تبیان، دستیار زندگی

جدول بودجه چیست؟(مطالعات اجتماعی چهارم)

به جدولی که در آن درآمد، هزینه و پس انداز نشان داده شده است، جدول بودجه می گویند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مطالعات اجتماعی
درس سوم کتاب (مطالعات اجتماعی چهارم) با موضوع خرید و فروش در محله ،با هدف آشنایی دانش آموزان با مشاغلی که در محله وجود دارد و هر روز با آنها سروکار دارند. دانش آموزان در این درس با امکاناتی که در محله یشان وجود دارد و همچنین نحوه ی نگهداری از آنها آشنا می شوند. در ابتدای درس تصاویری قرار داده شده و از  دانش آموزان خواسته ،هر یک از این تصاویر چه خدماتی را در اختیار مردم قرار می دهد؟تصویری از دکه روزنامه فروشی ،نانوایی محله،سوپر مارکت،خشک شویی،بانک که  این امکانات در اختیار مردم قرار گرفته و به همه مردم متعلق دارد.

 در قسمت بعدی درس درباره خرید عاقلانه مباحثی را مطرح کرده است. در هر محله مغازه هایی وجود دارند که امکانات مورد نیاز مردم آن محله را برطرف می کند. البته گاهی هم افراد مجبور می شوند برای خرید برخی از کالاهایی که در محله وجود ندارد، به دیگر جاهای شهر بروند. در این قسمت سوال کرده است گه چگونه می توانیم درست خرید کنیم؟ درست خرید کردن و در واقع همان خرید عاقلانه را با مثالی برای دانش آموز بیان کرده است.
مطالعات اجتماعی

سهراب دوست داشت یک توپ بخرد.او این موضوع را با اعضای خانواده در میان می گذارد.گفت و گویی که بین آنها صورت می گیرد اینگونه است که مادر سهراب می گوید: این ماه نمی توانیم برای سهراب توپ فوتبال بخریم،چون علاوه بر خرج های همیشگی ،یعنی خوراک ،اجاره خانه،پول آب و برق و تلفن، باید هزینه تعمیر ماشین را هم بپردازیم.

سهراب با خود می گوید:پس من چطور می توانم به توپ فوتبال خود برسم؟

وپدر سهراب هم می گوید:پیشنهاد می کنم که سهراب برای خرید توپ برنامه ریزی کند. من به او یاد می دهم که این کار را انجام دهد.

 در ادامه بحث قرار شد که پدر سهراب به او یاد دهد که با برنامه ریزی برای خود توپ بخرد. در قدم اول از سهراب خواست جدولی بکشد که سه ستون دارد. ستون اول درآمد یا پول تو جیبی اش را بنویسد و در ستون دوم ،هزینه مورد نیاز برای خرید توپ و در ستون سوم هم مقدار پولی را که پس انداز کرده است را بنویسد. سهراب این جدول را با کمک پدرش آماده کرد و درآمد، هزینه و پس انداز 6 هفته ی خود را در آن نوشت.به این جدولی که سهراب آماده کرد و و درآن درآمد، هزینه و پس انداز  را نوشت، جدول بودجه می گویند. در ادامه مطلب می خواهیم ببینیم درآمد، هزینه و پس انداز و جدول بودجه و خرید عاقلانه، به چه معناست؟
پول

درآمد چیست:

درآمد پولی است که یک فرد یا یک شرکت در بازه زمانی مشخص از محل کالاها یا خدماتی که برای دیگران فراهم کرده یا سرمایه گذاری‌هایی که داشته است، به دست می‌آورد. معمولاً درآمـد برای تأمین مخارج روزانه مصرف می‌شود. درآمـد از طریق ضرب قیمت فروش کالاها و خدمات در تعداد واحدها یا مقدار فروخته شده محاسبه می‌ شود.

هنگامی که یک موسسه، خدماتی برای دیگران انجام دهد یا کالایی به آنان تحویل دهد، در ازای آن مبلغی از ایشان دریافت می‌ کند یا معادل آن مبلغ از ایشان طلب‌کار می‌شود، یا از ایشان سند (چک، سفته و ...) دریافت می‌کند. تمام این موارد موجب افزایش دارایی شرکت می‌گردد و چنین افزایش در دارایی، درآمد خوانده می‌شود.

برای خانواده‌ها و افراد، «درآمد عبارت است از مجموع همهٔ دستمزدها، حقوق، سود، پرداخت بهره، اجاره و سایر شکل‌های درآمد که در یک دورهٔ زمانی دریافت می‌شود.»

 هنگامی که یک موسسه، خدماتی برای دیگران انجام دهد یا کالایی به آنان تحویل دهد، در ازای آن مبلغی از ایشان دریافت می‌ کند یا معادل آن مبلغ از ایشان طلب‌کار می‌شود، یا از ایشان سند (چک، سفته و ...) دریافت می‌کند. تمام این موارد موجب افزایش دارایی شرکت می‌گردد و چنین افزایش در دارایی، درآمد خوانده می‌شود.


در آمد به دو دسته تقسیم می شود: درآمد فعال و درآمدغیر فعال.در آمد فعال به درآمدی می گویند که نیاز به بودن فرد دارد. یعنی فرد  باید باشد و کار انجام دهد. نیاز به فعالیت مستقیم  او دارد و اگر کاری نکند درآمدی نخواهد داشت. در واقع فرد باید زمان بگذارد و یک کاری را  انجام دهد تا درآمد فعال داشته باشد. در درآمد فعال؛ فرد ساعتها و زمان خود را در ازای پول معامله می کند . او یک روز خود را در جایی کار می کند و در ازای کارکرد خود ،درآمد دریافت می کند.

 دسته دیگر درآمد، غیر فعال است که نیازی به کار کردن همیشگی ندارد. این درآمد به گونه ای است که در آن نیازی به زمان و فعالیت مستقیم نیست و به دو حالت وجود دارد: درآمد پول برای پول و سیستم برای پول.

منظور از درآمد پول برای پول این است که جایی پولی تا سرمایه گذاری کنید و در ازای این سرمایه گذاری سودی را دریافت کنید. پس شما بدون اینکه کاری را انجام داده باشید، درآمدی را به دست آورده اید و این پول است که برای شما کار می کند و درآمدی را به دست می آورد.

دومین نوع درآمد غیرفعال، درآمد سیستم در ازای پول هست. این جنس از درآمد ها، درآمد هایی هستند که احتمالا قبلا برای آن سیستم کار کردید، ویک  سری فعالیت ها داشته اید و امروز نتیجه اش را میگیرید. درآمد غیرفعال نیازمند صرف وقت به صورت مستقیم نیست. برای کسب درآمد غیرفعال، روش های اینترنتی و آنلاین بسیاری وجود دارد که بهترین آن فروش محصولات و خدمات هست.

 ما می توانیم با کسب و کارهای مختلف؛ درآمدهایی را کسب کنیم؛ ازجمله این کسب و کارها؛ کسب و کارهای اینترنتی،خانگی و کلان می باشد.
درآمد

 کسب و کارهای اینترنتی یکی از روش‌های ایجاد کسب و کارهای جدید و پرسود و کسب درآمد در ایران استفاده از اینترنت و فضای مجازی است. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی بسیاری از مردم از اینترنت استفاده می‌کنند، در نتیجه نیازهای جدیدی در جامعه به وجود آمده است که تنها با تولید محصولات و خدمات جدید رفع می شوند و این نیازهای جدید راه های تازه برای کسب درآمد به وجود آورده اند. اگر فقط چند دقیقه در اینترنت بچرخید، انواع زیادی از چنین فروشگاه‌هایی را مشاهده خواهید کرد. فروشگاه اینترنتی، کسب و کارهای جدید و پرسود برای افرادی هستند که با سرمایه‌ی محدود قصد کسب درآمد در را دارند.

 دومین نوع درآمد غیرفعال، درآمد سیستم در ازای پول هست. این جنس از درآمد ها، درآمد هایی هستند که احتمالا قبلا برای آن سیستم کار کردید، ویک سری فعالیت ها داشته اید و امروز نتیجه اش را میگیرید. درآمد غیرفعال نیازمند صرف وقت به صورت مستقیم نیست. برای کسب درآمد غیرفعال، روش های اینترنتی و آنلاین بسیاری وجود دارد که بهترین آن فروش محصولات و خدمات هست.


روش دیگر از کسب و کار برای درآمد، خانگی است. اگر به اینترنت دسترسی ندارید، باز هم می‌توانید کسب و کارهای کوچک و پرسود را در منزل برای خود راه بندازید.ُمثلا در خانه خیاطی کنند . در واقع برای راه اندازی خیاطی نیاز به سرمایه زیاد نیست و با هزینه کم هم می توان درآمد کسب کرد.

کسب و کارهای کلان هم برای افرادی است که به دنبال درآمد کلان هستند. کارآفرینان بزرگ برای کسب درآمد زیاد باید سرمایه ی بیشتری را وارد کنند. البته معنی این جمله این نیست که برای افزایش کسب درآمد مجبورید ریسک‌های بزرگ تری را بپذیرید. کارهایی وجود دارند که با ریسک کنترل شده و سرمایه کم ، برای صاحبان سرمایه سود زیادی به وجود می آورد.
هزینه

هزینه چیست:

هزینه نقطه مقابل درآمد است و در واقع مخارجی است که در جریان عادی فعالیت‌های تجاری برای کسب درآمد انجام شده است. هـزینه حقوق کارکنان، هـزینه آب و برق و تبلیغات نمونه هایی از اقلام هـزینه است. در یک فروشگاه عمده ترین هزینـــه بهای تمام شده کالاهایی است که به مشتریان فروخته می‌شود. برخلاف درآمدها که موجب افزایش دارایی و حقوق مالکانه می‌شود، هزینه‌ها موجب کاهش دارایی و حقوق مالکانه می‌شود.
هزینه شامل بهای اشیا یا خدماتی است که برای به دست آوردن درآمد مورد نیاز می‌باشد. به عنوان مثال: هزینه حقوق کارمندان، آب، برق، تلفن، درج آگهی در روزنامه، هزینه استهلاک وسایل و ساختمان همگی بخشی از هزینه‌های یک موسسه می‌باشند. مبالغی که تولیدکنندگان برای تولید صرف می‌کنند، هزینهٔ تولید نامیده می‌شود. اگر هزینه از درآمد بیشتر باشد آن را زیان و اگر هزینه از درآمد کمتر باشد، به آن سود گفته می‌شود. همانگونه که درآمد موجب افزایش سرمایه می‌گردد، هزینه موجب کاهش آن می‌شود.

 هزینه نقطه مقابل درآمد است و در واقع مخارجی است که در جریان عادی فعالیت‌های تجاری برای کسب درآمد انجام شده است. هـزینه حقوق کارکنان، هـزینه آب و برق و تبلیغات نمونه هایی از اقلام هـزینه است. در یک فروشگاه عمده ترین هزینـــه بهای تمام شده کالاهایی است که به مشتریان فروخته می‌شود. برخلاف درآمدها که موجب افزایش دارایی و حقوق مالکانه می‌شود، هزینه‌ها موجب کاهش دارایی و حقوق مالکانه می‌شود.


هزینه را می توان بر اساس نوع محل فعالیت طبقه بندی کرد:

هزینه های عمومی و اداری که شامل هزینه قبوض تلفن ،برق،پست، رفت و آمد،تنقلات،هزینه حقوق و دستمزد کارگران و کامندان و بسیاری  از هزینه های دیگر که در زندگی روزمره با آن روبرو هستیم؛می باشد.

هم شامل حمل و نقل،انبارداری،بازاریابی،بسته بندی،تبلیغات می باشد. هزینه های توزیع و فروش

هزینه های مالی هم شامل حسابداری و حسابرسی، سود اقتصاد بانکی، جرائم مالیاتی و مشاوره های مالی می باشد.

هزینه استهلاک اموال هم می تواند شامل فرسوده شدن اسباب و اثاثیه، فرسوده شدن وسایل نقلیه، هزینه استهلاک ابزار الات و فرسوده و مستهلک شدن ساختمان می باشد.

نوع دیگر هزینه ها هم شامل هزینه های حقوق و دستمزد افراد می باشد.

پس انداز

پس انداز چیست:

اولین چیزی که بعد از شنیدن پس انداز به ذهن هر شخصی می آید، جمع کردن پول است و شاید هم اولین خاطره پس انداز، قلک های پلاستیکی باشد که بیشتر افراد در دوران کودکی،پولهای خود را در آن جمع می کردند.

 در واقع مقداری پولی که پس از کسر هزینه ها از درآمد های قابل‌ مصرف هر فردی باقی می‌ ماند پس انداز نامیده می‌شود.

پس انداز پول هم می‌تواند با اهداف جزئی و خاص باشد و هم در یک دید کلی و درازمدت در نظر گرفته شود. خرید اجناس گران‌قیمت و رسیدن به رفاه بیشتر در زندگی، داشتن یک پشتیبان مالی در زمان‌های اضطراری، تأمین آتیه‌ فرزندان و خانواده و دلایلی ازاین‌دست می‌توانند ازجمله انگیزه‌های ما برای پس انداز باشند.

  پس انداز زمانی صورت می گیرد که فرد برای مخارج ضروری زندگی هزینه کند و از آن پولی که برایش باقی مانده ،پس انداز کند.در واقع هزینه کردن باید منطقی و با الگوی مصرف متعارف همراه باشد. یعنی اگر فردی حقوقش را خرج مایحتاج های ضروری زندگی نکند و آن را پس انداز کند؛ این پس انداز محسوب نمی شود. پس لطفاً برای هزینه های ضروری در ذهن دو دوتا چهارتا نکنید.


هدف از پس انداز پول بیشتر بسته به شرایط فعلی زندگی افراد تعیین می‌شود. برای مثال فردی با پشتوانه‌ مالی زیاد و بدون دغدغه‌های زندگی روزمره می‌تواند برای خرید یک ملک گران‌تر به دنبال پس انداز باشد. هدف از پس انداز به‌صورت مستقیم به شرایط زندگی افراد بستگی دارد. اما واضح و مبرهن است که پس انداز لازمه‌ زندگی بشر امروزی است. بدون پس انداز، دست یافتن به شرایط بهتر زندگی ناممکن خواهد شد.

می‌توانیم پس انداز کردن را به افرادی نسبت بدهیم که آینده‌نگر بوده و به فکر آینده‌ مالی خود و فرزندان خود هستند. کسانی که زندگی هدفمندی دارند و برای رسیدن به این اهداف انگیزه کافی هم داشته باشند، خودبه‌خود برای بهتر کردن شرایط مالی زندگی پس انداز پول را نیز جزء اولویت‌های خود قرار می‌دهند.

 پس انداز زمانی صورت می گیرد که فرد برای مخارج ضروری زندگی هزینه کند و از آن پولی که برایش باقی مانده ،پس انداز کند.در واقع هزینه کردن باید منطقی و با الگوی مصرف متعارف همراه باشد. یعنی اگر فردی حقوقش را خرج مایحتاج های ضروری زندگی نکند و آن را پس انداز کند؛ این پس انداز محسوب نمی شود. پس لطفاً برای هزینه های ضروری در ذهن دو دوتا چهارتا نکنید.
توجه داشته باشید برای زیاد شدن مال پس اندازی باید حتماً آن را سرمایه گذاری کنید. راه های پس اندازکردن هم به راه سرمایه گذاری منتهی می شود.
پس انداز
 به چند روش می توان پس انداز کرد. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:
سکه برای پس انداز: همیشه از قدیم گفته اند طلا سرمایه یک زن است. برای یک زن خانه دار که از خود فعالیت اقتصادی ندارد در واقع داشتن و حفظ مسکوکات پس انداز محسوب اما با نوسانات بازار ارز و طلا برای خیلی افراد، خرید طلا هم پس اندازی با سود محسوب می شود.

وام گرفتن و پس اندازکردن:
وام گرفتن برای پس انداز کردن هم روش عده ایی از افراد برای زیاد کردن مالشان است. البته این روش هم مشکلات خودش را دارد؛ عقد گرفتن مال اگر برای صرف در امری مشخص باشد پس انداز کردن آن مشکل شرعی پیدا می کند.
پس اندازی از جنس تولید: یک راه پس اندازکردن، صرف مال در امر تولید با خرید اوراق قرضه یا وارد بازار بورس شدن است که البته این راه هم یک مشاور بازار گردان حرفه ای می خواهد.

پس اندازی کم خطر و بی حاشیه: یک راه جذاب ذخیره سرمایه برای نود درصد افراد، وارد کردن مازاد مالشان به بازار ملک می باشد. این سرمایه گذاری محبوب با گذر زمان روی ارزش ملک سود می آید و با گرفتن مستاجر مقرری ماهانه ای هم در راه است که می تواند خودش دوباره محرک جدید پس اندازی شود.

پس اندازی با سودی بیشتر از بانک: افراد در این روش به جای پس انداز و حساب باز کردن در طرح های بانکی با نرخ سود مشخص، مال مازاد خود را به افراد ماهر و فعال در بازار می دهند و مبلغ بالاتری از بانک سود دریافت می کنند.

  یک راه جذاب ذخیره سرمایه برای نود درصد افراد، وارد کردن مازاد مالشان به بازار ملک می باشد. این سرمایه گذاری محبوب با گذر زمان روی ارزش ملک سود می آید و با گرفتن مستاجر مقرری ماهانه ای هم در راه است که می تواند خودش دوباره محرک جدید پس اندازی شود.


پس اندازی هوشمندانه: شما اگر صاحب یک خانه هستید و در آن زندگی می کنید، آن خانه سقف بالای سر شماست و در نتیجه به عنوان پس انداز محسوب نمی شود چون اگر آن را برای فعالیتی بفروشید خودتان بی سرپناه می شوید اما یک حرکت هوشمندانه انجام دهید از برج های زیادی زندگی با صلاحدید خودتان بزنید و در بهینه سازی محل زندگیتان آن را هزینه کنید چون موقع فروش این پس انداز سودش را با فروش خانه با مبلغ بالاتر و فروش سریعترش نشان خواهد داد.

بعضی افراد هم با زیاد شدن مال و ثروتشان به سمت پس اندازهای معنوی می روند و با ایجاد حساب های پس انداز برای اعطای وام، بدون گرفتن نرخ بهره ای به افراد نیازمند کمک و هم سرمایه معنوی خودشان را زیاد می کنند.

 همچنین در زندگی روزمره برای پس انداز کردن می توانید همانطور که برای کارهای روزانه تان برنامه ریزی می‌کنید، برای دخل و خرج تان هم برنامه ریزی کنید.بر این اساس جدولی را بکشید و هزینه پوشاک، هزینه خوراک، کرایه راه، هزینه جانبی خودرو و بنزین (اگر از خودرو شخصی استفاده می‌کنید)، بیمه، هزینه درمانی، تفریح، سفر، آب، گاز، برق، تلفن، شارژ ساختمان، کلاس‌های آموزشی، هزینه فرزندان (درمانی و چکاپ ماهانه، درسی و مدرسه، لباس، خوارک، تفریحی و …) را جلوی هر کدام از اینها بنویسید.شما با این کار متوجه می شوید که آیا پول شما برای این کارها بس است و می توانید پس انداز کنید و یا نه؟
پس انداز

یا به جای هزینه‌های سنگین کرایه روزانه  وتاکسی های آنلاین، میتوانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. بسیاری از افراد جوان، استفاده از وسایل نقلیه عمومی را افت کلاس می‌دانند و تصور می‌کنند شأنشان از دوستان خود که با خودروهای شخصی رفت و آمد می‌کنند کمتر می‌شود. در صورتی که چنین نیست. شما دارید پول خود را مدیریت می‌کنید تا در آینده پس انداز داشته باشید و در خرج های ناگهانی که برای تان پیش میاید، کم نیاورید. پس خجالت را کنار بگذارید. با دریافتی ماهانه تان رو راست باشید.

یکی دیگر از روش‌های پس انداز پول، استفاده از محصولات تخفیف دار است. ممکن است این تخفیف ها شامل خوارک، پوشاک، تفریح، سفر، کتاب و محصولات فرهنگی و … باشد. می‌توانید در خبرنامه سایت های ارائه دهنده خدمات تخفیف دار مانند تخفیفان و نت برگ و … عضو شوید و از اخرین رویدادهای تخفیف دار مطلع شوید. حتی فروشگاه های زنجیره ای، هر ماه تعدادی از محصولاتشان را با تخفیف می‌فروشند. اگر فرصت دارید هر ماه سری به این فروشگاه ها بزنید یا از طریق تلفن گویا از تخفیف ها مطلع شوید. با این روش، می‌توانید مقدار زیادی پس انداز کنید.

 یادتان نرود که حساب پول تان را داشته باشید. همیشه باید بدانید که موجودی حسابتان چقدر است و جیبتان چقدر پول دارد. خیلی از افراد هستند که از موجودی حسابشان بی اطلاعند. این امر باعث می‌شود که کنترل مخارج و درآمدها دشوار شود.


همچنین برای کاهش هزینه‌های درمانی، به بیمارستان های طرف قراردادتان مراجعه کنید.این هم می توانید از روش های پس انداز باشد.مثلا بیمارستان‌هایی هستند که طرف قرارداد با بیمه‌های تکمیلی و یا بیمه‌های رایگان (مانند نیروهای مسلح) و…. هستند. قبل از مراجعه به بیمارستان، حتماً نوع بیمه طرف قرارداد را چک کنید. اگر نوع بیمه خدمات درمانی شما، مشمول تخفیف و یا رایگان هست، حتماً استفاده کنید. این حق شماست،چون  هر ماه مبلغی بابت بیمه از حقوق تان کسر می‌شود، پس بهتر است از این حق تان استفاده کنید.

یکی از بهترین روش‌های کنترل هزینه‌های ماهانه این است که مبلغ معینی را سر هر ماه از حسابتان بر دارید و در جیب تان بگذارید. با این روش دیگر حواستان به سمت کارتتان نمی‌رود تا وسوسه بشوید. هزینه‌های روزانه مانند کرایه، خورد وخوراک جزیی، و یا هزینه‌های شارژ اینترنت گوشی و … را در کیف تان بگذارید. برداشتن مبلغ از روی درآمد دو مزیت دارد. اول اینکه از خرج شدن بیهوده پول شما جلوگیری می‌شود و دوم اینکه با انجام مداوم اینکار و مشاهده افزایش موجودی این پس انداز، انگیزه شما برای اینکار بیشتر افزایش می‌یابد.

یادتان نرود که حساب پول تان را داشته باشید. همیشه باید بدانید که موجودی حسابتان چقدر است و جیبتان چقدر پول دارد. خیلی از افراد هستند که از موجودی حسابشان بی اطلاعند. این امر باعث می‌شود که کنترل مخارج و درآمدها دشوار شود.

بهتر است در زندگی یک مشاور اقتصادی داشته باشید تا امورات اقتصادی خود را بهتر انجام دهید. داشتن مشاور برای پس انداز پول و سرمایه‌گذاری مانند سایر عرصه‌های زندگی انسان لازم است. بسیاری از افراد مشاور مالی را تنها یک هزینه‌ اضافی می‌پندارند در حالی که ثروتمندترین افراد هم برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود از این خدمات عالی بهره می‌برند. هزینه‌های مشاور اقتصادی به زودی به جیب شما برخواهد گشت و در آینده‌ای نزدیک به سوددهی خواهید رسید.
اینها جزئی از روش های پس انداز کردن می باشد. هزاران راه دیگر وجود دارد که با به کارگیری آنها می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید و هر ماه مقداری از ان را برای آینده خود و روز مبادا پس انداز کنید.
هزینه

 بودجه:

تخمینی از درآمد و هزینه در طول یک بازه زمانی مشخص در آینده بودجه نام دارد. بـودجه می‌تواند برای شخص، خانواده، گروهی از افراد، کسب‌وکار یا شرکت، دولت، کشور، سازمان‌های چندملیتی یا تقریباً هر چیزی که درآمد و هزینه دارد، مورد استفاده قرار بگیرد.

 درتعریف دیگر: بودجه تخمینی از درآمد و هزینه در طول یک بازهٔ زمانی معین (معمولاً یک ساله) در آینده به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده‌است. بودجه نوعی برنامه است که با توجه به ساختار و ماهیت نهادی که قصد تدوین آن را دارد، ممکن است دچار تغییر شود و به همین دلیل، می‌تواند ساختارها و دستورالعمل‌های متفاوتی داشته باشد.

  بودجه تخمینی از درآمد و هزینه در طول یک بازهٔ زمانی معین (معمولاً یک ساله) در آینده به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده‌است. 


بودجه برای مدیریت مخارج ماهیانه و سالیانه بسیار مفید است. همین‌طور برای اتفاق‌ها و هزینه‌های پیش بینی نشده یا خرید‌های بزرگ مثل خانه، بودجه بندی خیلی مهم است. این که درآمد ها و مخارج خودتان رو پیگیری کنید، به معنی این نیست که تلاش زیاد یا دانش ریاضی بالایی نیاز هست، و همین‌طور به این منظور نیست که چیزی که می‌خواهید رو نباید بخرید. فقط به این معنی هست که بدانید پول‌های شما کجا استفاده شدند و بر شرایط مالی خودتان کنترل داشته باشید. استفاده از بودجه فقط برای کسانی نیست که باید همیشه مراقب دخل و خرجشان باشند. تقریبا همه، حتی افرادی که درآمدهای زیادی دارند یا حساب بانکی پر از پول دارند، می‌تونند از مزایای بودجه‌بندی استفاده کنند.
خرید کردن

 خرید عاقلانه

وقتی یاد می‌گیریم چگونه خرید کنیم در واقع یاد می‌گیریم که چگونه باید هزینه کنیم. هنر درست هزینه کردن باعث می‌شود تا جلوی خرج‌‌های اضافی و اسراف را گرفته و از طرفی پس‌انداز هم بکنیم که نتیجه نهایی‌اش بی پول و فقیر نشدن ماست. آدم‌هایی که توانایی درست خرید کردن را به شکل کامل یاد گرفته‌اند، اهل تعامل هستند و چنین افرادی دنبال زندگی بدون باخت هستند؛ به عبارتی چنین آدم‌هایی همیشه برنده هستند.

  یکی از اشتباهاتی که برخی از افراد در امور اقتصادی خود می کنند و حتی این اشتباه ممکن است ضرر مالی و اقتصادی به آنها وارد کند، این است که فکر می کنند «پول برای خرج کردن است»؛ در حالی که پول برای لذت بردن و تأمین آرامش و امنیت افراد است. یکی از راه‌های لذت بردن از پول، پیدا کردن راهی مطمئن و خوب برای وارد کردنش به چرخه اقتصادی است که آن را افزایش بدهد


 اگر یاد بگیریم که از کودکی خریدهای کوچک را به درستی انجام دهیم، در بزرگسالی در خریدهای بزرگ و مهم ،هم درست عمل خواهیم کرد. اگر دقت کنید خواهید دید، افرادی در سن بالا با تحصیلات عالی، جرأت خرید و فروش را ندارند؛ اما فردی که حتی تحصیلات دانشگاهی ندارد و حساب و کتاب آکادمیک را بلد نیست، آدمی اهل معامله از آب درمی‌آید. چنین فردی اهل معاشره هم هست. معاشرت، خودش راهی مطمئن و خوب برای سرمایه‌دار شدن است و این سرمایه‌ها از نوع ارتباط‌های انسانی هستند.

 یکی از اشتباهاتی که برخی از افراد در امور اقتصادی خود می کنند و حتی این اشتباه ممکن است ضرر مالی و اقتصادی به آنها وارد کند، این است که فکر می کنند «پول برای خرج کردن است»؛ در حالی که پول برای لذت بردن و تأمین آرامش و امنیت افراد است. یکی از راه‌های لذت بردن از پول، پیدا کردن راهی مطمئن و خوب برای وارد کردنش به چرخه اقتصادی است که آن را افزایش بدهد. راه دیگرش ایجاد شراکت و در ادامه تعامل با آدم‌های مختلف است. این خودش به افزایش دانش و تجربه و یادگیری فرد  منجر می‌شود که لذت بالایی دارد. این افزایش سرمایه‌های انسانی بسیار مفید و لذت‌بخش است. باید این را بگویم که پول وسیله‌ای برای رسیدن به هدف است.
پس برای اینکه خریدی عاقلانه داشته باشیم بهتر است ابتدا خوب فکرکنیم وسپس برنامه ریزی کنیم و بودجه ی خود،یعنی درآمدوهزینه وپس اندازخودرادرنظربگیریم وبعداز جمع آوری اطلاعات کامل وکافی درمورد انواع ومزایاومعایب جنس موردنظرمان، متناسب باتوان مالی ونیازمان خریدکنیم.
 همچنین  قبل از خرید، پیش بینی کنید.قبل از اینکه به قصد خرید بروید، ابتدا به چندین فروشگاه سر بزنید و قیمت‌ها را یادداشت کنید. پس از قیمت گرفتن، بدون اینکه چیزی بخرید به خانه برگردید و تصمیم بگیرید کدام محصول را می خواهید بخرید. همچنین از خریدهای ناگهانی بپرهیزید و برای تفریح در فروشگاه‌های آنلاین نچرخید و برای گشت و گذار به فروشگاه‌ها نروید. اگر صرفا به خاطر اینکه با خرید کردن سرگرم می‌شوید دست به خرید بزنید، به احتمال قوی در حال خرج کردن پول برای چیزهایی هستید که نیازی به آنها ندارید.
 همچنین بهتر است نقدی خرید کنید، فریب بازاریابی را نخورید و همچنین منتظر تخفیف‌های ویژه بمانید. اینها می توانید در خرید عاقلانه به شما کمک کند.

مطالعات اجتماعی

سوالات درس سوم مطالعات اجتماعی

1-هدف دادن بعضی از خدمات در محله چیست؟  رفع نیازهای ساکنان محله است

2-امکانات عمومی یعنی چه ؟
درهرمحله امکاناتی برای استفاده ورفع نیازهای همه ی مردم ساخته شده است که امکانات عمومی نامیده می شود مثل ایستگاه اتوبوس،پارک ها،تلفن عمومی،عابرکارت ها و…
3- امکاناتی چون تلفن عمومی ، خودپرداز بانک چه نیازی از مردم را برطرف می کند ؟
امکان دسترسی سریع ارتباطی و مالی را فراهم و آسان می کند.

4-چگونه می توانیم ازامکانات عمومی به طورمناسب استفاده ونگه داری کنیم؟
جواب 2-درموقع نیازازآن هااستفاده کنیم،آن ها را خراب نکنیم،ازآن ها برای شوخی استاده نکنیم و…

5-در هر محله نیازهای مردم چگونه تامین می شود ؟
کارهایی مانند نانوایی ، خیاطی ، خوار و بار فروشی ، عکاسی ، بانک ، گل فروشی ، اتوشویی و...

6-وسایل عمومی یعنی چه ؟
امکاناتی است که برای همه مردم ایجاد شده و برای همه مردم است مانند جایگاه منتظر ماندن اتوبوس ، بوستان ها و...

7-در هر محله مکان هایی برای تولید کالاها و دادن بعضی خدمات ایجاد شده است که هدف آن رفع نیازهای ساکنان محله است

8-شغل ها به چند دسته تقسیم می شوند ؟  تولیدی ، خدماتی

9- چند نمونه شغل تولیدی و خدماتی نام ببرید؟
تولیدی : خیاطی ، نانوایی ، لبنیاتی و...
خدماتی : خشک شویی ، بانکها ، فروشگاه ها و...

10- امکانات هر محله به چه کسانی تعلق دارد؟  همه مردم

11-خرید عاقلانه یعنی چه ؟  خریدی که با فکر درست و مناسب با برنامه ریزی صورت گیرد.

12- درآمد یعنی چه ؟ درآمد پولی است که از راه کارکردن به دست می آید.

13- پس انداز یعنی چه ؟  یعنی از کل پولی که به دست می آوریم مقداری را کنار گذاشته و برای خود پس انداز کنیم

14- جدول بودجه بندی یعنی چه ؟ به جدولی می گویند که در آن درآمد ، هزینه ، پس انداز نشان داده می شود.

15-چگونه می توانیم درست وعاقلانه خریدکنیم؟
ابتداخوب فکرکنیم وسپس برنامه ریزی نماییم وبودجه ی خود،یعنی درآمدوهزینه وپس اندازخودرادرنظرگرفته وبعداز جمع آوری اطلاعات کامل وکافی درمورد انواع ومزایاومعایب جنس موردنظرمان، متناسب باتوان مالی ونیازمان خریدکنیم.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .