکیل می دهند که شامل نمودارهای هوایی و دریایی، نقشه شبکه های راه آهن و نقشه های پیاده روی و دوچرخه سواری می باشد.
بیشتر نقشه ها برای مکان و هدفی خاص تهیه می شود مثل نقشه خیابان، نقشه بزرگراه، نقشه ارتفاعات (توپوگرافیک)، شکل خاک و سنگ های زیرزمین، نقشه های دمایی نشان دهنده جریان رودخانه و غیره.

راهنمای نقشه

همه ی نقشه ها راهنمایی دارند، شخص را کمک می کند تا مسیر را زودتر پیدا کند. جزئیات هر رنگ، بصورت نماد یا رده بندی در این بخش توضیح داده می‌شود. در راهنما ، واحدهای سنگ‌شناسی نقشه در قسمت‌های مختلف بوسیله رنگ‌های متفاوت تقسیم‌بندی شده و نشان می‌دهد هر رنگ مربوط به کدام واحد زمین‌شناسی بوده و دارای چه سنی می‌باشد. بدون این راهنما، رنگ‌ها هیچ مفهومی برای بیننده نخواهد داشت.

نقشه هوایی

برای نقشه کشی به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

اطلاعاتی که برای نقشه کشی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:
تصاویری  که از طریق هواپیماها گرفته شده مورد استفاده قرار می گیرد تا جزییات مناطق و اشکال که به خوبی کوچک شده و محل قرارگیری آنها به خوبی تعیین شده بر روی نقشه پیاده شود.

تصاویر یا عکس هایی که از طریق ماهواره ها گرفته شده مورد استفاده قرار می گیرد تا جزییات مناطق وسیعی که از بالا به دست آمده، در نقشه ها پیاده شود.
همه اطلاعات در رایانه ذخیره می شود، به طوری که این اطلاعات می تواند بارها به روز شود و مورد استفاده قرار گیرد و نقشه های جدیدی ساخته شود. نقشه های امروزی روی رایانه ها ساخته می شوند. اما نقشه های اولیه با دست و با استفاده از قلم، کاغذ و مواد دیگر رسم می شدند. در نقشه های اولیه به دقت و زمان زیادی نیاز بود.این نقشه ها خیلی گران بود. گاهی یک سال زمان می گرفت تا یک نقشه به وسیله دست ساخته شود-حالا تنها یک ساعت وقت می گیرد تا همان نقشه در رایانه ساخته شود.

  نقشه را باید طوری در مقابل خود قراردهیم که جهت آن درست باشد. یعنی کج یا وارونه نباشد. هنگام استفاده از نقشه شمال آن باید با جهت ایستادن ما منطبق باشد.


چگونه از نقشه استفاده می کنند؟

استفاده از نقشه قاعده ی خاصی دارد که اگر آن را یاد بگیریم، می توانیم نقشه ها را بخوانیم. برای خواندن نقشه ها باید به موارد زیر توجه کرد:

توجیه نقشه
: نقشه را باید طوری در مقابل خود قراردهیم که جهت آن درست باشد. یعنی کج یا وارونه نباشد. هنگام استفاده از نقشه شمال آن باید با جهت ایستادن ما منطبق باشد.

استفاده از راهنمای نقشه : درباره راهنمای نقشه در بالا گفتیم که در کنار هر نقشه ، فهرستی از علایم و رنگ هایی دیده می شود که در آن نقشه بکار رفته اند و ما  با مراجعه به علایم می توانیم بفهمیم که هر علامت و رنگ، چه چیزی را در روی زمین نشان می دهند. اغلب این علایم در همه دنیا یکسان است. معمولاً شکل علایم راهنما به شکل واقعی چیزی که می خواهند آن را نشان بدهند، بسیار نزدیک است.

مقیاس نقشه : کوچک یا بزرگ بودن نقشه را نسبت به اندازه واقعی، مقایس نقشه می گویند ، با استفاده از مقیاس نقشه می توانیم فاصله ها را اندازه بگیریم و اندازه واقعی آنها را محاسبه کنیم.  ‌

نقشه ها را در اندازه های مختلف تهیه می کنند. میزان کوچک شدن نقشه را نسبت به اندازه واقعی در مقیاس نقشه می گویند. مثلا فرض کنید طول جاده ای بین در شهر که در واقع 20 کیلومتر است. روی نقشه ای 20 سانتی متر شده است. این نقشه نشان می دهد که همه طول ها به نسبت صدهزار بار کوچک شده است و در این حالت مقیاس آن به صورت 000/100/1 نشان داده می شود. (مقیاس کسری) در نقشه ای با مقیاس 000/50/1 طول روی یک سانتی متر باشد در روی زمین 50000 سانتی متر با 500 متر خواهد بود. گاهی در کنار نقشه خطوط تیره روشنی به شکل خط کش می بینیم که اعدادی را بالای آن نوشته اند. این ها مقیاس خطی یا ترسیمی اند، استفاده از مقیاس های خطی در خواندن نقشه بسیار آسان است، با استفاده از مقیاس نقشه، می توانیم فاصله ها را اندازه بگیریم و اندازه ی واقعی آن ها را محاسبه کنیم.
مطالعات اجتماعی

در مقیاس کسری هر چه عدد مخرج کسر بزرگتر باشد، آن کسر کوچک تر است. در نقشه هایی با مقیاس کوچکتر، عوارض طبیعی مانند دریاچه و رود یا عوارض انسانی مانند ساختمان ها و جاده ها خیلی کوچک می شوند و به همین دلیل ، نمی توان جزئیات (مانند کوچه ها را ... ) بطور مشخص دید. در عوض روی چنین نقشه هایی ، مساحت بیشتری از یک سرزمین را می توان مشاهده کرد. در نقشه های بزرگ مقیاس، مانند 100/1 و 1000/1 عوارض بزرگتر نشان داده می شوند اما مساحت کمتری به نمایش در می آیند.

این حالت شبیه موقعی است که شما با یک هواپیما در بالای یک شهر یا سرزمین پرواز می کنید، هر چه فاصله ی هواپیمای شما از زمین بیشتر شود مساحت بیشتری را می بیند ولی در عوض ، جزئیات و اجسام کوچک روی زمین را نمی توانید مشاهده کنید. برعکس اگر هواپیما در ارتفاع کم پرواز کند جزئیات را بهتر می توانید ببینید ولی مساحت کمی را می توانید مشاهده کنید.
مطالعات اجتماعی

سوالات درس چهارم مطالعات اجتماعی

 نقشه چگونه تهیه می شود؟
برای تهیه ی نقشه از عکس هوایی استفاده می کنند. عکس هوایی را با هواپیما از بالای زمین می گیرند.
 
استفاده از نقشه چه کمکی به ما می کند؟
نقشه ها در پیدا کردن مکان ها به ما کمک می کنند.
حتّی اگر هیچ وقت به جایی نرفته باشیم، با استفاده از نقشه می توانیم بفهمیم که آن محل کجاست و چگونه و از چه راهی می توانیم به آنجا برویم.

راهنمای نقشه چه کمکی به ما می کند؟
راهنمای نقشه، معنای رنگ ها و علامت های روی نقشه را مشخّص می کند
و کوه، جنگل، دریا، پل، خانه ها، خیابان، فرودگاه و چیزهای دیگر را روی نقشه نشان می دهد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .