تبیان، دستیار زندگی

 چرا با وجود واکسیناسیون همچنان آمار فوتی ها بالاست؟

هنوز طیف گسترده‌ای از مردم همچنان مخالف واکسیناسیون هستند و از دریافت آن فراری‌اند. واکسینه شدن حدود 30درصد از جامعه برای جلوگیری از ایجاد پیک ششم کافی نیست. به گفته اپیدمیولوژیست‌ها رفع محدودیت‌ها قبل از واکسیناسیون 80درصدی می‌تواند شیب ابتلا به کرونا را بار دیگر صعودی کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عارف چراغی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

با وجود اینکه واکسیناسیون برای افراد بالای 12 سال در کشور فراهم شده اما همچنان میانگین تزریق روزانه حدود 1میلیون دوز است.
آمارها نشان می‌دهد حدود دوسوم از دریافت کنندگان واکسن را این روزها دوز دومی‌ها تشکیل می‌دهند. کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نرخ روزانه مبتلایان، باعث شده وزیر بهداشت از احتمال وقوع پیک ششم حرف بزند.
جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید پیک پنجم زمانی رخ داد که کادر درمان و افراد بالای 60 سال در ایران واکسینه شده بودند.
این موضوع نشان می‌دهد واکسینه شدن حدود 30درصد از جامعه برای جلوگیری از ایجاد پیک ششم کافی نیست. به همین دلیل دولت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دورکاری تمام کارمندان پایان یافته و تنها افراد واکسینه می‌توانند به محل کار خود بازگردند.
با این وجود هنوز طیف گسترده‌ای از مردم همچنان مخالف واکسیناسیون هستند و از دریافت آن فراری‌اند.
«چرا با وجود واکسیناسیون همچنان آمار فوتی‌ها بالاست؟» این سوالی است که این روزها در ذهن بسیاری از مخالفین واکسن نقش بسته است.
مسوولین سلامت در استانهای مختلف نیز تاثیر واکسیناسیون در کاهش مرگ و میر را تایید کرده‌اند. به طور مثال گفته می‌شود در استان اصفهان ۷۹ درصد از فوتی‌ها در موج پنجم از ۱۲ درصد افرادی بودند که واکسن نزده بودند.
با این وجود برخی کارشناسان سلامت رفع عجولانه محدودیت‌های کرونایی را اقدامی موثر در شروع پیک ششم کرونا می‌دانند.
به گفته اپیدمیولوژیست‌ها رفع محدودیت‌ها قبل از واکسیناسیون 80درصدی می‌تواند شیب ابتلا به کرونا را بار دیگر صعودی کند.