تبیان، دستیار زندگی

چرا محدودیت‌های شبانه هوشمند نمی‌شوند؟

منتقدین می‌گویند هنگامی که زندگی به حالت عادی بازگشته، محدودیت‌های شبانه صرفا جنبه سودآوری برای دولت دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

حدود یک سال از اعمال محدودیت‌های شبانه در کشور بخاطر جلوگیری از شیوع ویروس کووید19 در ایران می‌گذرد.بر اساس اعلام ستاد کرونا محدودیت تردد شبانه در شهرهای قرمز، تا زمان فروکش کردن  پیک‌های کرونا ادامه خواهد داشت.این تصمیم که با هدف کاهش رفت و آمد گرفته شده، این روزها از سوی مردم مورد انتقاد قرار گرفته است.منتقدین می‌گویند هنگامی که زندگی به حالت عادی بازگشته، محدودیت‌های شبانه صرفا جنبه سودآوری برای دولت دارد.درحالی که دورکاری ادارات لغو و بازگشایی مدارس نزدیک است منع رفت و آمد در ساعات پایانی شب چندان بر کاهش شیوع کرونا اثرگذار نیست.

محدودکردن منع رفت و آمدهای شبانه به شهروندان غیرواکسینه می‌تواند تصمیمی درست در این زمینه باشد. به این ترتیب افراد واکسینه می‌توانند تردد شبانه داشته باشند اما افراد غیرواکسینه از طریق پلاک‌های خودرو شناسایی و جریمه می‌شوند



منصوری استاندار تهران چندی پیش اعلام کرد که این طرح به قوت خود باقی است و تصمیمی در این باره گرفته نشده است.علی خضریان نماینده مجلس و جعفر شریبانی عضو شورای شهر از جمله مسؤولینی بودند که در روزهای اخیر به این طرح اعتراض کردند.

برخی کارشناسان نیز می‌گویند از نظر علمی هنوز کسی نتوانسته اثربخشی محدودیت تردد شبانه را اثبات کند.
آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد تاکنون 62درصد از مردم یک دوز و حدود 39درصد از آنها دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. از طرفی ستاد ملی کرونای تهران می‌گوید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران به 48درصد کاهش یافته است.
سیر نزولی روند واکسیناسیون عمومی نشان می‌دهد اعمال محدودیت‌های شهروندی برای افراد ضدواکسن آخرین راه باقی مانده است.
با وجود هشدارهای زیاد وزارت بهداشت هنوز افراد زیادی در کشور واکسن دریافت نکرده‌اند و روز به روز نیز به تعداد آنها افزوده می‌شود.
بنظر می‌رسد محدودکردن منع رفت و آمدهای شبانه به شهروندان غیرواکسینه می‌تواند تصمیمی درست در این زمینه باشد.به این ترتیب افراد  واکسینه می‌توانند تردد شبانه داشته باشند اما افراد غیرواکسینه از طریق پلاک‌های خودرو شناسایی و جریمه می‌شوند.