تبیان، دستیار زندگی

فرار دختر بیل‌گیتس از دست آسیب‌های تجمل‌گرایی!

انتشار تصاویر عروسی بی‌زرق‌و‌برق «جنیفر گیتس» دختر بزرگ میلیاردر آمریکایی، بهانه‌ای شد تا از خصلت تجمل‌گرایی بگوییم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کمال‌گرایی، ثروت، خصلت تجمل‌گرایی، آسیب‌های تحمل گرایی،
نویسنده : اسما صابری| نوروتراپیست و روان‌شناس
موسس شرکت مایکروسافت که ثروتش بیش از 130 میلیارد دلار تخمین زده شده است مراسم عروسی دخترش را در یک مزرعه برگزار کرد. البته که این مزرعه، گران‌قیمت است و ظاهرا امکانات زیادی دارد که تأمینش برای هر کسی مقدور نیست اما آن‌طور که از تصاویر این مراسم عروسی برمی‌آید، آن چنان زرق و برقی که از ثروتمندترین فرد جهان انتظار می‌رود، دیده نمی‌شود. در این یادداشت و به همین بهانه قصد داریم از آسیب‌هایی بگوییم که تجملات می‌تواند به ما وارد کند.

     تجملات مانع لذت‌بردن می‌شود

در جوامع مدرن یکی از معضلات مهم، درگیر تجملات‌شدن است. در واقع ما قبل از انجام هر کاری به صورت کمال‌گرایانه توقع داریم  امور به بهترین نحو و به‌روزترین روش اجرا شود. کمال‌گرایی و تجملات، میلی است که همه ما را وادار کرده که مدام در تلاش باشیم که بهترین باشیم. این نگاه باعث می‌شود ما تبدیل به آدم‌هایی شویم که از مسیر لذت نبریم و مدام در حال پیش‌بینی آینده و انتهای مسیر باشیم. جالب است بدانید که همه ما فکر می‌کنیم افراد در روز مراسم عروسی‌شان بهترین احساس‌ را دریافت می‌کنند اما خیلی از خود آن افراد این نظر را ندارند چون مدام نگران تجملات و چگونگی برگزاری مراسم خواهند بود و همین باعث می‌شود به خوبی لذت‌های آن روز را درک نکنند.


   2 آسیب تجمل‌گرایی

در این جا لازم می‌بینم به صورت جزئی‌تر به آسیبی که تجملات می‌تواند به روند زندگی ما وارد کند، اشاره کنم.
 اضطراب زیاد| افرادی که مدام درگیر تجملات هستند به احتمال بیشتری مستعد اختلالات اضطرابی هستند چون در تلاش‌اند که پیش‌بینی کنند در نهایت امر چه اتفاقی خواهد افتاد و همین موضوع تنش را در آن‌ها افزایش می‌دهد.
 از بین رفتن انرژی| وقتی که درگیر این باشیم که مدام همه چیز در عالی‌ترین حالت ممکن باشد در واقع انرژی زیادی را به این موضوع اختصاص می‌دهیم و همین نکته باعث می‌شود که کیفیت زندگی‌مان رفته رفته پایین بیاید چون بخش عظیمی از انرژی صرف کمال‌گرایی و تجملات خواهد شد.

افرادی که مدام درگیر تجملات هستند به احتمال بیشتری مستعد اختلالات اضطرابی هستند



   2 توصیه به  افراد تجمل‌گرا

2 راهکار کوتاه برای افرادی که تجمل‌گرا هستند:
 پرداختن به درون| یک نکته مهم و کاربردی برای مشکل تجمل‌گرایی این است که به درون خود بپردازیم و تلاش کنیم نقاط قوت و ضعف خود را ببینیم. نقاط ضعفی را که شناسایی کردیم بپذیریم و تلاش کنیم که از درون احساس کافی بودن نسبت به خودمان و آن چه هستیم، داشته باشیم. وقتی از درون احساس کافی‌بودن داشته باشیم در بیرون به دنبال چیزهای عجیب و تکمیل کننده ظواهر نمی‌رویم.
خودمان را در جنگ مقایسه با دیگران قرار ندهیم| وقتی که خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم گویا برای خودمان تنبیهی در نظر گرفتیم که به خودمان ثابت کنیم آن‌قدرها خوب نیستیم. متاسفانه در جهان مدرن و فضای‌مجازی افراد بیشتر مورد این آسیب قرار می‌گیرند.
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .