تبیان، دستیار زندگی

با افراد ناشنوا چطور گفتگو کنیم؟

اگر می‌خواستید با یک فرد ناشنوا ارتباط برقرار کنید لازم است حواستان به این چند تا نکته باشد:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

همه ما ممکنه لازم باشد تا با افراد کم‌شنوا و ناشنوا تعامل و گفتگو کنیم اما چون زبان اشاره را بلد نیستیم و یا نمی‌دانیم چطور باید با آنها تعامل کنیم، شرایط سخت شده، پس اگر می‌خواستید با یک فرد ناشنوا ارتباط برقرار کنید لازم است حواستان به این چند تا نکته باشد:
اول؛ اجازه بدهید فرد ناشنوا مکالمه را خودش مدیریت کنه شاید این اولین باری باشه که شما با یه فرد ناشنوا ارتباط برقرار می‌کنید اما آنها هر روز با افراد شنوا در ارتباط‌ هستند و تسلط کافی برای مدیریت و رهبری مکالمه را دارند.
دوم؛ حتماً حتماً روبه‌روی فرد ناشنوا قرار بگیرید و دهانتان را نپوشانید؛ اگر لازم است مدام با ناشنوایان در ارتباط باشید، از ماسک‌های مخصوص استفاده کنید.
سوم؛ لازم نیست در مکالمه با ناشنوایان داد بزنید، به آهستگی صحبت کنید اما کلمات را خیلی شمرده تلفظ نکنید.
در حرکت لب‌ها اغراق نداشته باشید و مِن و مِن هم نکنید. چون همه این‌ها الگوی لب شما را تغییر میدهد و نه تنها باعث می‌شود لب خوانی سخت بشود که موجبات دلخوری فرد ناشنوا را هم فراهم کند.
چهارم؛ در جمعی که فرد ناشنوا حضور دارد، چند نفر همزمان با هم صحبت نکنید و برای حرف زدن در جمع نوبت بگیرید تا فرد ناشنوای جمع به سختی نیفتد.
پنجم؛ حواستان باشد که نور کم نباشد. شما در سایه نباشید و نور مستقیم به چشم فرد ناشنوا نتابد.
ششمین نکته اینکه سعی کنید حتما یک یا دو متر با فرد ناشنوا فاصله داشته باشید برای کسانی که سمعک دارند و لب‌خوانی می‌کنند این کار خیلی اهمیت دارد.
ممکن است فرد ناشنوا تمام حرف‌های شما را متوجه نشود پس آمادگی داشته باشید تا بعضی از چیزهایی که گفته‌اید را دوباره تکرار کنید. حتی اگر لازم شد آنها را درک کنید و بخشی از گفتگو را که متوجه نشدن برایشان بنویسید.