تبیان، دستیار زندگی

 از خودبیگانگی به سبک «استخری»

انتشار تصاویری از جشن هالووین یک بازیگر و خانواده‌اش که با انتقاد کاربران شبکه‌های‌اجتماعی روبه‌رو شد از منظر روان‌شناسی قابل بررسی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشن هالووین، خودبیگانگی، شاهرخ استخری ، بازیگر
نویسنده : دکتر نگین اخوین | روان‌شناس تربیتی
انتشار تصاویری از شاهرخ استخری و خانواده‌اش که با تیپ  عجیب، جشن هالووین را در حاشیه تولد دخترش برگزار و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، با انتقادهایی روبه‌رو شد. او که چند سالی است از دنیای بازیگری فاصله گرفته و در شبکه های اجتماعی به فعالیت های تبلیغاتی مشغول است؛ در مجموعه‌های تلویزیونی دلنوازان، ماه و پلنگ، سوگند و دلدادگان ... بازی کرده است. ماجرای حضور پررنگ او و خانواده‌اش در شبکه‌های اجتماعی به چند سال پیش برمی‌گردد. همسر شاهرخ استخری که حالا دیگر یک بلاگر معروف شده، فردی است که ابتدا شاهرخ استخری هیچ عکسی از او منتشر نمی‌کرد و می‌گفت که مخالف این کار است ولی به یک باره در نقش یک بلاگر اینستاگرامی حاضر شد! در ادامه، نگاهی روان‌شناسانه به برگزاری این جشن غربی توسط او خواهیم داشت.

جشنی که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارد

هالووین یکی از جشن‌های سنتی غرب است که مراسم آن در شب ۳۱ اکتبر هر سال برگزار می‌شود و افراد در این شب لباس‌های عجیب و غیر مرسوم می‌پوشند و بیشتر در کشورهای آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا مرسوم است. چند سالی است که برخی در ایران، جشن هالووین غربی‌ها را جشن می‌گیرند و البته برای عده‌ای هم درآمدزاست. از مدتی قبل افراد مشهور و عامه با انتشار تصاویر و ویدئو‌های هالووینی در بعضی از شیرینی فروشی‌ها، آتلیه‌های عکاسی، سالن‌های آرایشی و حتی فروشگاه‌های لوازم تولد از این فرصت استفاده کردند و به تبلیغات گسترده در این خصوص پرداختند. هالووین جشنی است که همانند کریسمس و ولنتاین هیچ سنخیتی با آداب و رسوم ایرانی ندارد.


بیماری از خودبیگانگی

از دید روان شناسی علت گرایش و رغبت برخی  جوانان و بزرگ سالان به این گونه مراسم ‌ غربی، نوعی بیماری ازخودبیگانگی است و متاسفانه بعضی از ما دچار یک بیماری ازخودبیگانگی شده‌ایم و نسبت به خودمان بیگانه و غریبه هستیم که این موضوع باعث می‌شود پیروی از غریبه و بیگانه برای ارتقا در جامعه ما افتخار باشد. ما ایرانی هستیم و باید به  این موضوع باور داشته باشیم که دارای فرهنگ غنی هستیم.


 این جشن‌ها، آسیب‌های اجتماعی دارد

میراث تاریخی و فرهنگی کشور ما سرشار از آیین هایی است که با زیبایی گره خورده و ما نباید سراغ فرهنگ کشورهایی برویم که در مقابل فرهنگ کشورمان چیز قابل عرضه‌ای ندارند. این دردناک و ناخوشایند است که برگزاری چنین مراسم غربی همچون هالووین، ولنتاین و ... به مرور زمان جایگزین
جشن های کهن و اصیل ایرانی شده و رسوم اصیل ایرانی فراموش شوند و دچار پیامدها و آسیب‌های اجتماعی متعددی در جامعه باشیم.


تصور اشتباهی که در ذهن کودکان شکل می‌گیرد

نکته دیگر این‌که انتشار چنین عکس‌هایی در ‌شبکه‌های اجتماعی به ویژه توسط اینفلوئنسرها، هرچند رایج شده و قابل‌کنترل هم نیست چون برای‌شان دستاورد مالی دارد اما از بعضی چهره‌های سرشناس، توقع دیگری می‌رود. چیزی که کاربران شبکه‌های‌اجتماعی درباره این تصاویر به آن اشاره کردند، این است که بعضی پدر و مادرها ممکن است شرمنده بچه‌هایشان شوند چون آن کودکان تصور می‌کنند نگرفتن چنین جشن‌هایی توسط والدین‌شان، نشانه کم توجهی پدر و مادرشان به آن‌هاست در صورتی که اصلا این‌طور نیست. همه ما باید علاوه بر دقت به درست یا اشتباه بودن رفتارمان، حواس‌مان به پیامدهای اجتماعی آن هم باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .