تبیان، دستیار زندگی

از صبح‌ تا‌ شب مشغول بشور و بسابم اما شوهرم قدرم را نمی‌داند

37 ساله‌ام. تمام توانم را برای پیشرفت زندگی‌مان گذاشته‌ام اما شوهرم قدردان من نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زوجین، مهارت های زندگی،  نیازهای همسران،
نویسنده : فهیمه ملکی| روان‌شناس بالینی
از صبح تا شب، یا در حال پخت و پز هستم، یا رسیدگی به بچه‌ها، یا بشور و بساب. حتی وقت ندارم کمی به خودم برسم. شوهرم پول درست و حسابی هم به من نمی‌دهد. خیلی خسته‌ام، به ویژه از لحاظ روانی . انگیزه هم ندارم. راهنمایی کنید لطفا.

مخاطب گرامی، کاش می‌دانستم که این احساس نارضایتى و نادیده گرفته شدن از اول ارتباط بوده یا این‌که به تازگی این احساس ایجاد شده یا حالت سوم این‌که همیشه بوده و حالا شما بیشتر از گذشته احساسش مى‌کنید؟ ممکن است این احساس پس از تغییراتى در رابطه یا تغییراتى در شرایط زندگى ایجاد شده باشد یا این که تغییراتى در خود شما باعث توجه بیشتر به این مسئله شده باشد یا این یک الگوى همیشگى در رابطه شما بوده است. اگر این‌طور درنظر بگیریم که این مسئله همیشه در رابطه شما وجود داشته، سوال بعدى این است که ببینید در روابط دیگرتان با دوستان، فامیل و  خانواده هم این احساس نادیده گرفته شدن نیازها و خواسته‌ها را داشتید؟ و اما چند توصیه به شما:

هنگام بیان نارضایتى‌ها؛ مهم است که سرزنش، تحقیر و توهین را از گفت‌وگویتان حذف کنید



اصول بیان نیازها به همسر

در مرحله اول باید نیازهاى خود را درست بشناسید. این‌که خود شما چقدر به نیازهایتان واقف هستید و آن‌ها را مى‌شناسید و چقدر به خودتان درباره این نیازها حق مى‌دهید، مسئله مهمى است. بیان خواسته‌ها به صورت مبهم، با سرزنش یا کنایه یا تغییر شکل آن خیلى وقت‌ها طرف‌مقابل را دچار سردرگمى و فاصله بیشتر مى‌کند. همچنین باورهایى درباره این‌که زن و شوهر باید بدون بیان خواسته‌ها نیاز هم را بفهمند یا باور به کم ارزش شدن تامین  نیاز بعد از بیان آن، از جمله باورهای نادرستى هستند که ارتباط را دچار مشکل مى‌کنند.


با شوهرتان درباره نارضایتی‌ها حرف بزنید

با توجه به این‌که ادامه یافتن احساس نارضایتى در دراز مدت باعث خستگى و احساس فرسودگى مى‌شود، فرصت مناسبى را براى گفت‌وگو با همسرتان درباره این نارضایتى‌ها ایجاد کنید. این فرصت بهتر است در شرایطى باشد که هر دو در آرامش باشید و هنگام بیان نارضایتى‌ها مهم است که سرزنش، تحقیرو توهین را از گفت‌وگویتان حذف کنید. همچنین سعى کنید بدون این موارد احساس‌تان را درباره نادیده گرفته شدن نیازهایتان به همسرتان بیان کنید.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .