تبیان، دستیار زندگی

آش ترش زنجان،طرز تیهه یک آش خوشمزه محلی

آش،یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ی ایرانی هاست که انواع گوناگونی دارد و به روش های مختلفی تهیه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آش ترش زنجان

یکی از آش های خوشمزه و محلی ،آش ترش زنجان است که طرفداران زیادی دارد و به آسانی تهیه می شود. آش ترش مختص شهرهای ملایر و همدان ، بروجرد و نهاوند همچنین استان زنجان است. البته استانهای شمالی هم از این غذای خوشمزه بی بهره نیستند و آش ترش محلی خود را درست می کنند.

آش غذایی سبک است که می توانید در هر وعده ی گوناکونی از آن استفاده کنید.در گذشته آش را به عنوان غذای اصلی در نظر می گرفتند و حتی به نسبت دسترسی به مواد اولیه برای غذا ها جزو غذاهای لوکس محسوب می شده است.

آش غذایی است آبکی؛ البته نباید خیلی آبکی باشد. این غذا خاصیت بالا و مواد معدنی فراوانی دارد. در اینران اش های فراوانی وجود دارد که یکی از آنها اش ترش زنجان می باشد. در ادامه طرز تهیه این غذای خوشمزه را بیان می کنیم:

 آش ها از مواد اولیه خاصی تشکیل شده اند.همان طور که می دانید این مواد اولیه در اکثر آش ها مشترک است و از انواع حبوبات و سبزیجات بوجود می آیند. آش ترش زنجان نیز دارای مواد اولیه خاص خود است. مواد غذایی در اکثر آش ها یکسان و مشترک است.


برای تهیه این آش خوشمزه توجه داشته باشید که همه چیز استاندارد و ایده آل باشد، به مقدار لازم ادویه و دیگر مواد غذایی در آن استفاده شود.

 آش ها از مواد اولیه خاصی تشکیل شده اند.همان طور که می دانید این مواد اولیه در اکثر آش ها مشترک است  و از انواع حبوبات و سبزیجات بوجود می آیند. آش ترش زنجان نیز دارای مواد اولیه خاص خود است. مواد غذایی در اکثر آش ها یکسان و مشترک است.

آش ترش زنجان نیز دارای مواد اولیه خاص خود است. این آش شامل حبوباتی مانند نخود،لوبیا، عدس، هویج و سیب زمینی و سبزیجات آش و زردآلو خشک می باشد، که باید آنها را در کنار یکدیگر پخت و یک آش بینظیر آش ترش زنجان را بطور محلی و سنتی تهیه و طبخ نمود.همچنین سبزیجات بکار رفته در آش ترش زنجان حتما باید تازه و بهتر است ارگانیک نیز باشد. استفاده از سبزیجات تازه و ارگانیک ؛ عطر بینظیری به آش ترش زنجان خواهد داد. برای اینکه آش ترش خوشمزه درست کنید، باید مواد اولیه مرغوب استفاده کنید.

نکته: اگر برای طرز تهیه آش ترش زنجان نیاز به استفاده از سبزیجات خشک شده داشتید باز هم سعی کنید این سبزیجات مانده نبوده و نسبتا تازه باشند. سبزیجات خشک شده قدیمی عطر آنچنانی ندارند.

مواد لازم:

نخود یک پیمانه

لوبیا یک پیمانه

عدس یک پیمانه

 سبزی آش یک گیلو گرم

 سیب زمینی متوسط دو عدد

 هویج دو عدد

 آلوچه ریز آشی یک دوم پیمانه

زردآلو خشک یک دوم پیمانه

رشته آشی یک بسته

سیر و سرکه به میزان لازم

 شکر دو قاشق غذا خوری

 پیاز داغ سه قاشق غذا خوری

جو پرک به میزان لازم

نمک و فلفل به میزان لازم

لبو به میزان لازم (دلخواه)

 توجه داشته باشید در طرز تهیه آش ترش زنجان از شعله اجاق گاز بالا استفاده نکنید. همیشه سعی کنید تا آش ترش زنجان با حرارت ملایم طبخ گردد. شعله زیاد باعث می شود تا آش ترش زنجان ته گرفته و طعم آن به سوختگی برود.


طرز تهیه:
برای تهیه این آش خومشزه ابتدا نخود، لوبیا و عدس را در ظرف های جداگانه به مدت حداقل 12 ساعت خیس کنید و هر چند ساعت یک بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن کاملا گرفته شود. سپس نخود و لوبیا را به همراه مقدار کافی آب در قابلمه بریزیدو اجازه دهید بپزند. بعد از آن که نخود و لوبیا نیم پز شد، عدس و جوی پرک را به آن اضافه کنید.

وقتی عدس و جو پرک نیم پز شد، هویج نیم حلقه و سیب زمینی نگینی را به همراه  پیاز داغ و سبزی به موادمان اضافه کنید. هویج و سیب زمینی که نیم پز شد، آلوچه و زردآلو و لبوی نگینی را به آش اضافه کنید. سیر را هم خرد کرده و در قابلمه بریزید.

کمی نمک و فلفل به آش اضافه کنید. در انتهای پخت، کمی رشته آشی را جهت افزایش غلظت آش به آن اضافه کرده و برای چاشنی غذا از شکر و کمی سرکه استفاده کنید تا مزه ملسی به آش  ببخشد. البته می توانید به جای استفاده از شکر، از شیره انگور هم استفاده کنید. اگر دوست داشتید می توانید از گردوی رنده شده نیز در این غذا استفاده کنید.
برای جا افتادن آش صبر داشته باشید و تا جای ممکن آب اضافه نکنید مگر به اندازه و از آب کتری که جوشیده شده باشد.

نکات:
توجه داشته باشید در طرز تهیه آش ترش زنجان از شعله اجاق گاز بالا استفاده نکنید. همیشه سعی کنید تا آش ترش زنجان با حرارت ملایم طبخ گردد. شعله زیاد باعث می شود تا آش ترش زنجان ته گرفته و طعم آن به سوختگی برود.
برای جا افتادن آش صبر داشته باشید و تا جای ممکن آب اضافه نکنید مگر به اندازه و از آب کتری که جوشیده شده باشد.
برای سبزیجات هم سبزی درشت خرد شده و بدون ساقه باشد. این یکی از فوت های کوزه گری برای طبخ هر نوع آش است.
در طرز تهیه آش ترش زنجان می توانید از یک ظرف مناسب برای پخت استفاده کنید. ظرف مسی یکی از این ظروف است که غذا در آن بسیار خوشمزه و بینظیر می شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .