تبیان، دستیار زندگی

عواقب بی‌توجهی به پرفشاری خون

فشار خون بالای کنترل نشده چه پیامدهایی دارد؟

فشار خون بالا بسیار شایع است و به همین دلیل شاید تصور کنید مسئله‌ی خاصی نیست؛ اما واقعیت این است که اگر فشار خون بالا کنترل نشده رها شود می‌تواند شما را در معرض بیماری‌ها و عوارض خطرناکی قرار دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فشار خون
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تخمین می‌زند حدود یک‌سوم بزرگسالان این کشور دچار فشارخون بالا هستند. فشار خون بالا بسیار شایع است و به همین دلیل شاید تصور کنید مسئله‌ی خاصی نیست؛ اما واقعیت این است که اگر فشار خون بالا کنترل نشده رها شود می‌تواند شما را در معرض بیماری‌ها و عوارض خطرناک قرار دهد.
ضمنا لازم است نسبت به ریسک‌فاکتورهای فشار خون بالا آگاه باشید. یک سری از رفتارها و عادت‌های سبک زندگی می‌توانند احتمال ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند و خیلی از آن‌ها قابل پیشگیری یا کنترل با دارو یا با سبک زندگی‌اند.
در این مطلب به شما می‌گوییم فشارخون بالایی که کنترل نمی‌شود چه تبعاتی برای سلامتی دارد:

احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد

فشار خون بالا به دیواره‌ی رگ‌‌ها آسیب می‌زند و آن‌ها را مستعد تجمع پلاک می‌کند که نتیجه‌اش باریک شدن و سختی عروق خواهد بود. این تجمع پلاک منجر به لخته شدن خون نیز می‌شود. لخته‌های خون می‌توانند جریان خون به سمت قلب یا مغز را مسدود کرده و سبب حمله قلبی یا سکته مغزی شوند.
وقتی رگی در مغز مسدود یا پاره می‌شود، آن قسمت از مغز نمی‌تواند اکسیژن و خون مورد نیازش را دریافت کند و سپس شروع به مردن می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود فرد توانایی کنترل حرکات بدن، حرف زدن، به خاطر آوردن چیزها یا درست فکر کردن را نداشته باشد.

احتمال نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد

وقتی عروق باریک و سخت می‌شوند قلب مجبور است سخت‌تر کار کند تا خون را به جریان بیندازد. این کار زیاد باعث می‌شود قلب بزرگ شده و نتواند خون کافی به ارگان‌ها برساند.

ایجاد تغییرات جزئی در عادت‌ها مانند مصرف نمک کمتر در غذاها، ورزش منظم، حفظ وزن سالم، عدم مصرف الکل و ترک سیگار می‌تواند فشار خون را به اندازه‌ی ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر جیوه یا بیشتر کاهش دهد


ممکن است دچار درد قفسه سینه شوید

درد قفسه سینه که به آن آنژین نیز می‌گویند زمانی است که قلب خون مورد نیازش را دریافت نمی‌کند. وقتی افرادی که فشار خون بالا دارند فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی تند انجام می‌دهند، از پله‌ها بالا می‌روند یا ورزش می‌کنند، آنژین سبب درد و فشار یا احساس پُری و سنگینی در سینه‌شان خواهد شد.

می‌تواند به کلیه‌ها آسیب بزند

کلیه‌ها به بدن کمک می‌کنند از سموم پاکسازی شده و خیلی از عملکردهای پیچیده‌ی بدن را تنظیم می‌کنند. فشار خون بالا باعث می‌شود عروق اطراف کلیه‌ها آسیب ببینند و در نتیجه توانایی‌شان برای انجام عملکردشان افت کرده و در بدترین حالت منجر به نارسایی کلیوی شود.

در معرض مشکلات بینایی قرار می‌گیرید

چشم‌های شما پُر از رگ‌های ریزی هستند که تحت اثر فشار خون بالا به راحتی پاره شده یا آسیب می‌بینند. فشار خون بالا می‌تواند باعث تورم عصب بینایی شود. کاهش فشار خون گاهی می‌تواند مشکلات بینایی را برطرف نماید؛ اما فشارخون بالای کنترل نشده می‌تواند سبب از دست رفتن همیشگی بینایی شود.

ممکن است عملکرد جنسی‌تان دچار اختلال شود

فشار خون بالا می‌تواند در زنان بی‌میلی جنسی و در مردان اختلال نعوظ ایجاد کند.

احتمال ابتلا به بیماری شریان محیطی (PAD) بیشتر می‌شود

این بیماری زمانی روی می‌دهد که عروق پاها، دست‌ها، شکم یا سر باریک شده و درد و گرفتگی و خستگی ایجاد می‌کنند. اگر دچار بیماری شریان (سرخرگ) محیطی باشید در معرض حمله قلبی و سکته مغزی نیز خواهید بود.

احتمال اینکه فشارخونتان در حد خطرناکی بالا برود زیاد می‌شود

فشار خون ممکن است آنقدر بالا برود که فورا به ۱۲۰/۱۸۰ برسد. اگر فشار خونتان خیلی بالا برود به اندام‌ها آسیب می‌زند و عوارض خطرناکی ایجاد می‌کند. علائم فشار خون بالا در حد بحرانی:
. تاری دید یا دیگر مشکلات بینایی
. سرگیجه
. سبکی سر
. خونریزی بینی
. تنگی نفس
. احساس درد یا ناراحتی در سینه
. احساس اضطراب یا بی‌قراری
اگر هر یک از این علائم را دارید با اورژانس تماس بگیرید یا فورا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.
مراقبت از سلامت قلب و عروق
خوشبختانه پزشک می‌تواند با چکاپ‌های مکرر، فشار خون بالا را تشخیص دهد. اگر این عارضه زود تشخیص داده شود با ترکیبی از دارودرمانی و اصلاح سبک زندگی (یا گاهی فقط از طریق سبک زندگی) می‌توان آن را تحت کنترل گرفت. ایجاد تغییرات جزئی در عادت‌ها مانند مصرف نمک کمتر در غذاها، ورزش منظم، حفظ وزن سالم، عدم مصرف الکل و ترک سیگار می‌تواند فشار خون را به اندازه‌ی ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر جیوه یا بیشتر کاهش دهد. ضمنا اگر پزشکتان دارویی برایتان تجویز کرد حتما آن را طبق دستور مصرف کنید.
جدی گرفتن عارضه فشار خون بالا و پیگیری دستورات پزشک معالج می‌تواند ریسک پیامدهای خطرناک را کاهش داده و تفاوت زیادی در وضعیت سلامتی‌تان ایجاد کند. اگر فشار خون کنترل نشده دارید یا فکر می‌کنید در معرض این عارضه هستید همین امروز به پزشک خانواده‌تان مراجعه کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.