تبیان، دستیار زندگی

بررسی گزارش ماهنامه پیوست درباره پلتفرم همدم

۲۱ تیر ۱۴۰۰، از پلتفرم «همدم» به‌ عنوان اولین اپلیکیشن رسمی و دارای مجوز در امر همسریابی و مشاوره ازدواج در موسسه تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با حضور قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. بلافاصله نظرات موافق و مخالف پیرامون این اقدام مطرح شد. قالیباف آن را کاری «ماندگار» خواند. در مقابل، منتقدان کاری «نمایشی» نامیدندش که قادر به حل مساله ازدواج نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پلتفرم همدم، ازدواج،

غلط

❌ مسایل اقتصادی و فرهنگی موانع ازدواج هستند و این پلتفرم نمی‌تواند کاری برای این مسائل بکند.

✅ حدود ۳۰٪ از جوانان مهمترین دلیل «عدم ازدواج» خود را پیدا نکردن مورد مناسب و هم کفو عنوان کرده‌اند.

درست

✅نرم‌افزار همدم اگر بستر شکل‌گیری ارتباط حرام بین دختر و پسر بود، این قدر تمسخر نمی‌شد. این‌ها فضای اینستاگرام را بیشتر می‌پسندند برای پیدا کردن مورد، آن هم نه برای ازدواج! (مصاحبه پیوست با یکی از کاربران همدم)


غلط

❌ این پلتفرم اطلاعات عظیمی را گردآوری می‌کند [و همین امر] دسترسی حاکمیت به حریم خصوصی افراد را بی‌حدوحصر می‌کند.

✅ بسیاری از مدارک و اطلاعاتی که همدم دریافت می‌کند، اسناد صادر شده توسط خود دولت هستند، فارغ از این‌ها همدم متعهد است که مدارک صرفا به کارشناس برای احراز هویت نمایش داده می‌شود و در اختیار هیچ نهاد یا شخص دیگری قرار نخواهد گرفت.

غلط

❌ کشور ما با کشورهای خارجی فرق می‌کند و هر کس بخواهد ازدواج کند می‌تواند از طریق شبکه دوستان، همکاران، خانواده و فامیل مورد مناسبی را برای ازدواج پیدا کند.

✅ تغییر سبک زندگی، گسترش شهرها و ... باعث شده‌اند که افراد به سختی بتوانند همسر متناسب خود را در اطراف خود پیدا کنند.

غلط

❌ علت کاهش ازدواج در شهر و روستا متفاوت است. یکی از گروه‌هایی که کمتر ازدواج می‌کنند زنان روستایی‌اند که علت آن هم مهاجرت مردان این مناطق است و این زنان گزینه ازدواج را از دست می‌دهند.

✅ سامانه همدم برای این افراد نیز مناسب است، چرا که شاید گزینه مناسبی در شهر یا روستای فرد وجود نداشته باشد، اما همدم می‌تواند کمک کند تا او با مناسب‌ترین فرد در شهر یا روستاهای اطراف خود ازدواج کند.

درست

جوانانی که خود را در امر ازدواج تنها و بی‌پشتوانه می‌یابند، عضویت در سایت‌های همسریابی را بهترین گزینه برای حل این مشکل می‌دانند.

درست

به‌نظر برخی افراد فضای مجازی در مقایسه با ازدواج‌های سنتی مزایای بیشتری دارد؛ موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود، دایره انتخاب را افزایش می‌دهد؛ و امکان انتخاب بهترین گزینه را فراهم می‌کند.

درست

این امکان را در اختیار زنان می‌گذارد تا همانند مردان حق انتخاب داشته باشند. به همین دلیل برخی زنان جذب سایت‌های همسریابی می‌شوند.

غلط

❌ افراد سایت‌های همسریابی را مکانی برای رفع نیازهای مختلف جنسی، عاطفی، و نیاز به سرگرمی و تفریح می‌دانند.
✅ روند ثبت نام در همدم به نحوی است که صرفا افرادی قصد «تشکیل خانواده» و «ازدواج دائم» را دارند، می‌توانند از فیلتر عبور کنند