تبیان، دستیار زندگی

حسن بنیانیان:

همدم در هر دانشگاهی باید یک شعبه داشته باشد

بنیانیان رئیس سابق کمیسیون پیوست نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:« همدم در هر دانشگاهی باید یک شعبه داشته باشد تا هم به زمینه ازدواج دامن بزند و هم تفکر ثبت‌نام و ازدواج در همدم را توسعه بدهد.»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
همدم، انتخاب همسر
همزمان با اول ذی‌الحجه و سالروز مبارک ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) که به نام «روز ازدواج» نامگذاری شده‌، پلتفرم همدم به عنوان سکوی تسهیل‌گری ازدواج راه اندازی شد.
از آغاز راه اندازی همدم تاکنون تقریباً بیش از 220,000 نفر همدم را نصب کردند که از این تعداد 170,000 نفر وارد قسمت همدم‌یاب شدند اما با توجه به اهمیت راستی‌آزمایی در همدم به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، از تعداد 170,000 نفری که در همدم‌یاب ثبت‌نام کردند ، حدود 13,500 نفر اطلاعاتشان تأیید شده است.
طبق آمار به دست آمده از همدم، سیستم تاکنون بیش از 770,000پیشنهاد هوشمند تولید کرده و متقاضیان هم نزدیک به 160,000 جستجوی دستی انجام دادند.
همدم در طول سه ماه گذشته با وجود تداخل با ماه محرم و صفر، نزدیک به 7,800 معرفی و بیش از 30 ازدواج ثبت کرده است. لازم به ذکر است که مواردی در همدم هستند که بله برون هم انجام داده‌اند اما  ملاک ما برای ثبت ازدواج در همدم عقد رسمی است. با توجه به روند صعودی ثبت نام در همدم،آمار ازدواج در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت و ثبت ازدواج در همدم به هفته‌ای دو ازدواج خواهد رسید.  

حسن بنیانیان رئیس سابق کمیسیون پیوست نگاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه پلتفرم همدم یکی از بهترین کارهای علمی انجام شده است، در گفت و گو با تبیان گفت: « با توجه به تفاوت معنادار و گسترده در دانش، بینش و انتظارات جوانان با والدین، کمتر جوانی تمایل دارد همسر آینده‌اش را والدینش انتخاب کنند، از‌این‌رو همدم با حضور معرفان و مشاورین متدین و آگاه به مسائل علمی روز به جوانان در پیدا کردن مورد مناسب کمک می‌کند.»

بنیانیان ادامه می‌دهد: « با توجه به حجم نابسامانی که در انهدام خانواده در کشور وجود دارد، همدم خدمت بزرگی را به جوانان ارائه می‌دهد. همدم پیشتاز در امر تسهیل ازدواج جوانان شده است و تشکل‌ها از استان‌ها باید از تجربیات همدم بهره‌مند شوند.»
حسن بنیانیان، همدم
ایشان به ارائه راه‌حلی برای توسعه هر چه بیشتر همدم پرداخت و گفت:« همدم در هر دانشگاهی باید یک شعبه داشته باشد تا هم به زمینه ازدواج دامن بزند و هم  تفکر ثبت‌نام و ازدواج در همدم را توسعه بدهد.»

وی افزد:« در حال حاضر 110 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که قبل از کرونا از ساعت 3 به بعد خالی بودند و در‌حال‌حاضر هم به دلیل شرایط کرونایی در اکثر مواقع بلا استفاده هستند لذا می‌توان از این مدارس به عنوان یک پایگاه مشاوره استفاده کرده و خدماتی را به مردم ارائه داد.»

بنیانیان در خصوص نقش و تأثیر روحانیت در زمینه ازدواج گفت:« ارتباط روحانیت با بدنه جامعه به سرعت در حال قطع شدن است. توسعه مساجد متناسب با نیاز‌های روز جامعه یکی از اقدامات مهم برای گسترش رابطه روحانیون با مردم است.»

ایشان تصریح کرد:« مسجد در سالم نگه داشتن خانواده بسیار تأثیر گذار است لذا خدماتی که همدم ارائه می‌دهد را می‌توان به صورت امروزی در مساجد سازماندهی کرد تا مساجد نیز برای جوانان شیرین و جذاب شود.»

بنیانیان گفت: « باید در جامعه اسلامی خود مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها را از حالت انفعالی فعلی به کانون‌های اجتماعی و فرهنگی فعال و قابل اعتمادی در دل محلات و شهرها تبدیل کنیم که مشاوران زبده در آنجا جوانان را تحت نظارت خود و خانواده به یکدیگر معرفی کنند. اینگونه خواسته جوانان با تجربه عالمانه مشاور گره خورده و انتخاب‌های دقیق و عاقلانه‌ای برای ازدواج شکل می‌گیرد. اگر این مهم رخ دهد کمتر کسی برای انتخاب همسر به سراغ فضای مجازی و دوستی‌های خیابانی می‌رود. شکل‌گیری چنین نهادهایی در کاهش آسیب‌های مختلف اجتماعی مثل طلاق،اعتیاد، بد‌حجابی‌ها و...تاثیر جدی دارد. ارائه خدمات شیرینی مثل آموزش هنری، مشاوره تحصیلی و مشاوره ازدواج در مساجد می‌تواند راه مناسبی برای جذب جوانان باشد؛ همدم از جمله خدمات مهمی است که می‌تواند در مساجد توسعه پیدا کرده و جوانان را بیش از پیش به خود جذب کند. »

بنیانیان با اشاره به تفکرات غلط برخی جوانان در خصوص ازدواج گفت: «متأسفانه در پس تفکر برخی جوانان حتی برخی جوانان مذهبی چیزهای وجود دارد که مانع ازدواج آنها می‌شود مثلاً پسری با وجود داشتن تمام شرایط ازدواج، تصور می‌کند کسی به او دختر نمی‌دهد یا پسری معتقد است دختران توقعات بالایی دارند و...؛ به‌همین‌دلیل لازم است برخی دختران و پسران قبل از ازدواج مشاوره شوند. همدم می‌تواند در این زمینه جوانان را تشویق به مشاوره کرده تا دغدغه ذهنی آنها برای ازدواج را رفع کند.»

بنیانیان در رابطه با تصوراتی که ثبت نام در پلتفرم همدم را کسر شأن می‌دانند، عنوان کرد: « صدا و سیما با ساختن سریال‌های طنز می تواند با این تصورات غلط مبارزه کند. خوشبختانه همدم این امکان را برای دختران و پسران فراهم کرده تا زودتر مورد مناسب برای ازدواج را پیدا کنند اما متأسفانه این سیستم با یک مانع فرهنگی مواجه شده و آن این است که برخی دختران تصور می کنند که اگر در پلتفرم همدم ثبت نام کنند شایستگی کافی برای ازدواج به صورت طبیعی را نداشتند؛ درحالیکه همدم با در نظر گرفتن حفظ شأن دختران، انجام تست‌های روانشناسی و غربالگری و همچنین پیگیری و همراهی معرف‌ها تا مراحل نهایی فرصت مناسبی را در اختیار جوانان قرار داده است.»