تبیان، دستیار زندگی

ناگزیری از آموزش آنلاین و مراقبت از چشم کودکان

آموزش آنلاین و استفاده زیاد کودکان از گوشی وتبلت می تواند آسیب زیادی مثل دوبینی و تاری برای آن ها داشته باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آموزش آنلاین، کودکان، استفاده کودکان از گوشی و تبلت، آسبب چشم کودکان

چرا خطرناک؟

هنگام تماشای صفحه نمایش، همه چیز در یک فاصله ثابت اتفاق می افتد، این برخلاف عادت زندگی روزمره ماست که روی اجسام در فواصل مختلف تمرکز می‌کنیم، این موضوع می تواند باعث خستگی و ضعف عضلات چشم شود. هنگام تماشای یک صفحه نمایش، بسیار غرق لحظه می‌شویم و فراموش می‌کنیم که به اندازه کافی پلک بزنیم.


در صورت تجویز از عینک استفاده کنید

اگر چشم پزشک برای کودک عینک تجویز کرده است، مطمئن شوید که او همیشه از آن عینک استفاده می‌کند، از جمله هنگام تماشای صفحه نمایش. استفاده منظم و مداوم از عینک کمک زیادی به کاهش فشار چشم می‌کند. در صورتی که کودک  احتیاجی به عینک ندارد، نیازی به تهیه عینک ضد تابش خاصی برای او نیست.


نور خوب

برای کاهش فشار به چشم‌‌ها، نمایشگر را در فضایی با نور مناسب تماشا کنید.  نکته دیگری که درباره نمایشگرها باید به آن توجه کرد این است که در صورت داشتن حق انتخاب، بهتر است به فرزندتان اجازه دهید از لپ تاپ یا تبلت به جای گوشی هوشمند استفاده کند.


پلک زدن مکرر چشم

هنگام غرق شدن در تماشای صفحه نمایش، کودکان معمولاً پلک زدن را فراموش می‌کنند. این موضوع منجر به آبریزش چشم ها، الگوهای غیر طبیعی پلک زدن، پلک زدن شدید یا مالش چشم می شود. همه این‌ها در نتیجه خشکی چشم ناشی از  پلک نزدن کافی است و این موضوع در اتاق دارای تهویه نامطبوع بدتر است.


به طور منظم استراحت کنید

استراحت منظم چشم، هم برای چشم و هم برای بدن بسیار مهم است. در حالت ایده آل باید  هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه از صفحه نمایش به یک جسم در فاصله‌ دورتر نگاه کنیم. این استراحت های کوتاه به چشمان فرصتی می دهد تا تمرکز خود را به یک جسم دور تغییر دهد و همچنین به شل شدن عضلات گردن کمک می کند.


زمان استفاده را به حداقل برسانید

هرچند ما باید از صفحه نمایش برای اهداف مختلف مانند کار، تحصیل، سرگرمی و ارتباطات اجتماعی استفاده کنیم اما از این میان، بسیاری از کارها را می توان با روش‌های جایگزین انجام داد. بنابراین، بهتر است استفاده از صفحه نمایش به حداقل برسد و فقط برای ضروری‌ترین موارد استفاده شود.

استراحت منظم چشم، هم برای چشم و هم برای بدن بسیار مهم است. در حالت ایده‌آل باید هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه از صفحه نمایش به یک جسم در فاصله‌ دورتر نگاه کنیم



زمانی را در فضای باز بگذرانید

 فعالیت  خارج از منزل یکی از تنها عوامل محافظتی اثبات شده نزدیک بینی بوده است. در مطالعات انجام شده در سراسر جهان مشخص شده است که کودکانی که زمان بیشتری را در خارج از منزل می گذرانند، به نزدیک‌بینی کمتری دچار می‌شوند. بنابراین، بسیار مهم است که کودک گاهی وقت خود را در خارج از منزل بگذراند و به اشیای دور خیره شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید با افزایش تولید ویتامین D، تقویت ایمنی و رفاه عاطفی برای سلامت کلی بدن هم مفید است.


رژیم غذایی خوب

برخی از ویتامین ها  برای چشم اهمیت ویژه ای دارند که عبارت اند از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا. این‌ ویتامین ها به طور طبیعی در رژیم غذایی  و در هویج، چغندر، انبه، مرکبات، سبزیجات برگ سبز، بادام، گردو، تخم مرغ، ماهی و ... یافت می شوند.

 نکته
 به هر حال  چشم پزشکان دنیا  درباره عوارض جدی این شیوه از آموزش در نشست سالانه آکادمی چشم پزشکی آمریکا هشدار داده اند و اگرچه گریزی از وضعیت موجود نداریم اما با جدی گرفتن راهکارهای پیشنهادی می‌توانیم از شدت آسیب کم کنیم .
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .