تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه خیار شور با سرکه

خیار شور، یکی از خوشمزه ترین ترشیجات می باشد که می توانید آن را به روش های مختلفی تهیه کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خیار شور
روش درست کردن این ترشی خوشمزه بستگی به سلیقه ی شما دارد. برخی برای تهیه خیار شور تنها از نمک استفاده می‌کنند، برخی سبزیجات و ادویه‌جات را هم در این ترکیب دوست‌داشتنی وارد می‌کنند، اما آنچه می‌تواند طعم خیار شور را زیر و رو کند سرکه است.

در ادامه طرز تهیه خیار شور با سرکه را بیان می کنیم:

مواد لازم طرز تهیه خیار شور:
خیار تازه قلمی   ۲ کیلو
ترخون  ۳ یا ۴ ساقه
شوید خرد شده به اندازه نصف استکان
سیر      یک بوته
آب جوشیده سرد شده  به اندازه لازم
سرکه سفید       یک فنجان
ادویه ترشی       نصف قاشق غذاخوری
نمک دریایی       دو قاشق غذا خوری
فلفل سبز تند    ۲ عدد

  توجه داشته باشید زمانی که در ظرف خیار شور را باز کردید ،باید خیارشورها را در یخچال نگهداری کنید. رعایت این موضوع هم از کپک زدن خیارشور جلوگیری می‌کند و هم مدت زمان خیلی بیشتری می‌توانید آن‌ها را نگهداری کنید. علاوه بر این مراقب باشید به‌ هیچ عنوان دست چرب، قاشق چرب یا هر شی چرب دیگری وارد محلول خیارشور نشود. در اکثر موارد عدم‌ رعایت این نکته موجب کپک‌ زدن خیارشور می شود.


طرز تهیه: برای تهیه خیار شور ابتدا ظرف شیشه‌ای را انتخاب کنید. سیر را پاک کنید، بشویید و کنار بگذارید. سبزیجات را هم همین طور شسته و اجازه دهید آب آنها کاملاً گرفته شود. سپس خیارهایی را که از قبل شسته بودید خشک کنید و در شیشه مرتب بچینید لابلای خیار ها سیر و شوید و ترخون قرا دهید. در حین کار ظرف را چندین بار به زمین بکوبید تا فضاهای خالی بین خیارها گرفته شود و مقدار بیشتری خیار در ظرف جایی بگیرد حتما از این روش استفاده کنید. سرکه سفید و نمک را اضافه کنید.

بعد از سرد شدن سرکه آن را روی خیار شورها بریزید. توجه کنید اگر مقدار سرکه بیشتر شود خیارشورها نرم‌تر و طعم ترش‌تری خواهند گرفت. اگر مقدار سرکه کمتر باشد خیارشورها طعم ترشی کمتری خواهند داشت و تردتر خواهند شد. اغلب خیارشورهای تجاری از نوع دوم هستند.

در مرحله ی آخر آب جوشیده سرد شده را روی خیارها بریزید و یک حبه قند را روی آن بیندازید و سر ظرف را محکم ببندید و حدود ۲۴ ساعت بگذارید بماند.

نکته: توجه داشته باشید زمانی که در ظرف خیار شور را باز کردید ،باید خیارشورها را در یخچال نگهداری کنید. رعایت این موضوع هم از کپک زدن خیارشور جلوگیری می‌کند و هم مدت زمان خیلی بیشتری می‌توانید آن‌ها را نگهداری کنید. علاوه بر این مراقب باشید به‌ هیچ عنوان دست چرب، قاشق چرب یا هر شی چرب دیگری وارد محلول خیارشور نشود. در اکثر موارد عدم‌ رعایت این نکته موجب کپک‌ زدن خیارشور می شود.
خیار شور
روش دوم:همانطور که گفتیم خیار شور را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد. در ادامه روش دیگری برای تهیه این ترشی خوشمزه را بیان می کنیم:

مواد لازم:
خیار   دو کیلوگرم (ترجیحاً تازه و قلمی)
سبزیجات مخلوط   250 گرم (ترخون، شوید، مرزه و جعفری)
سیر   یک بوته کامل
فلفل قرمز   پنج عدد (ترجیحاً خشک‌شده)
تخم گشنیز   یک قاشق چای‌خوری
نخود    تعدادی نخود خام برای ترد شدن خیارها
نمک   به مقدار لازم
آب   به مقدار لازم
سرکه  (سفید یا قرمز)
طرز تهیه: در این روش هم قبل از هر چیز مواد اولیه شامل سبزی‌ها، خیارها و سیرها را به‌خوبی بشویید تا خیار شور عاری از هرگونه میکروب باشد. سپس آن‌ها را بر روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا خشک شوند. سپس در یک قابلمه بزرگ به میزان کافی آب بریزید و به اندازه دلخواه خود نمک به آن اضافه کنید. سرکه را هم به آب اضافه کنید و زیر قابلمه را روشن کنید تا آب به نقطه جوش برسد. می‌توانید برای تهیه خیارشور خانگی  از سرکه خانگی هم استفاده کنید.

در مرحله بعد باید با یک خلال‌دندان سوراخی در هر خیار ایجاد کنید و آن‌ها در شیشه‌های تمیز قرار دهید. سوراخ کردن خیارها به دو دلیل انجام می‌شود. دلیل اول پوک نشدن خیار شور و دلیل دوم زودتر آماده شدن خیار شور است. حالا بین خیارها را با سیر، سبزی‌های آماده‌شده، فلفل، نخود و تخم گشنیز پر کنید. البته سیرها را باید از قبل پوست‌کنده باشید.

 در مرحله ی آخر هم آب جوش آمده را در ظرف‌های پرشده از خیار بریزید و در شیشه‌ها را محکم ببندید. برای ترد ماندن خیار شور هم بهتر است علاوه بر استفاده از نخود در محلول، خیار شورها را در جایی خنک نگهداری کنید. البته منظور از جای خنک یخچال و فریزر نیست. درصورتی‌که خیار شور در جای گرم نگهداری شود حالت ترد خود را از دست می‌دهد و حتی ممکن است تغییر رنگ نیز در آن ایجاد شود.

 برای اینکه هوا داخل دبه وارد نشود بهتر است از نایلون استفاده کنید . اول نایلون تمیزی را روی دبه بگذارید بعد درب را روی نایلون ببندید تا هوا وارد دبه یا شیشه نشود.


نکات:
برای اینکه خیار ترد و خوشمزه شود می‌توانید چند دانه نخود داخل شیشه خیار شور بریزید. این کار خیار شور را تردتر می‌کند. یا می‌توانید سه تکه هویج، کرفس داخل دبه قرار دهید تا خوشمزه‌تر شود.

بهتر است سیرتان بیشتر از حد نباشد.همچنین اگر برگ مو دم دست داشتید می‌توانید داخل دبه قرار دهید. این کار طعم خاصی به خیار شور می‌دهد.

برای اینکه هوا داخل دبه وارد نشود بهتر است از نایلون استفاده کنید . اول نایلون تمیزی را روی دبه بگذارید بعد درب را روی نایلون ببندید تا هوا وارد دبه یا شیشه نشود.

برای اینکه خیار شور رنگ روشنی داشته باشد پشت پنجره بگذارید تا نور بخورد.

برای تردی خیارشور می‌توانید از هویج و زاج سفید درون خیار شور به مقدار کمی استفاده کنید.

زمانی که آب به جوش آمد دما را کنترل کنید. باید در حدی باشد تا دستتان نسوزد در حد ولرم باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .