تبیان، دستیار زندگی

نوشیدنی‌های خوب و بد برای سیستم ایمنی

با توجه به اینکه وارد فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا شده‌ایم حتما مشتاقید سیستم ایمنی خود را قوی‌تر کنید تا از ابتلا به ویروس‌ها و دیگر آلودگی‌ها در امان بمانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوشیدنی های تقویت کننده ایمنی
هر چند مصرف برخی از مکمل‌ها، خوردن غذاهای سالم و دور ماندن از افراد بیمار، برای شروع بسیار عالی است اما با راه‌های دیگری هم می‌توانید از سیستم ایمنی‌تان حمایت کنید: با پرهیز از نوشیدنی‌هایی که سیستم ایمنی‌تان را سرکوب می‌‌کنند و در مقابل مصرف نوشیدنی‌های مفید برای هیدراته نگه داشتن بدن.

برای سیستم ایمنی قوی‌تر، این‌ها را ننوشید

نوشابه‌های گازدار
حتما می‌دانید که نوشابه‌های گازدار چاق کننده‌اند؛ اما کارشناسان می‌گویند این نوشابه‌ها به ضرر سیستم ایمنی‌تان هم هستند. نوشابه‌های گازدار پُر از قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی‌اند که گفته می‌شود قدرت سیستم ایمنی را کاهش می‌دهند. بنابراین بدن به سختی می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند.

کافئین زیاد و دیروقت
خیلی از افراد عادت دارند علاوه بر قهوه یا چای صبحانه، در طول روز هم برای رفع خستگی مرتبا کافئین مصرف کنند. متاسفانه واقعیت این است که اگر زیاد نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف کنید، سیستم ایمنی‌تان مجبور می‌شوید بهایش را بپردازد. مصرف زیاد کافئین (بیشتر از ۴۰۰ میلی گرم در روز) یا در ساعات پایانی روز چای و قهوه نوشیدن می‌تواند اثر منفی بر خواب شبتان بگذارد و از این طریق سیستم ایمنی‌تان را ضعیف کند. البته منظور این نیست که کلا کافئین مصرف نکنید. قهوه و چای دارای خواص ضدالتهابی‌اند و می‌توانند به نفع سیستم ایمنی هم باشند. پس بهتر است مصرف کافئین را به دو سه بار در روز محدود کنید.
نوشیدنی‌های فرآوری شده
اگر نوشیدنی خریده‌اید که روی برچسب آن پُر از نام موادی است که حتی نمی‌توانید تلفظ شان کنید مطمئن باشید نوشیدن آن در بلندمدت اثر مخربی بر سیستم ایمنی‌تان خواهد گذاشت. بین باکتری‌های روده و سیستم ایمنی یک ارتباط کاملا مستقیم و آشکار وجود دارد اما خیلی از افزودنی‌های خوراکی از جمله غلیظ کننده‌ها، امولسیون‌کننده‌ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی این پتانسیل را دارند که به سلامت باکتری‌های روده آسیب بزنند. برای ارائه‌ی توصیه‌های دقیق‌تر به مطالعات بیشتری نیاز است؛ اما فعلا توصیه می‌شود برچسب محصول را چک کرده و نوعی را انتخاب کنید که بدون افزودنی باشد.

آبمیوه‌ی زیاد با قند افزوده
هر چند آبمیوه را به عنوان یک نوشیدنی سالم می‌شناسیم اما وقتی پای سیستم ایمنی در میان است باید دقیق‌تر باشید؛ خصوصا اگر زیاد آبمیوه می‌نوشید. آبمیوه با قند افزوده هم به اندازه‌ی نوشابه‌های قندی و گازدار مضر است. بسیاری از آبمیوه‌های صنعتی  با فروکتوز بالا یا شیره ذرت و دیگر شیرین کننده‌ها شیرین می‌شوند و این می‌تواند چیزی به اندازه ۵۰ گرم قند اضافی باشد: یعنی معادل یک قوطی و نیم کوکاکولا. هر چند آبمیوه‌هایی مانند آب پرتقال حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C‌ است که به نفع سیستم ایمنی است اما همین آبمیوه هیچ فیبری ندارد که به نفع باکتری‌های روده‌تان باشد. همین باکتری‌ها برای سلامت سیستم ایمنی ضروری‌اند.

و حالا نوشیدنی‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی ...

آب سالم و کافی
اگر در طول روز به اندازه کافی آب ننوشید پیامدش فقط این نیست که احساس تشنگی کنید؛ بلکه به ضرر سیستم ایمنی‌تان نیز هست. آب، مواد مغذی حامی سیستم ایمنی مانند ویتامین C‌ را در سراسر بدن انتقال می‌دهد و از جنبه‌ی کمک به فرایند سم‌زدایی طبیعی بدن نیز اهمیت دارد. البته نیاز بدن هر کسی به آب متفاوت است اما به طور کلی مثلا اگر به طور مرتب و جدی ورزش می‌کنید پس باید بیشتر آب بنوشید. میزان آبی که هر کسی در طول روز نیاز دارد بستگی به نیازهای فردی‌اش دارد.

حتما می‌دانید که نوشابه‌های گازدار چاق کننده‌اند؛ اما کارشناسان می‌گویند این نوشابه‌ها به ضرر سیستم ایمنی‌تان هم هستند. نوشابه‌های گازدار پُر از قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی‌اند که گفته می‌شود قدرت سیستم ایمنی را کاهش می‌دهند. بنابراین بدن به سختی می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند


آب زنجبیل و چغندر
این نوشیدنی سبزیجات را با افزودن هویج و پرتقال و سیب شیرین کنید.

آب هویج و پرتقال
این نوشیدنی سالم سرشار از ویتامین‌های A و C‌ بوده و برای سیستم ایمنی عالی است.

اسموتی سبز
با این اسموتی سبز خوشمزه، سبزیحات سبز روزانه‌تان را مصرف کنید. بذرکتان آسیاب شده نیز به این اسموتی اضافه کنید که سرشار از امگا ۳ است. می‌توانید با اسفناج، کیوی، طالبی، کرفس، کلم پیچ و ... و افزودن میوه‌های خوشمزه‌ای مثل موز و آناناس و تمشک، اسموتی سبز خوشمزه و سالمی درست کنید.

آب توت فرنگی و خیار
آبمیوه‌ی سالم و سرحال کننده‌ای که با توت فرنگی و خیار و در صورت تمایل سیب و هویج درست می‌شود هم طعم فوق‌العاده‌ای دارد و هم برای سیستم ایمنی خوب است.

اسموتی کدوحلوایی
این اسموتی سالم با طعم کدوحلوایی از خود کدوحلوایی و موز منجمد درست می‌شود.

آب گوجه فرنگی و سبزیجات
این نوشیدنی حاوی تمام مواد یک سالاد سالم است، مانند کاهو، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کرفس و هویج اما با نمک کمتر.

دمنوش‌های تقویت‌کننده‌ی ایمنی بدن

چای زردچوبه
زردچوبه خاصیت ضدالتهابی، آنتی باکتریال، ضدویروس و ضدقارچ دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. بنابراین می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا شما را قوی نماید.

چای سبز با دارچین
چای سبز سرشار از کاتچین است که محافظی از بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها است. ضمنا چای سبز خواص ضدمیکروبی دارد. برگ سبز چای را به صورت تازه مصرف کنید و با کمی دارچین آن را میل نمایید.

چای بابونه
بابونه گلی زیبا با گلبرگ‌هایی سفید است که خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد. بابونه بدن را آرام می‌کند و خواب آور است. خواب خوب و کافی هم برای تقویت سیستم ایمنی لازم است.

چای اکیناسه
اکیناسه (سرخارگل) گیاهی است که می‌تواند جلوی علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا را بگیرد و به بدن در مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک کند. عناصر فعال این گیاه تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی‌اند و باید آن را طی تغییرات فصلی مصرف کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.