تبیان، دستیار زندگی

واردات گوشی های 4 درصدی متوقف می شود؟

موبایل یکی از اصلی‌ترین کالاهای وارداتی به کشوراست  و شاید باورتان نشود که در جدول واردات صدرنشین کالاهای مصرفی محسوب می‌شود!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

ایرانی‌ها به نسبت میانگین جهانی تمایل بیشتری برای استفاده از تکنولوژی دارند و هر یک و نیم سال یکبار گوشی‌هاشون را جدید می‌کنند. درحالی که در خیلی از کشورها این عدد حدود ۵ سال است. البته این تکنولوژی‌دوستی ما ایرانی‌ها برایمان خیلی آب می‌خورد!
همین پارسال نزدیک 16 میلیون گوشی موبایل وارد کشور شده که برای این تعداد گوشی دو و نیم میلیارد دلار پول دادیم. یعنی اگر بخواهیم یک ضرب و تقسیم ساده بکنیم گوشی‌های ما ایرانی‌ها به طور متوسط 150 دلار قیمت دارد.
البته آمار رسمی دقیقتر این عدد را بررسی کرده و می‌گویند 65 درصد ایرانی‌ها گوشی‌های ارزان‌تر از 150 دلار دارند و حدود 94 درصد مردم ایران گوشی‌هاشون نهایت 300 دلار قیمت دارد.
اونایی که گوشی گرانتر از ۳۰۰ دلار می‌خرند دیگه جز از ما بهترون محسوب می شوند و گوشی‌هاشون لوکس محسوب می‌شود! حدود ۷۵ درصد این گوشی‌های لوکس هم متعلق به برند اپل است.

سال گذشته نماینده های مجلس برای اینکه واردات گوشی‌های لوکس کمتر بشود مالیات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را از ۵ درصد به ۱۲ درصد افزایش دادند ولی نهایت یک درصد به قمیت گوشی‌ها اضافه شد و خب کسی که گوشی لوکس استفاده می‌کند این عددها براش مهم نیست و عملا این قانون مجلس فایده خاصی نداشت!
آمارها می‌گویند فقط ۴ درصد از گوشی‌های وارداتی اپل هست ولی این ۴ درصدی‌ها اندازه ۲۵ درصد ارز واردات گوشی رو بلعیدن! به عبارت ساده‌تر هرکسی اپل دستش گرفته اندازه ۶ تا ایرانی دیگر از منابع ارزی کشور استفاده کرده است.

ابتدای سال ۹۹ می‌خواستند جلوی این ۴ درصدی را بگیرند ولی خب اینقدر سروصدای این گروه بلند شد که نتوانستند. اردیبهشت ۹۹ مقرر شد تا واردات تلفن همراه لوکس ممنوع شود ولی این قانون با سروصدای مخالفین در دولت گذشته متوقف شد.
در 6 ماه ابتدایی سال جاری، 500 میلیون دلار گوشی بالای 600 دلار وارد کشور شده و اگر فکری به حال این ۴ درصدی‌ها نکنیم بخش زیادی از منابع ارزی کشور را باید برای خرید مدل‌های رنگارنگ گوشی‌های لوکس خرج کنیم!