تبیان، دستیار زندگی

با خرید تردمیل و دوچرخه ثابت، دیگر به باشگاه برنمی‌گردیم!

با داشتن یک دستگاه بدنسازی خانگی، لازم نیست ورزش را از برنامه خود حذف کنید. در حالی به کارهای خود خواهید رسید که می‌دانید ورزش شما قسمتی از برنامه‌ی روز شما خواهد ماند و ابعاد دیگر زندگی‌تان را هم در موازات آن مدیریت می‌کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
با خرید تردمیل و دوچرخه ثابت، دیگر به باشگاه برنمی‌گردیم!

احتمالا شما هم در ماه‌های اخیر، به فکر خرید تردمیل یا یک دستگاه بدنسازی خانگی افتاده باشید. مهم هم نیست که قبل از ویروس کرونا ورزش‌کردن چه جایگاهی در برنامه‌ی زندگی شما داشت. کثیری از آدم‌هایی که در عصر کرونا زندگی کرده‌اند، حداقل یک بار احساس «چاق‌شدن»، «کسلی» و «نداشتن تحرک کافی» کرده‌اند. قضیه جالب‌تر هم می‌شود اگر بدانید در این باره، آمار و ارقام جالبی در دسترس است.

اقبال عمومی به خرید تردمیل و وسایل بدنسازی

در اواسط سال 2020، گزارش جذابی درباره‌ی تاثیرات ویروس کرونا بر فعالیت‌های فیزیکی مردم در جامعه‌ی آمریکا منتشر شد. در این گزارش از نتایج پژوهشی صحبت می‌شد که دو هزار آمریکایی در آن شرکت کرده بودند. نکته‌ی جالب این بود که از هر 5 نفر، 3 نفر معتقد بودند که باشگاه‌ها در آینده، به مکان‌های افسانه‌ای دوران قدیم تبدیل خواهند شد! این یعنی مردم، کرونا و خانه‌نشین شدن را تجربه‌ی روشنگری درباره‌ی فعالیت بدنی می‌دانستند و این تجربه به آن‌ها ثابت کرده بود که از درون چاردیواری خانه هم می‌شود به تناسب اندام و بدنی خوش‌فرم رسید. نتیجه‌ی جالب‌تر این بود که 7 نفر از هر 10 فرد آمریکایی، دیگر باشگاه را ضرورتی برای رسیدن به تناسب اندام نمی‌دیدند. نیمی از این 10 نفر هم به‌خاطر نتایجی که از ورزش‎‌کردن در خانه دیده‌ بودند، تصمیم گرفتند که اشتراک سالانه‌ی باشگاه خود را لغو کنند.
فکرش را بکنید! این تحول عظیمی در بدنسازی و تناسب اندام است. احتمالا هیچ‌وقت به اندازه‌ی حالا، مردم به خرید تردمیل برای منزل خود فکر نکرده‌اند. نتایج چنین پژوهش‌هایی نشان می‌دهد که حرف‌هایی مثل «دیگر به باشگاه برنمی‌گردیم» یا «با ورزش‌کردن در خانه سیکس‌پک درآوردم» نه‌تنها توخالی و از سر لج نیست، بلکه تجربه‌ی زیسته‌ی کثیری از افراد است. اصلا عاقلانه‌تر مگر همین نیست که قیمت دوچرخه ثابت را از اینترنت دربیاوری، آن را سفارش بدهی و بعد برای همیشه به یک دوچرخه دسترسی داشته باشی، تا اینکه هر روز ماسک بزنی و در شلوغی رانندگی کنی و به باشگاهی برسی که وسایل در آن همگانی‌ست؟!

چرا به دستگاه بدنسازی خانگی نیاز داریم؟

خرید دستگاه بدنسازی خانگی و تجهیزات ورزشی تناسب اندام در آمریکا در ماه‌های ژانویه و مارس 2020 با رشدی 55 درصدی مواجه شد. چنین امری در نتیجه‌ی تغییر سبک زندگی‌ای رخ داد که کرونا ناگهان به همه‌ی ما تحمیل کرده بود. در خود ایران هم، بسته‌شدن باشگاه‌ها تا حد زیادی منجر به برگزاری کلاس‌های آنلاین یوگا و تناسب اندام شد و از آن پس، حتی افراد شاغلی که پیش از آن 8 ساعت در روز کار می‌کردند، در این کلاس‌ها شرکت کردند. مسئله اما این است که فارغ از تمامی اتفاقات کرونایی، داشتن یک دستگاه بدنسازی خانگی همچنان انتخاب هوشمندانه‌ای به نظر می‌رسد.

شاید بپرسید که داشتن دستگاه بدنسازی خانگی و به قولی، ساختن یک باشگاه در منزل چه فوایدی برای ما دارد. پاسخ این سوال در عین سادگی، مهم و قابل‌توجه هم هست.

● یکی از منطقی‌ترین جواب‌ها جلوگیری از اتلاف وقت است. شما هیچ زمانی را صرف رفت‌وآمد نخواهید کرد اگر یک تردمیل یا یک دوچرخه ثابت در خانه‌ی خود داشته باشید.

● بعد از آن هم، مسلما در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید. برای خرید تردمیل، شما فقط یک بار پول می‌دهید؛ اما برای رفتن به باشگاه، هزینه‌های زیادی صرف رفت‌وآمد، ثبت‌نام باشگاه و استفاده از برنامه‌های غذایی آن خواهید کرد. پس بهتر است جست‌وجو برای بهترین قیمت دوچرخه ثابت را از همین حالا آغاز کنید.

● نهایتا به بهداشت می‌رسیم. مخصوصا برای افراد وسواسی، آگاهی از اینکه دستگاه بدنسازی خانگی آن‌ها توسط هیچ فرد غریبه‌ای استفاده نشده است، مسلما دلگرم‌کننده خواهد بود.

 
خرید تردمیل

چیزهای دیگری هم هستند که خرید دستگاه بدنسازی خانگی را به یک انتخاب هوشمندانه تبدیل می‌کنند. مثلا اینکه در خانه شما احساس راحتی بیشتری برای ورزش‌کردن دارید. یا اینکه اگر فرزند، کار مهم یا یک مهمانی دارید، با داشتن یک دستگاه بدنسازی خانگی، لازم نیست ورزش را از برنامه خود حذف کنید. در حالی به کارهای خود خواهید رسید که می‌دانید ورزش شما قسمتی از برنامه‌ی روز شما خواهد ماند و ابعاد دیگر زندگی‌تان را هم در موازات آن مدیریت می‌کنید. نهایتا باید به این اشاره کنیم که اگر یک دستگاه بدنسازی خانگی جلوی چشم‌مان داشته باشیم، انگیزه و اراده‌ی ورزش‌کردن در ما دیرتر فروکش می‌کند. به عبارتی، هر باری که از کنار این دستگاه رد شویم، یک یادآوری برای ورزش‌کردن در ذهن‌مان دریافت خواهیم کرد.

از کجا شروع کنیم؟

اگر ورزش‌کردن و تناسب اندام برای شما هم قسمت مهمی از زندگی و روتین‌تان محسوب می‌شود، هرچه سریع‌تر باشگاه خانگی خود را بسازید. برای ساختنش هم به انواع دستگاه بدنسازی خانگی و از همه رنگ نیازی ندارید. از میان دستگاه‌ها می‌توانید دو یا سه دستگاهی را انتخاب کنید که به صورت ترکیبی عضلات شما را تقویت می‌کنند و کارکردن با آن‌ها آنقدرها هم سخت و نفس‌گیر نیست. مثلا افراد برای شروع، معمولا به سراغ خرید تردمیل و دوچرخه ثابت می‌روند.

راه‌ورَسم خرید تردمیل

برای خرید تردمیل ابتدا نیاز دارید چند نکته را به‌خوبی در نظر بگیرید. این نکات نه‌تنها بر بُعد مالی خرید تردمیل تأثیر می‌گذارند، بلکه در ماندگاری، دوام و کارکرد این دستگاه هم نقش مستقیم دارند. به این نکات توجه کنید.

● انواع موتور تردمیل را بشناسید و با آگاهی از آن‌ها خرید تردمیل را انجام دهید. مثلا موتور DC هم ارزان‌تر است، هم سبک‌تر است و هم سروصدای کمتری خواهد داشت. موتور AC موتورهای قدرتمندتری هستند که معمولا برای تردمیل‌های باشگاهی مناسب‌اند.

● پیش از خرید تردمیل، آن قسمت از خانه را که برای قرار دادن دستگاه استفاده می‌کنید مشخص کنید و براساس آن و در همان ابعاد تردمیل را بخرید. توجه کنید که تردمیل‌ها سایزها و ابعاد مختلفی دارند و انتخاب تردمیل مناسب باید با توجه به میزان فضای شما صورت بگیرد.

● به سرعت دستگاه توجه کنید. در صورتی که یک دونده‌ی حرفه‌ای هستید، سرعت 10 کیلومتر بر ساعت تردمیل برایتان مناسب است. در غیر این صورت، تردمیل‌هایی با سرعت 3 تا 7 و 6 تا 10 کیلومتر بر ساعت کار شما را به صورت فوق‌العاده‌ای راه می‌اندازند.

● به چرخ‌دار بودن یا نبودن دستگاه در خرید تردمیل توجه ویژه‌ای کنید. مخصوصا اینکه شما تردمیل را برای منزل می‌خواهید و نیاز دارید که فرآیند جابه‌جایی آن راحت باشد و وقت زیادی از شما نگیرد.

● جنس بدنه‌ی تردمیل باید به گونه‌ای باشد که بتواند سال‌ها استفاده مداوم را تاب بیاورد. تردمیل‌ها معمولا یا از جنس فولاد ضدزنگ هستند یا از جنس آلومینیوم مقاوم. اگر می‌دانید استفاده‌ی شما از تردمیل هرروزه و طولانی نیست، لازم نیست حتما برای تردمیل‌های فولادی و ضدزنگ هزینه کنید. تردمیل‌های آلومینیومی هم جوابگوی نیاز شما خواهند بود.

● تردمیلی بخرید که گیره‌ی ایمنی دارد. وجود گیره‌ی ایمنی تضمین آن است که حتی اگر روی تردمیل بیهوش شدید یا تعادل خود را از دست دادید، باز هم صدمه‎‌ای نخواهد دید. گیره‌ی ایمنی در صورت قرارگرفتن شما در این شرایط، به صورت خودکار دستگاه را خاموش خواهد کرد. اگر فرزند دارید، داشتن گیره‌ی ایمنی را یکی از ملاک‌های خرید خود کنید.

● گارانتی‌داشتن یک تردمیل مهم است. دستگاهی بخرید که گارانتی داشته باشد و از موارد استفاده‌ی گارانتی در زمان خرید تردمیل به صورت درست و دقیق مطلع شوید.

در نهایت باید اشاره کنیم که برای خرید تردمیل، به‌جز توجه به این نکات، بهتر است با یک مشاور خرید حرف بزنید تا تردمیلی با برند مناسب و طبق نیاز خود بخرید.

قیمت دوچرخه ثابت

عوامل تاثیرگذار بر قیمت دوچرخه ثابت

احتمالا بدانید که تنها اطلاع از قیمت دوچرخه ثابت، دیدگاه درستی از آن برای خرید به شما نمی‌دهد. از آنجا که دوچرخه‌های ثابت زیادی در بازار وجود دارند، بهتر است که از عوامل تاثیرگذار بر قیمت دوچرخه ثابت مطلع باشید.

مدل و مشخصات: جنس بدنه، دسته‌ها، رکاب‎ها، طراحی و راحتی زین، تعداد دنده‌ها و صفحه‌ی نمایش، همگی تاثیر مستقیمی روی قیمت دوچرخه ثابت دارند. مسلما اگر بودجه‌ی خوبی در دست دارید، دوچرخه ثابتی بخرید که در همه‌ی این موارد بهترین است. در این صورت از عمر طولانی آن هم اطمینان حاصل می‌کنید.

برند: کمپانی‌های کوچک و کمتر شناخته‌شده‌ای هستند که می‌توانید برای خرید دوچرخه ثابت به آن‌ها مراجعه کنید و شانس خود را امتحان کنید. در مقابل، برندهای بزرگ و ثابت‌شده‌ای هستند که هم به لحاظ کیفیت ساختاری و بافتاری، و هم به لحاظ زیبایی و طراحی بصری حرف‌های بیشتری برای زدن دارند. مثل هر چیز دیگری، برند در قیمت دوچرخه ثابت تاثیر بزرگی دارد. مثلا می‌توانیم به برند مارشال فیتنس اشاره کنیم.

میزان پیشرفته بودن: قیمت دوچرخه ثابت است که امکانات آن را تعیین می‌کند. شما می‌توانید یک دوچرخه ثابت ارزان بگیرید که زین غیرقابل‌تنظیم دارد، یا اینکه می‌توانید دوچرخه ثابت بادوام و زیبایی بخرید که اسکلتی محکم دارد، تا 100 کیلوگرم را تحمل می‌کند و قابلیت تنظیم درجه‌ی نیرو را هم به شما می‌دهد.

نیاز شما: موارد بالا زمانی مهم می‌شوند که شما نیاز خود را مشخص کرده باشید. به عبارتی، ممکن است یک برند نوپا یا کمتر شناخته‌شده با قیمت متوسط بتواند بیشتر به کار شما بیاید تا یک دوچرخه ثابت بسیار مدرن که کلی هم پول بابتش داده‌اید.

 برای اینکه خرید مطمئن‌تری داشته باشید، در خصوص نوع و قیمت دوچرخه ثابت با یک متخصص صحبت کنید. راهنمایی‌های یک متخصص به هنگام خرید، دید روشن‌تری به شما خواهد داد.