تبیان، دستیار زندگی

آیا محدودیت‌های کرونایی برای ضدواکسن‌ها شدیدتر می‌شود؟

واکسن‌هراسی و عادی انگاری اصلی‌ترین دلایل عدم تمایل شهروندان به دریافت واکسن کرونا محسوب می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

در دو ماه اخیر ستاد ملی کرونا تلاش داشت آرام آرام با بالا رفتن آمار واکسیناسیون در کشور، محدودیت‌ها را کمتر کند. اما تریبون دادن به مخالفین واکسن باعث شده همچنان بخشی از جامعه از درباره دریافت واکسن کرونا دچار تردید شوند.
تجمعات اخیر مخالفین واکسن در برخی شهرها مانند قم سبب شده واکسیناسیون روند نزولی پیدا کند.
واکسن‌هراسی و عادی انگاری اصلی‌ترین دلایل عدم تمایل شهروندان به دریافت واکسن کرونا محسوب می‌شوند. به طوری که در استانی مانند قم تنها 38درصد از مردم 2 دوز واکسن دریافت کرده‌اند که از میانگین کشوری پایین‌تر است. همین موضوع باعث شد مسئولین حوزه سلامت محدودیت‌های مختلفی را برای مخالفین واکسن ایجاد کنند. ممنوعیت ورود به مدرسه برای معلمان و دانش‌آموزانی که واکسن نزده‌اند از جمله محدودیتهایی بود که برای این افراد اعمال شد. منع حضور کارمندان واکسن نزده در محل کار نیز از مهمترین محدودیتهایی بود که در ماه گذشته در کشور اجرا شد. بدین ترتیب تمام ادارات و شرکتها موظف شدند تا از نیروهای خود کارت واکسن دریافت کنند.

اخیراً  نیز اعلام شده شهروندان از ابتدای آذرماه برای تمام سفرها و استفاده از حمل و نقل بین شهری می‌بایست کارت واکسن داشته باشند. 
همچنین شهروندان برای اقامت در هتل ها و مسافرخانه‌ها نیز موظف به ارائه کارت واکسن شده‌اند . طبق این شیوه‌نامه در صورتی که شهروندان کارت واکسن نداشته باشند؛ اماکن گردشگری اجازه پذیرش آنها را ندارند.

به‌جز ایران، بسیاری از کشورهای جهان نیز تلاش دارند با محدودیتهای هوشمند شهروندان‌شان را به واکسیناسیون تشویق کنند. به طور مثال اخیرا کشور اتریش برای افرادی که واکسن نزده‌اند، در کل کشور لاک‌داون (قرنطینه هوشمند) اعلام کرد. با این حال به نظر میرسد همچنان رویکرد ستاد ملی کرونا تشویق به واکسیناسیون باشد و در عین حال داوطلبانه باقی بماند.