تبیان، دستیار زندگی

ساده ترین غذاهای نونی برای شام

اگر از خوردن غذاهای برنجی خسته شده اید و قصد ایجاد تنوع در برنامه غذایی خود دارید و می خواهید غذای نونی درست کنید، این مطلب را دنبال کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذای نونی
غذای نونی،به غذای گفته می شود که به همراه نان سرو می شود و از برنج استفاده نمی شود. بسیاری از افرادغذاهای نونی را از برنامه غذایی خود حذف کرده اند و به جای آن فست فود را جایگزین کرده اند، در صورتی که در لیست غذاهای ایرانی ، غذاهای نونی بسیار خوشمزه و مقوی وجود دارد . در ادامه مطلب می خواهیم طرز تهیه تعدادی از این غذاهای نونی پرطرفدار را بگوییم.
املت قارچ

املت قارچ

یکی از غذاهای نونی خوشمزه که می توانید به روش های مختلفی آن را تهیه کنید، املت قارچ می باشد. این غذای خوشمزه را هم می توان با گوشت و مرغ و هم می توان به صورت گیاهی و بدون گوشت تهیه کرد.این غذای نونی علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد، خیلی هم سریع آماده می شود.

مواد لازم :

تخم مرغ           3 عدد
قارچ     4 عدد متوسط
پیازچه  3 ساقه
فلفل سبز          1 عدد
نمک و فلفل سیاه         به مقدار کافی
روغن    به مقدار کافی

طرز تهیه: برای تهیه املت قارچ مجلسی ابتدا پیازچه ها را می شوییم و کنار می گذاریم.قارچ ها را خیلی سریع آبکشی می کنیم و پوست روی آن ها را می گیریم و روی تخته آشپزخانه به صورت ورقه ای برش می دهیم. سپس تابه ای را روی حرارت کم قرار می دهیم و روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا گرم شود و بعد قارچ های ورقه شده را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم ومقدار کمی نمک روی قارچ ها می ریزیم و مداوم تفت می دهیم تا بپزند.

اگر می خواهید قارچ ها آب زیادی از دست ندهند آن ها را داخل تابه داغ بریزید و تفت دهید ولی اگر می خواهید آب آن ها کاملا کشیده شود قارچ ها را داخل تابه سرد بریزید و روی حرارت بگذارید تا آبشان به طور کامل کشیده شود.

  فلفل سبز تند را روی شعله قرار می دهیم دقیقا مانند بادمجان، زمانی که می خواهیم کبابی کنیم و اجازه می دهیم تا کمی کبابی شود و بعد روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم. سپس از انتهای آن ریز خرد می کنیم و روی املت می ریزیم.این کار را سریع انجام می دهیم،چون باعث می شود املت یک طعم تندی و دودی خوبی به خود بگیرد.


 در مرحله ی بعد تخم مرغ ها را داخل پیاله ای می شکنیم و در صورت سالم بودن داخل کاسه ای می ریزیم و با همزن دستی خوب هم می زنیم تا از لختی خارج شوند. سپس پیازچه ها را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم.

سپس با چاقو ریز خرد می کنیم و داخل تخم مرغ ها می ریزیم و دوباره کاملا آن ها را با همزن دستی مخلوط می کنیم و به قارچ ها اضافه می کنیم و مود را یک تفت می دهیم و اجازه می دهیم تا املت خودش را بگیرد.

در مرحله ی بعدی  شعله زیاد را روشن می کنیم و فلفل سبز تند را روی شعله قرار می دهیم دقیقا مانند بادمجان، زمانی که می خواهیم کبابی کنیم و اجازه می دهیم تا کمی کبابی شود و بعد روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم. سپس از انتهای آن ریز خرد می کنیم و روی املت می ریزیم.این کار را سریع انجام می دهیم،چون باعث می شود املت یک طعم تندی و دودی خوبی به خود بگیرد.البته می توانید از فلفل سبز شیرین نیز استفاده کنید.
 سپس صبر می کنیم تا املت کامل بپزد و بعد از پختن املت آن را داخل بشقاب قرار داده و میل می کنیم.

خوراک لوبیا

خوراک لوبیا

یکی دیگر از غذاهای مقوی و خوشمزه نونی، خوراک لوبیا می باشد. خوراک لوبیا یک غذای ساده و کم هزینه ای می باشد که علاوه بر مقوی بودن مناسب افراد گیاهخوار می باشد. این غذا را می توان با لوبیای قرمز، لوبیای چیتی و لوبیای کشاورزی تهیه کنید. داخل خوراک لوبیا از قارچ هم می توانید استفاده کنید.

مواد لازم برای خوراک لوبیا و قارچ:
 لوبیا چیتی        2 پیمانه
 پیاز متوسط      1 عدد
 رب گوجه فرنگی            2 قاشق غذاخوری
 قارچ ورقه شده             به مقدار لازم
فلفل، زردچوبه، نمک   به مقدار لازم
 آویشن، پودر پاپریکا      به مقدار لازم
آبلیمو   2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه: برای تهیه خوراک لوبیا ، ابتدا لوبیا را از شب قبل ، داخل آب بگذارید و چند سری آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود.

برای تهیه ابتدا در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و پیاز را خرد کنید و داخل قابلمه بریزید کمی تفت بدهید و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت بدهید. سپس رب گوجه فرنگی را به پیاز‌ها اضافه کنید و تفت بدهید و بعد لوبیا‌هایی را که از شب قبل خیس کردید را به آن اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن آب به آن اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا با شعله ی ملایم آرام آرام بپزد.

پس از اینکه لوبیا‌ها پخته شد قارچ ها را به صورت ورقه ای خرد کنید و به آن اضافه کنید و اجازه بدهید تا قارچ ها هم بپزند و بعد از پخته شدن قارچ ها نمک و دارچین و آویشن را به آن ها اضافه کنید در صورت تمایل آبلیمو را به آن اضافه کنید و بعد از چند جوش خوردن شعله را خاموش کنید.
خوراک لوبیا یک غذای ساده و کم هزینه ای می باشد که علاوه بر مقوی بودن مناسب افراد گیاهخوار می باشد. این غذا را می توان با لوبیای قرمز، لوبیای چیتی و لوبیای کشاورزی تهیه کنید. داخل خوراک لوبیا از قارچ هم می توانید استفاده کنید.

 خوراک لوبیا را می توانید به روش ساده تر هم درست کنید. برای تهیه آن به مواد زیر نیاز دارید:
لوبیا چیتی   2 و نیم پیمانه
گندم شکسته در صورت تمایل نصف پیمانه
پیاز متوسط      1 عدد
سیب زمینی متوسط      1 عدد
رب گوجه فرنگی             2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه             به مقدار لازم

طرز تهیه: لوبیاهای از قبل خیس خورده را به همراه گندم های شکسته داخل قابلمه بریزید و به آن ها آب اضافه کنید و اجازه بدهید لوبیاها کاملا بپزد.
 در زمان پخت لوبیاها داخل تابه ای روغن بریزید و پیازهای خلالی خرد شده را اضافه کنید و سرخ کنید تا حدی که طلایی شوند و بعد رب را اضافه کنید و سرخ کنید و ادویه را به آن ها اضافه کنید و تفت بدهید و آن ها را به لوبیای نیم پز شده اضافه کنید. و بگذارید همه ی مواد با هم خوب بپزند.

در نیم ساعت پایانی پخت لوبیا سیب زمینی ها را اضافه کنید و اجازه بدهید همه ی مواد خوراک لوبیا کاملا بپزند و جا بیفتد. در این روش هم می توانید به همراه پیاز قارچ را هم تفت بدهید و به خوراک لوبیا اضافه کنید.

 کباب ترکی خانگی، غذای نونی مجلسی

 یکی دیگر از غذاهای نونی پرطرفدار و خوشمزه، کباب ترکی خانگی می باشد. این غذای خوش طعم را می توانید برای مهمانی هم آماده کنید. برای تهیه کباب ترکی حتما نیازی به سیخ چرخنده یا دستگاه تهیه کباب ترکی نیست، به روش ساده تر هم می توانید این کباب را در منزل تهیه کنید.

مواد لازم برای کباب ترکی خانگی:
گوشت چرخ کرده 1800 گرم
نمک 2 قاشق غذاخوری
پودر سیر 1 و 1/2 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه 2 قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ 1 عدد
پنیر ورقه ای به مقدار لازم
سیب زمینی سرخ کرده و سس برای سرو
یک عدد برگر را از سیخ چوبی رد کنید و روی پیاز و قالب برش کوکی قرار دهید. یک ورقه پنیر را نیز رد کنید تا روی برگر قرار بگیرد. این کار را برای همه برگرها تکرار کنید و مابین آن ها پنیر ورقه ای بگذارید. توجه داشته باشید که سیخ چوبی دقیقا در مرکز برگرها باشد و کباب ترکی یک دست و منظم دربیاید.

طرز تهیه: برای تهیه کباب ترکی در مرحله ی اول گوشت چرخ کرده را در ظرف مناسبی بریزید. نمک، فلفل و سیر را به آن اضافه کنید. به کمک دست خوب گوشت را چنگ بزنید تا مواد به طور کامل با هم مخلوط شوند. سپس یک قسمت 150 گرمی از گوشت جدا کنید. سپس آن را در قالب برش کوکی قرار داده و فشار دهید. این کار را برای کل گوشت چرخ کرده انجام دهید و همه ی گوشت را به برگر های یک اندازه تبدیل کنید.

 در مرحله ی بعدی روی سینی فر، قالب برش کوکی را قرار دهید. یک عدد پیاز را از وسط نصف کنید. یک عدد سیخ چوبی بلند و نوک تیز بردارید. سیخ چوبی را از میان نصف پیاز رد کنید تاپیاز و قالب برش کوکی، پایه ای برای کباب ترکی خانگی باشد.

یک عدد برگر را از سیخ چوبی رد کنید و روی پیاز و قالب برش کوکی قرار دهید. یک ورقه پنیر را نیز رد کنید تا روی برگر قرار بگیرد. این کار را برای همه برگرها تکرار کنید و مابین آن ها پنیر ورقه ای بگذارید. توجه داشته باشید که سیخ چوبی دقیقا در مرکز برگرها باشد و کباب ترکی یک دست و منظم دربیاید.

وقتی تمام برگر ها را قرار دادید کار را با نصف دیگر پیاز تمام کنید. نیمه ی دیگر پیاز را از سیخ چوبی رد کرده و روی همه برگر ها قرار دهید.

در سینی فر، دور کباب ترکی را میتوانید با سیب زمینی و چیپس پر کنید. سینی فر را به مدت یک ساعت در فر با دمای 200 درجه سانتی گراد یا 400 درجه فارنهایت قرار دهید. کباب ترکی خانگی را از فر خارج کرده و با انواع سس، سیب زمینی سرخ کرده و انواع نوشیدنی ها میل کنید.

آبگوشت بزپاش

آبگوش بزپاش از خوراک های سنتی استان‌های همدان و خراسان است. این غذا طرفداران زیادی در سراسر ایران دارد و بعد از آبگوشت سنتی دومین خوراک مشهور ایرانی است. آبگوشت بزباش کمی با آبگوشت های دیگر فرق دارد. آبگوشت و دیزی را با نخود و لپه طبخ می کنند اما حبوبات اصلی “آبگوشت بزباش” لوبیا است.

مواد لازم برای آبگوشت بزباش:
گوشت  500 گرم
پیاز  1 عدد
سیب زمینی  5 عدد
لوبیا قرمزچشم بلبلی   یک استکان
سبزی(تره،جعفری,شنبلیله)  750 گرم
 لیمو عمانی 4 عدد
 نمک ، فلفل و زرد چوبه به اندازه لازم

طرز تهیه آبگوشت بزباش: برای تهیه این غذا ابتدا باید لوبیای چشم بلبلی را از شب قبل خیس کنید. سپس گوشت را به 4 تا 6  تکه تقسیم کنید . پیاز را خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید تا رنگش طلایی شود سپس گوشت را داخل آن بریزید و تفت دهید. همراه با گوشت زرد چوبه را هم اضافه کنید و تفت دهید . مقداری آب داخل گوشت بریزد تا بپزد. سبزی ها را هم تمیز کنید و بشویید و بعد از اینکه خشک شدند خرد کنید و با کمی روغن سرخ کنید. بعد از اینکه گوشت نیم پز شد لوبیا ی خیس داده شده را به آن اضافه کنید تا به همراه گوشت و پیاز بپزد .همچنین بعد از نیم پز شدن لوبیا سبزی تفت داده شده را به همراه سیب زمینی و لیمو عمانی اضافه کنید. در آخرپخت هم فلفل و نمک اضافه کنید .تا همه مواد جا بیفتند.
کباب سرداشی

کباب سرداشی

این کباب؛ نوعی کباب همدانی هست که در قدیم  درون تنور درست می شده اما امروزه چون کسی زیاد به تنور دسترسی نداره، درون فر تهیه میشود. مواد اولیه این کباب به راحتی در دسترس هستند، و این کباب به راحتی و در مدت زمانی کوتاه آماده می‌شود. کباب سرداشی شباهت زیادی به کباب تابه‌ای دارد. تفاوت اصلی کباب سرداشی با کباب تابه‌ای، استفاده از سیب‌زمینی در مواد اولیه آن، و نحوه پخت آن داخل فر یا تنور است. گوشت، پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی از مواد اصلی کباب سرداشی هستند، اما در صورت تمایل می‌توانید از فلفل سبز و انواع ادویه‌ها برای خوشمزه‌تر کردن آن نیز استفاده کنید.ادویه ای که در تهیه این غذا استفاده می شود، مرزنجوش است. این ادویه گیاهی معطر از خانواده نعنا است.

کباب سرداشی اصیل در ظرف رویی و داخل تنور سنگی مخصوص نان سنگگ تهیه و پخت می‌شود. در گذشته افراد مایه کباب را در منزل آماده می‌کردند و سپس ظرف آن را به نانوایی‌های سنگکی می‌بردند تا برای آن‌ها داخل تنور، یا به قولی، “سر داش”، قرار دهند. به همین خاطر این نوع کباب به “کباب سرداشی” معروف شده است.
برای مزه‌دار کردن گوشت می‌توانید از انواع ادویه‌ها مانند سماق، مرزنجوش، دارچین، و زردچوبه استفاده کنید. همچنین استفاده از زعفران هم به کباب عطر دلچسبی می‌بخشد و آن را خوشمزه‌تر می‌کند.

مواد لازم برای کباب سرداشی (همدان):
گوشت گوسفندی 400 گرم
 پیاز 3 عدد
 سیب‌زمینی 2 عدد
گوجه‌فرنگی 1 عدد
 نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه: سیب‌زمینی و پیاز را پوست بگیرید و خوب بشویید. سپس پیاز و سیب‌زمینی را رنده کنید و آب آن‌ها را بگیرید. گوشت را داخل چرخ گوشت بریزید و با سیب‌زمینی و پیاز رنده شده چرخ کنید. نمک، فلفل، و سایر ادویه‌هایی که تمایل دارید را به مخلوط چرخ شده اضافه کنید و آنقدر ورز دهید که چسبندگی خود را تا حد خوبی از دست بدهد.

سینی فر یا کف تابه خود را با مقداری کره چرب کنید. مخلوط گوشت، سیب‌زمینی، و پیاز را روی سطح آن پخش کنید. در صورتی که چربی گوشتی که استفاده کرده‌اید کم است، در این مرحله مقداری روغن اضافه کنید. یک سیب‌زمینی و یک گوجه‌فرنگی را ورقه ورقه کنید. ورقه‌های سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی را روی سطح مخلوط گوشت بچینید. در این مرحله می‌توانید انواع فلفل دلمه و فلفل تند را هم قطعه قطعه کنید و کنار گوشت قرار دهید.

 در مرحله ی آخر فر را در دمای 140 درجه سانتیگراد گرم کنید و سینی یا ماهیتابه را داخل آن قرار دهید. مخلوط کباب سرداشی باید بین 1 تا 2 ساعت داخل فر قرار بگیرد تا خوب مغزپخت شود و ورقه‌های سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی هم برشته شوند. کباب سرداشی همدانی آماده است. کباب سرداشی را با نان تازه در کنار ماست و سبزیجات تازه سرو کنید.

نکته: برای مزه‌دار کردن گوشت می‌توانید از انواع ادویه‌ها مانند سماق، مرزنجوش، دارچین، و زردچوبه استفاده کنید. همچنین استفاده از زعفران هم به کباب عطر دلچسبی می‌بخشد و آن را خوشمزه‌تر می‌کند.
کتلت شیرازی

کتلت شیرازی

کتلت شیرازی یکی از معروف ترین غذاهای شیرازی است که محبوبیت زیادی در بین افراد دارد.

مواد لازم :
سیب زمینی       ۳ عدد درشت
آب      ۱ لیوان
کره       ۲۰ گرم
آرد گندم           ۱ لیوان سرخالی
پیاز      ۱ عدد متوسط
تخم مرغ           ۲ عدد
آرد سوخاری     ۴ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه         به مقدار کافی
زردچوبه و روغن           به مقدار کافی
برای سرخ کردن کتلت شیرازی بهتر است با حرارت بالا سرخ شود، چون هم روغن کمتری جذب می کند، هم اینکه تردتر می شود. پس از اینکه یک سمت کتلت ها سرخ شد، آنها را بر می گردانیم.

طرز تهیه : برای تهیه کتلت شیرازی خوشمزه ابتدا سیب زمینی ها را به همراه ۲ تا ۳ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس کمی نمک اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا سیب زمینی ها سریعتر آبپز شوند.

سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و آب را به همراه کره داخل تابه می ریزیم. پس از اینکه کره به طور کامل ذوب شد، مقداری زردچوبه به همراه آرد به تابه اضافه می کنیم و مواد را به صورت مداوم مخلوط می کنیم.

در این مرحله حرارت زیر تابه را کم می کنیم و مواد را به اندازه ای مخلوط می کنیم تا خمیری یکدست جمع شود. پس از اینکه خمیر جمع شد، ۲ تا ۳ دقیقه آنرا روی حرارت ملایم می پزیم و با قاشق باز و بسته می کنیم.

حالا خمیر را کنار می گذاریم تا خنک شود، سپس خمیر را به همراه آرد سوخاری، تخم مرغ و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه ای که سیب زمینی له شده در آن هست، اضافه می کنیم. هنگام مخلوط کردن، تمام مواد باید خنک باشند.

در این مرحله پیاز را با رنده ریز رنده می کنیم، سپس آب اضافی اش را با فشار دست می گیریم. در ادامه پیاز رنده شده را هم به دیگر مواد اضافه می کنیم و با هم به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

سپس به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت بر می داریم و با دست آنرا به صورت گرد یا لوزی شکل می دهیم و وسط آنرا با کارد برش می زنیم تا مغز پخت شود، سپس به آرامی درون روغن داغ می اندازیم تا سرخ شود.

برای سرخ کردن کتلت شیرازی بهتر است با حرارت بالا سرخ شود، چون هم روغن کمتری جذب می کند، هم اینکه تردتر می شود. پس از اینکه یک سمت کتلت ها سرخ شد، آنها را بر می گردانیم.

در مرحله آخر کتلت ها سرخ شده را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان به طور کامل گرفته شود، سپس داخل ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه نان و دیگر مخلفات سرو می کنیم.
کوکو بادمجان

کوکو بادمجان

یکی دیگر از غذاهای نونی خوشمزه و پرطرفدار ، کوکو بادمجان است.

مواد لازم کوکو بادمجان:
بادمجان متوسط ۴ عدد
 تخم مرغ ۳ عدد
پیاز بزرگ ۱ عدد
سیر ۱ حبه
روغن مایع به اندازه کافی
 نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
 طرز تهیه:
برای تهیه کوکو بادمجان ابتدا باید بادمجان را بپزید ، اگر از طعم بادمجان کبابی  را دوست دارید، می توانید بادمجان را کبابی کنید و اگر طمع کبابی را نمی پسندید بادمجان ها را پوست بگیرید و به صورت آبپز بپزید.

پس از اینکه بادمجان ها را پختید آنها را داخل یک کاسه جادار و مناسب بریزید و اجازه دهید کمی خنک شوند. در ادامه سیر و پیاز را رنده کنید و پس از اینکه با فشار دست آب آن را گرفتید به کاسه ای که درون آن بادمجان هست، اضافه کنید.

در ادامه مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به مواد اضافه کنید و آنها را با گوشتکوب به خوبی بکوبید. یا با میکسر کمی میکس کنید تا بادمجان ها کاملا له شوند. در صورت تمایل می توانید بادمجان ها را هم مانند سیر و پیاز رنده کنید.

در مرحله بعدی تخم مرغ ها را در یک ظرف جداگانه بشکنید و خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند سپس به کاسه حاوی بادمجان اضافه کنید. نکته مهم در این مرحله این است که حتما اجازه دهید بادمجان ها سرد شوند سپس تخم مرغ را اضافه کنید.

پس از اینکه تخم مرغ را اضافه کردید مواد را خوب مخلوط کنید تا مایه کوکو کاملا یکدست و منسجم شود. در مرحله پایانی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید ، پس از اینکه روغن داغ شد مایه کوکو را داخل تابه بریزید.
برای تهیه کوکوی بادمجان با بادمجان خام کافیست بادمجان ها را پوست بگیرید سپس به همراه سیر و پیاز رنده کنید. نکته ای که در این روش طبخ باید توجه کنید این است که وقتی بادمجان خام را رنده کنید آب زیادی از آن خارج می شود. حتما قبل از اضافه کردن ادویه و تخم مرغ آب اضافی بادمجان را بگیرید سپس مراحل پخت کوکو را ادامه دهید.

با پشت قاشق مایه کوکو را صاف کنید و اجازه دهید یک سمت آن به طور کامل سرخ شود. پس از اینکه قسمت زیرین کوکو سرخ شد آنرا برگردانید تا سمت دیگرش نیز سرخ شود. در پایان کوکو را به همراه گوجه فرنگی، خیارشور و نان سرو کنید.

اگر دوست داشتید این کوکوی خوشمزه را در فر درست کنید فر را با درجه حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و اجازه دهید گرم شود سپس یک قالب مناسب انتخاب کنید و با مقدار کمی روغن مایع کف و دیواره های قالب را چرب کنید.

پس از اینکه قالب را چرب کردید مایه کوکو را داخل قالب بریزید و روی درب قالب را با یک فویل آلومینیومی بپوشانید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر قرار دهید تا کوکو آماده شود.

 نکته: این کوکوی خوشمزه را می توانید با بادمجان خام هم درست کنید. برای تهیه کوکوی بادمجان با بادمجان خام کافیست بادمجان ها را پوست بگیرید سپس به همراه سیر و پیاز رنده کنید. نکته ای که در این روش طبخ باید توجه کنید این است که وقتی بادمجان خام را رنده کنید آب زیادی از آن خارج می شود. حتما قبل از اضافه کردن ادویه و تخم مرغ آب اضافی بادمجان را بگیرید سپس مراحل پخت کوکو را ادامه دهید.

 نکته: اگر مایه کوکوی شما بیش از حد شل و آبکی شد ، کافیست مقداری آرد گندم را کم کم به مایه کوکو اضافه کنید و با دیگر مواد به خوبی مخلوط کنید تا مایه کوکو انسجام کافی را به دست آورد.

 همانطور که گفتیم  این کوکو را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد.یکی دیگر از روش های تهیه کوکو بادمجان به صورت سوخاری می باشد. برای تهیه کوکوی بادمجان به این صورت باید مایه کوکو شل تر از حالت معمول باشد و حالت چسبناکی داشته باشد. آرد سوخاری را با مقداری فلفل سیاه ، نمک و پودر سیر به خوبی مخلوط کنید و در زمان سرخ کردن کوکوها جلوی دست خود قرار دهید.

مقداری از مایه کوکو بردارید و با دست به آن شکل دهید سپس در آرد سوخاری بغلتانید تا تمام نقاط آن به آرد سوخاری آغشته شود سپس در یک تابه گود با روغن زیاد ( مانند فلافل ) سرخ کنید. پس از سرخ کردن کوکوها را داخل توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی شان خارج شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .