تبیان، دستیار زندگی

کنترل علائم پنومونی

راهکارهای خانگی برای تسکین علائم سینه پهلو

امروز 21 آبان (12 نوامبر) روز جهانی پنومونی است. پنومونی یا سینه پهلو (ذات‌الریه) یک عفونت التهابی در ریه‌هاست که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می‌‌تواند فرد را به کام مرگ بکشاند. کیسه‌های هوایی از مایعات پُر شده و باعث سرفه‌های شدید همراه با چرک، تب و لرز و مشکل در تنفس می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درمان خانگی پنومونی
سینه پهلو می‌تواند از انواع ارگانیسم‌ها از جمله قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها ناشی شود. هر چند جایگزینی برای درمان تجویز شده توسط پزشک وجود ندارد اما می‌توانید با چند راهکار خانگی، فرایند درمان و بهبودی را سرعت بدهید.
این راهکارهای خانگی هر چند تا حدودی علائم سینه پهلو را تسکین می‌دهند اما به ندرت درمانی تکمیلی برای برنامه‌ی درمان پزشکی محسوب می‌شوند. این مطلب را بخوانید تا بدانید چگونه می‌توانید از این روش‌های ساده برای کنترل علائم اصلی سینه پهلو استفاده کنید.

سرفه

سرفه، معمول‌ترین علامت است که به بدن کمک می‌کند با خارج کردن مایعات از ریه‌ها از شر عفونت خلاص شود. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند با استفاده از داروهای ضدسرفه سعی نکنید جلوی سرفه‌های خود را به طور کامل بگیرید؛ اما می‌توانید برای کاستن از شدت سرفه‌ها اقداماتی بکنید:

. چای نعنا فلفلی، اکالیپتوس و شنبلیله
همانطور که می‌دانیم دمنوش‌ها و چای‌های گیاهی می‌توانند خارش گلو را به طور موثر تسکین دهند. مطالعه‌ای دریافت نعنا فلفلی، اکالیپتوس و شنبلیله نه تنها خارش گلو را کمتر می‌کنند بلکه ضد عفونت‌های سیستم تنفسی فوقانی نیز عمل کرده و موکوس و ترشحات را رقیق می‌کنند.
آب را به جوش بیاورید، نعنا فلفلی و اکالیپتوس و شنبلیله را به آن اضافه کنید و بگذارید ده تا پانزده دقیقه بجوشد. از این چای داغ روزی دو بار بنوشید. هنگام نوشیدن اجازه دهید بخار فنجان چای، مجاری بینی‌تان را نرم کند.

. غرغره با آب‌نمک
این هم یک راهکار قدیمی! غرغره گلو با آب‌نمک کمک می‌کند ترشحاتی که در حلقتان جمع شده خارج شوند. غرغره با آب‌نمک، خارش گلو را تسکین می‌دهد. یک چهارم یا یک دوم قاشق مرباخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و سی ثانیه گلو را با آن غرغره کنید. این کار را روزی سه تا چهار بار انجام دهید.

تب

ممکن است طی چند روز تب کنید. بهترین راه پایین آوردن تب، نوشیدن آب و مایعات و استراحت کردن است اما چند راهکار دیگر هم وجود دارد.

. کمپرس با آب ولرم
با استفاده از کمپرس آب ولرم، بدنتان را از بیرون خنک کنید و تدریجا دمای بدنتان را کاهش دهید. هر چند شاید وسوسه شوید از کمپرس سرد استفاده کنید اما باید بدانید که تغییر ناگهانی دمای بدن باعث می‌شود بلرزید و حتی سرما بخورید! حوله‌ی کوچکی را در آب ولرم فرو ببرید، آب اضافی آن را بچلانید و حوله را روی پیشانی‌تان بگذارید (گاهی حتی روی چشم‌ها!). حداقل سه بار در روز این کار را انجام دهید.

زنجبیل خاصیت ضدالتهابی دارد و هر دردی را می‌تواند کاهش دهد. زنجبیل تازه را پودر کرده و در آب جوش بریزید. اجازه دهید روی حرارت ملایم بیست دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با عسل و لیمو بنوشید. روزی دو فنجان چای زنجبیل مصرف کنید


مشکل در تنفس

وقتی سینه پهلو دارید، تنفس‌تان تند و سطحی می‌شود که هر چند علامتی معمول است اما کاملا جدی است. توصیه می‌کنیم حتما داروهای تجویزی‌تان را مصرف کنید اما این راهکارها نیز مفیدند:

. قهوه
کافئین مشابه دارویی به نام تئوفیلین است که می‌تواند تنگی نفس را کاهش دهد. قهوه نه تنها به باز شدن راه‌های هوایی ریه‌ها کمک می کند بلکه برای تسکین دیگر علائم نیز خوب است. اثر قهوه تا چهار ساعت می‌ماند بنابراین احتمالا لازم است به طور منظم آن را مصرف کنید (فقط وقتی که سینه پهلو دارید!)

لرز

معمولا پیش از تب، لرز را تجربه می‌کنید و وقتی تب فروکش می‌کند نیز لرز دارید. غذاها و نوشیدنی‌های گرم بهترین راه مقابله با لرز هستند.

. مایعات گرم بنوشید
 اگر دمنوش گیاهی دوست ندارید، یک لیوان آب گرم یا آب مرغ بنوشید. این موارد را نیز توصیه می‌‌کنیم: سوپ سبزیجات، دمنوش زنجبیل و زردچوبه، چای نعنا، چای زنجبیل و پرتقال، شکلات داغ، قهوه، چای سبز و دارچین.

. ویکس
شاید بوی ویکس را دوست نداشته باشید اما برخی از مرهم‌های قدیمی مانند ویکس در کاهش لرز ناشی از سینه پهلو واقعا موثرند. استفاده از ویکس روی یکی دو قسمت از پوست پیش از خواب باعث می‌شود ویکس مانند محافظی برای پوست عمل کرده و جلوی فرار گرما از بدن را بگیرد، در نتیجه بدنتان گرم می‌ماند. اگر نسبت به ویکس آلرژی پوستی دارید، می‌توانید ویکس را فقط تنفس کنید.

توصیه: از مصرف نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید زیرا شرایط‌تان را بدتر خواهند کرد. حمام آب گرم هم می‌تواند مفید باشد.

درد قفسه سینه

احساس ناراحتی در سینه، سرفه‌های مداوم، تنگی نفس و گاهی خندیدن با احساس فشاری که در سینه ایجاد می‌کنند می‌توانند درد قفسه سینه را بدتر کنند.

. چای زردچوبه
طی یکی دو سال گذشته همه‌ی ما در مورد فواید زردچوبه و اینکه چگونه به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند زیاد شنیده‌ایم اما آیا می‌دانستید زردچوبه می‌تواند درد قفسه سینه را نیز تسکین دهد؟ زردچوبه خاصیت آنتی‌باکتریالی و ضدالتهابی دارد. یک قاشق مرباخوری پودر زردچوبه را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید ده دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کرده و این چای را با عسل و لیمو بنوشید. حداقل روزی یک فنجان چای زردچوبه بنوشید.

. چای زنجبیل
زنجبیل خاصیت ضدالتهابی دارد و هر دردی را می‌تواند کاهش دهد. زنجبیل تازه را پودر کرده و در آب جوش بریزید. اجازه دهید روی حرارت ملایم بیست دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با عسل و لیمو بنوشید. روزی دو فنجان چای زنجبیل مصرف کنید.

توصیه: بخور دادن هم یک راه بسیار خوب برای گردش خون و اکسیژن در بدن است.

با چه راهکارهایی می‌توان به روند بهبودی کمک کرد؟

سیر، عسل خام، فلفل کاین، روغن درخت چای و اکیناسه (سرخارگل)، موادی هستند که ترکیباتی مفید برای کمک به بهبودی دارند. دیگر موارد نیز شامل تغییراتی در سبک زندگی می‌شوند، مثلا هیدراته نگه داشتن بدن، مرتبا بخور دادن، ده تا دوازده ساعت خواب و استراحت در شبانه روز، تهویه مناسب هوای اتاق و خوردن غذاهای سالم.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به محض اینکه متوجه شدید سینه پهلو دارید باید به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم خفیف باشند می‌توانید با توصیه‌ها و داروهای تجویزی پزشک و کمک گرفتن از راهکارهای خانگی در خانه دوره‌ی نقاهت و بهبودی را طی کنید؛ اما اگر علائم شدید شوند، مثلا درد در قفسه سینه یا تنگی نفس داشته باشید باید فورا به پزشک مراجعه کرده و احتمالا بستری شوید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.