تبیان، دستیار زندگی

کاهش درد در پینه‌های ناشی از بونیون (هالوکس والگوس)

هشت راه طبیعی برای تسکین درد انحراف شست پا

برخلاف چیزی که خیلی از مردم فکر می‌کنند، کفش پاشنه بلند تنها دلیل ایجاد قوز یا انحراف شست پا که به آن بونیون یا هالوکس والگوس نیز می‌گویند، نیست. ژنتیک و وراثت را نیز می‌توان دلیل این عارضه دانست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
انحراف شست پا
واضح است که پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند اغلب می‌تواند انحراف شست پا را بدتر کند؛ اما راه‌حل‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای کاهش درد استفاده کنید. عمل جراحی همیشه باید آخرین راه بعد از امتحان کردن سایر شیوه‌ها باشد. در این مطلب روش‌هایی به شما توصیه می‌کنیم که چگونه انحراف شست پا و تبعات ناخوشایند آن مانند پینه پا را برطرف نمایید. مهم‌ترین قسمت قضیه می‌تواند انتخاب کفش مناسب باشد.

از توپ تنیس استفاده کنید

یک ورزش بسیار ساده که می‌توانید انجام دهید این است که یک توپ تنیس را روی زمین بگذارید و پایتان را روی آن عقب و جلو کنید. می‌توانید این کار را سه تا پنج دقیقه با هر پا انجام دهید. حتی اگر یکی از پاهایتان هیچ انحراف یا قوزی ندارد باز هم این حرکت را انجام دهید. عقب و جلو کردن پا روی توپ تنیس برای پاهایتان بسیار آرامش‌بخش است و گرفتگی‌ها را برطرف می‌کند.

سعی کنید با انگشتان پایتان حوله را بردارید

یک ورزش ساده‌ی دیگر این است که حوله‌ای را روی زمین بیندازید و سعی کنید آن را با انگشتانتان بردارید و به سمت خودتان بکشید، فقط با استفاده از انگشتان. می‌توانید این حرکت را روزی پنج بار انجام دهید، چه در حالت نشسته و چه در وضعیت ایستاده. این حرکات انگشتان پا، کف پایتان را تقویت کرده و انگشتانتان را انعطاف‌پذیر می‌کند.

سعی کنید پاشنه‌تان را بلند کنید

بایستید و زانوهایتان را کمی خم کنید. سپس پاشنه‌ها را به آرامی بلند کنید تا جایی که تمام وزنتان روی انگشتانتان بیفتد. اگر بونیون‌تان شدید باشد ممکن است خیلی احساس درد و ناراحتی کنید اما همچنان باید سعی خود را بکنید. کم‌کم و به مرور زمان، عضلات انگشتانتان قوی شده و احتمالا بونیون‌ها اصلاح خواهند شد.

کورکومین ماده‌ی اصلی موجود در زردچوبه به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند، به همین علت توصیه می‌کنیم آن را به پاهایتان بزنید. کافیست با زردچوبه و آب خمیری درست کرده و آن به پینه‌ی ناشی از انحراف شست پایتان بمالید. 


در صورت امکان روی ساحل شنی راه بروید

این کار ممکن است برای هر کسی و در هر زمانی امکان‌پذیر نباشد؛ اما ایستادن روی شن، یک ماساژ عالی برای پاهایتان است که نه تنها انگشتان و کف پا را ریلکس می‌کند بلکه آن‌ها را قوی نیز می‌کند. ایستادن و راه رفتن روی شن برای کسانی که به دلیل انحراف شست پایشان دچار آرتریت هستند بسیار مفید است.

پاهایتان را در آب گرم یا آب یخ بگذارید

بعد از یک روز طولانی و پُراسترس، پاهایتان نیاز دارند تا آرام شوند و می‌توانید این کار را با قرار دادن پاها در لگنی از آب گرم و نمک اپسوم انجام دهید. لگن را تا قوزک پاهایتان پُر کنید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه در آن بمانند. همچنین می‌توانید لگن را از آب یخ پر کنید و پیش از خواب پاهای خود را دست کم 10 دقیقه در آن بگذارید. این کار تمام التهاب‌ها را کاهش خواهد داد.

طی شب اسپلینت بپوشید

خیلی از افراد با پوشیدن اسپلینت در شب، دردشان کمتر می‌شود. کاری که این اسپلینت‌ها انجام می‌دهند این است که جلوی به‌هم خوردن انگشت اول و دوم را می‌گیرند و ضمنا فشار بین تمام انگشتان پا را کاهش می‌دهند. شما می‌توانید شب‌ها اسپلینت بپوشید. اسپلینت شاید مشکلتان را برای همیشه برطرف نکند اما می‌تواند درد و ناراحتی ناشی از آن را کاهش دهد.

پاهایتان را با روغن زیتون ماساژ دهید

روزی یک یا دو بار پاهایتان را با روغن زیتون ماساژ دهید تا انگشتانتان منعطف‌تر شوند. افزودن روغن زیتون گرم به ماساژ کمک می‌کند مفاصل آن‌ها خیلی راحت‌تر حرکت کنند. هر بار 15 دقیقه پاها را ماساژ دهید تا متوجه تفاوت قابل توجهی در جریان خون در پاهایتان بشوید. استفاده از روغن زیتون باعث می‌شود حرکت دادن انگشتان‌ برایتان ساده‌تر شود.

از ضماد زردچوبه استفاده کنید

کورکومین ماده‌ی اصلی موجود در زردچوبه به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند، به همین علت توصیه می‌کنیم آن را به پاهایتان بزنید. کافیست با زردچوبه و آب خمیری درست کرده و آن به پینه‌ی ناشی از انحراف شست پایتان بمالید. حتما اجازه دهید این خمیر طی شب که خواب هستید روی موضع بماند تا فرصت اثر کردن داشته باشد.
هنگام خرید کفش به این نکات توجه کنید:
وقتی قوز شست پا دارید، خریدن کفش مانند همیشه خوشایند نیست. به همین دلیل باید به دنبال ویژگی‌های خاصی در کفش‌ها باشید:
. کلا بهتر است کفش‌های پاشنه بلند را انتخاب نکنید زیرا این کفش‌ها به پاهایتان بیشتر آسیب می‌زنند. کفش پاشنه بلند، انگشتان را بیشتر به طرفین فشار داده و درد را بدتر می‌کند.
. سعی کنید به دنبال کفش‌هایی باشید که در قسمت جلو پهن هستند و برآمدگی‌ها جای کافی دارند و فشرده نمی‌شوند.
. به جنس کفش نیز توجه کنید. کفش‌هایی با جنس نرم و منعطف مثلا چرمی برای پاهای انحراف‌دار ایده‌آلند. از کفش‌هایی که جنس سخت و غیرقابل انعطاف دارند و به برآمدگی‌ها فشار و اصطکاک وارد می‌کنند استفاده نکنید.
. به یک پاپزشک مراجعه کنید تا وضعیت پاهایتان را به خوبی بررسی نماید. پاپزشکان می‌توانند تشخیص بدهند پاهایتان به چه چیزهایی نیاز دارند و دقیقا چه کفش‌هایی باید بپوشید!
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.