تبیان، دستیار زندگی

نشانه‌های وجود مشکل در کبد

علائمی که خبر از تجمع سموم در کبدتان می‌دهند

آیا می‌خواهید بدانید چرا تجمع سموم در کبد باعث مشکلات جدی برای سلامتی می‌شود؟ در این مورد، اولین چیزی که باید به یاد داشته باشید، نقش این عضو حیاتی بدن است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلامت کبد
هر چند کبد اندامی است که اگر سبک زندگی سالمی داشته باشید می‌تواند به درستی عمل نماید؛ اما اگر چنین اتفاقی نیفتد، سموم و مواد مضر در کبد جمع می‌شوند که عواقب بسیار بدی برای سلامتی دارند.

در ادامه به علائمی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهند سموم در کبدتان جمع شده‌اند:

تغییر رنگ ادرار و مدفوع

تغییر در رنگ و بوی ادرار و مدفوع شاخص‌هایی از مشکلاتی درونی در سلامتی هستند. هر چند این علامت‌ها می‌توانند ناشی از یک مشکل ادراری یا گوارشی باشند؛ اما معمولا از علائم کلیدی برای شناسایی مشکلات کبد هستند.
وقتی بدن به خوبی آب رسانی می‌شود، ادرار به طور کلی زرد روشن است؛ اما زردی خودش را به صورت ادرار تیره‌تر نشان می‌دهد. همچنین اگر سموم زیادی در کبد جمع شده باشد، مدفوعتان ممکن است رنگ روشن‌تر یا حتی تیره‌تر به خود بگیرد.

گرفتگی‌های شکم و التهاب

هرچند سخت است بفهمیم گرفتگی‌های شکم و التهاب آن علامتی از مشکلات کبد است اما نباید آن را نادیده بگیرید. در واقع گفته می‌شود گرفتگی‌های مداوم شکم یعنی اینکه کبد به درستی کار نمی‌کند. ضمنا در این مورد، التهاب مداوم نیز معمول است که تقریبا همیشه با گاستریت همراه است.

مشکلات و حساسیت‌های پوستی

وقتی کبد مشکلاتی دارد، دیگر سیستم‌ها و اندام‌های بدن هم ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند؛ مثلا پوست. هپاتیت علائمی ایجاد می‌کند که سلامت عمومی بیمار را در وضعیت بدتری قرار می‌دهند. مشکلات کبد می‌تواند بر سلامت پوست اثر قابل توجهی بگذارد. در واقع بیرون شما نشان می‌دهد که در درونتان چه اتفاقی می‌افتد. اگر از آکنه، روزاسه، اگزما یا هر مشکل پوستی مزمن دیگری رنج می‌برید، بدانید که به احتمال زیاد مواد زائد بدنتان به طور موثر از طریق مدفوع و ادرار دفع نمی‌شوند و بدنتان سعی دارد از طریق پوست از شر آن‌ها خلاص شود. پس به جای پرداخت مبالغ سنگین برای کرم‌ها و پمادهای گران‌قیمتی که سعی می‌کنند این مسائل را از بیرون درمان کنند، به دنبال بهبود فرآیندهای گوارشی و سم‌زدایی بدنتان باشید تا مشکل از ریشه درمان شود.

ریفلاکس اسید

ریفلاکس یا برگشت اسید معده به مری با بیماری‌هایی مرتبط است که بر سیستم گوارش و کبد اثر می‌گذارند. هر چند ریفلاکس معمولا ناشی از عادات نادرست غذایی، مصرف الکل، نوشابه‌های گازدار و کافئین‌دار و برخی از داروهاست اما می‌تواند حاصل تجمع سموم در کبد هم باشد.
ریفلاکس باعث می‌شود محتویات معده از جمله اسیدهای گوارشی به سمت مری بالا بیایند و سبب التهاب و درد در پایین قفسه سینه شود.

اسهال

اسهال علامت چندین عارضه می‌تواند باشد از جمله عوارضی که بر کبد و مثانه اثر می‌گذارند. وقتی مکررا و بدون دلیل خاصی دچار اسهال می‌شوید، پس شاید کبدتان به سم‌زدایی نیاز دارد.

احساس خستگی

وقتی عضوی از بدن به درستی کار نمی‌کند، فرد ممکن است دچار احساس خستگی ذهنی و فیزیکی شود. خستگی یک علامت شایع است؛ زیرا بدن در حال تلاش زیادی برای حفظ خودش است. گفته می‌شود وقتی کبد به دلیل تجمع زیاد سموم دچار اختلال می‌شود، توانایی‌اش برای پاکسازی خون کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود سلول‌ها خوب اکسیژن‌گیری نکنند. در نتیجه، عملکرد ذهنی و فیزیکی افت می‌کند.

از دست دادن ناگهانی اشتها

هرچند طبیعی است که گاهی تحت شرایطی خاص اشتهای خود را از دست بدهید، اما لازم است به این علامت اهمیت بدهید، خصوصا وقتی مداوم می‌شود. برای برخی از افراد، بهتر است اشتهای زیادی نداشته باشند اما بعد از چند روز این علامت می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی در بدن و دیگر واکنش‌های ناخواسته شود.

احتباس مایعات در بدن

احتباس مایعات در افرادی که بیماری کلیوی دارند معمول‌تر است؛ اما مشکلات کبد هم می‌توانند علت این عارضه باشند. تورم به طور کلی در پاها رخ می‌دهد، هر چند دیگر قسمت‌های بدن نیز می‌توانند متورم شوند. وقتی انگشت خود را روی پوست‌ فشار می‌دهید و جای انگشتتان تا چند ثانیه فرو رفته می‌ماند پس احتباس مایعات دارید.

زردی پوست

یرقان یا زردی پوست نتیجه‌ی تجمع ماده‌ای به نام بیلی روبین است که رنگدانه‌ای در صفراست. یرقان می‌تواند علامت انسداد در مجرای صفرا یا تجمع سموم در کبد باشد. وقتی کبد به سختی می‌تواند سموم را از خون فیلتر کند، بیلی روبین در جریان خون جمع شده و سبب زرد شدن پوست می‌شود.

گفته می‌شود وقتی کبد به دلیل تجمع زیاد سموم دچار اختلال می‌شود، توانایی‌اش برای پاکسازی خون کاهش می‌یابد و این باعث می‌شود سلول‌ها خوب اکسیژن‌گیری نکنند. در نتیجه، عملکرد ذهنی و فیزیکی افت می‌کند


اضطراب و افسردگی

تحقیقات ثابت کرده‌اند که مغز با سیستم گوارش ارتباط دارد. تجمع سموم در بدن، سیستم ایمنی را ضعیف کرده و احتمال عفونت و بیماری را افزایش می‌دهد و تنوع باکتری‌ها در روده را تغییر می‌دهد. مطالعات زیادی، باکتری‌های روده را با اضطراب و افسردگی مرتبط دانسته‌اند و ثابت کرده‌اند خیلی از اختلالات خلقی را می‌توان با نرمال‌سازی باکتری‌های روده درمان کرد.

دردهای عضلانی و مفصلی

وقتی سلامت گوارش دچار اختلال می‌شود، ذرات هضم نشده‌ی غذا می‌توانند رخنه‌هایی در دیواره‌ی مخاط روده ایجاد کرده و منجر به عارضه‌ای به نام نشت روده شوند. این ذرات غذا اجازه پیدا می‌کنند تا وارد جریان خون شده و در آنجا انواع واکنش‌های التهابی را به وجود آورند. ضمنا این ذرات می‌تواند خودشان را در نواحی ضعیف مفاصل جا داده و سبب دردهای مفصلی و عضلانی شوند.

بی‌خوابی و بدخوابی

هر عضوی در بدن زمانی دارد که در آن اوج عملکرد و فعالیت خود را انجام می‌دهد. برای کبد، این زمان معمولا بین ۲ تا ۶ صبح می‌باشد. اگر خوابتان مشکل دارد و اغلب نصف شب از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است علامتی باشد که نشان می‌دهد کبد شما برای سم‌زدایی دچار چالش است.

سردردهای مزمن

هرچند سردرد گاهی می‌تواند ناشی از مشکلات ساختاری باشد؛ اما خیلی وقت‌ها سردردهای مزمن نتیجه‌ی عدم تعادل در بدن هستند که به تجمع سموم و انسدادهایی در مسیرهای سم زدایی مربوط می‌شوند.

حلقه‌های تیره پای چشم

البته تیرگی پای چشم می‌تواند ناشی از افزایش سن، کمبود خواب، کم‌خونی، آلرژی، کم آبی بدن و یا عوامل ژنتیکی باشد اما همچنین می‌تواند بیانگر اختلال در عملکرد کبد نیز باشد.

اگر هر یک از این علامت‌ها را دارید به پزشک مراجعه کنید
اگر دچار هر یک از علائم گفته شده هستید، بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید تا او وضعیت سلامتی‌تان را بررسی نماید. یادتان باشد تشخیص به موقع می‌تواند تاثیر بزرگی بر درمان یک عارضه بگذارد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.