تبیان، دستیار زندگی

جنبه‌های مثبت و منفی زدودن موهای زائد با تیغ

آیا شیو کردن موها را ضخیم‌تر می‌کند؟

وقتی موهای زائدتان را شیو می‌کنید احتمالا دلتان می‌‌‌خواهد موها ضخیم‌تر و سیاه‌تر رشد نکنند. به شما خواهیم گفت موهایی که بعد از شیو کردن رشد می‌کنند چه اتفاقی برایشان می‌افتد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ژیلت
اگر تمایل داشته باشید موهای زائد بدنتان را از بین ببرید، هر روشی که برای این کار انتخاب می‌کنید معمولا جنبه‌های مثبت و منفی دارد. لیزر موهای زائد هر چند تاثیری طولانی‌ مدت‌تر و دقیق‌تر و بهتری دارد؛ اما هزینه‌بردار بوده و وقت گیر هم هست. روش‌های دیگر از بین بردن موهای زائد شامل موم انداختن و اپیلاسیون می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.
با وجود روش‌های جدید از بین بردن موهای زائد، شیو کردن با تیغ همچنان روشی معمول است. شیو کردن یا تراشیدن موهای زائد بدن هر چند ارزانقیمت و بدون درد است اما می‌تواند بریدگی‌هایی ایجاد کند و سبب موهای زیرپوستی شود. برخی از افراد عقیده دارند شیو کردن باعث می‌شود موهای بعدی زبرتر و سیاه‌تر در بیایند.
اما مطالعه‌ای در سال 1928 نشان داد شیو کردن هیچ اثری روی رشد مو ندارد و تحقیقات جدیدتر نیز تائید کرده‌اند که شیو کردن تاثیری روی ضخامت یا تعداد موهایی که بعدا درمی‌آیند ندارد.
کارشناسان توضیح می‌دهند ریشه‌ی این باور نادرست این است که بعد از شیو کردن، مو ظاهری متفاوت پیدا می‌کند.

بریدن بخشی از مو، چیزی را در فرایند رویش مجدد مو تغییر نمی دهد و این حرف که موهای بعدی ضخیم‌تر و سیاه‌تر رشد می‌کنند پشتوانه علمی و مستندی ندارد. در واقع عمل شیو کردن، قسمت مرده‌ی مو را جدا می‌کند، نه بخش زنده‌ی مو که زیر سطح پوست است. به همین دلیل بر جنس و سرعت رشد مو هیچ اثری نمی‌گذارد


شیو کردن با موها چه می‌کند؟

شیو کردن، میزان رشد موها، رنگ و یا ضخامت آن‌ها را تغییری نمی‌دهد.
فولیکول‌های مو بعد از شیو کردن به رشد خود در زیر پوست ادامه می‌دهند، از این رو فولیکول‌های مو تحریک شده و می‌توانند خارش یا جوش‌های قرمز و دردناکی ایجاد کنند.
شیو کردن به روش نادرست یا بریدگی‌های ریز ایجاد شده توسط تیغ نیز می‌توانند بعد از شیو کردن خارش ایجاد کنند. دیگر تبعات شیو کردن شامل موهایی که زیر پوست می‌مانند و رو نمی‌آیند، بریدگی پوست و جوش‌های پوستی می‌شوند.

آیا شیو کردن موها را ضخیم‌تر می‌کند؟

این یک باور اشتباه است که شیو کردن باعث می‌شود موها ضخیم‌تر رشد کنند. به محض اینکه شیو می‌کنید، نوک موها ممکن است ظاهری ضخیم‌تر و تیره‌تر پیدا کنند؛ اما این طور نیست. بریدن بخشی از مو، چیزی را در فرایند رویش مجدد مو تغییر نمی دهد و این حرف که موهای بعدی ضخیم‌تر و سیاه‌تر رشد می‌کنند پشتوانه علمی و مستندی ندارد. در واقع عمل شیو کردن، قسمت مرده‌ی مو را جدا می‌کند، نه بخش زنده‌ی مو که زیر سطح پوست است. به همین دلیل بر جنس و سرعت رشد مو هیچ اثری نمی‌گذارد. بعد از شیو کردن، موی جدید با نوکی که پهن برش خورده رشد می‌کند و طبیعی است که زبر و خشن احساس شود و به همین دلیل گاهی ضخیم‌تر دیده می‌شود. ضمنا نور خورشید و قرار گرفتن در معرض دیگر مواد شیمیایی، هنوز رنگ موهای جدید را روشن نکرده است و این هم باعث می‌شود تیره‌تر و ضخیم‌تر به نظر برسد.

آیا دیگر روش‌های از بین بردن موهای زائد می‌توانند از ضخامت موها کم کنند؟

بله، حذف موهای زائد با لیزر، چگالی موها را کاهش داده و فولیکول‌های مو را برای مدت طولانی در وضعیتی از نهفتگی قرار می‌دهد. وقتی موها دوباره رشد می‌کنند نسبت به دیگر روش‌های حذف موهای زائد، نازک‌تر و نرم‌تر خواهند بود.

توصیه‌هایی درباره شیو کردن

. با آب ولرم دوش بگیرید زیرا آب خیلی گرم می‌تواند رطوبت پوست را بگیرد و باعث شود پوست با شیو کردن، خشک و تحریک شود.
. در قسمت‌هایی از پوست که حساس‌‌تر است، در جهت رویش موها شیو کنید.
. هنگام شیو کردن از یک کرم مرطوب کننده یا کرم مخصوص شیو کردن استفاده کنید.
. بعد از هر بار استفاده از تیغ آن را با آب بشویید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.