تبیان، دستیار زندگی

ضریب هوشی زنان بیشتر است یا مردان؟

8 نکته گلچین شده از وبینار دکتر«علیرضا زالی»، استاد بیماری‌های مغز و اعصاب که درباره تفاوت عملکرد مغز زنان و مردان است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عملکرد مغز زنان و مردان، ضریب هوشی زنان ، ضریب هوشی  مردان
«علیرضا زالی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در وبیناری به بررسی فرضیه تفاوت بین عملکرد مغز زنان در مقایسه با مردان پرداخت و افزود: «مغز مردان در مقایسه با مغز زنان تنها ۱۰ درصد بزرگ‌تر است و این درحالی است که این تفاوت به طور  مشخص معطوف به مغز نیست و به دلیل بزرگ تر بودن جثه و اندام آقایان این تفاوت موضوعی عادی است و ارتباطی به نحوه عملکرد مغز ندارد.» در ادامه چند نکته گلچین شده از این وبینار را خواهید خواند.
وزن مغز خانم‌ها در مقایسه با آقایان اندکی کمتر است ولی میزان تراکم سلول‌های عصبی به ویژه دربخش‌هایی از مغز در زنان متراکم تر از مردان است، این چگالی و تراکم بیشتر یکی از مهم ترین تمایزها در عملکرد را رقم می‌زند.
مغز فیل سه برابر مغز انسان است؛ بنابراین بزرگ تر بودن حجم مغز نشان دهنده ضریب هوشی بالاتر نیست.
 بخشی از مغز به نام شکنج، مسئول تحلیل داده‌های اجتماعی است. در بانوان و دختر بچه‌ها این بخش از مغز بزرگ‌تر است؛ به همین دلیل زنان در تفکرات اجتماعی به مراتب از آقایان جلوترند.

بخشی از مغز به نام شکنج، مسئول تحلیل داده‌های اجتماعی است. در بانوان و دختر بچه‌ها این بخش از مغز بزرگ‌تر است؛ به همین دلیل زنان در تفکرات اجتماعی به مراتب از آقایان جلوترند.


در قدامی‌ترین بخش مغز منطقه‌ای به نام لوب پیشانی وجود دارد؛ تمرکز بیشتر، کنترل روش‌های خشونت‌بار و تکانه‌های هیجانی را مرهون این منطقه از مغز هستیم؛ این منطقه از مغز به طرز چشمگیری در خانم‌ها بزرگ‌تر از آقایان و خون بیشتری هم در این قسمت مغز خانم ها در مقایسه با آقایان در جریان است.
 ماندگاری و یادآوری خاطرات، خصوصا خاطرات تلخ در خانم‌ها بیشتر از مردان جلب توجه می‌کند.
وابستگی مغز آقایان برای صحبت کردن به نیمکره چپ معطوف است  درحالی که خانم‌ها توانایی استفاده از هر دو نیمکره مغز را به صورت همزمان دارند. سرعت صحبت کردن خانم‌ها در مقایسه با آقایان۵/۱تا ۳ برابر است.
 توجه به ابعاد عاطفی و مهرورزانه در خانم‌ها قوی‌تر از آقایان است چرا که قسمتی از مغز که هیجانات عاطفی را کنترل می‌کند در خانم‌ها متراکم تر، عمیق‌تر و بزرگ تر از مردان است.
بخشی از مغز که بادامک نام دارد، مربوط به انجام رفتارهای هیجانی و خشونت آمیز است. این بخش در پسربچه‌ها
 بزرگ تر از دختر بچه‌هاست. به همین دلیل رفتارهای تهاجمی در مردان بیشتر از زنان است.   
        
برگرفته از فارس
منبع: زندگی سلام
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .